Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Ahtaita ovat Onnibussit ja penkit epämiellyttävää muovia. Polvitilaa saa lisää maksamalla. Kunnollisessa linja-autossa on kangaspenkit. Matkustusmukaavuudesta kannattaa maksaa hieman lisää.
 
Ahtaita ovat Onnibussit ja penkit epämiellyttävää muovia. Polvitilaa saa lisää maksamalla. Kunnollisessa linja-autossa on kangaspenkit. Matkustusmukaavuudesta kannattaa maksaa hieman lisää.

2 euron lisämaksulla sitä lisäjalkatilaa saa Onnibussissa matkan pituudesta riippumatta menee sitten Raumalle tai Rovaniemelle jopa 14 metriä (takapenkin keskipaikka) - ei pitäis ahdasmielisintäkään ahdistaa sillä jalkatilalla.
 
2 euron lisämaksulla sitä lisäjalkatilaa saa Onnibussissa matkan pituudesta riippumatta menee sitten Raumalle tai Rovaniemelle jopa 14 metriä (takapenkin keskipaikka) - ei pitäis ahdasmielisintäkään ahdistaa sillä jalkatilalla.

Ei saa, jos ne väljemmät paikat on jo viety.

Kuinka monta niitä väljempiä on lukumääräisesti ja suhteessa kokonaispaikkamäärään?
 
Ei saa, jos ne väljemmät paikat on jo viety.

Kuinka monta niitä väljempiä on lukumääräisesti ja suhteessa kokonaispaikkamäärään?

Paikkoja on 90, joista paremman jalkatilan paikkoja on 11. Toki alakerrassa on kahdeksan pöytäpaikkaa, joten varmaan niissäkin on hyvin jalkatilaa jos kukaan ei istu vastapäätä. Itse kokeilin kerran paremman jalkatilan paikkaa, mutta tietämättömyyttäni varasin paikan 72, joka oli juuri portaiden takana, jolloin penkin edessä oli sellainen muoviseinä estämässä etten kaadu portaisiin. No tämän seinän alle en saanut jalkoja työnnettyä, joten siinä 90 asteen kulmassa oli polvet koko matkan ajan eikä paremmasta jalkatilasta ollut tietoakaan. Joten sanoisin että todellisuudessa paremman jalkatilan paikkoja on 9 + ne alakerran pöytäpaikat.
 
2 euron lisämaksulla sitä lisäjalkatilaa saa Onnibussissa matkan pituudesta riippumatta menee sitten Raumalle tai Rovaniemelle jopa 14 metriä (takapenkin keskipaikka) - ei pitäis ahdasmielisintäkään ahdistaa sillä jalkatilalla.

Mielestäni on asiakkaan aliarvioimista tehdä tarkoituksella näin ahtaita linja-autoja. Itse kokeilin Onnibussia kerran ja totesin että en sinne mahdu. Kuljen siksi junalla kun en käytä omaa autoa, jos se on mitenkään mahdollista. Toivottavasti uusi omistaja uusiessaan kalustoa huomioi yhtenä arvona mukavuuden, taitaa kohta olla jo aika uusia DD.tä.
 
2 euron lisämaksulla sitä lisäjalkatilaa saa Onnibussissa matkan pituudesta riippumatta menee sitten Raumalle tai Rovaniemelle jopa 14 metriä (takapenkin keskipaikka) - ei pitäis ahdasmielisintäkään ahdistaa sillä jalkatilalla.

Olen kokeillut lisämaksupaikkoja ja jalkatila niissä riittää minulle. Mutta penkki on leveyssuunnassa ahdas ja muotoilu heikko sekä materiaali muovia.
 
Mielestäni on asiakkaan aliarvioimista tehdä tarkoituksella näin ahtaita linja-autoja. Itse kokeilin Onnibussia kerran ja totesin että en sinne mahdu. Kuljen siksi junalla kun en käytä omaa autoa, jos se on mitenkään mahdollista. Toivottavasti uusi omistaja uusiessaan kalustoa huomioi yhtenä arvona mukavuuden, taitaa kohta olla jo aika uusia DD.tä.

Se on liiketoimintaa ja markkinataloutta. En minäkään niissä penkeissä välttämättä kovin mielellään istu, mutta siitä huolimatta kuluttajat ovat vuosien saatossa valinneet Onnibussin. Liiketoiminta, joka aloitettiin nollasta ja jonka kaikki varteenotettavat kilpailijat ovat yksi toisensa perään kuihtuneet pois markkinoilta. Se, jolla on ahtaat penkit, on myös vahvin brändi ja sen kuluttajat ovat löytäneet, vaikka vaihtoehtoja on ollut tarjolla.
 
Olen kokeillut lisämaksupaikkoja ja jalkatila niissä riittää minulle. Mutta penkki on leveyssuunnassa ahdas ja muotoilu heikko sekä materiaali muovia.

Mihin perustuu väite ”materiaali muovia”? Vielä kolme kuukautta sitten ollessani yhtiön palveluksessa, materiaali oli aitoa nahkaa. Mutta onko materiaali sittemmin vaihtunut?
 
Myös reittilentoliikenne aliarvioi matkustajiaan. Kaikkihan haluavat leveän, tilavan istuimen jossa voi vaikka mennä makuulle.

Tosiasiassa sardiinipurkkiosasto on lentokoneen tuottoisin osa ja yllämainittu business-luokka hädin tuskin kattaa omia kulujaan lipun hinnassa. Kun ensi kerran lentelet bisnesluokassa, muista kumartaa ja kiittää lentokoneen takaosaa kohti: he mahdollistavat sinunkin lentosi.
 
Tosiasiassa sardiinipurkkiosasto on lentokoneen tuottoisin osa ja yllämainittu business-luokka hädin tuskin kattaa omia kulujaan lipun hinnassa. Kun ensi kerran lentelet bisnesluokassa, muista kumartaa ja kiittää lentokoneen takaosaa kohti: he mahdollistavat sinunkin lentosi.

Ei nyt sentään. Nimenomaan bisnesluokka on se, mistä tili tehdään. Suurin tuotto per neliömetri. Turistiluokan alennusliput on "hiekkaa lattialla", samoin sellainen perinteinen kolmen luokan First Class ei ole enää tuottoisa, kun bisnesluokan penkit on kehittyneet niin valtavasti. Firstistähän on maailmalla aika laajalti luovuttukin.

Onnibussilla en ole koskaan matkustanut, enkä muista, milloin ylipäätään olisin viimeksi matkustanut Suomessa kaukobussilla. Mutta minusta vertaus lentoliikenteeseen on muuten osuva – kyllähän monet valittaa, että halpalennolla on epämukavat penkit, liian vähän jalkatilaa ja kaikki paitsi hymy maksaa erikseen, eikä sitä hymyä saa aina edes rahalla. Mutta jos Puolaan pääsee edestakaisin samalla hinnalla, jolla Höseli myy lipun Keravalle ja takaisin, niin ei siinä ole silloin myöskään lupa odottaa sen kummempia. Ja sekä Onnibussin että Ryanairin konsepti selkeästi toimii, kun väkeä riittää ja firmat pysyy pystyssä.

Mä matkustan pääosin perinteisillä lentoyhtiöillä ja olen nähnyt millaisessa alamäessä esimerkiksi Finnair on tässä uudessa maailmantilanteessa. Mutta mielelläni lennän myös Ryanairilla tai Wizzairilla, kun kohde, aikataulu ja hinta sitä puoltavat. Odotukset ovat silloin erilaiset, ja halpis vastaa halpiksen odotuksiin ihan hyvin.
 
Ei nyt sentään. Nimenomaan bisnesluokka on se, mistä tili tehdään. Suurin tuotto per neliömetri. Turistiluokan alennusliput on "hiekkaa lattialla",
Kyllä. Tästä todisteena on se, että lentoyhtiöt ovat yksi toisensa jälkeen luopuneet dynaamisesta hinnoittelusta, koska on kannattavampaa lentää tyhjiä jakkaroita kuin yrittää täyttää ne tarjouslippuja momondossa päivystävillä nurmijärviläisillä, joilla on lennoilla omat eväät mukana.
 
Myös reittilentoliikenne aliarvioi matkustajiaan. Kaikkihan haluavat leveän, tilavan istuimen jossa voi vaikka mennä makuulle.

Tosiasiassa sardiinipurkkiosasto on lentokoneen tuottoisin osa ja yllämainittu business-luokka hädin tuskin kattaa omia kulujaan lipun hinnassa. Kun ensi kerran lentelet bisnesluokassa, muista kumartaa ja kiittää lentokoneen takaosaa kohti: he mahdollistavat sinunkin lentosi.

Menee nyt tosi offtopicin puolelle kun jatkan tästä, mutta nopean Google-haun perusteella business-luokassa matkustavista tulee huomattavasti enemmän tuottoja kuin turistiluokasta.

https://upgradedpoints.com/travel/airplane-classes-explained/

En nyt jaksanut alkaa kääntämään, mutta jos skrollaatte alas kohtaan "Breakdown of the seating and cost", niin sieltä voi nähdä että kyseisen artikkelin esimerkkilennolla business-luokassa matkustavista saadaan kolminkertainen tuotto verrattuna turistiluokkaan.
 
Mihin perustuu väite ”materiaali muovia”? Vielä kolme kuukautta sitten ollessani yhtiön palveluksessa, materiaali oli aitoa nahkaa. Mutta onko materiaali sittemmin vaihtunut?

Myönnän että olin huolimaton, jos tiedät että se on nahkaa. Ihan samanlaisia ne kaikki ovat olleet, en usko että vaihtunut. Ydinajatukseni jota haluan ilmaista että mieluummin istun kangaspenkeissä, joita on kaikilla muilla liikennöitsijöillä. Pitkää matkaa istuttaessa se on miellyttävämpi ja hengittävämpi.
 
Menee nyt tosi offtopicin puolelle kun jatkan tästä, mutta nopean Google-haun perusteella business-luokassa matkustavista tulee huomattavasti enemmän tuottoja kuin turistiluokasta.

Suosittelen kuitenkin ihan ensiksi googlettamaan mitä ironia on.
 
Se on liiketoimintaa ja markkinataloutta. En minäkään niissä penkeissä välttämättä kovin mielellään istu, mutta siitä huolimatta kuluttajat ovat vuosien saatossa valinneet Onnibussin. Liiketoiminta, joka aloitettiin nollasta ja jonka kaikki varteenotettavat kilpailijat ovat yksi toisensa perään kuihtuneet pois markkinoilta. Se, jolla on ahtaat penkit, on myös vahvin brändi ja sen kuluttajat ovat löytäneet, vaikka vaihtoehtoja on ollut tarjolla.

Se on juurikin näin. Semmonen ennen kaikki oli paremmin on vähän tekopyhää. On oikeasti nostettava hattua Helkelle, Mötölle ja kumppaneille mitä ovat saaneet aikaiseksi. Mikä ei estä ns vanhoja perinteisiä firmoja tekemästä samoin? Ostaa kakskerrosbusseja, iskee niihin 90 jakkaraa ja alkaa liikennöimään tunnin välein Helsingistä Turkuun. Se on markkinataloutta sekin sitten onko minkä yhtiön autossa eniten matkustajia.
 
Takaisin
Ylös