Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Itse asiassa Matkahuolto on poistanut verkkokaupastaan palvelumaksun. Onnibus näyttää tällä hetkellä hinnoittelevan niin, että lippu on Matkahuollon kaupassa 90 senttiä kalliimpi kuin OB:n omassa kaupassa. Palvelumaksun puuttuminen tarkoittaa, että yhden menolipun osto tulee 10 senttiä halvemmaksi MH:n kautta ostettuna. Jos lippuja ostaa enemmän, OB:n kautta on sitten hieman halvempaa.

Minulle on tullut vaikutelma, että matkahuolto on lopettanut palvelumaksun erittelyn verkkokaupassaan ja lisää sen suoraan asiakashintaan. Ja että se samalla on laskenut sen 90 sentin hintaiseksi. Epäilemättä näin verkkokauppa myy paremmin, kun eritelty varausmaksu on psykologisesti epämiellyttävä ja saa helposti kuluttajan tsekkaamaan myös vaihtoehtoisia ostopaikkoja. Eikä sekään liene sattuma, että nyt matkahuollon kauppa on yleensä edullisempi kuin Onnibussin, vaikka itsessää 90 senttiä ei ole juuri sen vähemmän kuin yksi euro. Toisaalta tässä hinnoittelun läpinäkyvyys pienenee.

Ei ole iso asia, mutta omalta kannaltani maailma muuttui vähän huonompaan suuntaan: aivan kaiken kaupallinen läpiajattelu on epämiellyttävää. Itse arvostan insinöörisempää viestintää, missä enemmän korostuu selkeys ja havainnollisuus.

P. S. Näyttää siltä, että matkahuollon ottama komissio on nyt 80 senttiä.
 
Ja tämän perjantaisen Onnibusin Salon Piihovin "markkinointitempauksen kylkiäisinä" Onnibusin verkkosivuille on ilmestynyt uuden F1 Helsinki - Salo - Turku (-Naantali / Rauma) -reitin aikataulut ja myynti. Karkeasti pari vuoroparia päivässä ja Piihovin rampin sijaan ajetaan Salon linja-autoaseman kautta.
 
Ja tämän perjantaisen Onnibusin Salon Piihovin "markkinointitempauksen kylkiäisinä"

Tähän johtanut tapahtumaketju oli käytännössä täysin identtinen Espoossa Ikean pysäkillä (Turkuun päin) joulukuussa 2015 sattuneessa bussien liukastelussa. Silloin SatLin bussi törmäsi PL:n bussiin, eikä loukkaantumisilta vältytty.

Tuollaisissa paikoissa on tarve hidastaa voimakkaasti maantienopeudesta pysäkille, mutta huonot mahdollisuudet todeta moottoritieltä käsin tien kuntoa. Näkisin näissä olosuhteissa (lämpötila sahaa nollan mollemmin puolin) hyvänä ratkaisuna pysäkkiramppeihin suolauksen ja hiekoituksen. (eli todellakin molemmat.)
 
Onnibus on perunut vuoroja tänään "operatiivista syistä", mitä sitten lieneekään.

"Seuraavat vuoromme on jouduttu perumaan operatiivisista syistä:



C3 Tampere - Helsinki klo 18:00
C3 Helsinki - Tampere klo 21:20

C13 13.40 Kokkola-Jyväskylä osuus
C13 18.15 Jyväskylä-Kokkola osuus

C7 klo 18:35 Kotka-Helsinki

C7 klo 21:05 Helsinki-Kotka


C5 klo 08:30 Helsinki-Kuopio
C5 klo 15:40 Kuopio-Helsinki

C1 14.20 Turku-Helsinki
C1 18.15 Helsinki-Turku"
 
Linja-auto suistui tieltä Sastamalassa

https://yle.fi/uutiset/3-12331570
https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000008637578.html
https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/art-2000008637657.html
Näytti olleen auto numero 84. Takalinjakilvessä luki "s" mutta kaipa tuo on ollut Tampereelta Raumalle/Turkuun vuoroa ajamassa.
16:35 Tampere–Rauma sopisi hyvin, itse havaitsin auton noin 16:50 aikaan Metson pysäkillä lähtövaikeuksissa Pirkankatua ylös.
 
Hki-Lappeenranta C6 ja Hki-Kotka C7 näyttää muuttuvan kesällä 6.6 alkaen Onniflex-vuoroiksi M6/M7. Milläshän kalustolla näitä sitten ajetaan?
 
Hki-Lappeenranta C6 ja Hki-Kotka C7 näyttää muuttuvan kesällä 6.6 alkaen Onniflex-vuoroiksi M6/M7. Milläshän kalustolla näitä sitten ajetaan?

Minä ymmärsin tuon niin, että 2-kerrosbusseilla ajettava liikenne on jatkossa Onnibus MEGA -nimellä, mistä tuo linjatunnuksen M-kirjain. Flex-vuorot puolestaan säilyisivät F-alkuisilla linjatunnuksilla.
 
Koivisto siirtää kesäaikataulun myötä 6.6 Porvoo-Helsinki-pääreittinsä Onnibus Flex-tavaramerkin alle (nyt Porvoon Liikenne). Linjoista tulee F848, F861 ja F863.
 
Koivisto siirtää kesäaikataulun myötä 6.6 Porvoo-Helsinki-pääreittinsä Onnibus Flex-tavaramerkin alle (nyt Porvoon Liikenne). Linjoista tulee F848, F861 ja F863.

Miten HSL tuohon nykyiseen U848 reagoi? muuttamalla UF848, vai poistamalla kokonaan sen aikatauluista? https://hslfi.azureedge.net/globalassets/matkustaminen/tulostettavat-aikataulut-ja-kartat/tulostettavat-aikataulukoosteet/talvi-2021-2022/bussilinjat/u-linjat-191-192-275-346-375-848--11_sivua.pdf_01032022.pdf
 
Vai toimiikohan samalla tavalla kuin U346, jonka ainoat lähdöt ovat nykyään myös OnnibusFlexin F20-linjan vuoroja?
 
Takaisin
Ylös