Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Joku täällä aiemmin kyseli plussia ja miinuksia OB vrt EB. Ajattelin itse listata tilannetta tällä hetkellä, eli en nyt ota huomioon tulevia aikoja. Huomattavaa, että kummallakin on sama asia sekä heikkous että vahvuus ja se on tuo reititys.

Onnibus:
+Verkkokauppa on selkeä
+Lipun toimitustavat riittävän monipuoliset, ei tarvita printteriä
+Etenkin lähtöhinnat hyvin edullisia
+Edullisten lippujen saatavuus
+Reitti usealla lähellä kotoa kun menee lähiöistä
+Ainakin Turussa reitille pääsee kohtalaisesti myös paikkureilla
+Vuorot aina moottoritietä pitkin

-Vuorotarjonta
-Lippujen muutoskelvottomuus (tiedän, kuuluu osana halpa (bussi/lento) konseptiin)
-Reitti ei aja keskustasta keskustaan, joissa ainakin Turun päässä selkeästi paremmat jatkoreitit paikkureilla.

ExpressBus:
+Yhtenäinen, tunnettu brändi
+Tuonut edullisia lippuja kilpailun myötä myyntiin
+Reitti keskustasta keskustaan
+Reitit satamiin ja Helsinki-Vantaalle
+Kattava vuorotarjonta
+Tarjolla myös moottoritietä pitkin meneviä vuoroja
+Lippujen joustavuus

-Hinnat.
-Tarjouslippujen saatavuus huono
-Erittäin sekava verkkokauppa
-Verkkokaupassa mahdollisuus ostaa viimeistään edellisenä päivänä klo 13 mennessä
-Printteri tarvitaan (ympäristöarvot...)

Tässä joitakin. Jätin tarkoituksella nyt työehtosopimuskuviot sekä terminaali- ja rahtipalvelut sivuun ja keskityin vain matkustajanäkövinkkeliin. Saa jatkaa listaa.
 
Yksi plussa OB:lle on ehdottomasti yhteys Turun lentokentän Ryanair-lennoille, vaikkakaan talvikuukausina ei Ryanair lennä Turusta. WizzAir tosin lentää Gdanskiin. Ensi vuonna pitäisi tulla ainakin yksi uusi Ryanair yhteys Saksaan.
 
Vs: Expressbusin kesätarjoukset

Käytännössähän Matkahuollolla on jo nyt BahnCardin tapainen tuote: SLHS:n jäsenyys. ;) 30 € / vuosi ei ole paha hinta ja sillä saa jopa Onnibus-matkoista alennusta! (pakollinen puffaus, sorge)
SLHS:n jäsenkortti toimii jopa kansainvälisessä liikenteessä. :) Matkustin Pietarista Lappeenrantaan ja sain saman 30 %:n alennuksen kuin maan sisälläkin.

Mutta miten sillä Onnibus-matkoista saa alennusta? Kuljettajalta?
 
HUOM! En kirjoita tätä mustamaalatakseni, arvostellakseni tai kritisoidakseni Onnibus Oy:tä, tämä lienee aiempien kokemusten varjossa välttämätöntä kertoa aluksi.

Mutta, tässä ketjussa on useasti käytetty Ryanairia esimerkkinä miten kannattavaa "halpatoiminta" on. Tässä uutinen siitä:
http://www.tekniikkatalous.fi/talous/yle+ryanair+lopettaa+puolet+suomen+lennoistaan/a828463

Mutta, jollen ihan väärässä ole niin otsikossa lukee Onnibus ei Ryanair, Siinä on sana uusi, Ryanair ei ole uusi enää ja siinä lukee pikavuoroyritys. Ryanair ei aja eikä lennä pikavuoroja. :lol: Yksikään sana tuossa otsikossa ei liity Ryanairiin eikä ole siihen yhdistettävissä. (HUOM! Edellä olevia lauseita ei kannata ottaa liian tosissaan ;))

Ajatko takaa sitä että Onnibus tulevaisuudessa lakkauttaisi puolet vuoroistaan? Vai miten tämä liittyy aiheeseen? :???:
 
Viimeksi muokattu:
Sanoisin jopa että jokin on mennyt pieleen, jos yhtään vuoroa ei lakkauteta. Nimittäin väitän että osa innovaatioista jää löytämättä, jos ei kokeile yrityksen ja erehdyksen kautta. Nykyinen OB-vuorotarjonta on toki niin niukkaa vielä, että ne jäävät kaikki elämään. Mutta kyllä pitää voida kokeilla erilaisia uusia reittejä ja aikatauluja ja tehdä ratkaisut kaupallisen kysynnän perusteella.
 
Sanoisin jopa että jokin on mennyt pieleen, jos yhtään vuoroa ei lakkauteta. Nimittäin väitän että osa innovaatioista jää löytämättä, jos ei kokeile yrityksen ja erehdyksen kautta. Nykyinen OB-vuorotarjonta on toki niin niukkaa vielä, että ne jäävät kaikki elämään. Mutta kyllä pitää voida kokeilla erilaisia uusia reittejä ja aikatauluja ja tehdä ratkaisut kaupallisen kysynnän perusteella.

Juuri näinhän se markkinataloudessa menee. Innovointi olisi vielä tehokkaampaa, jos ei olisi pakko sitoutua liikennöimään vuoroa kaksi vuotta, kuten vaatimus tällä hetkellä ilmeisesti on. Mitään järkeähän tuossa vaatimuksessa ei ole, koska se on kynnys innovoinnille, ja jokunen reitti saattaa jäädä syntymättä, joka ehkä muuten voisi menestyä. Ja jos joku reitti ei menesty niin miksi pitää väkisin pakottaa ajamaan sitä tappiolla määräaika loppuun? Onko se suuri lohtu matkustajille, jos kuitenkin tietävät että ennemmin tai myöhemmin tappiolla ajaminen loppuu?
 
Liekö tässäkin vain markkinointitempaus kyseessä ja hyvää mainosta...

...tai sitten "Halvin tapa matkustaa" -slogan osui ja upposi.
 
Mutta, jollen ihan väärässä ole niin otsikossa lukee Onnibus ei Ryanair, Siinä on sana uusi, Ryanair ei ole uusi enää ja siinä lukee pikavuoroyritys. Ryanair ei aja eikä lennä pikavuoroja. :lol: Yksikään sana tuossa otsikossa ei liity Ryanairiin eikä ole siihen yhdistettävissä. (HUOM! Edellä olevia lauseita ei kannata ottaa liian tosissaan ;))

Ajatko takaa sitä että Onnibus tulevaisuudessa lakkauttaisi puolet vuoroistaan? Vai miten tämä liittyy aiheeseen? :???:

Laitoin tuon ihan vain siksi, että kyseistä lentoyhtiötä on tässä romaanissa käytetty malliesimerkkinä halpatuotteen erinomaisesti ja erehtymättömästä toimivuudesta lukuisia kertoja. Itse olen monesti kyseenalaistanut lähinnä sitä, että onko pienen Suomen pienillä markkinoilla tarpeeksi kysyntää halpakulkineille, tehdäkseen niistä kannattavia. Tässä on taas esimerkki siitä, että ainakaan lentoliikenteessä ei ole. Haplalentojen tie Suomessa on tähän mennessä ollut kivinen ja sorainen, ja jälleen yksi joutuu vetäytymään.

---------- Post Merged at 21:07 ----------

Juuri näinhän se markkinataloudessa menee. Innovointi olisi vielä tehokkaampaa, jos ei olisi pakko sitoutua liikennöimään vuoroa kaksi vuotta, kuten vaatimus tällä hetkellä ilmeisesti on. Mitään järkeähän tuossa vaatimuksessa ei ole, koska se on kynnys innovoinnille, ja jokunen reitti saattaa jäädä syntymättä, joka ehkä muuten voisi menestyä. Ja jos joku reitti ei menesty niin miksi pitää väkisin pakottaa ajamaan sitä tappiolla määräaika loppuun? Onko se suuri lohtu matkustajille, jos kuitenkin tietävät että ennemmin tai myöhemmin tappiolla ajaminen loppuu?

Ruotsissa bussiliikenne vapautettiin kilpailulle vuodenvaihteessa. Siellä uuden vuoron voi lakkauttaa kolmen kuukauden ilmoitusajalla. Ja siellä myös on jo ensimmäiset vuorot ennätetty lakkauttamaan. Ensimmäisen taisi olla Senor Svenssonin Eskilstuna-Tukholma vuorot, joille ei kysynnälle löytynyt tarpeeksi kasvua.
Toisaalta voi myös kysyä lisääkö selleinen toiminta joukkoliikenteen houkuttavuutta, jossa vuoroja aloitetaan ja lopetetaan tuon tuosta?
 
Suomessa ja muissa pohjoismaissa lienee ongelma se että asukkaita on aika vähän valtion pinta-alaan nähden, ja asutus on keskittynyt muutamille suurille seuduille. Asiakkaita ei siis riitä kovin monelle yhtiölle, ja niitä vähiäkin asiakkaita saa kyytiin pääosin vain parista kaupungista koko maassa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Suomessa ja muissa pohjoismaissa lienee ongelma se että asukkaita on aika vähän valtion pinta-alaan nähden, ja asutus on keskittynyt muutamille suurille seuduille. Asiakkaita ei siis riitä kovin monelle yhtiölle, ja niitä vähiäkin asiakkaita saa kyytiin pääosin vain parista kaupungista koko maassa.

Kyllä. Turku-Tampere-Kotka linjan eteläpuolella varmaan on mahdollisuuksia, siitä kun lähdetään ylöspäin alkaa asutus harvenemaan ja etäisyydet kasvamaan. No, aika näyttää...
Ruotsissa ei varsinaisia halpabusseja ole, vaikkakin lippujen hinnat ovat selkeästi Suomen tasoa alemmalla. Bussit myös kulkevat huomattavasti täydempinä kuin meillä, mutta silti yritysten kannattavuus on ollut heikkoa. GoByBus on ollut varsin syvällä ahdingossa ja joutunut karsimaan toimintojaan.
Ryanairilla meni Suomessa pitkään melko hyvin. Sitten taivaalle ilmestui punainen Norjalainen uhkapilvi nimeltä Norwegian, ja nyt näemme että irkkuyhtiö joutuu karsimaan toimintojaan rajulla kädellä.
 
Ryanairilla meni Suomessa pitkään melko hyvin. Sitten taivaalle ilmestui punainen Norjalainen uhkapilvi nimeltä Norwegian, ja nyt näemme että irkkuyhtiö joutuu karsimaan toimintojaan rajulla kädellä.

Mikäs legenda tämä oikein on? Ei Ryanair tiettävästi ole karsinut tarjontaansa siksi että Norwegian olisi vienyt siltä markkinaosuutta. Tietysti Ryanairin karsimistoimenpiteet ovat osittain harmillisia, mutta yhtiö on antanut ymmärtää, että kyse on lähinnä sesonkivaihtelusta talven ja kesän välillä, ja toisaalta siitä, että kun kulut ovat kasvaneet niin pitää hieman karsia sellaisesta bisneksestä, joka on liian kannattavuusrajan tuntumassa. Täytyy muistaa, että Ryanarin käyttämien kenttien läheisyydestä lähteville matkustajille Ryanair on ylivoimaisesti miellyttävämpi vaihtoehto kuin raahautuminen Helsinki-Vantaalle Norwegianin kyytiin.
 
Takaisin
Ylös