Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Kamppiin saapui hetki sitten vielä teipitön Altano GLK-988, jonka tuulilasilla oli tarrassa vanha rekisteri: WE289CP.
 
Onnibussin Turkuun menossa ollut Astromega kävi tänä aamuna aiheuttamassa hämminkiä ja tuhoa Kampin Espoon-terminaalissa, juuttumalla katosta kiinni , sekä hajottaen sprinkler-järjestelmien putkia. Kysymys kuuluukin, että mitä auto teki ko. terminaalissa ja jos kuljettajan piti oikaista länsiväylää kohden, niin eikö hänellä ollut mitään käsitystä auton korkeudesta..
 
Viime perjantaina noin kello 16 jotain 6-7 km porvoosta helsinkiinpäin menevä vuoro pysähtyi moottoritielle päästääkseen matkustajan ulos (ilmeisesti)?
 
Kirjoitin kymmenisen päivää sitten Onnibussin fb-sivuille ao. palautteen/kysymyksen. Tietenkin kun negatiivinen palaute oli, ei siihen kukaan ikinä vastannut.

"Onkos teidän asematyöntekijöillä mitä lie ovat Kampissa, useinkin tapana heitellä matkustajien laukkuja takaboksista niihin rullakoihin? Eikö niitä voisi ihan vaan laittaa siihen? Pisti vaan sivusilmällä hiukan silmään kun omaa bussiani odottelin Kampissa n. klo 19:15. Olishan se varmaan mukava sanoa matkustajillekkin, jos tuo siis teillä tapana, että laukut voivat joutua lentokoneen ruumista tuttuun käsittelyyn. En mä ainakaan arvaisi et bussilla matkustaessa laukkuja heitellään enkä sitä ole kyllä nähnyt tapahtuvan normaaleissa sivusta lastattavissa busseissa."

Vähän keskustelun herättämiseksi tän tänne jaoin myös. Lentokoneissa nyt on tottunut siihen et laukkuja heitellään, mutten ehkä ihan ajattelisi bussiliikenteessä tätä tapahtuvan. Ainakin yksikerrosautoihin kuljettajat näyttävät laittavan laukun ihan nätisti, eikä heitellen. Useimmiten tosin otan oman reppuni vaan suoraan autoon sisälle, hattuhyllylle menee. Mutta mitä vaikka nainen matkalaukun ja käsilaukun kanssa. Ei se nyt varmaankaan ajattele et bussiyhtiön heittelevät laukkuja lentoyhtiöitten tapaa, joten ei tietysti osaa varata niin suurta käsimatkatavaraa et saisivat särkyvät jutut autoon sisälle eikä "ruumaan".
 
Kirjoitin kymmenisen päivää sitten Onnibussin fb-sivuille ao. palautteen/kysymyksen. Tietenkin kun negatiivinen palaute oli, ei siihen kukaan ikinä vastannut.

"Onkos teidän asematyöntekijöillä mitä lie ovat Kampissa, useinkin tapana heitellä matkustajien laukkuja takaboksista niihin rullakoihin? Eikö niitä voisi ihan vaan laittaa siihen? Pisti vaan sivusilmällä hiukan silmään kun omaa bussiani odottelin Kampissa n. klo 19:15. Olishan se varmaan mukava sanoa matkustajillekkin, jos tuo siis teillä tapana, että laukut voivat joutua lentokoneen ruumista tuttuun käsittelyyn. En mä ainakaan arvaisi et bussilla matkustaessa laukkuja heitellään enkä sitä ole kyllä nähnyt tapahtuvan normaaleissa sivusta lastattavissa busseissa."

Vähän keskustelun herättämiseksi tän tänne jaoin myös. Lentokoneissa nyt on tottunut siihen et laukkuja heitellään, mutten ehkä ihan ajattelisi bussiliikenteessä tätä tapahtuvan. Ainakin yksikerrosautoihin kuljettajat näyttävät laittavan laukun ihan nätisti, eikä heitellen. Useimmiten tosin otan oman reppuni vaan suoraan autoon sisälle, hattuhyllylle menee. Mutta mitä vaikka nainen matkalaukun ja käsilaukun kanssa. Ei se nyt varmaankaan ajattele et bussiyhtiön heittelevät laukkuja lentoyhtiöitten tapaa, joten ei tietysti osaa varata niin suurta käsimatkatavaraa et saisivat särkyvät jutut autoon sisälle eikä "ruumaan".
Onnibushan on Suomen herkkähipiäisin linja-autoliikenneyritys. Heidän julkisilla sivuillaanhan mm. Facebookissa ei suvaita lainkaan negatiivisia kommentteja tai kysymyksiä yrityksen palveluista, hinnoista tms.. Jos asiakas tarpeeksi ärsyttää Onnibussin some-puolen vastaavia, häneltä evätään täysin kommentointi, kysely sekä myöskin esimerkiksi Facebook sivuilla oleviin kilpailuihin osallistuminen tai yksinkertaisimmillaan koko palvelusta tykkääminen. Olen kuullut, että myös negatiivisilta asiakkailta olisi evätty lippujenostomahdollisuus.. Mitähän mieltä lienee KUVI, tuosta OB:n Stasi-tyyppisestä sensuroinnista, sattanee kuulla noin puolen vuoden sisään....
 
OnniBus.com haluaa laajentua taajamaliikenteeseen hakemalla 15.8. alkaen reittiä Helsinki - Porvoo (Kevätkumpu). Pysäkkejä olisi OB:n pikavuoroja tiheämmässä.

Arkisin koulupäivinä ajettaisiin 30 - 60 min vuorovälillä, ei-koulupäivinä ja viikonloppuisin n. 2.5 tunnin vuorovälillä.

Lupahakemus
 
Hki - Porvoo -liikenteen toteutuessa, on mielenkiintoista nähdä millaisella hinnottelumallilla siihen rydytään. Reitin ja liikenteen luonteen vuoksi asiakaskunta tullee koostumaan pääasiassa säännöllistä työ- ja koulumatka-asiointia suorittavista henkilöistä, joten nykymallin mukainen hinnoitteluperiaate, jossa erikseen ostetaan lippu tietylle vuorolle lienee turhan vaivalloinen (sopimaton) tällaiseen liikenteeseen, kun kuukaudessa asiakas saattaa suorittaa yli 40 yhdensuuntaista matkaa. Näemmekö siis mahdollisesti kysyntään perustuvan liukuvan hinnoittelun jatkossa myös kuukausilippujen osalta?!
 
Hki - Porvoo -liikenteen toteutuessa, on mielenkiintoista nähdä millaisella hinnottelumallilla siihen rydytään. Reitin ja liikenteen luonteen vuoksi asiakaskunta tullee koostumaan pääasiassa säännöllistä työ- ja koulumatka-asiointia suorittavista henkilöistä, joten nykymallin mukainen hinnoitteluperiaate, jossa erikseen ostetaan lippu tietylle vuorolle lienee turhan vaivalloinen (sopimaton) tällaiseen liikenteeseen, kun kuukaudessa asiakas saattaa suorittaa yli 40 yhdensuuntaista matkaa. Näemmekö siis mahdollisesti kysyntään perustuvan liukuvan hinnoittelun jatkossa myös kuukausilippujen osalta?!

Helsinki - Porvoo -välillä matkustajakunta lienee monimuotoisempaa kuin muilla vastaavanpituisilla kehyskuntareiteillä. Helsingistä kuljetaan mm. Porvoossa sijaitseviin oppilaitoksiin ja päiväretket Helsingistä Porvoon vanhaan kaupunkiin ovat suosittuja. Oman kokemukseni mukaan bussit kuormittuvat aika hyvin molempiin suuntiin ja esimerkiksi päiväretkeläiset matkustanevat yleensä hieman eri aikaan kuin työ- tai koulumatkalaiset.
 
Eikö nyt tule sillä tavalla huono tilanne että pitää valita joko Porvoon liikenne tai Onnibus ja sitoutua sitten käyttämään sitä? Tällaisille väleille olisi liikennöitsijöiden itsenkin kannalta hyvä asia jos on yhteinen kausilippu kaikilla yhtiöillä.
 
Eikö nyt tule sillä tavalla huono tilanne että pitää valita joko Porvoon liikenne tai Onnibus ja sitoutua sitten käyttämään sitä?

Tuo on markkinaehtoisessa liikenteessä automaattisesti tuleva ominaisuus. Onnibus haluaa oletettavasti kilpailla Porvoon Liikennettä vastaan eikä täydentää sen tarjontaa ja hinnoittelu on kilpailussa varmasti merkittävä ase.
 
Porvoon-reitin kilpailutilanne on ihan mielenkiintoinen. Porvoon Liikenne on vajaassa kahdessa vuodessa markkinoiden vapauduttua rakentanut kattavan tarjonnan Porvoon ja Helsingin välille. Paria yksittäistä poikkeusta lukuunottamatta kaikki vuorot kulkevat moottoritietä vähintään Söderkullasta Koskelaan. Iso osa kalustosta uusittiin syksyllä 2014 ja autot varustettiin nettiyhteydellä, joten tältä osin kilpakumppanit ovat samalla viivalla. Lippujen hintakin laski, joskin ihan muutaman euron hintaisia lippuja ei myynnissä ole ollut. Söderkullan kautta kulkevissa vuoroissa voi matkustaa HSL:n lipuilla, joten pientä lisätuloa tullee myös muista kuin päästä päähän matkustavista matka-ajan kuitenkaan pahasti kasvamatta. Tällä on varmasti merkitystä hiljaisen ajan liikenteessä. Porvoossa Porvoon Liikenne on tuttu paikallinen toimija, jonka liikenteen pysyvyyteen ihmisten on ehkä helpompi luottaa kuin nopealiikkeisen Onnibusin. Lähes ympärivuorokautinen ja Onnibusin suunnittelemaa tiheämpi tarjonta voi ainakin hidastaa siirtymää kilpailijan asiakkaaksi. Toisaalta jos Onnibusin kuukausilipun hinnoittelu on merkittävästi Porvoon Liikennettä edullisempi, voivat asiakkaat laskea säästävänsä, vaikka silloin tällöin joutuisivatkin matkustamaan jonkun toisen liikennöitsijän vuorolla.
 
Takaisin
Ylös