Ja eihän tätä uutista millään muulla biisillä voi kommentoida, kuin...
http://www.youtube.com/watch?v=I1Gas29OGBA
...eikä äijä mennyt Poriin linja-autolla. Vaan ehkäpä tällä voi mennäkin..!
Ja eihän tätä uutista millään muulla biisillä voi kommentoida, kuin...
http://www.youtube.com/watch?v=I1Gas29OGBA
...eikä äijä mennyt Poriin linja-autolla. Vaan ehkäpä tällä voi mennäkin..!
“KA-Imperiumin vastaisku”, eli alan suurimman yhtymän konsernijohtajan aikalailla tyrmäävä ennuste uuden Onnibussi-kilpailijan halpabussien menestysmahdollisuuksiin:
http://yle.fi/alueet/lahti/2012/01/k...t_3143909.html
Ei suuri yllätys. Olisin ollut yllättyneempi, jos vanhan mallin haastava kilpailija olisi toivotettu sydämellisesti tervetulleeksi. Yritykset aina silloin tällöin saattavat toistella mantraa siitä kuinka hyvä asia kilpailu on. Ja onhan se, asiakkaalle. Alalla toimivalle yritykselle (lisä)kilpailu sen sijaan on yhtä tervetullutta kuin jännetuppitulehdus urheilijalle. Kaikki yritykset salaa haluaisivat monopolin, ja ne joilla se on, haluavat pitää siitä kynsin hampain kiinni.
Mutta rehellisesti: jos kaupungissa on McDonalds ja Hese aikoo tulla sinne, niin menisitkö kysymään Mäkkärin toimitusjohtajalta millaiset mahdollisuudet Hesellä on menestyä? Ja uskoisitko vastaukseen?![]()
Kyllä, juurikin mitä olen itse miettinyt. Ja sitten kun kehärata on valmis niin Treelta suoraan Vantaan lentoasemalle junalla Tikkurilassa suuntaa vaihtaen. Lentorata olisi parempi mutta sen puuttuessa tällainen "köyhän miehen lentojuna" olisi parempi kuin ei mitään. Ja kun VR:n ei voi otaksua olevan kiinnostunut niin ehkä yksityinen junafirma olisi. Samoin suoran Tre-Riihimäki-Lahti-Kouvola-Imatra -yhteyden kanssa.
Tätä odottaessa halpabussi Tre-Helsinki -välillä ja lentoasemalle toisi kyllä säpinää markkinoille ja houkuttaisi matkustajia bussiin jopa junista ja henkilöautoista.
Minä olen kyllä nyt kerrankin Koiviston Auton johtajan kanssa samoilla linjoilla. Minusta matkan hinta pitää olla kaikille maksaville sama, vaikka sitten hiljaisena aikana matka olisikin halvempi. Jokin selvä ja yksinkertainen logiikka pitää olla. Kaluston osalta tässä lähdetään valmiiksi rippikoulu ikäisellä autolla liikkeelle, ja laajemmassa mittakaavassa tulee varmasti vaikeuksia saada kulut peittoon - eriasia tietysti on, jos yhtä autoa ajetaan yhdellä linjalla pitkälti isännän voimin. Anteeksi nyt vaan, jos olen ilonpilaaja.
Myönnän olettaneeni väärin, varsinkin kun on käynyt ilmi että tuo 3 euroa tarkoittaa pienimmillään vain yhtä paikkaa per/suunta ja muiden paikkojen hinta on kaiketi jotain väliltä 3-15 euroa. Todellinen hintatasoa käy sitten ilmi vasta verkkokaupan avauduttua. Toivottavasti silloin liikennöitsijä muuttaa myös aikataulukohdan muotoon esim. hinnat alkaen 3e/6e/9e/11e.
Mielenkiintoista nähdä miten toiminta käynnistyy. Alalla uudenlainen ideointi markkinoinnillisesti tuonee asiakkaita ainakin alussa. Ja asiakkaathan "äänestävät jaloillaan" puolesta ja vastaan. Jos siis hintataso ja palvelu vastaavat odotuksia / lupauksia niin miksei kiinnostaisi asiakkaita.
Kustannukset kuitenkaan ei voi olla halpabussiyhtiölle yhtään pienempiä kuin muillekaan bussifirmoille(auton kulut, palkat ym.) ja kun huomioidaan vielä tuorein dieselin hinnannosto. Haastava yhtälö, mutta yrittäjä näyttää olevan varma hankkeestaan.![]()
Kyllä se oli Tampere-Pori
Mieluummin ei. Tikkurilan ykkösraiteelta vitos-/kutosraiteelle vekslaus varaa liian monta raidetta ja on sen verran aikaavievää puuhaa, että Helsinkiin matkustavat äänestävät jaloillaan. Eri asia varata vaikkapa junan viimeinen yksikkö (jos ajetaan vaikka parilla Sm5-junalla) ja irrottaa se Tikkurilassa ja ajaa Lentoaseman kautta.
Nythän on niin, että kaikille Tampere–Pori-väliä matkustaville kattohinta on 15 €, joka on halvempi kuin SatLin tariffi. Lyhempää väliä esim. Murhasaaresta Poriin tai Kaasmarkusta Tampereelle on mahdollista matkustaa 6 € Pätkälipulla, jos tilaa on. Säännöllisesti väliä kulkeville on erillinen Könttälippu, jolla tyypillisellä työmatkamatkustuksella yhden matkan hinnaksi muodostuu 5 €. Se, että varhainen tilaaja saa lipun halvemmalla on vain markkinatalouden mekanismi, joka hyödyttää kaikkia osapuolia, paitsi sitä mattimyöhäistä, jonka lippu on joka tapauksessa monopolihintaa halvempi (paitsi jos kyseessä on opiskelija, mutta ainahan voi mennä junalla jos Onnibus on liian kallis).
Kyllä se alkaen-hinta on se 3 €. Samaa mainontaa harjoittaa myös muuan Ryynäri, ja kaikki sopeutuvat tilanteeseen.
Sakari Kestinen
Tiistaina 3.1. Onnibus-pikavuoroa Porista Tampereelle ajoi Onnibus'n tj. Möttö mutta kalustona oli Tokeen Liikenteen Volvo-Regal. Linjan vakivaunu Bova Futura lie ollut takuuhuollossa?
Elämä on, mikset sinäkin?
Taisi Bova olla linjakilpi huollossa?