Sivu 26 / 161 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 61622232425262728293036466686106126 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 376-390/2408

Viestiketju: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

  1. #376

    Liittynyt
    27.10.2005
    Viestejä
    470

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Tosin nykyisillekin pitäisi määrätä omat markkina-alueet, jolloin puolet suomalaisista saisi lukea Iltalehteä ja toinen puoli Iltasanomia On muuten aika hyvin lyönyt läpi sekin ajatus, että nämä yksinooikeudella ajavat firmat muka vilkkaiden reittien tuotoilla rahottaisivat syrjäseutujen tuottamattomia reittejä. jotenkin ne syrjäseutujen reitit ovat vain vähentyneet. ja kuulemma siksi, kun ovat kannattamattomia...
    Se on siis sinulle vastenmielinen ajatus että kalliilla lipunhinnalla tuetaan jotain muutakin kuin liikennöitsijän muhkeaa kukkaroa?
    Asia vaan on näin, pidit siitä tai et. Se on totta että viime vuosina on lakkautettu runsaasti syrjäseudun liikennettä. Tähän on monta osasyytä, eikä lakkautukset tarkoita sitä, ettei liikennöitsijät tukisi itse itseään kannattamattomilla reiteillä. Osittain on kustannukset kohonneet voimakkaasti, etenkin polttoainen osalta, mutta myös palkkakustannukset ovat nousseet ilman että hintoja on pystytty nostamaan samoissa mitoissa. Täten ei enää tuottoisiltakaan vuoroilta riitä yhtälailla rahaa kuin ennen. On myös syytä muistaa että kannattamattomien vuorojen kustannusten noustessa, niistä tulee entistä kannattamattomampia, ja siten enemmän rahaa kuluttavia. Lisäksi täytyy vielä muistaa, että moni nyt lakkautettu vuoro on ollut ostoliikennettä, ja lakkautettu määrärahojen puutteen vuoksi.

    On myös mutkien suoristamista jos luulee että kaikki esimerkiksi ykköstien vuorot ovat säkeittäin rahaa tuottavia. Nyt ykköstiellä liikennöidään puolen tunnin sykkeellä, jos karsittaisiin pois kaikki kannattavuuden rajoilla kulkevat vuorot, olisi tarjonta jotain aivan muuta. Tyhjiäkin vuoroja täytyy olla mukana, jotta tarjonnasta tulee laaja, ja asiakkaalle välittyy kuva että pääsee milloin vain. Koska joukossa on myös "tupa täynnä" kulkevia lähtöjä, on mahdollista ajaa ruuhkien ulkopuolisiakin lähtöjä, ylläpitää kalliita lentokenttäsyöttöjä ynnä muuta. Mikäli vapaa kilpailu radikaalisti laskee hintoja, ei rahaa täydestä autosta enää tulekaan samaan malliin, eikä sitä siten jää jaettavaksi yhtä laajasti. Jotain on pakko karsia, mutta ehkä edullinen mutta harva vuorotarjonta onkin se, millä houkutellaan ihmiset autoistaan joukkoliikenteeseen.

  2. #377
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lasse Näytä viesti
    Se on siis sinulle vastenmielinen ajatus että kalliilla lipunhinnalla tuetaan jotain muutakin kuin liikennöitsijän muhkeaa kukkaroa?
    Asia vaan on näin, pidit siitä tai et. Se on totta että viime vuosina on lakkautettu runsaasti syrjäseudun liikennettä.
    Kannattamattomien vuorojen ristisubventio on viikunanlehti, jota on olemassa juuri riittävästi, jotta siihen voidaan aina vedota, mutta kaikenkattava selitysmalli se ei ole. Vähän sama kuin huumeita käyttävä Hollywood-tähti, joka lahjoittaa vähän rahaa huumeiden vastaiseen työhön (jossain lehdessä taidettiin tuossa viikolla kertoa tällaisesta ilmiöstä, en muista enää missä).

    Vanha monopolimalli on tullut tiensä päähän. PSA ei hyväksy sitä, joten turha haikailla vanhoja kulta-aikoja takaisin. Siirtymäaikojen viilaaminen on vain viimeinen epätoivoinen oljenkorsi, jolla yritetään viivyttää väistämätöntä. Mutta miksi pullikoida vastaan kun sopeutumalla muutokseen avautuu myös uusia mahdollisuuksia? Ainakin sille liikennöitsijöiden valtaosalle, jotka eivät ole kuuluneet alan suurimman tusinan klaaniin.

    On sitäpaitsi naurettavaa väittää, että markkinaehtoisuus johtaa vain kannattavien vuorojen ajamiseen. Oikea tapa tarkastella kannattavuutta on yrityksen verkoston laajuisesti. Yksittäin kannattamattomiakin vuoroja kannattaa ajaa jos ne ovat tarpeen houkuttelevan tarjonnan ja palvelukokonaisuuden luomiseksi - tai jos niistä ajettuja kuluja ei voida välttää. Jos uudella mallilla toimiva bussioperaattori haluaa markkinoida konseptia, jossa johonkin suuntaan on tunnin tai puolen tunnin vuoroväli niin sitten se toteuttaa sen vuorovälin, koska muutoin lupaukselta putoaa pohja ja matkustajat kaikkoavat. Ei sieltä välistä kannata silloin tiputtaa pois muutamaa yksittäin tyhjää vuoroa. Pikemminkin kannattaa koettaa löytää niihin uusia matkustajia vaikka sitten halvemmilla hinnoilla.

    Todellisten syrjäseutujen liikenne toimii parhaiten ja edullisimmin tilaaja-tuottajamallilla, koska sinne ei millään operaattorilla ole insentiiviä laittaa kuin minimimäärä vuoroja. Sitäpaitsi yhteiskunta rahoittaa jo nyt näitä vuoroja lipputuen kautta ilman että voi käytännössä vaikuttaa syntyvään tarjontaan. Kannattamattomia vuoroja karsitaan tuesta huolimatta. Kanavoimalla raha toisin saadaan aikaan parempi tarjonta saman rahan vastineeksi.

    Tuskinpa nuo isot bussifirmat nykyäänkään tekevät tappiota hyvää hyvyyttään vain yhteiskuntaa palvellakseen. Olisi mielenkiintoista jos riippumaton finanssianalyysifirma kokoaisi alan kattavan ja ajallisesti pitkän tilinpäätösanalyysin liikevaihdoista, katteista ja liikevoitoista. Tiedot ovat julkisesti kaupparekisteristä saatavissa, mutta omat rahkeet (ja aika) eivät riitä, kun jokaisesta otepyynnöstä pitää maksaa muistaakseni 5-6 € palvelumaksu, siis per firma ja tilikausi. Kokeeksi tilasin taannoin yhden Paunun tilinpäätöksen ja sen perusteella näyttäisi että ainakin oman pääoman tuotto tarkasteluvuonna oli samaa luokkaa kuin pörssiyhtiö Fiskarsilla. Ei huono minusta, ottaen huomioon mitä valitusvirsiä julkisuuteen veisataan.

  3. #378
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3331

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lasse Näytä viesti
    Se on totta että viime vuosina on lakkautettu runsaasti syrjäseudun liikennettä. Tähän on monta osasyytä, eikä lakkautukset tarkoita sitä, ettei liikennöitsijät tukisi itse itseään kannattamattomilla reiteillä. Osittain on kustannukset kohonneet voimakkaasti, etenkin polttoainen osalta, mutta myös palkkakustannukset ovat nousseet ilman että hintoja on pystytty nostamaan samoissa mitoissa. Täten ei enää tuottoisiltakaan vuoroilta riitä yhtälailla rahaa kuin ennen. On myös syytä muistaa että kannattamattomien vuorojen kustannusten noustessa, niistä tulee entistä kannattamattomampia, ja siten enemmän rahaa kuluttavia. Lisäksi täytyy vielä muistaa, että moni nyt lakkautettu vuoro on ollut ostoliikennettä, ja lakkautettu määrärahojen puutteen vuoksi.

    On myös mutkien suoristamista jos luulee että kaikki esimerkiksi ykköstien vuorot ovat säkeittäin rahaa tuottavia. Nyt ykköstiellä liikennöidään puolen tunnin sykkeellä, jos karsittaisiin pois kaikki kannattavuuden rajoilla kulkevat vuorot, olisi tarjonta jotain aivan muuta. Tyhjiäkin vuoroja täytyy olla mukana, jotta tarjonnasta tulee laaja, ja asiakkaalle välittyy kuva että pääsee milloin vain. Koska joukossa on myös "tupa täynnä" kulkevia lähtöjä, on mahdollista ajaa ruuhkien ulkopuolisiakin lähtöjä, ylläpitää kalliita lentokenttäsyöttöjä ynnä muuta.
    On koko lailla eri asia ylläpitää kokonaan tappiollista syrjäseutujen linjaa (johon kellään operaattorilla ei ole velvoitetta ilman, että kyseessä olisi ostoliikenne tai muu yhteiskunnan merkittävästi subventoima liikennöintisopimus) kuin ajaa linjalla yksittäisiä tappiollisia vuoroja. Onhan Onnibusin Porin autokin lähes koko päivän ajossa arkisin, ja perjantaisin ihan aamusta iltaan (6-23). En ole nähnyt matkustajamäärätilastoa, mutta uskon, että osa vuoroista ajetaan persnetolla ja voitot otetaan niistä vuoroista, jotka myydään viimeistä penkkiä myöten kokonaisuuden pyöriessä plussalla. Jos ajettaisiin esim. vain ruuhkalähdöt perjantaisin ja sunnuntaisin, pitäisi käyttää jotain oikeasti ikivanhaa, loppuunajettua kalustoa, jotta sitä olisi "varaa" pitää viikot pölyttymässä hallilla.

    Onnibuskin ajaisi Tampere–Helsinki-linjalla useampia vuoropareja, jos ELY olisi antanut luvan. Mutta koska LAL ja kumppanit, Atron firma ajaa aamulähdöt arkisin ja "lippulaiva-Onni" sen yhden jokapäiväisen M-S iltaisin.
    Sakari Kestinen

  4. #379
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Jos ajettaisiin esim. vain ruuhkalähdöt perjantaisin ja sunnuntaisin, pitäisi käyttää jotain oikeasti ikivanhaa, loppuunajettua kalustoa, jotta sitä olisi "varaa" pitää viikot pölyttymässä hallilla.
    Jos ajettaisiin vain ruuhkalähdöt, moni matkustaja voisi jättää Onnibussin väliin kun ei pääsisi toiseen suuntaan. Se söisi myös ruuhkavuorojen suosiota. Ja jos tarjonta olisi kovin suppeaa, ei monikaan viitsisi edes vilkaista sattuisiko ihan sattumalta joku niistä muutamasta olemaan sopiva.

    Esimerkki: Paunu ajaa läpi vuorokauden Tre-Helsinki -väliä. Jos täytyy kulkea bussilla tuolla välillä, sitä yleensä katsoo suoraan Paunun aikataulua muistamatta että joukossa on sopivasti ruuhka-aikaan klo 8.30 lähtevä Länsilinjojen vuoro (joka viime maanantaina ainakin oli erittäin alikuormitettu). Ei yksittäinen vuoro lyö leiville vaikka olisi teoreettisesti hyvään aikaan, koska ei sitä kukaan kumminkaan löydä kuin kovalla vaivalla.

  5. #380

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lasse Näytä viesti
    Nyt ykköstiellä liikennöidään puolen tunnin sykkeellä, jos karsittaisiin pois kaikki kannattavuuden rajoilla kulkevat vuorot, olisi tarjonta jotain aivan muuta. Tyhjiäkin vuoroja täytyy olla mukana, jotta tarjonnasta tulee laaja, ja asiakkaalle välittyy kuva että pääsee milloin vain.
    Niin eli toisin sanoen maksimoidaan kokonaiskannattavuutta. Eli ei ajeta hyvää hyvyyttään vaan puhtaasti liiketoiminnan parantamiseksi.

  6. #381

    Liittynyt
    08.12.2008
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    193

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Jos joukkoliikenteellä halutaan vähentää yksityisautoilua, se ei voi toimia sosiaalisin perustein ja ajattaa tyhjiä autoja kaikkialla kaupunkilaisten kustannuksella. On tärkeää, että suurten kaupunkien väleillä on mahdollisimman houkutteleva joukkoliikenne. Maaseudun tulee itse ratkaista liikennöintiongelmansa tilaamalla liikennettä ja maksamalla se itse, jos liikennettä haluaa. Tosiasia on kuitenkin se, että maaseudulla kaikilla on kuitenkin omat kulkuneuvot, eikä siellä ole mitään järkeä yrittää vähentää autoilua.
    One track mind is a monobrain!
    Turun raitiotien yleissuunnitelman katutason luonnokset:
    Kauppatori - Runosmäki, Varissuo, Skanssi

  7. #382

    Liittynyt
    08.12.2008
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    193

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Onnibussi Turusta Lappiin ja Porista Hervannan kautta Helsinkiin.
    http://www.onnibus.fi/halpabussireit...n-14-8-alkaen/

    Allianssi laajenee hyvää vauhtia
    One track mind is a monobrain!
    Turun raitiotien yleissuunnitelman katutason luonnokset:
    Kauppatori - Runosmäki, Varissuo, Skanssi

  8. #383
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1323

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Onnibus.fi
    Expressbus-yhtiöiden vastustuksen johdosta Tampereen ja Helsingin väliset halpabussit eivät syksystä alkaen enää pysähdy Hämeenlinnassa. Onnibus Oy:n toimit...

    http://www.onnibus.fi/onnibus-ei-pys...a-13-8-alkaen/
    http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/2012/07/1586735/halpabussiyhtio-ei-enaa-syksylla-pysahdy-hameenlinnassa

    http://yle.fi/uutiset/halpabussit_aj...an_ohi/6232113
    Viimeisin muokkaaja sm3; 27.07.2012 kello 09:45. Syy: Linkki YLE:n uutiseen.


  9. #384
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3467

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Eli isketään lisää kapuloita Onnibussin rattaisiin vaikka kahden vuoden kuluttua tuo reitti vapautuu jokatapauksessa kilpailulle! Ovatko nämä vanhat yhtiöt todella näin epätoivoisia kun yksi ainoa kilpailija riittää aiheuttamaan tällaista vastustusta? Luulisi paunun ja Länskän ymmärtävän että reitit tulevat jokatapauksessa avautumaan kilpailulle ja tällaisen typerän viivytystaistelun sijaan kannattaisi keskittyä jo nyt kilpailemaan onnibussin asiakkaista.

  10. #385
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Toki onhan tässä Onnilla hyvä paikka leikkiä vähän marttyyria ja kerätä yleisön sympatiapisteitä. Valistuneen arvaukseni mukaan Hämptoni on ollut kokonaiskuvassa Onnille lähinnä suolistokaasupurkaukseen Saharassa verrattavissa oleva pisnes.

  11. #386
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    852

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Hieman epäilyttaa tämä Onnibussin uutinen. Tampere-Helsinki linjasta ei ole tehty yhtään valitusta vielä, enkä jaksa uskoa että Onnibus "varmuuden vuoksi" muuttaisi reittiä. Jos Expressbus-liikennöitsijät tosissaan vastustaisivat Onnibussin vuoroja niin eiköhän tästäkin oltaisi jo nähty valitus hallinto-oikeudessa... Turun vuorosta on jo tehty valitus hallinto-oikeuteen mutta siellä ei ole tehty mitään muutoksia reittiin tai aikatauluihin valituksen vuoksi. Epäilen että Hämeenlinnan pois jättö liittyy enemmän hämeenlinnan vaatimukseen siitä että Onnibussin täytyy käydä linja-autoasemalla. Alkuperäinen Onnibussin hakemushan oli että vuoro pysähtyisi ainoastaan Eureeninkadun pikavuoropysäkillä Helsinkiin päin mentäessän ja Tampereelle päin oltaisiin tehty uusi pikavuoropysäkki Citymarketin eteen mutta Hämeenlinna ei tähän suostunut. Lieneekö Onnibussin ajattelumaailma "joko leikitään meidän säännöillä tai ei leikitä ollenkaan"?

  12. #387

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1256

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp Näytä viesti
    Alkuperäinen Onnibussin hakemushan oli että vuoro pysähtyisi ainoastaan Eureeninkadun pikavuoropysäkillä Helsinkiin päin mentäessän ja Tampereelle päin oltaisiin tehty uusi pikavuoropysäkki Citymarketin eteen mutta Hämeenlinna ei tähän suostunut. Lieneekö Onnibussin ajattelumaailma "joko leikitään meidän säännöillä tai ei leikitä ollenkaan"?
    Muistaakseni tämä liittyi juuri noiden reittien päällekkäisyyksiin: jos Onnibussin vuorot käyttäisivät Hämeenlinnan linja-autoasemaa, niin se olisi liian päällekkäin nykyisten linjojen kanssa. Ja jos Hämeenlinna vaatii, että reittien pitää pysähtyä juuri linja-autoasemalla, niin sehän on siinä sitten.
    Ville

  13. #388
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1323

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Toki onhan tässä Onnilla hyvä paikka leikkiä vähän marttyyria ja kerätä yleisön sympatiapisteitä. Valistuneen arvaukseni mukaan Hämptoni on ollut kokonaiskuvassa Onnille lähinnä suolistokaasupurkaukseen Saharassa verrattavissa oleva pisnes.
    Ihmettelen jos joku valitsee Onnibus:in sympatian tunteen takia. Käytän Onnibus:ia koska Turussa määränpääni on 3,4 km päässä heidän Raision päättäristä, aiemmin piti mennä paikkurilla määränpäähän Turun linja-autoasemalta. Mutta voi olla että EB kyydin valitsen jos Onnibus:in aikataulut eivät joskus sovi. Onnibus on toki myös halvempi ja säästän n. 20€ suuntaansa.

    Olen ollut huomaavinani että Onnibus:ia suosivat ne jotka muuten eivät bussilla matkusta ja ehkä "monopolivihaajat". Myös kaikenlaista "hippiä" (anteeksi termi) näkyy heillä kulkevan, tai sitten osuvat aina niihin vuoroihin joilla menen.

    Vaikka 30 matkustajasta 5 on niitä jotka ovat ennen käyttäneet Matkahuollon vuoroja (minä mukaan lukien). Loput 25 ovat niitä joihin Onnibus:in marttyyrius (tai halvat hinnat...) on iskenyt elikkä ex. juna tai yhteiskyyti (henkilöautolla) matkustajia, ja pari joukkoliikenteellä harvoin matkustavaa.




    PS. Ylläoleva viesti edustaa omia ajatuksiani, esittämäni asiat eivät ehkä vastaa todellisuutta tai muiden kirjoittajien mielipiteitä. Kyse ei ole vehdottomasta mielipiteestä.
    Viimeisin muokkaaja sm3; 27.07.2012 kello 13:33. Syy: Lisäsin pari asiaa, ja yhden puuttuvan sanan.


  14. #389
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3331

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Muistaakseni tämä liittyi juuri noiden reittien päällekkäisyyksiin: jos Onnibussin vuorot käyttäisivät Hämeenlinnan linja-autoasemaa, niin se olisi liian päällekkäin nykyisten linjojen kanssa.
    Ainakin joillain vuoroilla on vaarana sekä paunulaisen että Onnin osuminen samaan slottiin samaan laituriin, ja muun kuin oikeaan suuntaan osoittavan laiturin käyttö on harhaanjohtavaa: jos Onnibus Helsinkiin lähteekin Turun suunnan laiturista, matkustajat ovat ihan hoomoilasena, että mitäs nyt.

    Sinänsä HML:n poistuminen toistaiseksi ei ole suuri haitta, koska käytännössä vuoroja on Hämeenlinnassa käytetty verraten vähän. Otto- ja jättörajoitukset ovat tehokkaasti estäneet Onnin järkevän hyödyntämisen HML-HKI-liikenteessä.
    Sakari Kestinen

  15. #390
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp Näytä viesti
    "joko leikitään meidän säännöillä tai ei leikitä ollenkaan"?
    Eiköhän se ole heidän oikeutensa. Minusta olisi kummallista jos eivät ajaisi omaa etuaan vaan antaisivat Paunujen, Hämeenlinnan kaupunkien jne sanella mitä tehdään.

Vastaavia viestiketjuja

  1. VR:lle uusi toimitusjohtaja
    kirjoittanut Autoton espoolainen foorumissa Junat
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 02.03.2009, 23:10
  2. HKL uusi webbisivunsa
    kirjoittanut 339-DF foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 06.06.2006, 02:42
  3. Uusi foorumiohjelmisto
    kirjoittanut vko foorumissa Foorumista itsestään
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 26.04.2006, 16:58
  4. SL:n uusi rahastusjärjestelmä
    kirjoittanut Eppu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 13.04.2006, 10:45
  5. HKL:lle uusi suunnittelujohtaja
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 20.12.2005, 20:31

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •