Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Totta ja taitavat laittaa kyykkyyn myös muut pikavuoroliikennöitsijät.
Ja höpö höpö. Kyllähän nuo KA-yhtymän pikavuoroliikenne kukoistaa vuorojen lukumäärän osalta, mutta ei kuitenkaan näyttele mitenkään suurta osaa matkustajavirroista varsinkaan eteläisen-Suomen suurten kaupunkikeskusten välisessä liikenteessä, so. Tampere-Helsinki, Helsinki-Turku, Turku-Jyväskylä, Tampere-Lahti tms. reiteillä joilla ajaa muitakin hieman suurempia liikennöitsijöitä.
 
Ja höpö höpö. Kyllähän nuo KA-yhtymän pikavuoroliikenne kukoistaa vuorojen lukumäärän osalta, mutta ei kuitenkaan näyttele mitenkään suurta osaa matkustajavirroista varsinkaan eteläisen-Suomen suurten kaupunkikeskusten välisessä liikenteessä, so. Tampere-Helsinki, Helsinki-Turku, Turku-Jyväskylä, Tampere-Lahti tms. reiteillä joilla ajaa muitakin hieman suurempia liikennöitsijöitä.

Luulin, että KA:n OB:n kaksikerrosbussit ovat bussiliikenteen markkinajohtajia H:ki-T:ku, H:ki-T:re, H:ki-Jyväskylä ja H:ki-Kuopio välillä ehkä H:ki-Lahti ja H:ki-Kotka välilläkin. T:ku-Jyväskylä välistä on vähemmän havaintoja, Tampere-Lahti ja Tampere-Pori ovat kaupunkien kokoon nähden yllättävän hiljaisia reittejä.
 
Kyllähän nuo KA-yhtymän pikavuoroliikenne kukoistaa vuorojen lukumäärän osalta, mutta ei kuitenkaan näyttele mitenkään suurta osaa matkustajavirroista varsinkaan eteläisen-Suomen suurten kaupunkikeskusten välisessä liikenteessä
Eteläisen Suomen suurten kaupunkikeskusten välisessä liikenteessä junaliikenne on selvä markkinajohtaja, mutta bussiyrityksistä muut ovat kaukana KA-konsernin takana. KA-konserni on minusta jo lyönyt muut kyykkyyn pikavuoroliikenteessä: Savonlinja on jo supistanut pikavuoroliikennettä selvästi ja käy YT-neuvotteluja lopunkin mahdollisesta lopettamisesta. Pohjolan Liikenne lopettelee juuri näillä hetkillä. Noilla Etelä-Suomen matkustajakysynnältään isommilla reiteillä on jäljellä keskisuurina pelureina lisäksi enää Paunu ja Vainio, joidenka niidenkin pikavuoroliikenne kyntää tappiota jatkuvasti ja on vain ajan kysymys, milloin nekin lopettavat tai saneeraavat tarjontaansa rajusti. Ympäri Suomen hiljaisemmilla reiteillä on sitten isompi joukko firmoja, mutta matkustajamääriltään ne reitit ovat aivan marginaalisia. Vahvoilla reiteillä on myös joitakin yksittäisiä vuoroja sekalaisella joukolla firmoja (Länsilinjat, Hp Matkabussi, jne.), mutta kokonaisuudessa ne yksittäiset vuorot eivät vaikuta paljoa.
 
Vielä vuosi sitten norrlin yhtenä bussifirmojen johtajista totesi että koko pikavuoroala tekee tappiota. Että saa nyt nähdä muuttuuko suunta koiviston autolla sillä autojen kylkiin maalataan eri väri ja firman nimi.
 
Molemmat OB:n konseptit loistavia.
Ylivoimainen voittaja aatteen isä Sutter, otti maksimi tuoton ja häipyi.
KA:n markkinaosuus nousee aivan helposti yli 90 %. Ei tarvitse kyykyttää ketään, jollei juuri siitä nauti.
SL & PL tekivät täysin oikeat ratkaisut. Tappiollisilta markkinoilta pitää osata poistua ajoissa.
Harrastuksesta tulee tylsää, täytyy keksiä jotain muuta, sekin hyvää.

Pitkällä tähtäimellä KA:n haaste on juna, joka on loistava kulkupeli ja valtion tuki tulee ohjautumaan raideliikenteeseen.
Kilpailuviranomaiset tuskin enää KA:n yritysostoja sallii, joten kasvu tulee olemaan orgaanista.
Fossiilisten polttoaineiden ympärillä kohu jatkuu ja sekä KA että Finnair tulee saamaan siitä osansa.
Kaupunkiliikenne sähköistyy ja siellä ei linkerin ja kabussin romut tule pärjäämään.
Näyttää vahvasti siltä, että kaupunkiliikenteeseen ei myöskään päästetä syntymään momopolia.
 
Että saa nyt nähdä muuttuuko suunta koiviston autolla sillä autojen kylkiin maalataan eri väri ja firman nimi.

Ne isot muutokset ovat lippujen myynti OB:n verkkokaupasta ja maanantaina tapahtuva tarjonnan saneeraus 20%:lla.
 
Tässä miettinyt että tuleekohan Onnibus Flex värit vanhempiin autoihin? Ainakin Kabusseja taidetaan maalata Onnibus Flex väreihin.
 
Tässä miettinyt että tuleekohan Onnibus Flex värit vanhempiin autoihin? Ainakin Kabusseja taidetaan maalata Onnibus Flex väreihin.

Ruttukylkisiä kabusseja ei kuulemma maalata onniflexin väreihin. Osa sileekylkisist maalataan. Ja omniexpressithän on ka:lle uusia autoja jotka tullaan maalaamaan.
 
Näin erään kuvan tässä vähän aikaa sitten, missä oli Scania OmniExpress maalattu Flexin väreihin

Ainakin pari Eaglea, pari viimeisimmän mallin Kabusia, yksi 9700 ja yksi Omniexpress on saanut tähän mennessä Flex-värit. Autot ovat Koiviston Auton, Kuopion Liikenteen ja Satakunnan Liikenteen. Numerot muistaakseni KA 390, KL 20, KA 320, KA 322, SatLi 19 ja KA 371.
 
Ainakin pari Eaglea, pari viimeisimmän mallin Kabusia, yksi 9700 ja yksi Omniexpress on saanut tähän mennessä Flex-värit. Autot ovat Koiviston Auton, Kuopion Liikenteen ja Satakunnan Liikenteen. Numerot muistaakseni KA 390, KL 20, KA 320, KA 322, SatLi 19 ja KA 371.

Tämän lisäksi vielä SatLi 14 sekä vastikään Kuopiosta Helsinkiin saapunut HB 344, joka on muuten entinen KL 44 ja sitä ennen Kos 95.
 
Tämän lisäksi vielä SatLi 14 sekä vastikään Kuopiosta Helsinkiin saapunut HB 344, joka on muuten entinen KL 44 ja sitä ennen Kos 95.
Mielestäni eilen 19.3. myös Satli #12 oli näissä uusissa väreissä.

Tässä miettinyt että tuleekohan Onnibus Flex värit vanhempiin autoihin? Ainakin Kabusseja taidetaan maalata Onnibus Flex väreihin.
Kalustolistojen perusteella uudemmatkin autot ovat niitä vanhempia. Harvassa näkyy olevan alle 10 -vuotiaat autot, vaikka tehtailta saisi uusia joka ikinen vuosi. Joten sangen todennäköistä että OB FLEX on väritys ainakin 2004 vuotisiin ja sitä uudempiin.
 
Se ei varsinaisesti ole OnniBusFlex-väreissä, vaan edelleen kokovalkoinen. Keulaan ja kylkiin on vaan laitettu OnniBusFlex-logot.

Veikkaisin että tällainen syöttöauto tulee olemaan vastaavankaltaisessa värityksessä, oli autona mikä hyvänsä.

Mietin itse tuossa aiemmin, että mahtaakohan KA:lla olla kiinnostusta tehdä samanlaista syöttöautoa myös Helsingin lentoasemalle?
 
Mietin itse tuossa aiemmin, että mahtaakohan KA:lla olla kiinnostusta tehdä samanlaista syöttöautoa myös Helsingin lentoasemalle?

Pohjoisen ja idän suuntiin syöttöauto ajaa Lahteen, jossa on vaihto ja lisäksi on myös suoria linjoja pidemmältä ja pidemmälle. Porin suuntaan matkustajat pääsevät Vainion kyydissä. Onko tämän enempää olemassa tarvetta syöttövuoroille?
 
Takaisin
Ylös