Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Suoraan case-Hervanta. Alueelta puuttui tarjonta. Nyt se saatiin sinne, vaikka Paunu ja Länsilinjat yrittivät sen estää, vaikka eivät itse olisi mitään alueelle antaneet.

Mutta Tampereen keskusta-Hervanta-helsinki -reitin onnistuivat estämään?
 
Mutta Tampereen keskusta-Hervanta-helsinki -reitin onnistuivat estämään?
Syynä toki se, että Onnibus Oy ei ole LAL:n jäsen eikä siten MH:n osakas. Mutta valtakunnan de facto ainoan kattavan kaukobussi-informaatiopalvelun tarjoajan ei pitäisi edellyttää asiakasomistajuutta, eihän puhelinliittymän omistajaltakaan ole enää liki 20 vuoteen edellytetty puhelinosaketta.

Matka.fi on olemassa, mutta sitä ei voi hyvällä tahdollakaan sanoa kattavaksi.
 
Matkahuollon suhtautuminen Onnibussiin näkyy hyvin aikatauluhaussa, .........

Tunnustan että teen nyt väärinpäin. Edellisen kommenttini jälkeen älysin lukea nyt läpi tämän ketjun, jonka alkupäässä ja keskivaiheilla keskustellaan tästä Matkahuollon roolista. Jossain kävi ilmi myös, että kilpailuvirastolla on tutkittavana tämä, onko kyseessä määrävän markkina-aseman väärinkäyttö. Jos on, niin tuleehan sieltä sitten selkeä määräys, sille, kenellä on näpeissään Kampin terminaalin ovet ja monitorit.
 
keskustellaan tästä Matkahuollon roolista. Jossain kävi ilmi myös, että kilpailuvirastolla on tutkittavana tämä, onko kyseessä määrävän markkina-aseman väärinkäyttö. Jos on, niin tuleehan sieltä sitten selkeä määräys, sille, kenellä on näpeissään Kampin terminaalin ovet ja monitorit.

Onnibussin Turku-Raisio vuorothan lähtevät jo nyt Kampin kaukoliikenneterminaalista, itse käsitin että matkahuolto taipui vapaaehtoisesti näyttämään myös Onnibussin vuorot nettisivujensa aikatauluhaussa, lukuunottamatta Hki-Tampere vuoroja. Kuitenkaan nämä Onnibussin vuorot eivät löydy samalla haulla kuin perinteisten yhtiöiden vuorot, matkahuollon aikataluhaku on kuitenkin tunnettu valtakunnallinen palvelu ja on erittäin ikävää että nämä Onnibussin Hki-Turku-Raisio-vuorot eivät löydy samalla haulla kuin muut vuorot! Toivon todella että Kilpailuvirasto määräisi matkahuollon asettamaan KAIKKI onnibussin vuorot samalle viivalle muiden yhtiöiden kanssa.
 
Syynä toki se, että Onnibus Oy ei ole LAL:n jäsen eikä siten MH:n osakas. Mutta valtakunnan de facto ainoan kattavan kaukobussi-informaatiopalvelun tarjoajan ei pitäisi edellyttää asiakasomistajuutta, eihän puhelinliittymän omistajaltakaan ole enää liki 20 vuoteen edellytetty puhelinosaketta.

Matka.fi on olemassa, mutta sitä ei voi hyvällä tahdollakaan sanoa kattavaksi.

"Matka.fi tarjoaa valtakunnalliset juna-, bussi- ja lauttayhteydet. Lisäksi palvelussa on mukana 21 kaupungin paikallisliikenteen aikataulut."

Onko niin että matka.fi:n vähättely on tarkoituksenhakuista jotta Onnibussin valituksella olisi paremmat mahdollisuudet menestya kilpailuvirastossa?....
 
Onko niin että matka.fi:n vähättely on tarkoituksenhakuista jotta Onnibussin valituksella olisi paremmat mahdollisuudet menestya kilpailuvirastossa?....

Vaikka itse olen aktiivinen joukkoliikenneharrastaja niin täytyy myöntää etten ole ikinä kuullutkaan tästä matka.fi-sivustosta, aina olen käyttänyt matkahuollon aikatauluhakua jos olen kaukobusseilla kulkenut.
 
"Matka.fi tarjoaa valtakunnalliset juna-, bussi- ja lauttayhteydet. Lisäksi palvelussa on mukana 21 kaupungin paikallisliikenteen aikataulut."

Onko niin että matka.fi:n vähättely on tarkoituksenhakuista jotta Onnibussin valituksella olisi paremmat mahdollisuudet menestya kilpailuvirastossa?....
Jos matka.fi:n kattavuus on vuoden 2008 tilanteesta kehittynyt oleellisesti, siitä ei ole kyllä pidetty minkäänlaista meteliä.
 
Onko niin että matka.fi:n vähättely on tarkoituksenhakuista jotta Onnibussin valituksella olisi paremmat mahdollisuudet menestya kilpailuvirastossa?....

Voi olla. Varsin yleinen toimintamalli asiassa kuin asiassa, kun juttua yritetään viranomaisessa tai tuomioistuimessa kääntää omalta kannalta mielekkääseen suuntaan.
 
Voi olla. Varsin yleinen toimintamalli asiassa kuin asiassa, kun juttua yritetään viranomaisessa tai tuomioistuimessa kääntää omalta kannalta mielekkääseen suuntaan.
Mitä tulee tuohon matka.fi:n rooliin suomalaisena joukkoliikenneportaalina, se on ainakin omasta mielestäni jäänyt pahasti VR.fi:n ja Matkahuolto.info:n varjoon. Se oli hyvä joskus 2006–07, sitten se sössittiin ja ilmeisesti nyt aikatauludatan tullessa VALLU-tietokannasta se on palannut takaisin siihen tasoon missä se oli aikanaan. Mitään tilastodataa mulla ei ole, hakeeko ihmiset keskimäärin aikataulutietonsa matka.fi:llä vai matkahuolto.infolla, mutta sellainen käsitys mulla on, että matkahuolto.info on se mitä ihmiset yleensä käyttävät.

Oma kysymyksensä on, minkä takia näiden kaikkien kolmen aikataulupalvelun käyttöliittymät ovat yhä 10 vuoden takaisella tolallaan, kun merkittävä osa netinkäytöstä tapahtuu nykyisin mobiilipäätelaitteilla, joihin tuo hiiri+näppäimistö-metaforaan suunniteltu käyttöliittymä ei sovellu.

Ja niin: kirjoitan tänne täysin omia mielipiteitäni, en mitään Onnibus Oy:n sanelemia virallisia totuuksia. ;)
 
Viikko sitten matkustin Helsingistä Lahteen, jota edelsi lipun osto netistä. Mieleeni tuli "Matkahuolto", jonka laitoin googleen ja aikataulut ja lipunosto onnitui helposti. Tosin määräaseman syöttäminen osoitekenttään ryki jonkin verran. Mutta toimintaperiaatteeltaan selkeästi VR:n vastaavaa helpompi. Mielenkiintoista oli sekin, että opiskelijakorttia ei kysytty Helsingissä eikä Lahdessa.

Aiemmin on keskusteltu siitä, ostaako joku lipun Matkahuollon tiskiltä. Itse olen ostanut monta kertaa, joskus on joutunut hieman odottamaan. Mitä olen aiemmin kuullut, monessakaan maasssa ei vastaavaa yhtenäistä linja-autojen ja rahdin yhteistä toimijaa sekä keskitettyjä asemapalveluja. Mutta joka tapauksessa odotan mielenkiinnolla sitä kilpailuviraston kannanottoa.
 
Aiemmin on keskusteltu siitä, ostaako joku lipun Matkahuollon tiskiltä. Itse olen ostanut monta kertaa, joskus on joutunut hieman odottamaan. Mitä olen aiemmin kuullut, monessakaan maasssa ei vastaavaa yhtenäistä linja-autojen ja rahdin yhteistä toimijaa sekä keskitettyjä asemapalveluja. Mutta joka tapauksessa odotan mielenkiinnolla sitä kilpailuviraston kannanottoa.
Onnibussilla on käytössä nopea ja fiksu systeemi, eli saat koodin ja sanot sen kuskille ja hän viivaa sen yli, tässä ei mene kuin muutama sekunti, eikä tarvitse väkslätä lipunmyyntilaitteiden kanssa.
Tänään kävimme Onnibusseilla Tampereella (9:45 Helsinki-Tampere) & (16:30 Tampere-Helsinki) ja palvelu pelasi hyvin. :)
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös