Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Tämä kamera on myös hyvä jos esimerkiksi onnettomuustilanteessa käydään läpi syyllisiä ja miksipä sitä ei sellaisessa tilanteessa saisi käyttää. Eli hyvä juttu myös kuljettajan oikeusturvan kannalta.

Sikäli kun onnilla kaluston käyttöajat on maximoitu varmaan aika tarkkaan niin tälläiseen hankkeeseen Onnin autot on hyvä ja melkein ainoa lähes valtakunnallisesti toimiva yritys. Muut firmat kun ovat enemmän ja vähemmän paikallisesti toimivia.
 
Ilmeisesti pääkonttorilla näkyy sitten jokaisen bussin sijainti, nopeus jne? Seuraako järjestelmä automaattisesti aikataulussapysymistäkin?
 
Tämän kamerajärjestelmän pääfunktio on tuottaa esimerkiksi tienpitäjälle reaaliaikaista tilannekuvaa. Tiemestarin ei tarvitse ajaa satoja kilometrejä tarkistaakseen onko auraustilanne ok tai liikennemerkit lumessa. Konenäön avulla on mahdollista tunnistaa myös asfaltin rikkoumat. Uusia sovellusmuotoja tulee koko ajan lisää. OB saa tästä hyvästä itselleen kuvat omaan käyttöön. Ei ole siis meidän järjestelmä.

Paikannus ja nopeustiedot saadaan myös kahdesta muusta järjestelmästä (autojen wifi ja autojen ajotapaseuranta).

Sairasta sinänsä että tänä päivänä autossa on lukuisa määrä SIM-kortteja:

1. Puhelin
2. Maksupääte
3. Kuljettajan tabletti
4. Wifi 1
5. Wifi 2
6. Ajotapaseuranta
7. Digipiirturin etäluenta

Muistinkohan edes kaikkia. Todennäköisesti yhdenkin liittymän kapasiteetti riittäisi tuohon kaikkeen.

Tuo kamerasysteemi on siitä poikkeuksellinen, että hyödyntää auton wifiä.

Odotan sitä, että tulee joku ajoneuvoethernet-standardi, jossa autoon laitetaan yksi liittymä ja kaikki kytkeytyy siihen.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:50 ----------

Sikäli kun onnilla kaluston käyttöajat on maximoitu varmaan aika tarkkaan niin tälläiseen hankkeeseen Onnin autot on hyvä ja melkein ainoa lähes valtakunnallisesti toimiva yritys. Muut firmat kun ovat enemmän ja vähemmän paikallisesti toimivia.

Kun olin aikaisemmin Väinö Paunu Oy:ssä linja-autonkuljettajana, ajoin silloin tällöin Tampere-Lahti - reittiä autolla, jossa oli eri mittalaitteita ja kamera. Erikoisempana taisi olla bussin pohjasta laskeutuva "kottikärryn pyörä", jonka avulla mitattiin tienpinnan kitkaa.
 
Konenäön avulla on mahdollista tunnistaa myös asfaltin rikkoumat.

Tästä ominaisuudesta lienee iloa lähinnä Tilastokeskukselle. Reikiä ei kuitenkaan paikata, vaikka ne näkee Sokea Reettakin ilman mitään konenäköä. Asfalttitöiden lisääminen jäi Sipilän vaalipuheisiin.
 
Onnibussin Facebook-sivuilla oli viesti, jossa kerrotaan että reitille f77 lisättäisiin koulujen loma-ajoille vuoroja. Käytännössä tämä varmaan tarkoittaa sitä että läpi vuoden ajetaan samalla aikataululla. Muutokset tulisivat näkymään seuraavan kerran hiihtolomien aikaan.
 
Oliko niin, että Onnibus ei aja yhtään vuoroa Turun satamaan tai satamasta?

VR:n 9,90e on melko järkevä hinta pääkaupunkiseudulta suoraan satamaan, mutta ihan kaikille päiville noita ei löydä. Kilpailua tähän tarvittaisiin. Matkahuollon kautta näemmä on yksi iltalähtö (olikohan 20:05 Turusta Helsinkiin), mutta siihenkään ei oikein tarjoushintaisia lippuja saa. Luulisi, että Onnin kannattaisi ajaa 5 eurolla mielummin satamaan asti Helsingistä verrattuna 4 euron lippuun linja-auto-asemalle. Fölin bussin odottelu räntäsateessa kantamusten kanssa ja 3 lisäeuroa eivät lisää tuon vaihdollisen yhteyden houkuttelevuutta laisinkaan.
 
Onhan tuo kymppi junamatkasta Helsingistä Turkuun jo sentään aikamoisen hyvä hinta. Tuon joustavan hinnoittelun ydinajatushan on juuri se, että mitä suositumpi vuoro, sitä kalliimmat hinnat ja mitä myöhemmin varaa, sitä kalliimmaksi tulee.

Minä näen asian niin, että jos on tärkeää matkustaa tiettynä ajankohtana, on oltava valmis siitä maksamaan ja jos toisaalta hinta on se keskeisin tekijä, on oltava valmis matkustamaan silloin, kun liikennöitsijä tahtoo.
 
Oliko niin, että Onnibus ei aja yhtään vuoroa Turun satamaan tai satamasta?

VR:n 9,90e on melko järkevä hinta pääkaupunkiseudulta suoraan satamaan, mutta ihan kaikille päiville noita ei löydä. Kilpailua tähän tarvittaisiin. Matkahuollon kautta näemmä on yksi iltalähtö (olikohan 20:05 Turusta Helsinkiin), mutta siihenkään ei oikein tarjoushintaisia lippuja saa. Luulisi, että Onnin kannattaisi ajaa 5 eurolla mielummin satamaan asti Helsingistä verrattuna 4 euron lippuun linja-auto-asemalle. Fölin bussin odottelu räntäsateessa kantamusten kanssa ja 3 lisäeuroa eivät lisää tuon vaihdollisen yhteyden houkuttelevuutta laisinkaan.

Katsoin juuri kaksi viikkoa eteenpäin, ja kaikille päiville löytyi Matkahuollon kautta lippuja 20:05 vuoroon 5-13 euron hintaan. Kolmena päivänä ylittyi 10€, muina päivinä hinta oli alle 10€.
 
Katsoin juuri kaksi viikkoa eteenpäin, ja kaikille päiville löytyi Matkahuollon kautta lippuja 20:05 vuoroon 5-13 euron hintaan. Kolmena päivänä ylittyi 10€, muina päivinä hinta oli alle 10€.

Katsoin lähinnä kahta päivää 24.11. ja 2.12:

Ensimmäisenä hinnat Helsingistä 12e, 13e, 24,50e
Toisena vastaavasti 8e, 13e, 24,50e

Noita 8e lippuja on myynnissä 1, joten seurueen toiselle puoliskolle lippu olisi 24,50e.

Pidän tätä kyllä kalliina. Kahden hengen edestakainen matka on jo houkuttelevaa hoitaa henkilöautolla, varsinkin kun huomioi seutulipun tarpeen Helsingin päässä.

VR on selvästi kilpailukykyisempi tässä välissä, kun tuota seutulippuakaan usein ei tarvita.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:53 ----------

Eikös F9 aloita tai lopu sinne?

Kyllä, hyvä huomio. Mutta vain Tampereen ja Jyväskylän suunnasta/suuntaan, ei auta nyt Helsingin suunnasta tulevaa. Olin hieman epätarkka alkuperäisessä viestissäni.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:55 ----------

Onhan tuo kymppi junamatkasta Helsingistä Turkuun jo sentään aikamoisen hyvä hinta. Tuon joustavan hinnoittelun ydinajatushan on juuri se, että mitä suositumpi vuoro, sitä kalliimmat hinnat ja mitä myöhemmin varaa, sitä kalliimmaksi tulee.

Kyllä. Kympillä Turkuun junalla on hyvä hinta. Tuo satama on kuitenkin hieman erikoisjuttu, sillä sopivia lähtöjä on hyvin vähän ja niiden hinta nousee hyvin nopeasti. Esim tuo aiemmin mainitsemani 24.11. Muutama päivä sitten tarjolla oli lippuja hintaan 9,90, seuraavana päivänä hinta oli jo 20. Kyllä hinta voisi pienemmin portain nousta. Ja nyt siis puhuttiin lähdöstä johon oli aikaa reilu 3 viikkoa.

Hyvissä ajoin (=kuukauta aiemmin esimerkiksi) liput voisivat olla kyllä halvempiakin. Ei esimerkiksi 4 hengen seurueen tapauksessa tuo 10 euroa ole yhden suunnan lipusta mitenkään erityisen edullista. Edestakainen matka on jo 80 euroa. Mikäli lippu töksähtäen nousee 20 euroon, maksaa seurueen liput jo 160 euroa. Siinä tulee oman auton käyttö jo varsin houkuttelevaksi.
 
Kyllä. Kympillä Turkuun junalla on hyvä hinta. Tuo satama on kuitenkin hieman erikoisjuttu, sillä sopivia lähtöjä on hyvin vähän ja niiden hinta nousee hyvin nopeasti. Esim tuo aiemmin mainitsemani 24.11. Muutama päivä sitten tarjolla oli lippuja hintaan 9,90, seuraavana päivänä hinta oli jo 20. Kyllä hinta voisi pienemmin portain nousta. Ja nyt siis puhuttiin lähdöstä johon oli aikaa reilu 3 viikkoa.

Vr:llä ei ole oikeastaan dynaamista hinnoittelua. Yksinkertaisesti vain joka vuorolla 20 % paikoista on säästölippuja, jotka ovat noin puolta halvempia kuin normaalit liput. Kun säästöliput on myyty, siirrytään myymään normaalihintaisia. Tähän tulee sitten tavallaan automaattisesti hieman dynamiikkaa, kun hiljaisissa vuoroissa on säästölippuja lähempänä lähtöpäivää, mikä ohjaa matkustajia niihin.
 
Kyllä. Kympillä Turkuun junalla on hyvä hinta. Tuo satama on kuitenkin hieman erikoisjuttu, sillä sopivia lähtöjä on hyvin vähän ja niiden hinta nousee hyvin nopeasti.
Yksi vaihtoehto on ottaa aiempi juna ja nauttia kauniista Turusta, matkatavarat voi viedä jo valmiiksi satamaan säilytykseen ja 3 € lipulla, joka on pari tuntia voimassa käydä vaikka päivällisellä :)
 
Takaisin
Ylös