Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Kilpailun muita linja-autoyrityksiä vastaan Onnibus on voittanut melkein 100-0
juurikin näin. Ja näinhän sen veikattiinkin menevän. Helken lähtö ja jatkuva kuskipula pani miettimään miten capman tulee suhtautumaan pikavuoro- ja kaukoliikenteeseen ? Hehän kovasti vakuuttivat keskittyvän sähköiseen kilpailutettuun kaupunkiliikenteeseen. Muu liikenne voidaan toki myydä: kokonaisuutena tai osina. Uskon kuitenkin, että ne pidetään ainakin jonkin aikaa capmannin hallussa. Tommolan suvulle raskaat tulevat investoinnit ja lainan takaisin maksu kävivät varmaan ylivoimaiseksi? Täysin off-topic, mutta jonkinlaista, kaukaista analogiaa voi hakea kiuasvalmista HARVIAN ostosta. https://fi.wikipedia.org/wiki/Harvia. Nähdäänkö kohta Koiviston auto konserni onnibusseineen pörssissä?
 
Viimeksi muokattu:
Kilpailun muita linja-autoyrityksiä vastaan Onnibus on voittanut melkein 100-0. Totuus kuitenkin on se, että kaukobussiliikenne kilpailee myös yksityisautoilua, matkustajajunia ja pienessä määrin lentoliikennettä vastaan. Esim. Kotka-Helsinki -välillä bussi ei voi hirveän monta kertaa poiketa suorimmalta reitiltä, jotta kilpailukyky muihin kulkumuotoihin verrattuna säilyy.


Ja mietin myös sitä, että mikäli esim. Tampere-Helsinki välillä ei poiketa, kuin Hämeenlinnassa ja näin ollen ajoaika vähenee, niin toisiko se lisää matkustajia. En perusta tietoani faktaan mutta esim. Yksittäiseltä rampilta ei välttämättä tule montaakaan matkustajaa. Voitaisiinko kuitenkin ne rampeilta menetetyt matkustajat saada jo lähtöasemalta näillä järjestelyillä.
 
Tämän päivän aamulehdessä on haastateltu Lauri Helkeä joka mainostaa kuinka "”Muistatko, kun VR:n junalippu Tampereelta Helsinkiin maksoi 35 euroa, mutta nyt pääsee saman välin yhdeksällä eurolla.”

Ei ole yhdeksän euron lippuja näkynyt enää pitkiin aikoihin ja tälle päivälle ei tuo mainittu 35€ edes riitä kaikkiin juniin

https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000009066421.html
 

Liitetiedostot

  • vr1.jpg
    vr1.jpg
    38.6 KB · Lukukerrat: 1,793
Ei ole yhdeksän euron lippuja näkynyt enää pitkiin aikoihin ja tälle päivälle ei tuo mainittu 35€ edes riitä kaikkiin juniin
Helsinki - Tampere -välille on 8,90 euron lippuja pilvin pimein, kun etsii tarpeeksi kauaksi tulevaisuuteen (esim. 1.12.).

Toki nykyään on paljon loppuunmyytyjäkin junia, koska kuten VR on uutisoinut, VR:n matkustajamäärät ovat ennätyssuuria. Ihan viimeiset paikat juniin saattavat olla huippukalliita lippua yhdelle henkilölle hakiessa, jos junassa ei ole enää vapaana kuin esim. hyttejä.
 
Nopeasti selaten tiistaille 27.9. löytyy ensimmäinen 8,90e lippu välille HKI-TRE, ja siitä eteenpäin säännöllisesti ja runsaasti ainakin viikon puolivälin päiville usealle vuorolle lippuja samaan hintaan. Toki reilulla kympillä pääsee jo ensi viikollakin.

Ei asiassa ole muuta epäselvää kuin nimim. tkp:n motiivi suoltaa soopaa.
 
Ei asiassa ole muuta epäselvää kuin nimim. tkp:n motiivi suoltaa soopaa.

Siinä kai ei ole mitään epäselvää, koska tkp edustaa kirjoittelunsa perusteella vanhan ajan bussiparoniajattelua, jossa VR on vihollinen numero 1 ja kilpailu sekä uudet tulokkaat markkinoille pahasta.

Jos palataan vähän aiheeseen, niin vanhan ajan bussiparonien ajathan on nyt viimeistään taputeltu. Kaukoliikenteessä VR on voittanut bussit lähes täysin, mutta koska junat ovat täysiä, riittää Onnibusseihin ja Onnibussin verkkokaupassa lippuja myyviin muihin busseihin matkustajia. Muihin kaukobusseihin ei sitten riitäkään.
 
Viimeksi muokattu:
Itse joudun kuitenkin menemään Tampereelle paikkurilla jos haluan päästä esim. Helsinkiin, joten on ihan sama menenkö rautatieasemalle vai linja-autoasemalle. Paunun autoissa voi olla sitä nostalgiaa (osan mielestä) mutta kallista, valittavana on Onnibus ja VR, niin itse valitsen mieluummin kyllä junan.
 
Leppävaarasta Turun Satamaan 6,40 eläkeläislippu ja aikuisten lippu alle kympin. Lippu tietenkin kannattaa ostaa heti kun on varma lähtöpäivästä
 
Onnibus ajaa junakorvausvuoroja Turun sataman ja Kupittaan rautatieaseman välillä johtuen Rantaradan pitkäaikaisista muutostöistä.
 
Onko tässä vähän vedetty nyt mutkia suoriksi?

Muutama pisara on virrannut vettä Suomen vesistöissä sen jälkeen, kun Möttö ja Helke voittivat kaikkien yllätykseksi Tampereen ja Porin välisen reittiliikenteen kilpailutuksen joulukuussa 2011 ja ajoivat sen jälkeen yhden kuukauden ajan kahdestaan halpabussia kaupunkien välillä tammikuussa 2012.

…vai onko multa mennyt jotain perustavanlaatuista ohi? Eikös Onnibussin alkuvaiheissa ollut kuitenkin kyse siitä, että Satakunnan Liikenteen sirrtymäajan liikennöintisopimus Tampereen ja Porin välillä päättyi 31.12.2011, ja Onnibus aloitti markkinaehtoisen reittiliikenteen liikennöinnin reitillä 1.1.2012. En ole kuullutkaan mistään kuukauden mittaisesta ”reittiliikenteen kilpailutuksesta”, vaikka erityisesti alkuvaiheissa seurasin erittäin​ läheltä OB:n toimintaa.
 
Onnibus ajaa junakorvausvuoroja Turun sataman ja Kupittaan rautatieaseman välillä johtuen Rantaradan pitkäaikaisista muutostöistä.

Tuli testattua tuo aja Kupittaalta Satamaan ja päinvastoin. Kunhan Kupittaalla ensin löysi Joukahaisenkadun. Opastus korvausbusseihin olisi saanut olla selkeämpi. Olen Onnibussilla matkustanut mm MIkkeliin ja Naantaliin, mutta nyt olen kyllä sitä mieltä että noissa ahtaissa muovipenkeissä tuo 15 min olkoon maksimi Onnibussilla. Jos VR:lle ja oikeisiin kangaspenkkisiiin linja-autoihin saa lippua, niin sitten vasta Onnibus.
 
Itse joudun kuitenkin menemään Tampereelle paikkurilla jos haluan päästä esim. Helsinkiin, joten on ihan sama menenkö rautatieasemalle vai linja-autoasemalle. Paunun autoissa voi olla sitä nostalgiaa (osan mielestä) mutta kallista, valittavana on Onnibus ja VR, niin itse valitsen mieluummin kyllä junan.
Väinö Paunu Oy ei ole kyllä kallis Helsinki - Tampere -välillä. Tietty jos kuljettajalta ostaa, niin se on 27 euroa.

Huomiseksi 7.11. aamuun Tampere l-a - Helsinki Kampissa noin 9.00:

VR-juna 21,00 euroa.
OnniBus.com 10,80 euroa.
Väinö Paunu Oy / ExpressBus 9,30 euroa.
Valkeakosken Liikenne Oy 9,90 euroa.
Länsilinjat Oy / ExpressBus 11,50 euroa.
AUTOLLA noin 25,20 euroa.

Väinö Paunu Oy:n perinteikkään tunnelmallinen kyyti on itse asiassa halvin :p
 
Tänään tapaninpäivänä on Onnibusilla peräti 41 vuoroa, jotka ajetaan jollain muulla kuin Onnibusin kaksikerroskalustolla. Varakalustoa on käytössä Satakunnan Liikenteeltä, Jyväskylän Liikenteeltä, Pirkanmaan Tilausliikenteeltä, Kuopion Liikenteeltä, Liikenne Vesmalta, Åbergin linjalta, Varkauden Matkamieheltä, Lehtimäen Liikenteeltä ja Imatran kyytibusseilta. Näistä toki neljä ensimmäistä kuuluu samaan konserniin kuin Onnibus. Ja oli siellä Paununkin nimi mainittu, mutta tästä olikin jo toisessa ketjussa puhuttu, että saattaa olla Satakunnan Liikenteen autoja, joiden väritystä ei ole vielä muutettu.

Esimerkiksi Tampere-Helsinki-välin 21:stä M3-vuorosta 16 ajetaan tänään jollain muulla kuin Onnibusin kaksikerrosbussilla. Onko Onnibussilla todella näin vähissä oma kalusto, vai mistä voi tällainen johtua?
 
Tänään tapaninpäivänä on Onnibusilla peräti 41 vuoroa, jotka ajetaan jollain muulla kuin Onnibusin kaksikerroskalustolla. Varakalustoa on käytössä Satakunnan Liikenteeltä, Jyväskylän Liikenteeltä, Pirkanmaan Tilausliikenteeltä, Kuopion Liikenteeltä, Liikenne Vesmalta, Åbergin linjalta, Varkauden Matkamieheltä, Lehtimäen Liikenteeltä ja Imatran kyytibusseilta. Näistä toki neljä ensimmäistä kuuluu samaan konserniin kuin Onnibus. Ja oli siellä Paununkin nimi mainittu, mutta tästä olikin jo toisessa ketjussa puhuttu, että saattaa olla Satakunnan Liikenteen autoja, joiden väritystä ei ole vielä muutettu.

Esimerkiksi Tampere-Helsinki-välin 21:stä M3-vuorosta 16 ajetaan tänään jollain muulla kuin Onnibusin kaksikerrosbussilla. Onko Onnibussilla todella näin vähissä oma kalusto, vai mistä voi tällainen johtua?
Kiusallistahan tuo on.

Me tilattiin aikanaan OnniBus.comilta matkat Hämeenlinnaan ja satuttiin varaamaan paikat juuri kuljettajan takaa. Siellä ei toiminut sähköpistoke. Oli vaan joku jatkojohto, jossa jotain bussin laitteita kiinni mihin emme tohtineet koskea.

Kuljettaja sanoi, että jos ei toimi, niin voitte vaihtaa paikkaa. Onneksi ei ollut ruuhkavuoro. Asiakkailta kuulemma muutkin olivat asiasta sanoneet muiltakin penkeiltä.

OnniBus.com halvensi toki hintaa tulollaan, mutta kalustostaan se ei kyennyt pitämään kovinkaan hyvää huolta. Se on myös tappanut maaseudun joukkoliikenteen lähes täysin.

Luulisin, että noilla alk. €1 matkoilla ei hirveästi juhlita, ei varsinkaan nykytilanteessa kun inflaatio on jo kohtapuolin 10 prosenttia.

Turusta esimerkiksi kun menin kerran Loimaalle, niin valitsin ihan periaatteesta jonkun muun firman kuin OnniBus.com tai FLEX. Niitä oli: Väinö Paunu Oy ja Vuorisen Liikenne Oy.

Hinnassa ei ollut kovinkaan suurta ilmaa kilpailijaan nähden, mutta varsinkin Vuorisen liikenteen kuski sanoi, että noilla hinnoilla mitä ne nytkin veloittaa ei kateta edes joulupöytää firman pikkujouluissa henkilöstöeduksi.

No kalusto oli kuitenkin onneksi vähän parempaa kuin Onnibus-pikavuoroyrityksellä.

Näkisin, että hintoja on pakko nostaa, sillä mikään bussi ei kulje, ellei siinä ole yli 20 hlö - ei edes vaikka on Nettilippuja tuplaten. Jos taksi maksaa kaupungin sisällä sen 30 euroa, niin miten joku pikavuoro voi mennä useita eurolla?

Niiden hintarallin aloittanut johtajakin sopivasti karkasi ennen "pommia". Minä karsastin tuota punaista kyytiä jo silloin kun se tuli markkinoille, koska tiesin mihin se tulisi johtamaan. Ei noilla hinnoilla busseja hankita.

Pirtil tekee nyt ihan samat Nysse / Tampereen seudun joukkoliikenteessä. En tiedä, ei ole täsmällistä eikä varsinkaan ammattimaista joukkoliikennettä, kun ei ole edes varakalustoa noilla. Vaan muiden yhtiöiden autot kiertävät reiteillä.
 
Takaisin
Ylös