Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Vs: Expressbusin kesätarjoukset

Minä en pitäisi tätä niinkään todennäköisenä.
Vanhalla kunnon ay-väellä on edelleen sanansa sanottavana ja perinteisissä korkean järjestäytymisasteen reittifirmoissa sana myös hieman kuuluu.
Ja minusta ihan hyvä niin.

Juurikin näin, yleensä pahimpia työehtojen polkijoita ovat muutaman hengen työllistävät pikkufirmat joissa ei välttämättä ole edes luottamusmiestä. Ei näissä työntekijä uskalla vaatia yksin oikeuksiaan työpaikan menettämisen pelossa. Tai rahakas viikonloppuvuoro muuttuu arkisin ajettavaksi kouluvuoroksi ilman mitään lisiä...
 
Vs: Expressbusin kesätarjoukset

Vanhalla kunnon ay-väellä on edelleen sanansa sanottavana ja perinteisissä korkean järjestäytymisasteen reittifirmoissa sana myös hieman kuuluu.

Puhumattakaan siitä, että tämän foorumin kommentoijat eivät ole ainoat suomalaiset, jotka suhtautuvat epäilevästi halpa(bussi/lento)yhtiöihin. Koska jo ennakkokäsitys on, että halpuuteen kuuluu huono työväen kohtelu, pitää yritysten hoitaa asiansa erityisen hyvin. Niillä ei ole varaa mediaskandaaleihin.
 
Ainahan sitä saivarella voi, mutta Matkahuolto taitaa olla ainoa toimiva tavaraliikenteessä, joka kulkee linja-autojen kyydeissä linja-autoasemalta toiselle taikka MH:n muiden asiamiesten välillä. Siksi on minusta aika omituista, että tietyissä tilanteissa MH laittaa mieluummin paketit matkaan mutkan kautta kuin suoraan. Tässä Hamina-Helsinki-tapauksessahan MH ei edes suostunut laittamaan noita Vuorelan linjoja edes näyttötauluihinsa ennenkuin jutusta tuli julkinen. Eikä lippujakaan voinut ostaa etukäteen MH:lta, sitä ei taida kyetä vieläkään. Ja kyseessä on ihan normaalien liikennelupien mukaisesta liikenteestä eikä edes mistään onnibusseilusta, jos se katsotaan jotenkin aisan yli hyppimiseksi ja oikeuksien loukkaamiseksi.

Kuukanko, siirrätkö tämän asianmukaiseen topikkiin:

Rahdinkuljetukseen liittyvää OT:ta. Vajaan kolmen vuoden kokemuksella Ventoniemen kuljettajan töistä sanoisin, että Matkahuollon asemahenkilöstö tekee joka päivä luovia ratkaisuja reitityksen suhteen ainakin Etelä-Suomessa. Tuusulan Hyrylästä ja Hämeenlinnasta saattaa olla haasteellista tuo rahdin lähettäminen pohjoiseen päin nopeinta reittiä pitkin. Näissä tapauksissa aika usein C-vaihtoehto on lähettää se rahti Helsinkiin josta se hihnan kautta jalostuu eteenpäin seuraavan aamuvuoron kyytiin.

Hyrylän suhteen on nähdäkseni ongelmana se, että Matkahuollon ikkunassa näkyy käsintehtyjä kylttejä "HESA" tai "JÄKE" eikä mitään muuta (vaatii kuljettajalta aktiivisuutta käydä kysymässä onko jotain). Hämeenlinnasta pohjoiseen pyrkivän rahdin ongelmana ainakin Seinäjoen suunnassa on se, että kyseinen vuoro on jo Helsingistä ottanut "kuljettajamaksimin" verran rahtia kyytiin eli hän saattaa käydä sanomassa "moi, en voi ottaa mitään kyytiin kun ei mahdu".
 
Vs: Expressbusin kesätarjoukset

Onnibushan ei kilpaile pelkällä hinnalla, vaan koko markkinointi- ja hinnoittelustrategiallaan sekä tarjoamalla uudenlaisia yhteyksiä.

Miksi laitatte jatkuvasti sanoja suuhuni joita en ole koskaan lausunut?! Kirjoitinko tuossa Onnibus? En! Kirjoitinko ExpressBus?! En! Kirjoitinko ylipäätään minkään yhtiön nimen? En!
Meistä ei kukaan tiedä mitä tapahtuu vuonna 2014. Meistä ei kukaan tiedä moniko yhtiö ajaa esimerkiksi Helsingin ja Turun välillä viiden vuoden kuluttua. Sitä vähemmän tiedämme niiden nimiä, mutta siitä olen lähestulkoon 100% varma että joukkoon mahtuu niitä jotka lähtevät polkemaan hintoja laiminlyömällä osia työehtosopimuksesta. Miksei näin kävisi kun se on arkipäivää jo niissä kuljetusalan töissä jotka on avattu kilpailulle?

10 vuoden kuluttua perinteiset liikennöitsijät on pelattu ulos, Onnibus jyrää ja rinnalla suhaa kaikenkirjavaa ikäloppua Deltastaria harmaahapsi eläkeläinen ratissa. Tässä on tulevaisuus, mutta onneksi kilpailu on vapaata. Ilkeämielistä panettelua! Onko? Käykää katsomassa mitä tahansa suomalaista tilausajokekkeriä, siellä se on jo arkipäivää.

Miksei ExpressBusista voi tehdä tulevaisuudessa Premium-tuotetta. Kalliimpi lippu, mutta vastapainona esimerkiski tilavat 1+2 penkit koko auton pituudella, jokaisella paikalla oma näyttöruutu jossa valittavana tv-kanavia ja elokuvia, ilmainen kuumajuoma-autommaatti, autoemäntä, lipun hintaan tai pientä lisämaksua vastaan pikkupurtavaa.... vain mielikuvitus voi olla rajana.

Mikäli täällä menee tulevaisuudessa työmarkkinat/olot aivan mahdottomiksi, pakkaan laukkuni ja muutan Ruotsiin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Expressbusin kesätarjoukset

Kirjoitinko tuossa Onnibus? En! Kirjoitinko ExpressBus?! En! Kirjoitinko ylipäätään minkään yhtiön nimen? En!

Täällä on tuo EB vs OB astelema vaikka jotkut eivät sitä myönnä. ;) Uskon kanssa että rehellisten yhtiöiden joukkoon aina mahtuu muutama läpimätä tapaus... Ei kellään satu pölyttymään nurkissa aikakonetta, niin voisi matkustaa viisi vuotta eteenpäin.

Itse olen hiukan ilkeämielisen utelias näkemään mitä romuja tuolla teillä tulevaisuudessa näkyy. Eikös A-bus olisi hyvä Onnibus-yhtiö, Lahti 32 bussilla onnekasta kyytiä. :lol:

Visiosi Premium-EB:stä on aivan liian hieno toteutuakseen. :icon_frown:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Expressbusin kesätarjoukset

Miksei ExpressBusista voi tehdä tulevaisuudessa Premium-tuotetta. Kalliimpi lippu, mutta vastapainona esimerkiski tilavat 1+2 penkit koko auton pituudella, jokaisella paikalla oma näyttöruutu jossa valittavana tv-kanavia ja elokuvia, ilmainen kuumajuoma-autommaatti, autoemäntä, lipun hintaan tai pientä lisämaksua vastaan pikkupurtavaa.... vain mielikuvitus voi olla rajana.

Toki voisi, ehkä jopa kannattaisi. Se toimiiko konsepti vai ei selviää vain koettamalla sitä käytännössä.

Siksihän vanhoille monopoliliikennöitsijöille myönnettiin avokätinen siirtymäaika, jotta pystyvät sopeutumaan kilpailuun avoimilla markkinoilla. Mutta mitä on tapahtunut? Palveluinnovaatioita ei ole näkynyt. Liikennöitsijät eivät valitettavasti ole yrittäneetkään sopeutua vaan ovat pelanneet kaiken sen yhden kortin varaan, että markkinat voidaan jatkossakin pitää suljettuina. Muutoksesta tulee siksi näille firmoille raastava kokemus, ja syyllistä saa hakea vain peilistä. Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku, ja yksi tosiasia on että kilpailu tulee, haluaa sitä tai ei. Siksi järkevä yritys pyrkii sopeutumaan muuttuviin oloihin etupainotteisesti kun taas hölmö firma tarraa kiinni menneisyyden oljenkorsiin.

Ilmainen vinkki muuten jos EB pyrkii luksusluokkaan: Japanista löytyy mallia mm. 3 rinnakkain -luksuspenkeistä kts.
http://willerexpress.com/x/bus/dynamic/3/en/html/pc/bus/index.php
Kun kolme penkkiä sijoittaa rinnakkain, vaikuttaa yhtäkkiä houkuttavalta jos kukin penkki on irrallaan muista eli bussissa on kaksi hyvin kapeaa käytävää. Tällöin ei haittaa vaikka joka penkki on täynnä. Käytännössä päästään vaikka täyteen kuormaan mukavuuden kärsimättä. Tavallisissa penkeissä kahdenistuttavat paikat ovat aina vähän epämukavia jos vieressä istuu kokonaan vieras ihminen, ei esim. perheenjäsen tai ystävä. Erityisesti jos viereinen istuja on nk. maksikokoinen. Siksi paikat täytetäänkin niin että vieraan viereen ei mennä koskaan istumaan jos on vapaita kahdenistuttavia penkkejä. Irralliset yksittäispenkit ovat lähempänä luksuskokemusta ja kelvannevat helpommin myös vannoutuneille henkilöautoilijoille. Varsinkin jos itse penkki edes etäisesti muistuttaa jotain lentokoneen ensimmäisen tai bisnesluokan lepoistuinta.
 
Vs: Expressbusin kesätarjoukset

Miksei ExpressBusista voi tehdä tulevaisuudessa Premium-tuotetta. Kalliimpi lippu, mutta vastapainona esimerkiski tilavat 1+2 penkit koko auton pituudella, jokaisella paikalla oma näyttöruutu jossa valittavana tv-kanavia ja elokuvia, ilmainen kuumajuoma-autommaatti, autoemäntä, lipun hintaan tai pientä lisämaksua vastaan pikkupurtavaa.... vain mielikuvitus voi olla rajana.

Pohditaanpas tosiaan hetki, kuinka kehittää EB-palvelua. Ollaanhan nyt kuitenkin EB-ketjun puolella. Itse pitäisin avainasiana mieluumminkin reitistöä kuin itse bussien palvelutasoa. (vaikka senkin pitää olla kunnossa) Onnibussin oivallushan on, että pitämällä täyttöasteen hyvänä, niin lippujen hintoja voi laskea aika reippaastikin ilman että autokohtainen tuotto muuttuu miksikään. Mutta tämä on myös aikamoinen rajoite reitistölle: joka ainoalle vuorolle myös pitää olla paljon matkustajia. EB:n verkostossa on varmaankin alueellisesti isoja eroja, mutta täällä Etelä-Suomessa verkoston yksi tunnuspiirre on sen kattavuus: vuoroja on joka puolelle, tiheään tahtiin ja Helsingistä vieläpä läpi yön tärkeimpiin kaupunkeihin. Kattava linjasto tarkoittaa, että osa vuoroista on väkisinkin melko tyhjiä, mutta korkeampi lipunhinta mahdollistaa tämän. Tietenkin matkahuollon rahtipalvelu omalta osaltaan mahdollistaa tämän kuvion.

Ongelmaksi tulee nyt, että asiakkaat varmaan mielellään käyttäisivät halpaa bussivuoroa vaikka toiseen suuntaan ja kalliimpaa EB-vuoroa vain silloin, kun muita vaihtoehtoja ei ole. Ehdottaisinkin, että EB käyttäisi Deutsche Bahnin tapaan rahalla ostettavaa alennuslippua. Opiskelijoiden yms. lisäksi kuka tahansa saisi henkilökohtaisen alennuskortin, jolla lippuja saisi puoleen hintaan tai kaksikolmasosaa-hintaan. DB ottaa tuollaisesta kortista muistaakseni jotain 100 - 300 euroa, riippuen alennuksen suuruudesta. En osaa äkkiseltään sanoa, paljonko sen hinta olisi EB:n tapauksessa. Mutta alennuskortin ostajat varmastikin käyttäisivät mielellään EB:n vuoroja myös muina aikoina, kun hintaero olisi pienempi, jolloin vaa'assa alkaisivat painaa tiheämmän vuorovälin tarjoama joustavuus ja (toivottavasti) parempi matkustusmukavuus. Myös psykologia vaikuttaa: kortin ostaneet haluavat hyötyä kortistaan mahdollisimman paljon ja kulkevat "omilla" busseillaan mahdollisimman paljon.

Eli perustaksi toimiva (vaihdot, määränpäät), tiheästi liikennöity verkko, jossa ei ole maantieteellisiä eikä ajallisia aukkoja. Kun tähän yhdistyy mahdollisuus ostaa lippu vaikka viime hetkellä kuljettajalta, korkea matkustusmukavuus ja kaikki tarpeelliset oheispalvelut, niin eiköhän siinä olisi premium-brändi kasassa. Ja tuo alennuskortti sitouttamaan matkustajia.
 
Vs: Expressbusin kesätarjoukset

Pohditaanpas tosiaan hetki, kuinka kehittää EB-palvelua.

Villellä on hyviä ajatuksia. Tämä on yksi varsin varteenotettava tapa lähestyä ongelmaa. EB tyyliin kuntoklubijäsenyys. ;)

Varmaan muitakin mahdollisuuksia on. Mutta nyt EB:n markkinointiosaston pitäisi oikeasti tienata leipänsä konsepteja kehittämällä eikä vain hupailla possumainoksilla. Kehittämisellä saisi goodwilliä, jota tarvitaan avoimilla markkinoilla. Riitelemällä joka asiasta hallinto-oikeudessa ja mustamaalaamalla kilpailijoita saa helposti paljon badwilliä.
 
Ulkomailla voi todeta tapahtuneen kaikenlaista bussiliikenteen vapautumisen myötä. Stagecoach loi tyhjästä Puolaan halpabussikonseptinsa http://www.polskibus.com/en ja Lontoosta Oxfordiin pääsee bussilla 150 kertaa päivässä http://en.wikipedia.org/wiki/Oxford_to_London_coach_route lisäksi monta junaa tunnissa. Virossa oli aluksi aika villi tilanne, kun esimerkiksi Tallinnasta Tartoon meni kello 14:15 kolme bussia yhtä aikaa. Pienillä markkinoilla on toki tapahtunut "luonnollista poistumaa". Surffailin huvikseni ulkomaisia mahdollisia kilpailijoita, vertailulukuina henkilökuntamäärät, kun ne luvut löytyivät helpoimmin. First Group (mm. Greyhound, maailman tunnetuin kaukoliikennefirma ) 123500. Veolia-Transdev 119000. RATP ( jo kymmenessä maassa ) 56000. Keolis ( jo Ruotsissa ) 51000. National Express 40000. Arriva ( jo Ruotsissa ) 39000. Stagecoach 35000. Go Ahead 23000. Comfort Delgro 23000. MassTransitRailway ( mm Tukholman metro ) 14000. Abellio 13000. Nettbuss ( jo Ruotsissa ) 7000. Nobina 6800. Mainitsin "jo Ruotsissa" siksi että helppo siinä on Suomeenkin laajentaa.
 
Vs: Expressbusin kesätarjoukset

rinnalla suhaa kaikenkirjavaa ikäloppua Deltastaria harmaahapsi eläkeläinen ratissa. Tässä on tulevaisuus, mutta onneksi kilpailu on vapaata.
Henkilökohtaisena mielipiteenäni: mikäs siinä, kyllähän se retrokuski ja retrobussi on elämys sinänsä. ;) Voisin ihan hyvin käyttää sellaisen firman palveluita, Tampereen seudun liikennöitsijöistä Luoppari on kuulunut ehdottomasti suosikkeihini maailmaanähneen kalustonsa ansiosta.

Miksei ExpressBusista voi tehdä tulevaisuudessa Premium-tuotetta. Kalliimpi lippu, mutta vastapainona esimerkiski tilavat 1+2 penkit koko auton pituudella, jokaisella paikalla oma näyttöruutu jossa valittavana tv-kanavia ja elokuvia, ilmainen kuumajuoma-autommaatti, autoemäntä, lipun hintaan tai pientä lisämaksua vastaan pikkupurtavaa.... vain mielikuvitus voi olla rajana.
Erinomaisia ajatuksia, tosin: näyttöruutua tärkeämpi olisi töpseli, johon voisi oman läppärin/täppärin/kännykän laittaa kiinni ja katsella mitä huvittaa WiFin yli. Juoma-automaatin ilmaisuus pitäisi olla itsestäänselvyys, automaattiliruista en ole koskaan suostunut maksamaan mitään. Autoemännän rooli on mulle aina jäänyt epäselväksi, mitä palveluksia sen on tarkoitus tarjota? Rahastajan ymmärrän kyllä, etenkin jos sama rahastaja palvelee useaa eri lähtöä jääden kaupunkialueen viimeisellä pysäkillä pois ja palaten paikallisliikenteen kyydissä linja-autoasemalle.

Visiosi Premium-EB:stä on aivan liian hieno toteutuakseen. :icon_frown:
Pelkään pahoin.

Mutta tämä on myös aikamoinen rajoite reitistölle: joka ainoalle vuorolle myös pitää olla paljon matkustajia. EB:n verkostossa on varmaankin alueellisesti isoja eroja, mutta täällä Etelä-Suomessa verkoston yksi tunnuspiirre on sen kattavuus: vuoroja on joka puolelle, tiheään tahtiin ja Helsingistä vieläpä läpi yön tärkeimpiin kaupunkeihin. Kattava linjasto tarkoittaa, että osa vuoroista on väkisinkin melko tyhjiä, mutta korkeampi lipunhinta mahdollistaa tämän. Tietenkin matkahuollon rahtipalvelu omalta osaltaan mahdollistaa tämän kuvion.
No mutta. Mielestäni premissit ovat kaikilla reiteillä samat: pitää saada bussi täyteen matkustajia ja myydä lippuja siihen hintaan, että touhu kannattaa. Lisätuloja sitten rahdista. Vaikkapa joku Kankaanpää–Parkano–Kihniö–Ruovesi–Mänttä-linja voisi kannattaa ihan sillä, että keskimääräinen lipun hinta on luokkaa 5 € ja matkustajat vaihtuvat kohtuutaajaan. Tällöin peruslippujen (päästä päähän) hinnat olisivat 3…10 € ja käteisliput sitten etapista riippuen 5…10 €. Kyllä se Onnibus-lippujärjestelmän konsepti voi toimia lyhyemmilläkin etapeilla, joskin toki ei paikallisliikenteessä (paitsi kuriositeettina, jos OB voittaisi jonkun kaupungin kilpailutuksen ja saisi päättää lippujärjestelmänsä).

Ehdottaisinkin, että EB käyttäisi Deutsche Bahnin tapaan rahalla ostettavaa alennuslippua. Opiskelijoiden yms. lisäksi kuka tahansa saisi henkilökohtaisen alennuskortin, jolla lippuja saisi puoleen hintaan tai kaksikolmasosaa-hintaan. DB ottaa tuollaisesta kortista muistaakseni jotain 100 - 300 euroa, riippuen alennuksen suuruudesta. En osaa äkkiseltään sanoa, paljonko sen hinta olisi EB:n tapauksessa. Mutta alennuskortin ostajat varmastikin käyttäisivät mielellään EB:n vuoroja myös muina aikoina, kun hintaero olisi pienempi, jolloin vaa'assa alkaisivat painaa tiheämmän vuorovälin tarjoama joustavuus ja (toivottavasti) parempi matkustusmukavuus. Myös psykologia vaikuttaa: kortin ostaneet haluavat hyötyä kortistaan mahdollisimman paljon ja kulkevat "omilla" busseillaan mahdollisimman paljon.
Käytännössähän Matkahuollolla on jo nyt BahnCardin tapainen tuote: SLHS:n jäsenyys. ;) 30 € / vuosi ei ole paha hinta ja sillä saa jopa Onnibus-matkoista alennusta! (pakollinen puffaus, sorge)
 
Vs: Expressbusin kesätarjoukset

Mutta nyt EB:n markkinointiosaston pitäisi oikeasti tienata leipänsä konsepteja kehittämällä eikä vain hupailla possumainoksilla. Kehittämisellä saisi goodwilliä, jota tarvitaan avoimilla markkinoilla.

EB:n kohdalla tosin on hieman liioittelua puhua markkinointiosastosta, kun koko yhteenliittymällä on tasan yksi työntekijä. Yhtään parempi tilanne ei taida olla liikennöitsijöillä itselläänkään. Käsittääkseni Suomen suurimmissakaan bussifirmoissa ei ole mitään markkinointiosastoja, ellei tilausajomyyntiä sellaiseksi lasketa. Lähes koko bussialaa edustavalla Matkahuollolla puolestaan lienee yksi työntekijä vastaamassa markkinoinnista. Tämä kuvastaa mielestäni varsin hyvin suomalaisen bussiliikenteen innovatiivisuutta. Suomalaisille bussiyrittäjille voisi tehdä hyvää tutustua vaikkapa naapurimaamme Viron pikavuorokonsepteihin (ainakin Lux Express ja Simple Express, Seben Täistunni Ekspress). Hyvin ovat virolaiset tainneet saadaan homman toimimaan, vaikkei heillä kai olekaan kokemusta bussiliikenteen harjoittamisesta 1920-luvulta alkaen.
 
Vs: Expressbusin kesätarjoukset

EB:n kohdalla tosin on hieman liioittelua puhua markkinointiosastosta, kun koko yhteenliittymällä on tasan yksi työntekijä. Yhtään parempi tilanne ei taida olla liikennöitsijöillä itselläänkään.

Ahaa. Tämä selittää tilannetta. Ei ole tarvinnut panostaa markkinointiin eikä innovointiin. Sen sijaan kokopäivätoimisia lobbareita LAL:n palkkalistoilla lienee useita, ja LAL:n sekä suurimpien bussiyritysten ylimmän johdon prioriteeteissakin suhdetoiminta lienee ollut etusijalla kaikkeen muuhun nähden.
 
Vs: Expressbusin kesätarjoukset

Tavallisissa penkeissä kahdenistuttavat paikat ovat aina vähän epämukavia jos vieressä istuu kokonaan vieras ihminen, ei esim. perheenjäsen tai ystävä. Erityisesti jos viereinen istuja on nk. maksikokoinen.

Pakko laittaa tämä tähän kevennykseksi.

10741205.jpg
 
Vs: Expressbusin kesätarjoukset

Erinomaisia ajatuksia, tosin: näyttöruutua tärkeämpi olisi töpseli, johon voisi oman läppärin/täppärin/kännykän laittaa kiinni ja katsella mitä huvittaa WiFin yli. Juoma-automaatin ilmaisuus pitäisi olla itsestäänselvyys, automaattiliruista en ole koskaan suostunut maksamaan mitään. Autoemännän rooli on mulle aina jäänyt epäselväksi, mitä palveluksia sen on tarkoitus tarjota? Rahastajan ymmärrän kyllä, etenkin jos sama rahastaja palvelee useaa eri lähtöä jääden kaupunkialueen viimeisellä pysäkillä pois ja palaten paikallisliikenteen kyydissä linja-autoasemalle.

No, pidin töpeleitä ja WiFiä sen verran päivänselvänä etten viitsinyt niitä mainita...

Esimerkiksi Tallinnan ja Riian valilla kulkevassa Hansabussin Business Liness automentä tuo matkustajille ruokalistan, josta voi valita haluamansa sandwichin. Tilauksen jälkeen autoemäntä sitten valmistaa tilatun leivänpalasen auton keittiössä. Kuten kirjoitin, vain mielikuvitus on rajana kun lähdetään asioita kehittelemään.
Hansabussin Business Lineen voit tutustua yhtiön kotisivuilla: http://www.businessline.ee/index.php?page=112&

---------- Viesti lisätty kello 22:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:28 ----------

Suomalaisille bussiyrittäjille voisi tehdä hyvää tutustua vaikkapa naapurimaamme Viron pikavuorokonsepteihin (ainakin Lux Express ja Simple Express, Seben Täistunni Ekspress). Hyvin ovat virolaiset tainneet saadaan homman toimimaan, vaikkei heillä kai olekaan kokemusta bussiliikenteen harjoittamisesta 1920-luvulta alkaen.

Mainitsaet tuossa kolme sellaista tuotetta, jotka voisivat suoraan toimia esikuvana meillekin. LUX ja Simple ovat saman yhtiön, samoilla reiteillä toimiva, mutta keskenään täysin erilaisia tuotteia. LUX tarjoaa periatteessa kaiken mitä bussissa voi tänäpäivänä olla, Simple puolestaan kuljettaa havlalla. Ja molemmille löytyy omat asiakasryhmänsä.
Seben Tallinna-Tartu linjan Täistunni Ekspressin uudet Irizarit ovat pitkälti kopioita konserniin kuuluvista LUX Expresseistä. Täitunnit ovat myös linjan kalleimmat vuorot. Silti niissä kulkee eniten matkustajia korkean matkustusmukavuuden ansiosta.
 
Vs: Expressbusin kesätarjoukset

Esimerkiksi Tallinnan ja Riian valilla kulkevassa Hansabussin Business Liness automentä tuo matkustajille ruokalistan, josta voi valita haluamansa sandwichin. Tilauksen jälkeen autoemäntä sitten valmistaa tilatun leivänpalasen auton keittiössä. Kuten kirjoitin, vain mielikuvitus on rajana kun lähdetään asioita kehittelemään.
Hansabussin Business Lineen voit tutustua yhtiön kotisivuilla: http://www.businessline.ee/index.php?page=112&

Kambozhassa (meniköhän kirjoitusasu oikein) väliä Phnom Penh - Sihanoukville liikennöi kahdenlaisia busseja: normipelit ja limo-bussit. Ensinmainitulla matka maksoi 3 USD ja limolla 6 USD. Tällä tuplahinnalla sai enemmän jalkatilaa sekä autoemännän palvelut, tarkoitti vesipulloa ja sämpylää matkaevääksi. Tuo mainitsemani väli on kestoajaltaan reilut neljä tuntia. Hinnat ovat siis suomalaisittain aivan naurettavan halpoja. Tosin tässä se sudenkuoppa piileekin: Kambozhalaisen keskiansiot kuussa ovat muistaakseni n. 20 taalaa, siksi se autoemäntä ei pahemmin firman katteessa tunnu. Suomalainen ansiotaso sekä verotusjärjestelmä saattaa tehdä vastaavasta järjestelystä niin kalliin, ettei oikein kannata millään tempulla, koska hinta nousee niin korkeaksi.

Eikä noilla balteillakaan tuo liksapuoli ole lähellekään suomalaista...
 
Takaisin
Ylös