Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

YLE:n Lahden alueen radiouutisissa kerrottiin että Onnibus on avannut kahdesti päivässä kulkevan linjan Kotkasta Lahden kautta Tampereelle. Jopa Onnibussin toimitusjohtaja Pauli Helke (olisiko Laurin veli?) oli saatu kommentoimaan asiaa. Syynä uuden vaihtopisteen rakentaminen Lahteen ja näillä syötetään matkustajia siis muihin vuoroihin.

Hienosti Onnibus osaa viestiensä saamisen mediaan läpi. En muista että kovin monta kertaa sukuparonien uusista vuoroista olisi uutisoitu YLE:n uutisissa.
 
Hienosti Onnibus osaa viestiensä saamisen mediaan läpi. En muista että kovin monta kertaa sukuparonien uusista vuoroista olisi uutisoitu YLE:n uutisissa.

Lienevätkö perinneparonit edes lähettäneet medialle tiedotteita uusista vuoroista? Ai niin, mistä uusista vuoroista?

Turha syyttää peiliä jos kuva on vino.
 
YLE:n Lahden alueen radiouutisissa kerrottiin että Onnibus on avannut kahdesti päivässä kulkevan linjan Kotkasta Lahden kautta Tampereelle. Jopa Onnibussin toimitusjohtaja Pauli Helke (olisiko Laurin veli?) oli saatu kommentoimaan asiaa. Syynä uuden vaihtopisteen rakentaminen Lahteen ja näillä syötetään matkustajia siis muihin vuoroihin.

Hienosti Onnibus osaa viestiensä saamisen mediaan läpi. En muista että kovin monta kertaa sukuparonien uusista vuoroista olisi uutisoitu YLE:n uutisissa.

Tähän tosiaan olisi ollut hyvä lisäys tieto siitä, että Koiviston auto taannoin lakkautti kahdesti päivässä kulkeneen Tampere-Kotka-liikenteensä.
 
Tähän tosiaan olisi ollut hyvä lisäys tieto siitä, että Koiviston auto taannoin lakkautti kahdesti päivässä kulkeneen Tampere-Kotka-liikenteensä.

Miksi? Koiviston Auton vuorot ajoivat Loviisan, Myrskylän ja Orimattilan kautta Kotka-Lahti välin joten tämän välin matkustajia Onnibussin Kouvolan kautta kulkeva (sama reitti kuin Paunulla ja Pohjolan Liikenteellä) reitti ei palvele.
Ei ole ananasta mutta ota banaani. Maistuu samalta?
 
Aika syvällä saa pipo olla silmillä jos ei ole uusia vuoroja huomannut.

En ole huomannut paronifirmojen avanneen uusia vuoroja (poislukien PL:een Tre-Hki -vuorot). Se saattaa johtua siitä että en ole katsonut. Mutta minä olenkin tavallinen asiakas enkä joukkoliikennealalla työskentelevä. Toki tiedän että firmat ovat reagoineet kilpailutilanteeseen ja jossakin on uusia vuoroja avattu. Mutta tämä on vain epämääräistä mutu-tietoa mm. täältä luetun perusteella. Uutisista en muista juuri lukeneeni uusista vuoroista ja aika niukasti on mainontaakaan näkynyt. Onnibusilla on alan paras medianäkyvyys. Sen lisäksi meiliini kilahtaa kerran tai pari kuussa viesti, jossa kerrotaan Onnibusin uusista vuoroista, tarjouksista ja mitkä aikavälit ovat avautuneet varattavaksi. Lähettävätkö muut tällaisia?

Tämä voi tulla joillekin yllätyksenä, mutta asiakkaalla ei ole mitään velvollisuutta seurata miten toimialan tarjonta kehittyy. Asiakas saa elää niin pipo silmillä kuin haluaa eikä se ole asiakkaan vika. Asiakas tekee päätöksensä omien mielikuviensa pohjalta. On alan toimijoiden itsensä velvollisuus ja etu varmistaa, että oma markkinointiviesti menee perille ja että mielikuvat vastaisivat mahdollisimman pitkälle todellisuutta. Muuten hukka perii. Sellaista markkinatalous on.

Voinen lisätä vielä että olen kyllä kulkenut paronienkin kyydillä viimeisten kuukausien aikana: Paunulla Tampereelta Vantaan lentoasemalle ja Turkuun. Onnibusin menestys ja VR:n toilailut ovat saaneet aikaan että nykyisin selvitän yhä useammin myös bussivaihtoehdot junan ohella. Onnibusin medianäkyvyys siis osittain sataa myös kilpailijoiden laariin, mutta kilpailijat voisivat kyllä itsekin vähän skarpata tällä osa-alueella.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä voi tulla joillekin yllätyksenä, mutta asiakkaalla ei ole mitään velvollisuutta seurata miten toimialan tarjonta kehittyy. Asiakas saa elää niin pipo silmillä kuin haluaa eikä se ole asiakkaan vika.

Juu, riittää kun kirjoittaa selaimen osoiteriville www.matkahuolto.fi, valitsee lähtö- ja tulopaikan, päivämäärän ja kellonajan. Ei tarvitse miettiä että onkohan vuoro jolla aikoo matkustaa 30 vuotta vanha vai vasta eilen avattu.
 
Juu, riittää kun kirjoittaa selaimen osoiteriville www.matkahuolto.fi, valitsee lähtö- ja tulopaikan, päivämäärän ja kellonajan. Ei tarvitse miettiä että onkohan vuoro jolla aikoo matkustaa 30 vuotta vanha vai vasta eilen avattu.

Tuntuu että isken päätä puuta vasten kun yritän selittää kuinka markkinatalous toimii... Ei se että postaa aikataulunsa nettiin tuo automaattisesti asiakkaita. Vain monopoli tai vanha kartellifirma voi kuvitella tuollaista. Asiakkaan ei ole mikään pakko mennä nettiin ja katsoa Matkahuollon aikatauluja. Asiakkaalla voi olla korvien välissä mielikuva aikatauluista ja reiteistä. Se voi olla oikea tai väärä, mutta tuo on sivuseikka. Pointti on että jos asiakas kokee että Matkahuollon aikataulujen tarkistaminen ei tuo hänelle lisäarvoa, hän ei tarkista Matkahuollon aikatauluja.

Jotkut liikennöitsijät ovat ottaneet hiukan varovaisia askelia oikeaan suuntaan. Satakunnan Liikenteen bussin kyljessä näin muutama viikko sitten teippauksen yhteyksistä Turkuun ja sitä koskevasta tarjoushinnasta. Toki olen tiennyt että Huittisten kauttakin pääsee, mutta kun mietin lomareissua Turkuun, shortlistalleni päätyivät VR, Onnibus ja Paunu. Viimeksi mainittu lähinnä siksi että se on paikallisesti suuri ja tunnettu, vaikkei olekaan erityisen näkyvästi kampanjoinut. Jos olisin nähnyt mainoksen ajoissa (kenties jossakin muussa kanavassa) olisin saattanut tutkia myös Satakunnan Liikenteen vaihtoehdon.

Minulla ei asiakkaana ole mitään käsitystä siitä kuinka paljon tuollaisia potentiaalisesti mielenkiintoisia "piiloyhteyksiä" voisi olla tarjolla. Enkä ryhdy joka kerta tekemään perusteellisia hakuja, jos löydän itselleni mielekkään vaihtoehdon top 3 -tarjoajien joukosta. Kuka häviää? En minä. Minähän löysin jo yhteyden joka täytti peruskriteerini. Häviäjä oli Satakunnan Liikenne, joka ei päässyt shortlistalle, vaikka jälkiviisaudella senkin olisi voinut katsoa.
 
Tuntuu että isken päätä puuta vasten kun yritän selittää kuinka markkinatalous toimii... Ei se että postaa aikataulunsa nettiin tuo automaattisesti asiakkaita. Vain monopoli tai vanha kartellifirma voi kuvitella tuollaista. .

Suuri osa esim. hotellialan booking-sivuista toimii samalla periaatteella mitä kirjoitin. Ei tarvitse kuin kirjoittaa määränpää ja aika minkä aikoo viettää hotellissa niin saa listan vaihtoehdoista hintoineen mistä valita. Miten tämä eroaa Matkahuollon aikatauluhausta? Ensimmäinen on markkinataloutta mutta toinen on kartellifirma?

Vaikka sinä tietäisit että Tampereelta Turkuun pääsee OB:n, VR:n tai Paunun kyydillä niin sattumamatkailija tuskin tietää firmoja nimeltä tai näiden reittejä. Eiköhän se etsi itselleen tietoa a) reitistä b) hinnasta netistä tai mistä nyt ensimmäisenä sattuu tiedon löytämään(Googleen kun laittaa hakusanat Tampere Turku niin etusivulla on linkit EB, MH, OB ja VR). En minäkään viime kesänä Ahvenanmaalle kesäreissua tehdessä tiennyt yhtäkään hotellia nimeltä ennalta Maarianhaminasta. Mutta kun vähän viitsi nähdä vaivaa ja kuluttaa vartin aikaa netissä niin sai halvalla jopa heinäkuulle hotellihuoneen.
 
Itsekin aikani kuluksi katselin yhteyksiä Kuusamoon elokuun ensimmäiselle viikolle, siis linja-autolla. Yhteenkään yhteysväliin ei tarvinnut ottaa hinnan perusteella kaksi kerroksista punaista karjavankkuria. Suomeen veronsa maksavien yritysten vuoroilla versus OB säästin rahaa sekä aikaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Itsekin aikani kuluksi katselin yhteyksiä Kuusamoon elokuun ensimmäiselle viikolle, siis linja-autolla. Yhteenkään yhteysväliin ei tarvinnut ottaa hinnan perusteella kaksi kerroksista punaista karjavankkuria. Suomeen veronsa maksavien yritysten vuoroilla versus OB säästin rahaa sekä aikaa.

Millä tavalla Onnibus ei maksa veroja Suomeen? Firma on Suomeen rekisteröity ja harjoittaa täällä liiketoimintaa, joten kyllä se silloin maksaa verojakin samoilla perusteilla kuin muut Suomeen rekisteröidyt firmat.

P.S. Kas kun sattuikin, että juuri tänään aihe nousi uutisiinkin.

P.P.S. Kehottaisin deepthroatia ystävällisesti poistamaan tuossa pari viestiä yläpuolella olevan herjauksen, josta ehdinkin jo notifioida moderaattoria. Se on asiaton.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi? Koiviston Auton vuorot ajoivat Loviisan, Myrskylän ja Orimattilan kautta Kotka-Lahti välin joten tämän välin matkustajia Onnibussin Kouvolan kautta kulkeva (sama reitti kuin Paunulla ja Pohjolan Liikenteellä) reitti ei palvele.
Ei ole ananasta mutta ota banaani. Maistuu samalta?

Kiistaton fakta kuitenkin on, että OB on tuonut reittivälille Tampere-Kotka sen verran uutta kapasiteettia kuin KA on lakkauttanut. Tätä faktaa ei kumoa se, että linjavarianttien maitolaituriluettelo on osin erilainen.
 
Takaisin
Ylös