Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Onnibusseilla ja perinteisillä linja-autoilla on suuri ero. Nimittäin matkusmukavuudessa. Onnibussin punaiset ahtaat muovipenkit ovat varsin vaatimattomat , Jos lipun hintaan laittaa 10 e lisää keskipitkällä matkalla, niin saa istua miellyttävässä pehmeässä ja ergonomisesti oikeinmuotoilluissa kangaspenkissä ja polvillekin on kunnon tilat , joista ei tarvitse erikseen maksaa.

Mutta kyllä joissain vuoroissa matkustajia on , taitavat ehkä olla nuoria opiskelijoita, jotka joutuvat kiinnittämään huomiota lipun hintaa.
Kokonaisuudessaaan Onnibussin tulo ravisti Matkahuollon ja liikennöitsijöiden hyvä veli-verkostoa. Mutta jatkossa tekevätköhän niinkuin puhelinoperaattorit, verisen kilpailun jälkeen tarjotaan matkat samalla hinnalla.
 
Vaan tekeepähän tämä kauppa tilanteen mielenkiintoiseksi, jos FlixBus joskus tulee Suomen markkinoille. Veikkaisin, että KA:lla ei ole haluja myydä pikavuorotoimintaansa Flixille, joten FlixBus joutuisi rakentamaan itse kilpailevan verkoston (mahdollisesti ostamalla osia muilta suomalaisfirmoilta). Kahdella rinnakkaisella verkostolla ei millään riittäisi matkustajia molemmille, vaan kaikki alkaisivat tehdä tappiota.
Kuka omistaa Flixbusin?

t. Rainer
 
Kuka omistaa Flixbusin?

Wikipedia kertoo sille saksalaiset omistajat, mutta Flixbusin ideahan ei ole omistaa busseja vaan käyttää alihankkijoita. Jonkun tiedon mukaan Flixbus omistaa yhden auton, kun Saksan lain mukaan bussifirmalla pitää olla bussi. Suomeen tuleminen siis edellyttäisi sitä, että joku varteenotettava toimija penslaisi autonsa Flixbusin väreihin. Ja yksi sellainen meni juuri Koiviston autolle. Vaikea uskoa, että joku ns. paronifirma lähtisi tähän mukaan. Pikkufirmoista siihen ei ole.
 
Lorun loppuminen tällä tavalla ei yllättänyt. Sijoitusyhtiö oli luopunut nopeaan tahtiin linja-autoliikenteestä - samaan aikaan kauppalehdestä tarkkaavaisimmat saattoi lukea Onnibus.comin omavaraisuusasteen syöksymisestä tukevasti pakkaselle. Suomeksi sanottuna: Skotlannista ei herunut lisää rahaa - Onnibus kaatui uusien omistajien syliin saneerattavaksi.

KA-yhtymällä on laaja kokemus yrityskaupoista ja ostettujen liiketoimintojen uudelleenjärjestelyistä. Onnibusin kaukoliikenne löytää varmasti oman - tosin takuuvarmasti supistetun paikkansa KA:sta. Mutta muistellaanpa vanhoja ja otetaan Onnibusin tarinalle pieni loppukevennys. Kaivoin esille vuosien takaa pätkän Laurin viestiä tästä ketjusta sivulta 64.

Ei ole mielestäni kovin hohdokasta yritystoimintaa, että Koiviston Auton Antti Norrlin yrittää kaataa Köyliöläisen Zei Zei -linen Rauma-Loimaa- linjan valituksillaan "aiheuttaa jatkuvaa ja vakavaa haittaa".

Sukuoikeusyhtiöissä ja näiden omistamassa Linja-autoliitossa on vallassa kolmas, degeneroitunut sukupolvi, joilla ei ole yleensä korkeakoulututkintoa eikä taustalla mitään ansaittua menestystä. Kaikki saatu on suvulta perittyä ja sekin liiketoiminta on heidän aikanaan vain supistunut.
 
^ hauskasti sama asia ihan kahdella eri ajatusmaailmalla.... hih, joskus ne ilmaiset rahahanatkin suljetaan jos ei ole näkösällä voittoa....
 
^ hauskasti sama asia ihan kahdella eri ajatusmaailmalla.... hih, joskus ne ilmaiset rahahanatkin suljetaan jos ei ole näkösällä voittoa....

Kai koko homman tarkoitus oli saada aikaan markkinahäiriö että VR joudutaan lyömään päreiksi, ja päästä itse kilpailemaan Suomen rautatieliikenteestä, Suomen Valtion kalustoyhtiön omistamilla junilla.

t. Rainer
 
Souterin Suomen seikkailu hyvä esimerkki siitä, kuinka vapaasti liikkuva pääoma etsii markkinoiden epätehokkuuksia aika yllättävistäkin paikoista, ja hyödyttää kuluttajia.

Vaikka skottirahoille olisi toivonut pidempää visiittiä, niin väittäisin silti, että muutos on pysyvä: Suomen joukkoliikennemarkkina ei ole entisensä ja hyvä niin.
 
Souterin Suomen seikkailu hyvä esimerkki siitä, kuinka vapaasti liikkuva pääoma etsii markkinoiden epätehokkuuksia aika yllättävistäkin paikoista, ja hyödyttää kuluttajia.
Ja eniten ihailen tässä Souteria itseään, joka tässäkin näytti neroutensa ja kääräisi reilun neljän vuoden työllä kymmenien miljoonien voiton. Ammattisijoittana hän myös huomasi, missä vaiheessa OnniBusin toiminta stabiloitui niin, että hänen kannatti siirtää pääomansa tuottavampiin kohteisiin. Suomeen hän vielä jäi ainakin muovikassibisnekseen - mutta hänen toimintatapanaan näyttää olevan lyhytaikaiset sijoitukset.
 
Eilen Onnibus.com Facebook-sivulla kerrottiin, että "huomenna kerromme teille aika kivan jutun"... Vielä ei ole näkynyt faktaa, mutta jotain on siis tänään luvassa.
 
Eilen Onnibus.com Facebook-sivulla kerrottiin, että "huomenna kerromme teille aika kivan jutun"... Vielä ei ole näkynyt faktaa, mutta jotain on siis tänään luvassa.
Eiköhän tämä kiva juttu liene se, että konsernin muiden yksiköiden matkoja on tullut/tulee myyntiin ob-verkkokappaan.
 
Kiva juttu oli siis KA:n ja OB:n reittin yhdistely, joka nyt olikin odotettavissa tapahtuvan piakkoin. Onhan noita OB:n vuoroja näkynyt jo joitakin ajettavan KA-konsernin kalustollakin, mm. Satakunnan Liikenteen sekä Jyväskylän Liikenteen autoilla.

Onnibussin FB-sivuilta:

"Hurraa, reittitarjontamme kasvaa 17 reitillä ympäri Suomen! 🤩
Ensimmäisessä vaiheessa, tänään 21.11., myyntiin tulevat Koiviston Auto -konsernin reitit:
🌲F10: Turku – Forssa – Hämeenlinna – Lahti
🌲F11: Tampere – Pori
🌲F12: Tampere – Lahti
🌲F45: Jyväskylä – Kuopio"

Eli nyt siis yhdistävät KA-reittejä ja OB-reittejä yhteen. Osahan noista on ollut jo Matkahuollon aikatauluhausta löydettävissä ja liikennöitsijänä samoilla linjatunnuksilla näkynyt sekä Onnibussia että Koiviston Autoa.

Onnibussin lehdistötiedote löytyy täältä.
 
Kaukobussiliikenteen markkinajohtaja OnniBus.comin verkosto kasvaa yhteensä 17 Koiviston Auto -konsernin liikennöimällä reitillä loppuvuoden aikana. OnniBus.com verkkokaupasta on 21.11.2018 alkaen varattavissa matkoja Koiviston Auto -konsernin reiteille Turku - Lahti, Tampere - Lahti, Tampere - Pori ja Jyväskylä - Kuopio. Loput 13 reittiä julkistetaan porrastetusti marras-joulukuun aikana. Lippujen matkustusaika alkaa kaikilla reiteillä 20.12.2018.

21.11. myyntiin tulevat reitit:

F10 - Turku - Forssa - Hämeenlinna - Lahti
F11 - Tampere – Pori
F12 - Tampere – Lahti
F45 - Jyväskylä – Kuopio
Joukkoliikenteen parhaasta asiakaskokemuksesta* tunnustusta saanut OnniBus.comin valikoima laajenee Koiviston Auto –konsernin yhteyksillä koko Suomessa, aina Helsingistä Kilpisjärvelle saakka. Lokakuussa osaksi Koiviston Autoa siirtynyt OnniBus.com lisää verkkokauppaansa konsernin reitit, jotka ajetaan sisaryhtiöiden kalustolla. Tulevaisuudessa yritysten tavoitteena on syventää yhteistyötä ja rakentaa OnniBus.comin asiakkaille muun muassa vaihtoyhteyksiä pienemmille paikkakunnille, lentokentille ja satamiin. Liput uusille reiteille ovat ostettavissa OnniBus.comin verkkokaupasta tuttuun tapaan: ajoissa varaamalla matkustaja voi varmistaa edullisimman hinnan ja paikan bussissa.

– Koiviston Auton kaukoliikenneverkoston avulla luomme entistä kattavamman ja paremman kaukobussipalvelun. Tavoitteenamme on säilyttää OnniBus.comin asema parhaan asiakaskokemuksen tarjoajana, hyvällä hinta-laatu-suhteella sekä kilpailukykyisin hinnoin, kertoo toimitusjohtaja Lauri Helke.

OnniBus.comin kaksikerrosbussiverkostolla liikennöidään yli 18 miljoonaa kilometriä vuodessa. Koiviston Auto –konsernin yksikerrosbussiverkoston tuominen lisää OnniBus.comin verkkokaupan tarjontaa noin 10 miljoonalla kilometrillä vuodessa tuoden tarjolle asiakkaille kokonaan uusia kohteita ja yhteysvälejä.

– Verkkokaupassamme ja mobiiliapplikaatiossamme on yli miljoona kävijää kuukaudessa. Koiviston Auton valtakunnallisen verkoston tuominen digitaaliselle alustallemme vahvistaa asemaamme johtavana lipunmyyntikanavana, toimitusjohtaja Lauri Helke toteaa.

Lähde: Onnibus.com lehdistötiedote 21.11.2018
 
Seuraava vaihe lienee verkkokauppojen yhdistäminen. Onnilla se on tehty niin hyvin että voisin kuvitella ottavan koko konsernin käyttöön. Sitten reitistön ja aikataulujen mukauttaminen niin ettei peräkkäin ajeta.
 
Seuraava vaihe lienee verkkokauppojen yhdistäminen. Onnilla se on tehty niin hyvin että voisin kuvitella ottavan koko konsernin käyttöön. Sitten reitistön ja aikataulujen mukauttaminen niin ettei peräkkäin ajeta.

Onnibussin aikataulut ovat voimassa maaliskuun alkuun saakka jolloin voidaa odottaa muutoksia konsernin tarjonnasa. KL:n vuoroihin piti tulla jo vuodenvaihteessa muutokset päällekkäisiin vuoroihin, mutta tulevat vasta maaliskuun alussa.
 
Takaisin
Ylös