Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Ylen uutisen mukaan Onnibus tekee muutoksia vuorotarjontaan ja reittiverkostoon tulevien kuukausien aikana.

Ja onkohan muutoksia tulossa myös ykköstielle, koska verkkokaupassa on 8.1 alkaen näkyvissä vain F8-linjan vuorot? Toki vain oma silmämääräinen havainto satunnaisilla vuoroilla, mutta suhteellisen usein ykköstietä Onnilla matkaavana ovat AstroMegat olleet pulleana matkustajista myös nyt, kun vuoroväli on noinkin tiheä.
 
Onnibus oli aikeissa ottaa pysäkin Keilaniemeen mutta koska pysäkki poistuukin vuodenvaihteessa kun liityntäliikenne Etelä-Espoossa alkaa.
 
Mitä tarkoitat? Onhan OB:lla ollut jo pitkään pysäkki Keilaniemessä.

Kyllä, Onnilla on ollut pysäkki Keilaniemessä. Mutta ei ole kauaa, koska pysäkki siirtyy metron liityntäliikenteen käyttöön. Itse pidän hyvänä, että kaikilla ykköstien liikennöitsijällä on useampi eri reittivariaatio ja kunkin reitin vieläpä poikkeavat toisustaan, osa merkittävästikin.
 
Itse pidän hyvänä, että kaikilla ykköstien liikennöitsijällä on useampi eri reittivariaatio ja kunkin reitin vieläpä poikkeavat toisustaan, osa merkittävästikin.
Ainoa vaan, että matkustajat ovat hämillään. Ne, jotka eivät tosiaan viitsi tarkistaa vuoron tarkkaa pysäkkiluetteloa, voisivat olettaa kaikkien Helsingistä Turkuun kulkevien bussien pysähtyvän esim Piispanristin pysäkillä, mutta variaatioiden myötä osa vuoroista kulkee TYKSin kautta. Toisaalta ne, jotka tekevät hakunsa todelliseen määräpaikkaansa (eikä Turkuun), todennäköisesti ilahtuvat suorista yhteyksistä juuri sinne, minne haluavatkin mennä. Vaatii kyllä asiakkailta perehtymistä etukäteen.
 
Mistä lähtien Onnibussin F1 vuorot ovat ajaneet Aurakadun pysäkin kautta? Eikö Turun kaupunki evännyt Onnibussin F1-vuoroilta oikeuden pysähtyä Aurakadulla liiallisen rallin välttämiseksi tai ainakin osalta vuoroilta, jonka vuoksi yksikään F1 ei pitäisi pysähtyä siellä?

Jos näin on yhä, niin näyttäisi taas olevan Onnibussilla hankaluuksia tulkita reittilupiansa kun osa, etenkin Helsingin suunnasta tulevista vuoroista, pysähtyy Aurakadulla. Tämä ei auta muutenkaan aikataulussa pysymistä, harva se kerta OB on ajoissa ja sitten pysähdellään muuallakin kuin mihin reittilupa on myönnetty.
 
Tämä ei auta muutenkaan aikataulussa pysymistä, harva se kerta OB on ajoissa ja sitten pysähdellään muuallakin kuin mihin reittilupa on myönnetty.
Harva se ilmaus tarkoittaa sitä, että Onnibus olisi lähes joka kerta ajoissa, mikä tuntuu ainakin tässä yhteydessä melko absurdilta.
 
Onnibussin puolalainen sisaryhtiö Polskibus on epävirallisten tietojen mukaan liittymässä osaksi saksalaista Flixbus-verkostoa:

https://www.fly4free.pl/polskibus-znika-z-polski/ (puolaksi, mutta Google Translate auttaa hyvin esim. puola-englanti)

Koska Polskibus ajaa samanlaisella ja -näköisellä kalustolla kuin Onnibus sekä on samoilla omistajilla, voi muutoksia olla tulossa Suomeenkin.
 
Onnibussin puolalainen sisaryhtiö Polskibus on epävirallisten tietojen mukaan liittymässä osaksi saksalaista Flixbus-verkostoa:

https://www.fly4free.pl/polskibus-znika-z-polski/ (puolaksi, mutta Google Translate auttaa hyvin esim. puola-englanti)

Tänään tuo Polskibussin muuttuminen Flixbussin verkoston osaksi (alihankkijaksi) on vahvistettu. Huhtikuuhun 2018 mennessä Polskibus katoaa katukuvasta.

Nyt vain odotellaan käykö näin Suomessakin ja millä aikataululla.
 
Kauppalehti: OnniBus.com oikaisi bussilinjansa voitollisiksi - saneeraus onnistui

Nyt siis näyttäisi siltä, että kaukoliikenteen toimijoista VR pystyy oman saneerauksensa jälkeen tekemään reilusti voittoa ja OB:kin on päässyt takaisin voitolle. Antaisi viitteitä siitä, että nyt ollaan kestävällä hintatasolla ja ne toimijat jotka eivät sillä elä, kuolevat ennen pitkää pois.
 
Onnibusin liikenteeseen muutoksia;

* Jyväskylästä ja Tampereelta aloittaa uusia vuoroja Turun Satamaan. Uusia vuoroja 4 kpl ja niitä liikennöi Grandell.

* Oulun ja Rovaniemen välillä liikennöidään jatkossa Oulun Onnikan ja Kutilan liikenteen autoilla maanantaisin, perjantaisin, lauantaisin ja sunnuntaisin.

* Reitti F10 Turku-Hämeenlinna-Lahti liikennöidään 23.2. alkaen perjantaisin, lauantaisin ja sunnuntaisin. Tätä reittiä operoi puolestaan Miodex Oy.

* Helsingin ja Jyväskylän välille uusia, nopeita vuoroja jotka eivät pysähdy Lahdessa.
 
Edelliseen liittyen sen verran lisään, että Turku-Lahti-väliä liikennöi Miodex Oy omalla reittiliikenneluvallaan.
 
Edelliseen liittyen sen verran lisään, että Turku-Lahti-väliä liikennöi Miodex Oy omalla reittiliikenneluvallaan.

Uusia pysäkkejä Lounais-Hämeessä: Autokeitaan lisäksi Ypäjän Palikkala, Jokioinen, entinen Forssan Rantasipi ja Tammelan Mustiala. Yksi menopaluuvuoro kunakin päivänä.
 
Takaisin
Ylös