Sivu 148 / 165 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 486888108128138144145146147148149150151152158 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2206-2220/2465

Viestiketju: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

  1. #2206

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1270

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Tuo on markkinaehtoisessa liikenteessä automaattisesti tuleva ominaisuus. Onnibus haluaa oletettavasti kilpailla Porvoon Liikennettä vastaan eikä täydentää sen tarjontaa ja hinnoittelu on kilpailussa varmasti merkittävä ase.
    Jos asiat kehittyvät, niin kuin LVM toivoo, niin syntyisi kokonaan uusi toimijakerros, joka voisi tarjota kuluttajille nykyisten kuukausilippujen tapaisia tuotteita ja kuluttaja voisi valita, kulkeeko hän Onnibussin vain Porvoon liikenteen autoilla. Käytännössä tämä tapahtuisi käyttämällä kännykkäsovellusta, josta valitaan haluttu vuoro ja sovellus järjestää lipun liikennöitsijän lippukaupasta. Liikennöitsijän lippu ilmestyisi sitten kännykkään. Sovelluksen omistaja, eli niin sanottu yhdistelypalvelutuottaja tai tuttavallisemmin MaaS-operaattori olisi saattanut hankkia lippuja jo etukäteen edulliseen hintaan tai suorasopimuksella liikennöitsijältä. MaaS-operaattori määrittää sitten omien asiakkaidensa maksaman hinnan, joka tosiaan voi olla vaikka kiinteä kuukausimaksu. On kiinnostavaa nähdä, voiko näin todella käydä, mutta ainakin yritys on kova ja esimerkiksi uusi Liikennekaari toteutuessaan vaatisi kaikkia liikennöitsijöitä toimittamaan lippuja myös sähköisesti, käytännössä koodina, joka voidaan toimittaa kännykkään, ja avaamaan rajoituksetta omat lippukauppansa näille niinsanotuille yhdistelypalveluiden tuottajille. Esimerkiksi HSL voisi luopua kokonaan omista sopimuksistaan liikennöitsijöiden kanssa ja ostaa omaa tuotatoa täydentävää liikennettä lippu kerrallaan sopiviksi katsomistaan muiden tuottajien vuoroista. LVM lähtee siis siitä, että uudet digitaaliset palvelut tulevat ratkaisemaan markkinaehtoisen liikenteen nykyiset ongelmat. Seuraan mielenkiinnolla.
    Ville

  2. #2207
    MJG
    MJG ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2009
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Jos asiat kehittyvät, niin kuin LVM toivoo, niin syntyisi kokonaan uusi toimijakerros, joka voisi tarjota kuluttajille nykyisten kuukausilippujen tapaisia tuotteita ja kuluttaja voisi valita, kulkeeko hän Onnibussin vain Porvoon liikenteen autoilla. Käytännössä tämä tapahtuisi käyttämällä kännykkäsovellusta, josta valitaan haluttu vuoro ja sovellus järjestää lipun liikennöitsijän lippukaupasta. Liikennöitsijän lippu ilmestyisi sitten kännykkään. Sovelluksen omistaja, eli niin sanottu yhdistelypalvelutuottaja tai tuttavallisemmin MaaS-operaattori olisi saattanut hankkia lippuja jo etukäteen edulliseen hintaan tai suorasopimuksella liikennöitsijältä. MaaS-operaattori määrittää sitten omien asiakkaidensa maksaman hinnan, joka tosiaan voi olla vaikka kiinteä kuukausimaksu. On kiinnostavaa nähdä, voiko näin todella käydä, mutta ainakin yritys on kova ja esimerkiksi uusi Liikennekaari toteutuessaan vaatisi kaikkia liikennöitsijöitä toimittamaan lippuja myös sähköisesti, käytännössä koodina, joka voidaan toimittaa kännykkään, ja avaamaan rajoituksetta omat lippukauppansa näille niinsanotuille yhdistelypalveluiden tuottajille. Esimerkiksi HSL voisi luopua kokonaan omista sopimuksistaan liikennöitsijöiden kanssa ja ostaa omaa tuotatoa täydentävää liikennettä lippu kerrallaan sopiviksi katsomistaan muiden tuottajien vuoroista. LVM lähtee siis siitä, että uudet digitaaliset palvelut tulevat ratkaisemaan markkinaehtoisen liikenteen nykyiset ongelmat. Seuraan mielenkiinnolla.
    Missäs kohtaa tässä sijaitsee se markkinaehtoisuus?

  3. #2208
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5953

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Porvoon-reitin kilpailutilanne on ihan mielenkiintoinen.
    Erityisen mielenkiintoista on nähdä, millaisilla keinoilla Souter lähtee kilpailemaan Porvoon Liikennettä vastaan ja miten niillä keinoilla pärjää. Souter ei ole ensimmäistä kertaa pappia kyydissä, joten eiköhän tässä anneta meille suomalaisille oppitunti työmatkaliikenteen lippujen hinnoittelusta

    Matkustajien keräämisen suhteen tästä Porvoon linjasta tulee hyvin erilainen kuin pikavuoroliikenteestä. Pikavuoroliikenteessä OnniBus on onnistunut saamaan hyvän täyttöasteen kasvattamalla joukkoliikenteen kokonaismatkustajamäärää ja viemällä matkustajia junista. Tässä Porvoon pendelöintiliikenteessä kokonaismatkustajamäärää ei voi hirveästi kasvattaa, koska ihmiset eivät ala käydä Porvoosta töissä Helsingissä määräänsä enempää, vaikka välin pääsisi bussilla ilmaiseksi. Kuukausilippu vielä lukitsee asiakkaan yhden liikennöitsijän asiakkaaksi ja Porvoon Liikenteen kuukausilipulla asiakas saisi selvästi laajemman tarjonnan käyttöönsä.

    Tuolla tarjonnalla hintasota jäänee ainoaksi keinoksi. Jos OB myisi vaikka kuukausilippuja 150 euron kuukausihinnalla (Porvoon Liikenteen kuukausilippu maksaa 250 euroa) ja niillä tehtäisiin keskimäärin 44 matkaa kuussa, tulisi tuloa 3,41 e / matka. Jos taas tuotannon kustannustaso olisi 1,50 e/km, niin Kevätkumpu - Helsinki -linjalla yksi lähtö maksaisi 81 euroa (matkaa on n. 54 km). Silloin pitäisi saada 24 matkustajaa / lähtö, että homma kannattaisi. Ruuhka-aikoina varmaan onnistuisi, mutta sen ulkopuolinenkin tarjonta pitäisi saada kannattamaan.

  4. #2209

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1270

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MJG Näytä viesti
    Missäs kohtaa tässä sijaitsee se markkinaehtoisuus?
    Siinä että liikennöinti on markkinaehtoista ja niin myös nämä useiden liikennöitsijöiden palveluista kootut lipputuotteet ja valtio asettuu vain säätelijäksi, jotta markkinat toimisivat yleiseksi hyväksi. Toivottavasti nyt ymmärsin kysymyksesi oikein.
    Ville

  5. #2210

    Liittynyt
    07.11.2006
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    75

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Erityisen mielenkiintoista on nähdä, millaisilla keinoilla Souter lähtee kilpailemaan Porvoon Liikennettä vastaan ja miten niillä keinoilla pärjää. Souter ei ole ensimmäistä kertaa pappia kyydissä, joten eiköhän tässä anneta meille suomalaisille oppitunti työmatkaliikenteen lippujen hinnoittelusta

    Matkustajien keräämisen suhteen tästä Porvoon linjasta tulee hyvin erilainen kuin pikavuoroliikenteestä. Pikavuoroliikenteessä OnniBus on onnistunut saamaan hyvän täyttöasteen kasvattamalla joukkoliikenteen kokonaismatkustajamäärää ja viemällä matkustajia junista. Tässä Porvoon pendelöintiliikenteessä kokonaismatkustajamäärää ei voi hirveästi kasvattaa, koska ihmiset eivät ala käydä Porvoosta töissä Helsingissä määräänsä enempää, vaikka välin pääsisi bussilla ilmaiseksi. Kuukausilippu vielä lukitsee asiakkaan yhden liikennöitsijän asiakkaaksi ja Porvoon Liikenteen kuukausilipulla asiakas saisi selvästi laajemman tarjonnan käyttöönsä.
    Porvoon ja Helsingin tai varsinkaan Porvoon ja pääkaupunkiseudun välisessä liikenteessä joukkoliikenteen markkinaosuus ei ole erityisen korkea. Suuruusluokka on noin 20 %, joten kasvupotentiaalia kyllä löytyy. Porvoo on kehyskunnista poikkeuksellinen paikka (Hyvinkää on aika lähellä samaa), että sinne mennään paljon töihin myös pääkaupunkiseudulta. Niissä matkoissa muutama vuosi sitten tehtyjen liikennetutkimusten mukaan joukkoliikenteen käyttöaste on vielä alhaisempi. Tärkein työpaikkakeskittymä tosin sijaitsee Kilpilahdessa, jonne näillä busseilla ei pääse, mutta kyllä keskustassa ja sen laitamallikin töissä käyviä on kohtuullinen määrä ja kannattavuuden kannalta olisi olennaista saada myös vastasuunnan busseihin hyvin matkustajia. Ongelmaksi voi muodotusta, että Porvoossa töissä käyvät asuvat (YKR aineiston mukaan) hajallaan eri puolella pääkaupunkiseutua ja moottoritietä kulkevilla busseilla on huonot vaihtomahdollisuudet HSL liikenteeseen. Ruuhka-ajan ulkopuolelle uutta kysyntää voisi syntyä jo nykyäänkin merkittävästä asiakassegmentistä eli Porvoon vanhaan kaupunkiin päiväksi poikkeavista matkailijoista. Alhaisempi kertalipun hinta voi houkutella laajemman joukon turisteja poikkeamaan myös Porvoossa.

    Mielenkiintoista on myös nähdä, mikä arvo on sillä, että Porvoon liikenteen Porvoo-Helsinki -kausilipulla saa matkustaa myös Porvoon paikallisliikenteessä. Ainakin se suurentaa huomattavasti linjan vaikutusaluetta. Jotain reitin potentiaaleista muihin kehyskuntien reitteihin kertoo, että sitä on jo useampi vuosi ajettu markkinaehtoisena ja tarjonta on pysynyt kaupungin lipputuen poistumisesta huolimatta kohtuullisen hyvänä. Samaan aikaan monilla pääkaupunkiseudun ja kehyskuntien välisillä vahvaksi koetuillakin reiteillä on jouduttu karsimaan tarjontaa tai siirtymään käyttöoikeussopimuksiin.

  6. #2211

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5502

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Alur Näytä viesti
    Porvoon ja Helsingin tai varsinkaan Porvoon ja pääkaupunkiseudun välisessä liikenteessä joukkoliikenteen markkinaosuus ei ole erityisen korkea. Suuruusluokka on noin 20 %, joten kasvupotentiaalia kyllä löytyy. Porvoo on kehyskunnista poikkeuksellinen paikka (Hyvinkää on aika lähellä samaa), että sinne mennään paljon töihin myös pääkaupunkiseudulta. Niissä matkoissa muutama vuosi sitten tehtyjen liikennetutkimusten mukaan joukkoliikenteen käyttöaste on vielä alhaisempi. Tärkein työpaikkakeskittymä tosin sijaitsee Kilpilahdessa, jonne näillä busseilla ei pääse, mutta kyllä keskustassa ja sen laitamallikin töissä käyviä on kohtuullinen määrä ja kannattavuuden kannalta olisi olennaista saada myös vastasuunnan busseihin hyvin matkustajia. Ongelmaksi voi muodotusta, että Porvoossa töissä käyvät asuvat (YKR aineiston mukaan) hajallaan eri puolella pääkaupunkiseutua ja moottoritietä kulkevilla busseilla on huonot vaihtomahdollisuudet HSL liikenteeseen.
    Porvoo tarvitsisi bussiyhteyden jonka päätepiste Helsingissä olisi Pasila eikä Kamppi. Se mahdollistaisi työmatkojen teon Porvoosta bussilla jos työpaikka olisi länsi-Helsingissä tai jossain lähiijunaverkon varrella tai jos itse asuu vastaavilla paikoilla ja määränpää Porvoo. Nykyiset bussit keskustan läpi Kamppiin köröttelevät hitaasti ja vaihtoyhteydet muuhun joukkoliikenneverkkoon on käytännössä vain kantakaupungin sisällä.

    t. Rainer

  7. #2212

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    674

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Linja 848 kulkee Kampista Pasilan kautta Porvooseen jo nyt
    antti

  8. #2213
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1976

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Matkustajien keräämisen suhteen tästä Porvoon linjasta tulee hyvin erilainen kuin pikavuoroliikenteestä. Pikavuoroliikenteessä OnniBus on onnistunut saamaan hyvän täyttöasteen kasvattamalla joukkoliikenteen kokonaismatkustajamäärää ja viemällä matkustajia junista. Tässä Porvoon pendelöintiliikenteessä kokonaismatkustajamäärää ei voi hirveästi kasvattaa, koska ihmiset eivät ala käydä Porvoosta töissä Helsingissä määräänsä enempää, vaikka välin pääsisi bussilla ilmaiseksi. Kuukausilippu vielä lukitsee asiakkaan yhden liikennöitsijän asiakkaaksi ja Porvoon Liikenteen kuukausilipulla asiakas saisi selvästi laajemman tarjonnan käyttöönsä.
    Eiköhän Helsinki - Porvoo -välilläkin ole mahdollista kasvattaa joukkoliikenteen kulkutapaosuuden "kokonaiskakkua", jota Onnibus (ja sen vanavedessä muutkin bussioperaattorit) on onnistunut suurten kaupunkien välillä tekemään viimeisen parin vuoden aikana. Eli jos bisnesidea saadaan myytyä kuluttajille, väkeä saadaan siirrettyä yksityisautoista busseihin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Tuolla tarjonnalla hintasota jäänee ainoaksi keinoksi. Jos OB myisi vaikka kuukausilippuja 150 euron kuukausihinnalla (Porvoon Liikenteen kuukausilippu maksaa 250 euroa) ja niillä tehtäisiin keskimäärin 44 matkaa kuussa, tulisi tuloa 3,41 e / matka. Jos taas tuotannon kustannustaso olisi 1,50 e/km, niin Kevätkumpu - Helsinki -linjalla yksi lähtö maksaisi 81 euroa (matkaa on n. 54 km). Silloin pitäisi saada 24 matkustajaa / lähtö, että homma kannattaisi. Ruuhka-aikoina varmaan onnistuisi, mutta sen ulkopuolinenkin tarjonta pitäisi saada kannattamaan.
    1,50 €/km taisi olla Mötön Pekan joskus ilmoittama keskiarvo tuotantokustannuksista. Helsinki - Porvoo -reitin tyylisellä matkalla kustannustaso lienee hieman keskiarvoa korkeampi, koska reitti sisältää suhteessa enemmän hitaampaa (-> tehottomampaa) kaupunkiajoa kuin Onnibus.com:n kaukolinjat yleisesti.

  9. #2214

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    520

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Tuollaista hintasotaa olisi mukavaa saada HSL-alueellekin. Nyt tuolla Helsingin ja Porvoon välisellä reitillä tapahtuu jo sen verran HSL-alueen sisäistä kilpailua että HSL:n arvolippu Helsingin keskustasta Söderkullaan maksaa 6.04 € ja Matkahuollon kertalippu useimmilla lähdöillä 5 €. Sen sijaan esimerkiksi Itäkeskukseen lippu Porvooseen menevällä kaukoliikenteen bussilla maksaa Kampista 3.60 € ja sen jälkeisiltä pysäkeiltä 3.00 € eli paljon enemmän kuin HSL:n arvolippu. Itäkeskuksesta kohti keskustaa nuo bussit eivät poimi edes ollenkaan kyytiin.

  10. #2215
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2932

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Allison Näytä viesti
    Tampereen Jolilan toiveesta puolestaan otin pois Keskustorin F3C:ltä.


    Jolila osoitti ymmärtääkseni Pyynikintorilta laiturin, mutta jostain kumman syystä erityisesti 20:30/F3C tuntuu lähtevän usein kellotornin juurelta. Tuohon aikaan kun ei ole edes erityistä ruuhkaa, jolloin esim linjan 90 auto voisi haitata laituriin ajamista. Muutaman kerran jo havainnut tilanteita, jolloin laiturissa odottanu poka on joutunut sitten siirtymään kellotornin juurelle.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  11. #2216

    Liittynyt
    20.12.2010
    Viestejä
    11

  12. #2217

    Liittynyt
    04.11.2010
    Viestejä
    136

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/266...a+Motto+lahtee

    Ja sitten lähtee Möttö. Mistäs lienee kyse? Toivon mukaan tuo ei kieli yhtiön mahdollisista talousongelmista. Kasvu on kieltämättä ollut melko nopeaa, joten voisiko tuo liittyä tuohon. Vai onko Möttö siirtymässä yhtiön sisällä rautateille?

  13. #2218

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1711

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut dreamy83 Näytä viesti
    http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/266...a+Motto+lahtee

    Ja sitten lähtee Möttö. Mistäs lienee kyse? Toivon mukaan tuo ei kieli yhtiön mahdollisista talousongelmista. Kasvu on kieltämättä ollut melko nopeaa, joten voisiko tuo liittyä tuohon. Vai onko Möttö siirtymässä yhtiön sisällä rautateille?
    Lähtee Tuup-nimiseen startupiin, joka kehittää joukkoliikenteen sähköisiä palveluja.

    http://tuup.fi/pekka-motto-siirtyy-o...allankumousta/

  14. #2219
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    879

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Onnibussilla naiskuljettajien häirintää http://yle.fi/uutiset/bussikuskit_pi...siihen/8906843

  15. #2220
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    891

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp Näytä viesti
    Onnibussilla naiskuljettajien häirintää http://yle.fi/uutiset/bussikuskit_pi...siihen/8906843
    Tai sitten pysäkkipromoottorien häirintää

Vastaavia viestiketjuja

  1. VR:lle uusi toimitusjohtaja
    kirjoittanut Autoton espoolainen foorumissa Junat
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 02.03.2009, 23:10
  2. HKL uusi webbisivunsa
    kirjoittanut 339-DF foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 06.06.2006, 02:42
  3. Uusi foorumiohjelmisto
    kirjoittanut vko foorumissa Foorumista itsestään
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 26.04.2006, 16:58
  4. SL:n uusi rahastusjärjestelmä
    kirjoittanut Eppu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 13.04.2006, 10:45
  5. HKL:lle uusi suunnittelujohtaja
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 20.12.2005, 20:31

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •