Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Onnibussi ja Vuorela ovat kärmeissään Matkahuollolle, kun Matkahuolto valitsee kumppaneitaan, ketkä saavat kuskata autoissa kulkevaa rahtia.

Eikö Matkahuolto saisi valita itse kumppaneitaan?

Joka tapauksessa aika erikoista käyttäytymistä käytännössä määräävässä asemassa olevalta toimijalta.

Onko Matkahuolto määräävässä asemassa Suomessa tavaraliikenteessä? Onnibus voi mennä kysymään vaikka Itellalta tai Schenkeriltä jos saisi kuljetussopimuksen Tampere-Pori välille...
 
Viimeksi muokattu:
Eikö Matkahuolto saisi valita itse kumppaneitaan?

Onko Matkahuolto määräävässä asemassa Suomessa tavaraliikenteessä? Onnibus voi mennä kysymään vaikka Itellalta tai Schenkeriltä jos saisi kuljetussopimuksen Tampere-Pori välille...
Lauri Möttö ky:llä ja Oy Matkahuolto Ab:lla on voimassaoleva sopimus. Tarkkaa sisältöä en tunne, mutta olen ymmärtänyt, että Mötön pitäisi olla tasavertaisessa asemassa muiden MH-bussiyhtiöiden kanssa rahdinkuljetuksen osalta. Tavaran kierrättäminen Lauttakylän kautta on siten tulkittavissa mahdolliseksi sopimusrikkomukseksi.
 
Minun mielestä nykyisillä rakenteilla ja resursseilla ei siirtymäsopimusten jälkeistä liikennettä pystytä järkevästi hoitamaan ELY-alueella. Kyse merkittävästä määrästä suomalaisia joita asia koskettaa. Puhutaan varmaan hieman alle miljoonasta ihmisestä?

Hyviä kysymyksiä, mutta en näe että tilanne ainakaan huononee nykytilaan verrattuna.

Toisaalta kun tehdään uutta suurella vaivalla ja kustannuksella olisi lienee vaadittava parempaa?
Tärkeä kysymys on kuinka voidaan ohjata lipputuki kuluttajalle tilanteessa jossa yhteistä lippujärjestelmää ei ole. Seutulippu on tarjonnut välineen tähän. Täydentävien yhteyksien hankinta julkisin varoin ei korvaa hintatukea. Mukaan tulevat myös KELA-korvatut koululaismatkat tms. Niiden hallinnointi muuttuu vaikeammaksi jos käytössä useamman liikennöijän vuoro ja hinnoitteluja liikennöitsijöiden mukaan. Ja hiljaisen ajan vuorot muuttuvat vähemmän houkutteleviksi kun matkustajan paluu samalla yhtiöllä ei ole yhtä todennäköistä useasta liikennöijästä johtuen. Ristiinsubventoinnin mahdollisuus siis pienenee. Nämä vuorot siis ehkä jäävät yhteiskunnan ostettaviksi. Tämän lisäksi pitäisi jäädä mielestäni vielä rahaa edellä mainittuun kausilippujen lippusubventioon matkustajille. Joten en vielä tässä vaiheessa sano ettei tilanne voi olla huonompi. Myös hinnoittelu mekanismit ovat kovin erilaisia. Nykyinen lippujärjestelmä on antanut alennuksia erityisryhmille ja toisaalta säännöllisesti käyttäville. Lentoliikenteen kaltainen hinnoittelu taas suosii aikaista varaajaa. Näin siis Onnibussin osalta. Näitä on siis vaikea vertailla. Joka tapauksessa jos nyt päätetty vastuuviranomaisjako vakiintuu on Suomessa käytössä muista Pohjoismaista eroava malli.

Missä markkinat eivät tuota riittävän tasokasta joukkoliikennettä, yhteiskunta hankkii sitä PSA:n hyväksymällä kilpailutusmallilla, joko brutto- versus nettomallilla, tai tilaaja-tuottaja -mallilla versus konsessiomallilla.

Markkinat tuskin tuottavat juuri missään riittävän tasokasta joukkoliikennettä ilman yhteiskunnan osallistumista. ELY:t näyttävät jatkavan jo aiemmin käyttämässään nettomallissa. Bruttomalli ja TilTu taitaa käytännössä olla sama joten niitä ei ole syytä erotella. Eli siis kolme päävaihtoehtoa. Ensimmäistä konsessio- eli käyttöoikeusmallin käyttöönottoa odotan mielenkiinnolla. Mielenkiintoista olisi jos ELY käyttäisi sitä. Se muodostaisi yhtenäisen järjestelmän pienin hallintomenoin. Toki pienten toimijoiden olisi pakko muodostaa yhteenliittymiä, sillä ilman niitä osallistuminen mahdotonta. Varsinkin lipputulojen jääminen liikennöijälle, joka on konsession ominaisuus pienentää yhteiskunnan riskiä. Toisaalta kuinka sitouttaa ELY:n alueella olevat kunnat liikenteen rahoitukseen joka on näennäisesti valtion viranomaisen vastuulla?

Hyvä kysymys. Huomaa kuitenkin, että toimivaltaisten kaupunkiseutujen rajat ylittävässä liikenteessä toimivaltainen joukkoliikenneviranomainen on ELY. Ikaalisten liikenteestä siis päätetään Pirkanmaan ELY:ssä. Pirkanmaan ELY on myös päättänyt soveltaa PSA:ta.

Juuri toimijoiden rajapinta muodostaa epäjatkuvuuskohdan liikenteen järjestämisessä. Tämä raja on sijainnut tähän asti Tampereen rajalla ja nyt se vain siirtyy kauemmas. Sitä yritin ilmeisen vajavaisesti ilmaista Ikaalinen esimerkillä. Keinotekoiset kuntarajat esim. Kurun osalta eivät perustu toiminnallisiin kokonaisuuksiin. Jos ja kun tavoitteena on liikenteen ohjaaminen joukkoliikenteeseen on keskeisten kuntien ulkonaolo ongelma. Hämeenkyröstä pendelöintiä on Tampereelle 22,1% työvoimasta ja lähes toinen mokoma muihin Joli-kuntiin. Sekään ei kuulu Joli-alueeseen.

Mitä sitten merkitsee mainitsemasi Pirkanmaan ELY:n PSA:n soveltaminen? Totta kai ELY:n on sovellettava palvelusopimusasetusta tilaamassaan liikenteessä, mutta ei kai ELY sentään ole tehnyt päätöstä tilata kaikkea Pirkanmaan sisäistä liikennettä Tampereen tapaan? Käsitykseni mukaan se vain jatkaa entiseen malliin eli yrittää vähillä määrärahoilla paikkailla yksityisiltä jääviä aukkoja tilaamalla nettokilpailutettuja vuoroja. Ei mielestäni siis mitään uutta. Todellinen merkittävä asia olisikin jos ELY tilaisi jokaisen pääsuunnan liikenteen löyhästi rajatulla käyttöoikeusmallilla. Siihen ELY:jen resurssit voisivat jopa pienellä lisäyksellä riittääkin.
 
Eikö Matkahuolto saisi valita itse kumppaneitaan?



Onko Matkahuolto määräävässä asemassa Suomessa tavaraliikenteessä? Onnibus voi mennä kysymään vaikka Itellalta tai Schenkeriltä jos saisi kuljetussopimuksen Tampere-Pori välille...

Ainahan sitä saivarella voi, mutta Matkahuolto taitaa olla ainoa toimiva tavaraliikenteessä, joka kulkee linja-autojen kyydeissä linja-autoasemalta toiselle taikka MH:n muiden asiamiesten välillä. Siksi on minusta aika omituista, että tietyissä tilanteissa MH laittaa mieluummin paketit matkaan mutkan kautta kuin suoraan. Tässä Hamina-Helsinki-tapauksessahan MH ei edes suostunut laittamaan noita Vuorelan linjoja edes näyttötauluihinsa ennenkuin jutusta tuli julkinen. Eikä lippujakaan voinut ostaa etukäteen MH:lta, sitä ei taida kyetä vieläkään. Ja kyseessä on ihan normaalien liikennelupien mukaisesta liikenteestä eikä edes mistään onnibusseilusta, jos se katsotaan jotenkin aisan yli hyppimiseksi ja oikeuksien loukkaamiseksi.

MH:n omien sivujen mukaan "Oy Matkahuolto Ab on 28. päivänä tammikuuta 1933 perustettu yksityinen bussiliikenteen palvelu- ja markkinointiyritys. Yhtiön pääliiketoiminta-alat ovat Matka- ja Pakettipalvelut. Lisäksi yhtiö harjoittaa kahvila- ja kioskitoimintaa. Yhtiön omistavat suomalaiset yksityiset bussiyritykset. Yhtiön palveluksessa on noin 700 henkilöä."

Erikoista, jos firma laittaa omistajayritykset jotenkin paremmuus- taikka suosituimmuusjärjestykseen toimissaan.
 
Ainahan sitä saivarella voi, mutta Matkahuolto taitaa olla ainoa toimiva tavaraliikenteessä, joka kulkee linja-autojen kyydeissä linja-autoasemalta toiselle taikka MH:n muiden asiamiesten välillä. Siksi on minusta aika omituista, että tietyissä tilanteissa MH laittaa mieluummin paketit matkaan mutkan kautta kuin suoraan. Tässä Hamina-Helsinki-tapauksessahan MH ei edes suostunut laittamaan noita Vuorelan linjoja edes näyttötauluihinsa ennenkuin jutusta tuli julkinen. Eikä lippujakaan voinut ostaa etukäteen MH:lta, sitä ei taida kyetä vieläkään. Ja kyseessä on ihan normaalien liikennelupien mukaisesta liikenteestä eikä edes mistään onnibusseilusta, jos se katsotaan jotenkin aisan yli hyppimiseksi ja oikeuksien loukkaamiseksi.

Ainahan sitä saivarrella voi. Kannattaa kuitenkin muistaa että Tampereen ja Porin välillä kulkee "mutkan kautta" yhteys kerran tunnissa. Näin ei ole tilanne suoraan ajettaessa, eli taitaa olla kuitenkin se toimivampi ratkaisu joka on käytössä.

Case Vuorelan itkussa tulee huomioida että sama kohtelu oli myös Etelä-Suomen Linjaliikenteellä ja Pohjolan Liikenteellä uusissa Helsinki-Hamina vuoroissa. Ovatko he itkeneet asiasta jossakin ja jatkuvasti? Taitaa peräti olla niin ikävästi, ettei ESLL ja PL hekään saa kuljettaa rahtia näissä ko Helsinki-Hamina vuoroissa. Ja koska tilanne on näin, Onnibusia ei siis syrjitä mitenkään, vaan kohdellaan ihan samoin kuten kaikkia muutakin tällä hetkellä tulevaa uutta liikennettä.

Sekin tuo lisää huvitavuutta tähän Tampere-Pori linjan rahtikiistaan, että Onnibusin aamu-, perjantain päivä- sekä iltavuorilla on vain viiden minuutin kääntöaika Porissa. Se aika lienee kuitenkin tarvittava auton siistimiseen ja matkustajavaihdokseen, joten Onnibus on itse omalla aikataulullaan sulkenut pois mahdollisuuden rahdinkuljetuksiin näillä vuoroilla. Iltapäivän 20 minutin käntöaika on rimaa hipoen sellainen että siinä ehtisi muutaman paketin vaihtamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tosiaan Onnibus (ja pari muuta) valittavat siinä missä vaikka Paunukin. Se vain jätetään kertomatta.

En ymmärrä tuota parin yhtiön heittäytymistä uhrin asemaan. Enkä ymmärrä ihmisiä jotka liputtavat Onnibus:n puolesta vain sen takia että he kuvittelevat Matkahuollon pahaksi monopoliksi joka "kiusaa" kunniallisia yrittäjiä kuten Onnibus:ia.

Miksi Onnibus yrittää saada erityisasemaa tai erityiskohtelua sen vuoksi että he ovat tekemässä jotain uutta. Sama ala, samat bussit, samat kuljettajat, samat tiet, samat säädökset, samat oikeudet ja velvollisuudet, en näe Onnibus:issa mitään minkä takia sen pitäisi saada erityiskohtelua halvat hinnat eivät myöskään ole pätevä syy.

Vaikka Tilausliikenne Lauri Möttö kuuluu Matkahuoltoon niin Onnibus ei kuulu koska se on erillinen yhtiö joka käyttää Matkahuoltoon kuulumattomia yhtiöitä. Esim. Turkuun menevä vuoro ei ole Mötön vuoro vaan Rindelin, Rindell taas ei tainnut kuulua Matkahuoltoon. Möttö ajaa vissiin yhtä vuoroa itse, mutta Onnibus Oy:n nimellä ja Onnibus ei kuulu Matkahuoltoon. Toisaalta Onnibus on Lauri Mötön omistama, mutta periytyykö tuo MH:n kuuuluminen Onnibus liikennettä ajaville yhtiöille?
Jos Matkahuolto haluaa kierrättää paketit mutkan kautta niin tehkööt niin. Onnibus ajaa varsin harvoi kuitenkin (harvemmin kuin se mutkan kautta menevä?) joten se saattaa olla jo tarpeeksi hyvä syy.

Toisaalta Vuorela, Pohjolan Liikenne, ja Etelä-Suomen Linjaliikenne kuuluvat Matkahuoltoon ja Vuorelaa lukuunottamatta EB:hen. Silti Matkahuollolla on oikeus valikoida, ja he juuri välttävät "omien" vuorojensa suosimista. Syitä Matkahuollon päätökseen en tunne, ja niiden "reiluutta" en osaa sanoa.
 
Lauri Möttö ky:llä ja Oy Matkahuolto Ab:lla on voimassaoleva sopimus. Tarkkaa sisältöä en tunne, mutta olen ymmärtänyt, että Mötön pitäisi olla tasavertaisessa asemassa muiden MH-bussiyhtiöiden kanssa rahdinkuljetuksen osalta. Tavaran kierrättäminen Lauttakylän kautta on siten tulkittavissa mahdolliseksi sopimusrikkomukseksi.

Mitäs tällä on merkitystä?
Aamulehdessä 23.4.2012 tomerasti kielletään, että Lauri Möttö ky:llä ja Onnibussilla ei ole toistensa kanssa tekemistä ;)
 
Miksi Onnibus yrittää saada erityisasemaa tai erityiskohtelua sen vuoksi että he ovat tekemässä jotain uutta. Sama ala, samat bussit, samat kuljettajat, samat tiet, samat säädökset, samat oikeudet ja velvollisuudet, en näe Onnibus:issa mitään minkä takia sen pitäisi saada erityiskohtelua halvat hinnat eivät myöskään ole pätevä syy.

Minulla ei ole henkikökohtaisesti mitään Onnibusia vastaan. Suomi on vapaa maa, ja jokainen on vapaa yrittämään, mutta vallitsevien sääntöjen puitteissa.
Halusimme tai ei, niin voimassa on vielä vajaan kaksi vuotta siirtymäkausi. Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen siitä, onko se tarpeellinen tai onko se liian pitkä. Fakta on kuitenkin se, että siirtymäkausi on olemassa ja se on tälläiseksi laissa määritelty. Sen kanssa on elettävä.
Onnibus on kokeillut rajoja. Oikeus tulee aikanaan päättämään onko luvat myönnetty vallitsevien lakien mukaan vai ei.

Tässä tilanteessa, kun siirtymäkautta on vielä melko paljon jäljellä, on useita avoinna olevia kysymyksiä. Tällä perusteella on Matkahuolto, kuten on myös lukemattomat kerrat julkisuudessa tuonut esille, valinnut olla tarjoamatta lippu ja rahtipalveluja nyt myönnettäville uusille vuorille. Oli liikennöitsijä Onnibus tai joku perinnön saanut.


Pekka Mötön sukuoikeus-termi on melko hauska. Siksi, että heidän oma Tilausliikenne Lauri Möttö on pohjimmiltaan myös samanlainen vanha suku-yhtiö, kuin ne joille hän kiukuttelee. Itselleni tulee mieleen, että kysessä taitaa olla yhden miehen katkeruus omalle suvulleen siitä, ettei he ole aikoinaan tajunnut muuttaa yhtiötään jonnekin rahakaammalle seudulle kuin Kitee.
 
Onneksi siirtymäkaudet loppuvat joskus ja onneksi myös raiteet vaupautuvat ja VR saa Onnijunan kilpailijakseen. Siitäs saavat! Hahahaha :D

Ihania uutisia:
http://ts.fi/uutiset/kotimaa/377435/Halpabussiyhtio+etsii+rahoittajia+Turun+matkakeskukseen
http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288490989707.html

Onnibus vaan yksinkertaisesti saa hymyni korviin :D

Ei tässä sinänsä kilpailla, koska olen ymmärtänyt että oikein hyvät välit heillä on muihin yhtiöihin ja muiden yhtiöiden kuljettajiin. Ja turha niitä on pilata "siitäs saivat" asenteella. Oma kantani tähän asiaan on ehdottoman puolueeton.

Ihan mielenkiintoinen tuo Turun suunnitelma.

Minulle Onnibus ei saa hymyä korviin, koska se on minulle vain tapa liikkua paikasta toiseen. ;)
 
Tulevaisuuden matkustusta, Hervannan Onniasemalta iltapikalla Varissuon Onniasemalle, iltapalaksi Onniburgeri ja yöksi Onnihotelliin.

Rupeavat pikkuhiljaa suunnitelmat kuulostamaan aika suurilta. Hiukan mietityttää, onko halpabussikeisari joukkoineen ihan tosissaan, vai onko tavoitteena vain huomion saaminen julkisuudessa.
 
Tulevaisuuden matkustusta, Hervannan Onniasemalta iltapikalla Varissuon Onniasemalle, iltapalaksi Onniburgeri ja yöksi Onnihotelliin.

Rupeavat pikkuhiljaa suunnitelmat kuulostamaan aika suurilta. Hiukan mietityttää, onko halpabussikeisari joukkoineen ihan tosissaan, vai onko tavoitteena vain huomion saaminen julkisuudessa.

Omenahotellit on jo keksitty joten tarvinneeko Mötön nyt välttämättä vielä Onnihotellejakin pystyttää? Burgeribisneksessäkin kilpailu pelaa jo valmiiksi. Onnimarket voisi kyllä olla kiva - kartellivapaata ruokaa ynnä pitkä nenä K:lle ja S:lle! Mutta vitsi vitsinä. ;)

Uskoisin että on tosissaan. Kun tarkemmin mietit näitä hankkeita niin mikä niissä on niin mahdottoman suurta? Niinpä, ainoastaan idea. Itse suunnitelmat ovat täysin realistisia kun katsoo miten rahoituskuviot ja riskien jaot menevät. Tuota kutsutaan yrittäjyydeksi.
 
Rupeavat pikkuhiljaa suunnitelmat kuulostamaan aika suurilta. Hiukan mietityttää, onko halpabussikeisari joukkoineen ihan tosissaan, vai onko tavoitteena vain huomion saaminen julkisuudessa.

Epäilen jälkimmäistä. Toisaalta tällälailla ovat saanet hyvin huomiota uudelle yritykselleen. Ja ilmaiseksi.
 
Eikös halpalento- ja halpabussiyhtiöiden ideaan ole kuulunut nimenomaan terminaaleihin liittyvien kustannusten äärimmäinen minimoiminen? Ryanairin lähdöt ovat missälie navettaterminaaleisssa syrjäkentillä. Miten tähän malliin mahtuu matkakeskuksen rakentaminen? Turun matkakeskuksen suunnitelmat ovat olleet ainakin tähän asti aika megalomaanisia. Painopiste on ollut enemmän kiinteistöbisneksessä kuin joukkoliikenteessä. Tietty voihan Onni tehdä onnistunutta kiinteistöbisnestä, eipä siinä mitään.
 
Case Vuorelan itkussa tulee huomioida että sama kohtelu oli myös Etelä-Suomen Linjaliikenteellä ja Pohjolan Liikenteellä uusissa Helsinki-Hamina vuoroissa. Ovatko he itkeneet asiasta jossakin ja jatkuvasti? Taitaa peräti olla niin ikävästi, ettei ESLL ja PL hekään saa kuljettaa rahtia näissä ko Helsinki-Hamina vuoroissa. Ja koska tilanne on näin, Onnibusia ei siis syrjitä mitenkään, vaan kohdellaan ihan samoin kuten kaikkia muutakin tällä hetkellä tulevaa uutta liikennettä.

ESLL:n ja Pohjolan ei tarvitse vinkua, kun muutenkin ajavat kaikki muut vuorot Haminan/Kotkan suuntaan. Tuo Haminan vuoro on se Hostikan aiemmin ajelema linja. Sitä en tajua, miksi lupaviranomainen teki noin käsittämättömän ratkaisun että antoi luvat kaikille.

Vaikka Vuorela ei olekaan EB:ssä, niin mikä estää sitä MH:n omistajayrityksenä (siis jos sen kerran omistavat suomalaiset bussiyritykset) kuskailemasta MH:n paketteja? Minun mielestäni MH on tuossa konseptissa määräävässä markkina-asemassa.

Luulisi sen olevan myös asiakkaan (pakettien lähettäjän) etu, jos paketit kulkevat mahdollisimman nopeasti perille.
 
Takaisin
Ylös