Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Minulle noissa uutisissa oli uutta se, että myös nuo Flex-vuorot ovat Onnibus.comin vuoroja.
Ainakaan OnniBusin omassa tiedotteessa ei sanota niin, vaan siinä on erikseen jaettu vuorot OnniBus.com- ja OnniBus FLEX -reitteihin.
 
Minäkin olen edelleen sitä mieltä, että nuo Flex-vuorot ovat paikallisten yhtiöiden vuoroja, mutta kirjoitin tuon vain lehden jutun vuoksi.
Siinä kun sanotaan, että "Maanantaista 19.4. alkaen yhtiö leikkaa myös monien yksikerrosbusseilla ajettavien Onnibus Flex -reittien liikennettä."
 
Minäkin olen edelleen sitä mieltä, että nuo Flex-vuorot ovat paikallisten yhtiöiden vuoroja, mutta kirjoitin tuon vain lehden jutun vuoksi.
Siinä kun sanotaan, että "Maanantaista 19.4. alkaen yhtiö leikkaa myös monien yksikerrosbusseilla ajettavien Onnibus Flex -reittien liikennettä."

Se voi sinänsä pitää paikkaansa. Vaikka Flex-vuorojen tuotannon hoitaakin paikalliset yhtiöt, niin vuorotarjonnan suunnittelu saatetaan hyvin hoitaa keskitetysti Onnibusin konttorilta.
 
Se voi sinänsä pitää paikkaansa. Vaikka Flex-vuorojen tuotannon hoitaakin paikalliset yhtiöt, niin vuorotarjonnan suunnittelu saatetaan hyvin hoitaa keskitetysti Onnibusin konttorilta.

Näin on. OB.com vastaa myös FLEXin järjestämisestä, kuten paikallisliikenteen tilaajat.
 
Älä siteeraa tuollaista roskajulkaisua, kun olisi firmalla itselläänkin ollut oma tiedote:

https://www.onnibus.com/onnibus-supistaa-kevaan-reitti-ja-vuorotarjontaansa-07-04-2021

Vaasa onkin jäämässä kokonaan ilman OnniBusin vuoroja. Liikenne on toki ollut minimissään jo koronan alkuajoista saakka.

Oleellista on, pitääkö uutisen sisältämä tieto paikkaansa. Kyseisessä jutussa on linkki OnniBussin sivuille, joista sama tieto löytyy tarkemmin eriteltynä. En itse nähnyt tässä lähteessäni mitään ongelmaa tämän asian kohdalla.
 
Oleellista on, pitääkö uutisen sisältämä tieto paikkaansa. Kyseisessä jutussa on linkki OnniBussin sivuille, joista sama tieto löytyy tarkemmin eriteltynä. En itse nähnyt tässä lähteessäni mitään ongelmaa tämän asian kohdalla.

Niin. Olikohan ongelma IL:n kritiikki tiettyjä poliittisia ryhmiä kohtaan.
 
Ainakaan minun silmääni ei sattunut poliittinen moite. Uutisarvoa Onnibussin supistuksilla on varmasti kaikissa medioissa, painotuksista riippumatta.
Onnibus/Koiviston Auto on kieltämättä nykyään ainoa niin iso bussialan toimija Suomessa, että sen linjasupistukset ylittävät valtakunnallisen uutiskynnyksen.

Mutta kaiken varalta: olisi kiintoisaa tietää, mikä Koiviston Auto-yhtymän rakenne mahdollistaisi jonkun toiminnan säilymisen, jos konkurssi ajankohtaistuisi. Menisikö koko paketti nurin vai ovatko aputoiminimet/alueelliset liikennöitsijät niin itsenäisiä toimijoita, että joku niistä voisi jatkaa toimintaansa entiseen tapaan, vaikka itse Koiviston Auto kaatuisi?
 
Mutta kaiken varalta: olisi kiintoisaa tietää, mikä Koiviston Auto-yhtymän rakenne mahdollistaisi jonkun toiminnan säilymisen, jos konkurssi ajankohtaistuisi. Menisikö koko paketti nurin vai ovatko aputoiminimet/alueelliset liikennöitsijät niin itsenäisiä toimijoita, että joku niistä voisi jatkaa toimintaansa entiseen tapaan, vaikka itse Koiviston Auto kaatuisi?

Kaikki konsernin yhtiöt ovat omia osakeyhtiöitään.
 

Eihän sitä siinä olekaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:54 ----------

Älä siteeraa tuollaista roskajulkaisua, kun olisi firmalla itselläänkin ollut oma tiedote:

Kysymys olikin siitä, miksi joku pitää yhtä Suomen johtavista uutismedioista roskajulkaisuna.
 
Rajuja hinnankorotuksia Onnibus Flex -lippujen hintoihin

7.6. alkaneen aikataulukauden myötä OB näyttää korottaneen Flex-lippujen hintoja reippaalla kädellä. Omat havaintoni koskevat vain yhtä itse käyttämääni reittiä, mutta olisin melko yllättynyt, jos vain yhden reitin hintoja olisi muutettu.

Omalla kohdallani lipun minimihinta oli aiemmin vuorosta riippuen 12,90€ tai 15,90€. Uusi minimihinta näyttää olevan vuorosta riippumatta 19,90€. Korotusta siis 25-54%.

Kun Flex-lippujen myynti OB-kaupassa alkoi runsaat kaksi vuotta sitten, minimihinta oli 9,70€. Siitä on tultu ylös jo 105%. Melko vauhdikasta on inflaatio OB-paronien maassa. ;)

Hauskana yksityiskohtana voi huomata, että VR:n halvin säästölippu samalle välille on nyt OB Flexin halvinta hintaa halvempi. Liekö sitten ajatuksena, että punaisilla busseilla on jokin kilpailuetu, joka saa ihmiset käyttämään niitä, vaikka hinta olisi junaa kalliimpi.
 
Tämmönen "yhtä itse käyttämääni reittiä" herättää välittömästi epäilyksiä sonnan suoltamisesta, koska tällä palstalla on ollut paneteltu uusia bussiyrittäjiä törkeät määrät alusta saakka, ihan niistä ensimmäisistä Tampere-Pori vuoroista.

Eli: miksi ei voi nimetä sitä reittiä, jonka hinnoista kirjoittaa?
 
Tämmönen "yhtä itse käyttämääni reittiä" herättää välittömästi epäilyksiä sonnan suoltamisesta, koska tällä palstalla on ollut paneteltu uusia bussiyrittäjiä törkeät määrät alusta saakka, ihan niistä ensimmäisistä Tampere-Pori vuoroista.

Eli: miksi ei voi nimetä sitä reittiä, jonka hinnoista kirjoittaa?

Kiitos ystävällisestä epäilyksestänne. :) Yritän voittaa ujouteni ja paljastan, että itse käyttämäni reitti on Oulu-Siilinjärvi. Samat havainnot pätevät myös reittiin Oulu-Kuopio, koska Flex-hinnat ovat olleet samat molemmille väleille.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:16 ----------

Miten noi hinnat on muuten verrattavissa entisiin aikoihin samoilla linjoilla, aikaan ennen Onnia?

Wanhoina huonoina aikoina, ennen hintakilpailun alkua Matkahuollon taulukkotaksa ilman alennuksia oli n. 50€. Hintakilpailun alettua ennen KA-Onnibus kauppaa KA alkoi tarjoamaan lippua edullisemmalla vakiotaksalla tasan 30€. Vähän myöhemmin, mutta ennen Flex-aikaa tuli Matkahuollon kauppaan edullisempia ennakkolippuja, joiden halvin hinta oli 4€. Tuota halvinta hintaa saattoi hyvinkin olla jotain 1 kpl / vuoro tms. Ainakaan itse en ihan noin halvalla ole koskaan päässyt.

Vielä siis ollaan hyvän matkaa vanhojen MH-taksojen alapuolella, mutta Flex-ajan alusta lähtien on kuitenkin korotustrendi ollut päällä.
 
Takaisin
Ylös