Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Kun sekä Onnibus että VR soveltavat tuota ennakko-ostoperiaatetta, niin ei kannata kiistellä sopivasta aikaikkunasta vaan verrata sen sijaan samoja päiviä molemmilla yhtiöillä. Testatkaa vaikka huominen, ensi viikon maanantai ja syyskuun eka päivä ja verratkaa niiden päivien bussi- ja junalippuja toisiinsa.
 
Ja kaksi kuukautta etukäteen sen reilun 15 euroa. Yhtä väärin on mainita kallein mahdollinen hinta, kuin halvinkin mahdollinen. :)

Tuo on huono vitsi, sekä sinulta että VR:ltä. En aiemmin maininnut kalleimpia joustavia ekstroja, mutta tiedoksi, että Helsinki-Tampere -lippu Pendolinoon maksaa kalleimmillaan 49,28 €. Sillä hinnalla Ryanairilla pääsee Tampereelta Palman kaupunkiin Mallorcan saarelle.

Joku VR:n sisäpiiriläinen voisi vuotaa tilaston siitä, onko hinnoittelu-uudistus vaikuttanut junien täyttymiseen mitään. Meikäläisen vaikutelma on sama kuin akin, eli että ennakkolippu on puhtaasti silmänlumetta, joka tietysti voi hetken tehotakin kansaan. Alennuskampanjoilla voisi olla jotain vaikutustakin, elleivät alennuslippujen myyntiajat olisi olleet sellaista hakuammuntaa, ettei matkustaja voi siihen käytöksellään oikein mitenkään varautua.
 
Viimeksi muokattu:
Testatkaa vaikka huominen, ensi viikon maanantai ja syyskuun eka päivä ja verratkaa niiden päivien bussi- ja junalippuja toisiinsa.

Vertailin Onnin ja Vr:n hintoja useille eri päiville, Onnibussin lähtöaika Hki:stä on 16.30 ja IC-junan klo 16.06 (En halunnut verrata klo 16.30 lähtevään pendoon koska se on useita euroja kalliimpi) Vr:n lipputuote on siis ennakkoon ostettu EKO-luokka.

Helsinki-Tampere

Ti 31.7: Onnibus 10.90€, IC-juna 30.99€
Ma 6.8: Onnibus 5.90€, IC-juna 27.89€
Ma 13.8: Onnibus 6.90€, IC-juna 27.89€
Ma 20.8: Onnibus 6.90€, IC-juna 24.79€
Pe 24.8: Onnibus 7.90€, IC-juna 24.79€

Jostain syystä en saanut haettua onnibussin lähtöjä tuon pidemmälle, olisiko aikatauluihin tulossa muutoksia?
 
Halpalentoyhtiöt kyllä tekevät osan tuloksesta sillä, että lentävä henkilökunta saa palkkaa murto-osan siitä, mitä perinteisillä lentoyhtiöillä.

On kuitenkin harhaa kuvitella, että suomalaisessa bussifirmassa voisi toimia samoin. Meillä on vahva ammattiyhdistys ja yleissitovat työehtosopimukset. Jos halpabussifirma yrittäisi polkea palkkoja, oltaisiin varmaan piankin työtaistelutilanteessa. Tehokkuutta voi tietysti saada lisää esimerkiksi suunnittelemalla työvuorot niin, että tauko- ja elpymisajat ovat lähellä sallittuja minimiaikoja ym. mutta varsinaisiin TES-rikkomuksiin en usko kenenkään voivan syyllistyä.

Kyllähän tuonne palkkakilpailua tulee jos ulkomaalaisille tulee vaihtoehdoksi etnisen ravintolan tai kioskin pidolle myös ajaa kaukobussia. Toki jos työntekijät ovat työsuhteessa TESin määräykset ovat olemassa, mutta Onnibusin tapaisessa franchise-firmassa vaikka jokainen bussikuski voi olla yrittäjä.
 
Toki jos työntekijät ovat työsuhteessa TESin määräykset ovat olemassa, mutta Onnibusin tapaisessa franchise-firmassa vaikka jokainen bussikuski voi olla yrittäjä.

Oletko ajatellut ryhtyä kokoomuksen kansanedustajaksi?
 
Kyllähän tuonne palkkakilpailua tulee jos ulkomaalaisille tulee vaihtoehdoksi etnisen ravintolan tai kioskin pidolle myös ajaa kaukobussia. Toki jos työntekijät ovat työsuhteessa TESin määräykset ovat olemassa, mutta Onnibusin tapaisessa franchise-firmassa vaikka jokainen bussikuski voi olla yrittäjä.
Yrittäjääkin koskevat EU:n direktiivit ajo- ja lepoajoista.

Muutenkin henkilöliikenteen yrittäjäksi alkamisessa on muutamia kynnyksiä.
Käytännössä on suoritettava henkilöliikenteen yrittäjäkurssi (kaikkineeen n. 3000€) ja sen jälkeen Trafin tutkinto.
Sitten voi hakea joukkoliikennelupaa (maksaa) eikä sekään mikään automaatti ole.
Kai se kelvollinen bussikin pitäisi pystyä hankkimaan.

Jokaisesta kuskista ei voi tulla yrittäjää noilla vaatimuksilla.

Ravintolan tai kioskin pitäjä perheineen voi pysyä hengissä syömällä firman tuotteita, mutta mitä syö bussiyrittäjä perheineen, jos yritykselle ja omalle työlle ei lasketa yhtään tuloja?
 
Viimeksi muokattu:
Yrittäjääkin koskevat EU:n direktiivit ajo- ja lepoajoista.

Toki. Mutta kyllä rekka- ja bussien tilausajoliikenteessäkin omistajakuljettajilla on kilpailuetuja. Direktiivithän koskevat vain ajo- ja lepoaikoja, ei muuta työtyyppistä tai odotusaikaa.

Muutenkin henkilöliikenteen yrittäjäksi alkamisessa on muutamia kynnyksiä.
Käytännössä on suoritettava henkilöliikenteen yrittäjäkurssi (kaikkineeen n. 3000€) ja sen jälkeen Trafin tutkinto.
Sitten voi hakea joukkoliikennelupaa (maksaa) eikä sekään mikään automaatti ole.

Linja-auto- ja taksialalla on todellakin yrittämiselle rakennettu esteitä ja alalle pääsyä olisikin syytä helpottaa.
 
Linja-auto- ja taksialalla on todellakin yrittämiselle rakennettu esteitä ja alalle pääsyä olisikin syytä helpottaa.

Linja-auto- ja taksialalla menee jo nykyään melko huonosti joten onko kovinkaan järkevää helpottaa alalle pääsyä? Järkevämpää olisi miettiä keinoja kuinka nykyiset yrittäjät selviäisivät paremmin.
 
Toki. Mutta kyllä rekka- ja bussien tilausajoliikenteessäkin omistajakuljettajilla on kilpailuetuja. Direktiivithän koskevat vain ajo- ja lepoaikoja, ei muuta työtyyppistä tai odotusaikaa.

Kyllä ne koskevat muutakin työtä. Tästähän suomalaiset yrittäjät olivat aikanaan näreissään.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:102:0001:0013:FI:PDF ...
d)​
[FONT=AdvTTd832f767+20][FONT=AdvTTd832f767+20][/FONT][/FONT]tauolla[FONT=AdvTTd832f767+20][FONT=AdvTTd832f767+20][/FONT][/FONT]aikaa, jonka kuluessa kuljettaja ei saa ajaa eikä
tehdä muuta työtä ja joka käytetään yksinomaanlepäämiseen;​
e) muulla työllä[FONT=AdvTTd832f767+20][FONT=AdvTTd832f767+20][/FONT][/FONT]direktiivin 2002/15/EY 3 artiklan a alakohdassa määriteltyä kaikkea työajaksi määriteltyä toimintaa ajamista lukuun ottamatta, sekä myös kaikkea samalle tai toiselle työnantajalle tehtyä työtä joko kuljetusalalla tai sen ulkopuolella;
Linja-auto- ja taksialalla on todellakin yrittämiselle rakennettu esteitä ja alalle pääsyä olisikin syytä helpottaa.

Eli nyt sitten mielestäsi jokaisen bussinkuljettajan pitäisi päästä yrittäjäksi?​
 
Eli nyt sitten mielestäsi jokaisen bussinkuljettajan pitäisi päästä yrittäjäksi?

Periaatteessa kyllä. vaatiihan bussikortinkin saaminen jo nykyään koulutuksen. Jokin rekisteröitymismuodollisuus, muutaman päivän kurssi, jossa selvitetään alan velvoitteet ja vaatimus hyväksytystä "kassajärjestelmästä" voisi toki olla olemassa, jotta tiedetään kuka vastaa liikenteestä ja että esimerkiksi verovelvoitteet tulee hoidettua. Sama sopisi myös taksialalle, joka olisi myös syytä vapauttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Linja-auto- ja taksialalla menee jo nykyään melko huonosti joten onko kovinkaan järkevää helpottaa alalle pääsyä? Järkevämpää olisi miettiä keinoja kuinka nykyiset yrittäjät selviäisivät paremmin.

Minusta huonosti toimivalle alalle pitäisi päinvastoin pyrkiä saamaan uutta verta, ei estämään sen tuloa. Mikään teollisuudenala ei ole olemassa itsensä vuoksi, paitsi ehkä politiikka.
 
Linja-auto- ja taksialalla menee jo nykyään melko huonosti joten onko kovinkaan järkevää helpottaa alalle pääsyä? Järkevämpää olisi miettiä keinoja kuinka nykyiset yrittäjät selviäisivät paremmin.

Huonosti varmaan meneekin, kun harrastetaan huonojen reittien kompensoimista parempien reittien hinnoilla. Ei siinä voi kilpailla henkilöautojen kanssa millään.
 
Periaatteessa kyllä. vaatiihan bussikortinkin saaminen jo nykyään koulutuksen. Jokin rekisteröitymismuodollisuus, muutaman päivän kurssi, jossa selvitetään alan velvoitteet ja vaatimus hyväksytystä "kassajärjestelmästä" voisi toki olla olemassa, jotta tiedetään kuka vastaa liikenteestä ja että esimerkiksi verovelvoitteet tulee hoidettua.

Ehkä tälle liikennelupakeskustelu olisi hyvä omaksi ketjukseen?
Tämä on kuitenkin sen verran herkullinen aihe, että on pakko kommentoida vaikka oma kommenttini ei tähän Onnibussiin liity.

Sitten asiaan; tämä ”jokaisesta kuljettajasta yrittäjä”-ajatus kertoo lausujansa heikosta käytännön tuntumasta kuljetusalaan ja mielestäni työnteon ja yrittämisen suhteeseen yleisemminkin.

Rahtiautoalallahan on lupamenettelyä höllennetty jo aikaa sitten. Jokainen voi tarkastella sen tuloksia niin hyvässä kuin pahassa.
Kuljetusalalle pääsee halukkaat ja soveltuvat henkilöt yrittäjiksi nykyäänkin aika helposti tietyt kriteerit täytettyään. Sinne ei silti todellakaan olisi kenekään etu
päästää ”ketä tahansa parin päivän kurssit käymällä”. Siinä hankitaan vaan yrittäjälle ja yhteiskunnalle ongelmia. Jos yrittäjäksi kuljetusalalle haluaa, puhutaan kaluston suhteen sen verran isoista summista, että kunnon yrittäjäkurssien käyminen ym. yrittäjän ammattitaitoon investoiminen ei pidä olla paha rasti. Ehkäpä siinä karisee ainakin mahdolliset turhat kuvitelmat rahantulon helppoudesta ja vältetään siten joku tuleva konkka?
Tiedän pari loistavaa esimerkkiä onnistuneista yrittäjistä. Nämä entiset palkkakuskit ovat hyödyntäneet ammattitaitoaan, kovaa työmoraaliaan, visioitaan toimivasta kuljetusyrityksestä ja ovat riskejä punnittuaan päättäneet pistää pystyyn oman firman. Tänä päivänä työllistävät itsensä lisäksi useita muitakin yhdistelmien puikoissa ja saavat oikeutetusti työstään ja taloudellisen riskinottonsa ansiosta ehkä hieman voitakin leivän päälle.

Valitettavasti on niitä huonojakin esimerkkejä, kaikista ei vain ole yrittäjiksi tai sitten taannoinen kuljetusalan ylitarjonta on kuristanut firman hengiltä; alalla on nähty monia henkilökohtaisia konkursseja, pakkohuutokaupattuja autoja ja omakotitaloja, rahoittajille luottotappioita, työehtosopimusten polkemisia, autojen liikennekelpoisuudesta tinkimisiä ym.
Pahimmillaan on firman konkurssia lykätty hankkimalla töitä vaikka sitten alan hintatasoja polkemalla jopa alhaisimmiksi kuin omat kustannukset. Tämä ei ole tervettä toimintaa vaikka toki evoluutiohan karsii tuollaiset ”yrittäjät” jossain vaiheessa. Mutta aina niitä jostain ilmaantuu lisää ja kai joskus ollut samoja henkilöitäkin uuden firman nimellä toimimassa. Se ei ole hyvä kehitys edes hetkellisesti halpoja rahtihintoja nauttivien kuljetustenantajienkaan osalta vaikka äkkiä ajatellen siltä voisikin tuntua.
Kaikenlainen rimanalittava toiminta pitäisi voida estää, koska selkeästi se ei hyödytä ketään vaikka olisi miten liberaalia ja vapaata.

Sama sopisi myös taksialalle, joka olisi myös syytä vapauttaa.
Taksialalla lupien vapauttamista on vaadittu kymmeniä vuosia. Voi olla, että tulevaisuudessa niiden lupa-asioihin tuleekin eräitä muutoksia. Mutta eikös nytkin esim. Pk-seudulla ole myönnetty sen verran paljon lupia, ettei autoille meinaa sesonkiaikojen ulkopuolella riittää asiakkaita?
Taksiliikenne ei ole mitään kevyttä hommaa sekään tekijänsä kannalta, taksat eivät ole nousseet kustannusten mukaisesti, hyviä kuljettajia on nykyiselläänkin vaikea saada. Sillekin alalle pääsee tänäkin päivänä yrittäjäksi jos halua ja tiettyjä edellytyksiä on.
Ja aina sopii tutustua Tukholman taksiliikenteen tasoon ja erityisesti sen hintatasoon. Niillä seuduin voi asiakkaalle tulla hintojen kanssa ikäviä, mutta täysin laillisia yllätyksiä jos ei ole tarkkana. Ja jos verrataan esimerkiksi Helsingin ”monopolitakseihin” ei keskimääräinen asiakkaalta veloitettava hintataso ole sekään mitenkään alhaisempi.

Suomalainen taksi on lisäksi ainoita takseja maailmassa, johon suomalainen peruskoodari uskaltaa vaikka sammua tai laittaa lapsensa taksin kyydissä mummolaan. Toivottavasti se säilyykin sellaisena vaikka sillekin alalle on hakeutunut selkeästi epäsopivaa ainesta. Onneksi uudet tiukentuneet pätevyysvaatimukset alalle tulemiseen auttanevat jatkossa tason pitämisessä.
Eli alalle työhön tulemisen rimaa on aiheellisesti nostettu ja sama pätee kuorma-autoliikenteeseenkin.:cool: Way to go jos multa kysytään!
 
Kaikenlainen rimanalittava toiminta pitäisi voida estää, koska selkeästi se ei hyödytä ketään vaikka olisi miten liberaalia ja vapaata.

Eri mieltä periaatetasolla.

Monesta asiasta olen Petterin kanssa ollut eri mieltä, mutta tästä olen samaa mieltä pääpiirteissään. Lieveilmiöt eivät toki ole toivottavia, mutta onko yhteiskunnan tehtävä holhota ettei rahoittajille tule luottotappioita tai ettei yrittäjä päädy konkurssiin? Jos peli on kovaa mutta rehellistä, kaikki tietävät pelisäännöt ja riskit. Myös asiakkaat, jotka tajuavat ettei alle kustannusten kilpailu ole kestävää, järkevää eikä turvallista. Pitää kysyä miksi sääntelyä tarvitaan, ei miksi sitä ei tarvita. Jonkinlaisen turvallisuussertifikaatin voisin hyväksyä, mutta sitä en usko että korkea alalletulokynnys on turvallisuuden takuu. Turvallisuus on nähdäkseni lähes ainoa oikeutettu sääntelyperuste rahtiliikenteessä tai tilausajoliikenteessä. Reittiliikenteessä voidaan lisäksi miettiä palvelun saatavuutta ja laatua PSA:n mukaisesti.
 
Myös asiakkaat, jotka tajuavat ettei alle kustannusten kilpailu ole kestävää, järkevää eikä turvallista.

Valiettavasti he eivät sitä tajua, ainakaan ennenkuin ovat kokeilleet niitä halvimpia, alle kustannusten poljettuja hintoja tarjoavia yrityksiä. Tästä on paljon esimerkkejä bussialalla. Paljon on asiakkaita jotka tilausajobussia etsiessään uhraavat monen päivän työn etsiessään sitä absoluuttisesti halvinta yritystä, vain säästääkseen euron tai pari per asiakas.

Tilausajomarkkinat vapautettiin Suomessa vuonna 1994. Tämän jälkeen alan alamäki on ollut jyrkkää, eikä sillä saralla pysty tänään tienaamaan rahaa lainkaan. Pekka Möttö syyttää "sukupuuyrityksiä", vai miksikä hän meitä nyt kutsuukaan, hintakurimuksesta. Outo väite, sillä nämä "sukuyhtiöt" ajavat edelleenkin varsin korkealla hintatasolla. Hinta on korkea, sillä nämä yritykset noudattavat paitsi voimassa olevaa työehtosopimusta, myös vallitsevia työ- ja lepoaikalakeja. Turha väittää että uudet pikkufirmat tekisivät sitä, sen verran kauan olen alaa seurannut sekä ratin takaa, että muutoinkin vapaa-aikanani. Ei tälläistä hinnanpoljentaa ole esimerkiksi Ruotsissa. Miksei? Siksi, että siellä ei kasva uusia Sulo Vilénejä joka torpassa, kuten täällä, jotka saalistavat sitä mitä halvalla saa.

---------- Viesti lisätty kello 14:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:23 ----------

Onnibussin liikeidea ei perustu halpatyövoimaan, vaan maksavien asiakkaiden määrän kasvattamiseen. Ihan esimerkki tästä. Jos Onnibussilla on jollain reitillä keskimäärin 40 asiakasta per vuoro ja keskimääräinen lipputulo 12 €, yhden vuoron tulot ovat 480 €. Jos Matkahuollon hinta tuolle samalle reitille on vaikka 28 € ja asiakkaita per vuoro keskimäärin 12, lipputulot vuorolta ovat 336 €. Kummallekohan on helpompi maksaa kuljettajalle TES:in mukainen palkka?

Antero

Jooopa...

Tässä toinen laskentakaava:

Halpabussiyhtiö:

Ma-Pe 12 asiakasta vourossa, keskihinta 10 euroa = 600 euroa
La-Su 50 asiakasta vuorossa, keskihinta 10 euroa = 1000
YHTEENSÄ VIIKOLTA: 1600 euroa

Kartellimonopolisukujuuriyhtiö törkeillä hinnoilla:

Ma-Pe 12 asiakasta vuorossa, keskihinta 20 euroa = 1200 euroa
La-Su 50 asiakasta vuorossa, keskihinta 20 euroa = 2000 euroa
YHTEENSÄ VIIKOLTA: 3200 euroa

Kysytään uudelleen, kellä on varmemmat mahdollisuudet maksaa TES:in mukaista palkkaa. Myös niinä hiljaisina aikoina kun ihmiset eivät joukkovaella. Täytyy muistaa että Suomi on pieni maa, sekä että meidän matkailukausi on oikeastaan vain parin kuukauden mittainen. Karu todellisuus on se, että vaikka Onnibus kuljettaa viikonloppuisin täysiä autoja, kulkevat hekin tyhjillään viikolla, ainakin mitä itse olen seurannut, mutta laseissani ei toki olekaan Onnibusin logoja.
Sekin vielä lisäksi, että vaikka Onnibusit kulkevat viikonloppuisin täynnä, niin kulkevat mös ExpressBusit.

Otanta tältä päivältä:
Onnibus 10:45 Helsinki-Raisio 10 matkustajaa
J. Vainion Liikenne 11:30 Helsinki-Turku 25 matkustajaa.

En väiitä että Onnibus on väärässä. Voi olla että konsepti osoittautuu aikanaan erinomaiseksi, ja että kaikki haluavat liikennöidä heidän lipun allaan. Hintojen voimakkaaseen laskuun liityy kuitenkin aina riskinsä, mitä ellei matkustajat lisäännykään tarpeeksi paljon? Onnibus testaa meidän puolesta tätä hinnoitteluperiaatetta. Hyvä niin, niin meidän ei "tarvitse" sitä tehdä. Voi olla jymymenestys tai sitten kaatuvat parin vuoden kuluessa ja se oli sitten siinä.
Täytyy mtös muistaa, että vaikka maailmalla halpabussit menestyvät, niin onko Suomessa sittenkään tarpeeksi potentiaalista matkustajapohjaa. On helppo riemuita aiheesta matkustajana, elantonsa alalta saava katsoo asioita eri tavalla.
 
Takaisin
Ylös