Sivu 19 / 160 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 91516171819202122232939597999119 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 271-285/2394

Viestiketju: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

  1. #271

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1254

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Lähinnä tarkoitin sitä, että miksi Hervannasta ei jatketa keskustaan vaan Linnainmaalle. Matkassa/ajassa noiden välillä ei kuitenkaan ole juuri mitään eroa. Linjalupapäällekäisyyskö, mutta ei Hervanta-keskusta välilläkään ole mitään kaukoliikennettä? Miten nämä päällekäisyydet ylipäätään oikein katsotaan, mitkä ovat kriteerit vai arvotaanko tapauskohtaisesti ja kuka niistä päättää?
    Ely-keskus päättää ja katsoo asian tapauskohtaisesti. Liikennöitsijä hakee linjalupaa aina ennen uuden linjan avaamista. Tarvittaessa voi valittaa ja tarkat kriteerit voi katsoa laista. Mutta tuskin mitään konkreettisia lukuarvoja on missään. Pitäisin kyllä todennäköisenä, että linjan Tampere las. - Hervanta - Helsinki -reitin ajaminen rikkoisi yksinoikeuksia ja olisi siten laitonta.
    Ville

  2. #272
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Kiitokset Villelle vastauksesta. Ja koska asia alkoi kiinnostamaan, niin yritin kaivaa lainsäädännöstä jotain. Tämä nyt oli oikeastaan ainoa löytämäni kohta, joka tätä asiaa voisi koskea (jos siis oletetaan, että Linnainmaa eli keskustan skippaaminen on lupaviranomaisen, eikä Onnibussin valinta).

    Linjaliikenteen haittaamiskielto

    Tilaus- ja ostoliikenteen harjoittaminen on kielletty, jos sen tarkoituksena on kuljettaa sellaisia matkustajia, joiden käytettävissä on sopivat linjaliikenneyhteydet.

    Linjaliikenteelle aiheutuvaa haittaa arvioitaessa on otettava huomioon toisaalta linjaliikenteen matkustajien väheneminen, toisaalta matka-aika odotuksineen, vaihtojen määrä, matkustajien erityiset tarpeet sekä tilaus- tai ostoliikenteellä hoidettujen kuljetusten toistuvuus.
    Eli ainakin tuon perusteella ELYn päätös siitä minne Onnibussilla voi/ei voi ajella on ilmeisesti mahdollista tehdä vielä toistaiseksi täysin hatusta vetämällä, ilman sen kummempia perusteluja. Tai siis ainakin niin, että perustelut voi räätälöidä juurikin sen mukaan minne Onnia ei haluta. Tähän toki viittaa sekin että onhan tuo Onnibussin reitti muutenkin ELYn kannalta aika alibipäätös Paunulaisen reittiin nähden, kun moottoritielle päästessä kuitenkin painetaan samaa uraa helsinkiin saakka.

    Toisaalta tässä blogikirjoituksessa http://lr.domnik.net/2012/03/onnibus-halpabussit/ viitataan siihen, että myös kaupungit voivat päättää alueillaan reitti- ja pysähtymiskäytännöistä. Eli onko mahdollista, että myös Tampereen kaupunki on osaltaan vastuussa siitä, että Onni ei keskustaan asti aja?

    Samaisessa blogissa on myös mielenkiintoinen ajatus, että reittiero Paunulaiseen nähden olisikin helsingin päässä. Jossain määrin järkevämmältä vaikuttaisi, että tämä linjalupareittipoikkeama tehtäisiin juurikin siellä. Joku linjaus Pasilan kautta esim. Sörnäisten metroasemalle vaikuttaisi matkustajien jatkoyhteyksien kannalta huomattavasti paremmalta ratkaisulta kuin ihmisten kippaaminen iltayöstä ostoskanalan pihaan Linnainmaalla. Ehkä se ei sitten olisi ollut mahdollista, kun/jos soppaa ovat epämääräisen ja kumotun lainsäädännön pohjalta hämentämässä sekä ELYt että kaupungit.

    No joo, kunhan pohdiskelin. Saattaa olla että Onnibussilla on suurelta osin ihan muuhun kuin lupa-asioihin perustuvat perusteet reittivalinnoilleen (harjoittaa kuitenkin ilmeisesti varsin kannattavaa halpabussiliikennettä, toisin kuin meikäläinen).
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 11.06.2012 kello 20:21. Syy: ylimääräiset rivinvaihdot pois

  3. #273

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    -- Tähän toki viittaa sekin että onhan tuo Onnibussin reitti
    muutenkin ELYn kannalta aika alibipäätös Paunulaisen reittiin nähden, kun moottoritielle
    päästessä kuitenkin painetaan samaa uraa helsinkiin saakka.
    En nyt ymmärrä, mitä tarkoitat alibipäätöksellä, mutta juurikin koska reitti on sama moottoritiellä, Onnibus ei saa ottaa matkustajia Parolasta etelään kyytiin. Sitä en tosin tiedä, miten Onnibus on saanut oikeuden kuljettaa Hämeenlinnasta Helsinkiin matkustajia.

  4. #274

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    294

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    En nyt ymmärrä, mitä tarkoitat alibipäätöksellä, mutta juurikin koska reitti on sama moottoritiellä, Onnibus ei saa ottaa matkustajia Parolasta etelään kyytiin. Sitä en tosin tiedä, miten Onnibus on saanut oikeuden kuljettaa Hämeenlinnasta Helsinkiin matkustajia.
    Eikös HML-HKI matkustus ole voimassa vain niillä vuoroilla, joissa ei tuota "Parolasta etelään" rajoitusta ole. Esimerkiksi Helsingistä Hämeenlinnaan näyttäisi nettisivujen mukaan pääsevän arkisin vain 9.45 lähdöllä mutta ei 16.30 ja 20.00 lähdöillä.

  5. #275

    Liittynyt
    08.12.2008
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    188

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Onnilla pyyhkii hyvin: http://www.onnibus.fi/lahto-tamperee...della-autolla/
    Lähtö Tampereelta klo 16:30 ajetaan kahdella autolla

    Tampereelta Helsinkiin klo 16:30 lähtevään vuoroon ilmoittautuneita on tänään sunnuntaina 10.6. niin monta, että lähtö tullaan ajamaan kahdella linja-autolla. Kumpikin vuoro ajaa linjan reittiä, mutta kuormien tasaamiseksi toinen vuoro aloittaa Linnainmaalta ja toinen Hervannasta.

    Vapaita paikkoja lähdölle on yhä myynnissä, joten vielä ehdit ostamaan lippusi edullisesti verkkokaupastamme tai autosta kuljettajaltamme.

    Kiitämme kaikkia asiakkaitamme upeasta vastaanotosta uusilla Onnibus-reiteillä!
    - www.onnibus.fi

    Kyllä tälle on ihan selvästi tilausta ollut. Eiköhän raiteillekin kilpailijoita löydy, jos ne vain saadaan vapaaksi kilpailulle. Joku "onnijuna" voisi jyrätä VR:n.
    One track mind is a monobrain!
    Turun raitiotien yleissuunnitelman katutason luonnokset:
    Kauppatori - Runosmäki, Varissuo, Skanssi

  6. #276
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    En nyt ymmärrä, mitä tarkoitat alibipäätöksellä, mutta juurikin koska reitti on sama moottoritiellä, Onnibus ei saa ottaa matkustajia Parolasta etelään kyytiin. Sitä en tosin tiedä, miten Onnibus on saanut oikeuden kuljettaa Hämeenlinnasta Helsinkiin matkustajia.
    Sitä että miksi tämä kieppi on tehtävä Tampereella. Eikö se nyt reitin poikkeavuusvaatimusten valossa olisi aivan sama jos koukkaus hoidettaisiin esim. Lempäälässä, Toijalassa tai vaikka sitten helsingissä? Tulee sellainen kuva, että joku ELY-jamppa nyt on vaan päättänyt että näin tehdään, vaikka mitään varsinaisia perusteluja sille ei ole, että reitti on eri juurikin ainoastaan sen takia että Tampereen keskustaan ei mennä. Ihan veikkauksena vielä heittäisin, että mikäli tämä nykyinen linjalupapelleily ei korisisi kuolinvuoteellaan, niin tällaiselle nykyisellekään "poikkeavalle" reitille ei Onnille lupia olisi myönnetty, ja jos olisikin niin siellä kolistelisivat vanhat bussiyhtiöt tällä hetkellä rosiksen ovia.

    Tiivistetysti: Alibipäätös = Jonkinlainen näennäinen mutka jo olemassa olevaan reittiin on tarvittu ja mielivaltaisesti ELYssä on arvottu että tämä kosmeettinen poikkeama on juurikin Tampereen keskustassa.

  7. #277
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Sitä että miksi tämä kieppi on tehtävä Tampereella. Eikö se nyt reitin poikkeavuusvaatimusten valossa olisi aivan sama jos koukkaus hoidettaisiin esim. Lempäälässä, Toijalassa tai vaikka sitten helsingissä? Tulee sellainen kuva, että joku ELY-jamppa nyt on vaan päättänyt että näin tehdään, vaikka mitään varsinaisia perusteluja sille ei ole, että reitti on eri juurikin ainoastaan sen takia että Tampereen keskustaan ei mennä.
    En tiedä päätöksen taustoja, mutta eiköhän Onnibus tiedä lain pykälät aika tarkkaan. Tuskin siellä on nähty aiheelliseksi hakea lupaa, jota ei myönnetä. Siinä menisi vain hukkaan aikaa ja paperia. Tämän valossa Linnainmaa-Hervanta on aika looginen, kun katsoo mistä matkustajavirtoja on helposti saatavissa. Jaa miksi kieppi Tampereella eikä esim. Helsingissä? Minä kysyisin niin, että onko matkustuskysyntä suurempaa a) Tampereen lähiöistä Helsingin keskustaan vai b) Tampereen keskustasta Helsingin lähiöihin? Jos kuvataan näiden kaupallista potentiaalia kirjaimilla, esim. A = Helsingin keskusta, B = Tampereen keskusta, C = Helsingin lähiöt, D = Tampereen lähiöt, niin kysymys on helpompi hahmottaa. Vaihtoehto a) on D --> A ja vaihtoehto b) C <--> B. Pidän todennäköisenä, että a) normaalisti tuottaa enemmän matkustajia. Ei minulla tamperelaisena tulisi ensimmäisenä mieleen lähteä Helsinkiin yhteydellä joka vie esim. Sörnäisiin ja Herttoniemeen, kun todennäköisesti kohteeni on keskustassa tai jossain muussa lähiössä. Sen sijaan jos asuisin Itä-Tampereella ja olisin matkalla Helsinkiin, tämä Onnibus-yhteys toimii kuin nakutettu. Helsingistä lähtiessä taas itähelsinkiläiset voisivat muodostaa jonkinkokoisen matkustuspotentiaalin, mutta on eri asia kuinka monella heistä on asiaa juuri Tampereelle. Joillakin varmasti on, mutta taatusti useammalla itätamperelaisella on asiaa Helsingin keskustaan.

    Sen sijaan Tampereen keskusta --> Helsinki-Vantaan lentoasema tuottaisi paljon matkustajia. Se vaan ei ole vielä vapautunut kilpailulle, mutta aika kuluu ja vapautuminen tulee koko ajan lähemmäs.

  8. #278
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    En tiedä päätöksen taustoja, mutta eiköhän Onnibus tiedä lain pykälät aika tarkkaan. Tuskin siellä on nähty aiheelliseksi hakea lupaa, jota ei myönnetä. Siinä menisi vain hukkaan aikaa ja paperia.
    Näin varmasti, mutta tuo ei oikeastaan ole kovinkaan kiinnostavaa. Mielenkiintoisempi asia on se, että millä logiikalla näistä päällekäisistä reiteistä oikein päätetään. Edesmenneen, hyvinkin suurpiirteisen lain perusteella, jolloin viranomainen voi tapauskohtaisesti arpoa taikurin hatusta ihan mitä vaan -kö?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Ei minulla tamperelaisena tulisi ensimmäisenä mieleen lähteä Helsinkiin yhteydellä joka vie esim. Sörnäisiin ja Herttoniemeen, kun todennäköisesti kohteeni on keskustassa tai jossain muussa lähiössä. Sen sijaan jos asuisin Itä-Tampereella ja olisin matkalla Helsinkiin, tämä Onnibus-yhteys toimii kuin nakutettu. Helsingistä lähtiessä taas itähelsinkiläiset voisivat muodostaa jonkinkokoisen matkustuspotentiaalin, mutta on eri asia kuinka monella heistä on asiaa juuri Tampereelle. Joillakin varmasti on, mutta taatusti useammalla itätamperelaisella on asiaa Helsingin keskustaan.
    Esimerkkisi on aika tarkoitushakuinen. Entäs jos asuisitkin etelä-Tampereella ja sunnuntai-iltana ihmettelisit Koiliskeskuksen ostoskanalan pihassa, että milläs tästä pääsee (julkisilla) himaan? Voihan se juuri ja juuri onnistua, mutta Tampereen iltaliikenteen tarjonnalla tuskin tulee olemaan mikään nopea siirtymä. Pointti on siis että helsingissä, jos linjaus edes hitusen järkevästi suunnitellaan, on jatkoyhteydet keskustan ulkopuoleltakin huomattavasti paremmat kuin mistään Tampereen lähiöstä.

  9. #279

    Liittynyt
    25.05.2011
    Viestejä
    203

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Näin varmasti, mutta tuo ei oikeastaan ole kovinkaan kiinnostavaa. Mielenkiintoisempi asia on se, että millä logiikalla näistä päällekäisistä reiteistä oikein päätetään. Edesmenneen, hyvinkin suurpiirteisen lain perusteella, jolloin viranomainen voi tapauskohtaisesti arpoa taikurin hatusta ihan mitä vaan -kö?



    Esimerkkisi on aika tarkoitushakuinen. Entäs jos asuisitkin etelä-Tampereella ja sunnuntai-iltana ihmettelisit Koiliskeskuksen ostoskanalan pihassa, että milläs tästä pääsee (julkisilla) himaan? Voihan se juuri ja juuri onnistua, mutta Tampereen iltaliikenteen tarjonnalla tuskin tulee olemaan mikään nopea siirtymä. Pointti on siis että helsingissä, jos linjaus edes hitusen järkevästi suunnitellaan, on jatkoyhteydet keskustan ulkopuoleltakin huomattavasti paremmat kuin mistään Tampereen lähiöstä.
    Kuten aiempi kirjoittaja totesikin, epäilemättä suurin matkustajapaine kohdistuu juuri suunnassa Tampereelta Helsinkiin, mutta eipä tätä vielä mikään tilasto taida tukea. Olisikohan lie ollut minkään linjaliikenteen haittaamista, mikäli Onnibus olisi lähtenyt suoraan Tampereen keskustasta (lähdetäänhän Helsingissäkin n. 300 metrin päästä linja-autoasemalta, joskin matkustajia ei välillä Helsinki-Hämeenlinna kuljeteta) ja ajanut Hämeenlinnanväylältä vaikkapa Hakamäentietä pitkin Pasilan asemalle, josta vaikkapa Mäkelänkatua Kalasatamaan?

  10. #280
    Rasbelin avatar
    Liittynyt
    05.07.2005
    Sijainti
    Finn Köztársaság
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Teillä on joku syy puolustaa markkinointia, joka ei käyttäjää kohtaan reilua.
    Hyökkäisit nyt sitten ajankuluksesi myös sen tunnetuimman ja merkittävimmän linja-autoalan hintahäirikön kimppuun, kun kerran puhtia noin riittää. Jännä kyllä miten jenkeissäkin kehdataan mainostaa "alkaen $1", vaikka maassa tunnetusti kuluttajien oikeuksia kaitsitaan ahkerasti monella tasolla. Ehkä "alkaen 3€" on sitten liian hankalasti ymmärrettävissä?

    Huvittavaa kyllä tuo sinun tarkoitushakuinen jankkaaminen.

    kuva

    kuva
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 11.06.2012 kello 23:49. Syy: isot kuvat linkeiksi
    Ikarus Egyedi Autóbusz Gyár

  11. #281
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Esimerkkisi on aika tarkoitushakuinen. Entäs jos asuisitkin etelä-Tampereella ja sunnuntai-iltana ihmettelisit Koiliskeskuksen ostoskanalan pihassa, että milläs tästä pääsee (julkisilla) himaan? Voihan se juuri ja juuri onnistua, mutta Tampereen iltaliikenteen tarjonnalla tuskin tulee olemaan mikään nopea siirtymä. Pointti on siis että helsingissä, jos linjaus edes hitusen järkevästi suunnitellaan, on jatkoyhteydet keskustan ulkopuoleltakin huomattavasti paremmat kuin mistään Tampereen lähiöstä.
    Asian pihvi ei ole siinä että siirrytään lähiöstä keskustaan tai toiseen kaukana olevaan lähiöön. Näitä yhteystarpeita palvelee paremmin toisenlainen reitti, jota tosin ei vielä Onnibus saa ajaa. Koilliskeskus-Hervanta -reitin pointti on siinä että se palvelee erinomaisesti reitin varrella, jossa on riittävä matkustajapotentiaali reittiä varten.

  12. #282
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3327

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Mikä siis alkaa olla jo siinä hilkulla, että esim. Onnibussin viimeiseltä sunnuntailähdöltä ei enää lähellekään joka puolelle kaupunkia bussilla jatketa, etenkin kun päättäri sattuu sijaitsemaan moneen paikkaan vaihtokombon edellyttämässä sijainnissa.
    Pääsee kyllä. 23:10 lähtevät Keskustorilta illan viimeiset lisämaksuttomat yövuorot ympäri kaupunkia, illan viimeiset, yömaksulliset lähtevät 0:10 M-To,S ja 2:10 P-L. Pyynikintorilta 5 min aikaisemmin. Kun Onnibus on Hervannassa noin klo 22:15, on sieltä vielä ruhtinaallisesti aikaa jatkaa Keskustorille.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Kiitokset Villelle vastauksesta. Ja koska asia alkoi kiinnostamaan, niin yritin kaivaa lainsäädännöstä jotain. Tämä nyt oli oikeastaan ainoa löytämäni kohta, joka tätä asiaa voisi koskea (jos siis oletetaan, että Linnainmaa eli keskustan skippaaminen on lupaviranomaisen, eikä Onnibussin valinta).
    Miksi kaivoit esiin lainkohdan, joka on kumottu jo 2.12.2009? Enää ei edes ole juridista käsitettä "linjaliikenne".
    Sakari Kestinen

  13. #283
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Pääsee kyllä. 23:10 lähtevät Keskustorilta illan viimeiset lisämaksuttomat yövuorot ympäri kaupunkia, illan viimeiset, yömaksulliset lähtevät 0:10 M-To,S ja 2:10 P-L. Pyynikintorilta 5 min aikaisemmin. Kun Onnibus on Hervannassa noin klo 22:15, on sieltä vielä ruhtinaallisesti aikaa jatkaa Keskustorille.
    Tiedät varmasti itsekin hyvin, että iso osa linjoista ei sunnuntai-iltaisin klo. 23 näe.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Miksi kaivoit esiin lainkohdan, joka on kumottu jo 2.12.2009? Enää ei edes ole juridista käsitettä "linjaliikenne".
    Koska oletin/oletan että lupaviranomainen joutuu tekemään tulkintansa reittien päällekäisyydestä nyt siirtymäajalla sen mukaan, koska tosiasiallisesti vanhoilla kioskeilla on vielä noita tuon lain aikaisia linjalupia voimassa. Jos olettamukseni on väärä, niin pistä ihmeessä linkkiä voimassaolevan lainsäädännön kohtaan/kohtiin, jossa/joissa määritellään tätä reittien poikkeavuusproblematiikkaa.

  14. #284

    Liittynyt
    27.10.2005
    Viestejä
    469

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rasbelin Näytä viesti
    Hyökkäisit nyt sitten ajankuluksesi myös sen tunnetuimman ja merkittävimmän linja-autoalan hintahäirikön kimppuun, kun kerran puhtia noin riittää. Jännä kyllä miten jenkeissäkin kehdataan mainostaa "alkaen $1", vaikka maassa tunnetusti kuluttajien oikeuksia kaitsitaan ahkerasti monella tasolla. Ehkä "alkaen 3€" on sitten liian hankalasti ymmärrettävissä?

    Huvittavaa kyllä tuo sinun tarkoitushakuinen jankkaaminen.

    kuva

    kuva
    Ehkä ihan Salomaan toivomusten täyttämiseksi virolainen Simple Express puolestaan mainostaa uusissa Vilna-Berliini linjalle hankituissa Irizar i6:ssa "The first 5 seats 3€".
    Facebookista löytyy kuvaa:
    http://www.facebook.com/photo.php?fb...type=1&theater

    Ja tuli vielä mieleen noista linkittämistäsi kuvista kaluston koko. Niveliä emme kaiketi tule näkemään Suomen valtateillä, mutta koska ainakin Tampereen reitillä kysyntä on ollut suurta jo ensimmäisenä viikonloppuna, niin ehkä 2-kerrosbussit olisivat sopivia näille Onnibus:in pääreiteille?
    Viimeisin muokkaaja Lasse; 12.06.2012 kello 12:38.

  15. #285
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Koska oletin/oletan että lupaviranomainen joutuu tekemään tulkintansa reittien päällekäisyydestä nyt siirtymäajalla sen mukaan, koska tosiasiallisesti vanhoilla kioskeilla on vielä noita tuon lain aikaisia linjalupia voimassa. Jos olettamukseni on väärä, niin pistä ihmeessä linkkiä voimassaolevan lainsäädännön kohtaan/kohtiin, jossa/joissa määritellään tätä reittien poikkeavuusproblematiikkaa.
    Hyvä lähtökohta lienee joukkoliikennelain (13.11.2009/869) 62 §. Koska sen mukaan siirtymäajan liikennöintisopimukset rinnastetaan PSA:n mukaiseen liikenteeseen, niihin sovelletaan 22 § 2 momentin 2 kohdan säädöstä, jonka mukaan (toisen hakijan) hakemus voidaan hylätä jos "haettu liikenne aiheuttaisi jatkuvaa ja vakavaa haittaa liikenteelle, jota harjoitetaan toisen toimivaltaisen viranomaisen tai kunnan taikka kuntayhtymän kanssa tehdyn, palvelusopimusasetuksessa tarkoitetun julkisia palveluhankintoja koskevan sopimuksen mukaan". Avainsanat ovat "jatkuvaa JA vakavaa haittaa". Ei siis jompaa kumpaa vaan molempia.

    Eli vanhaa lainsäädäntöä ei tietenkään noudateta vaan uudessa laissa on siirtymäsäädös, jonka mukaan vanhanmallinen liikenne rinnastetaan yhteen uuteen liikennetyyppiin ja siihen sovelletaan samoja säädöksiä.

    Huomionarvoista on että 22 § 3 momentti ("Reittiliikenneluvan myöntävä viranomainen voi hylätä hakemuksen myös, jos hakemuksen hyväksyminen vakavasti vaarantaisi luotettavien liikennepalveluiden saatavuuden tai reitin tarjonta ylittäisi selvästi 4 §:n perusteella määritellyn joukkoliikenteen palvelutason.") on ristiriidassa PSA:n kanssa, ja koska PSA on suoraan Suomessa voimassa olevaa lainsäädäntöä, joka ylittää kansallisen lainsäädännön, kyseinen 3 momentti on periaatteessa pätemätön.

Vastaavia viestiketjuja

  1. VR:lle uusi toimitusjohtaja
    kirjoittanut Autoton espoolainen foorumissa Junat
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 02.03.2009, 23:10
  2. HKL uusi webbisivunsa
    kirjoittanut 339-DF foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 06.06.2006, 02:42
  3. Uusi foorumiohjelmisto
    kirjoittanut vko foorumissa Foorumista itsestään
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 26.04.2006, 16:58
  4. SL:n uusi rahastusjärjestelmä
    kirjoittanut Eppu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 13.04.2006, 10:45
  5. HKL:lle uusi suunnittelujohtaja
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 20.12.2005, 20:31

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •