Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Matkakustannusten korvaus meni harhaan, tiedotteessa se on näin:

Julkisen liikenteen piirissä olevia matkakustannusten korvauksia ovat:
  • Kelan maksama koulumatkatuki ja sairausvakuutuslain mukaiset matkakustannusten korvaukset
  • kuntien opetustoimen maksamat koululaistilausajot ja koululaisliput
  • kuntien sosiaali- ja terveystoimien maksamat matkakustannusten korvaukset, jotka perustuvat mm. sosiaalihuoltolakiin ja vammaispalvelulakiin
  • puolustus- ja työministeriöiden korvaukset varusmiesten ja siviilipalvelusmiesten lomamatkoista.
Onko tuo sitten tukea julkiselle liikenteelle vai esim. kuntien hankintamenoja, Kelan korvausta potilaan matkoista tms.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kesällä kulkevat Savonlinnnan vuorot seisovat jostain syystä seisovat Imatralla puoli tuntia. Onkohan tuo pysähdys kuljettajan lepotaukoa varten? Helsingistä Savonlinnaan matka-ajaksi tulee seitsemän tuntia kaksikymmentä minuuttia. Toiseen suuntaan matka kestää kymmenen minuuttia kauemmin.
 
Onnibus jatkaa konseptinsa kehittämistä. Nyt uutena on tullut lippujen palautuskauppa. Tähän en linkkiä löytänyt Onnibusin sivuilta nopeasti katsottuna, mutta yhtiön Facebook-tilapäivityksestä tuo löytyy. Tilausnumerolla ja koodilla saa siis esiin oman lippuvarauksen ja verkossa voi vaihtaa lipun 18 tuntia ennen lähtöä lahjakorttiin (joka lienee koodi, jolla saa alennusta verkkokaupassa). Kustannuksia lipun vaihtamisesta kertyy siten, että vaihtomaksu on 3 €, joka vähennetään palautussummasta. Palautussumma näkyy olevan lippujen hinta - 1 €. Eli kuten omassa tapauksessani, jossa en siis perunut matkaani, yksi lippu 3 € ja toinen 6,90 € olisi palautussumma 4,90 €. Voi siis muuttaa vain toisen suunnan. Huomioitavaa, että edullisemman korin lipuissa ei peruutuksesta hyödy mitenkään. Mutta palvelu vaikuttaa simppeliltä ja on parannusta sekä VR:n että Matkahuollon käytäntöihin kuluista huolimatta. Lisäksi low cost-konseptille ominaista on, että mahdolliset palautukset hoituu jatkossa vain verkossa (ovat Facebookissa kertoman mukaan tehneet näitä käsipelillä ja lähinnä öisin) ja luonnollisesti itsepalveluna, jolloin konttoriarmeija jää palkkaamatta.
 
Vs: Töitä tarjolla joukkoliikenneyrityksissä


Rupesi kiinnostamaan Kesälahden Linjasta tuo Onnipussihinnoittelu reitillä Helsinki-Kouvola jne., että paljonkohan mahtaa maksaa kyyti Kiasmalta Koskelan hallille. Pienin löytämäni taksa juuri nyt oli huomiselle päivälähdölle 5.60 € (Kiasma 11.15-KH 11.30), mutta hinta on merkitty Kouvolaan saakka. Toisaalta alin Onnipussihinta on mainoksen mukaan 3 €. Voisiko siis kolmella egellä päästä kyytiin, vai mitenkä mahdetaan käytännössä menetellä? Nettihintahan tuo 3 € on, mutta mitenkä saa lyhyemmän piletin netissä kuin vain Kw:aan saakka?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Töitä tarjolla joukkoliikenneyrityksissä

Rupesi kiinnostamaan Kesälahden Linjasta tuo Onnipussihinnoittelu reitillä Helsinki-Kouvola jne., että paljonkohan mahtaa maksaa kyyti Kiasmalta Koskelan hallille. Pienin löytämäni taksa juuri nyt oli huomiselle päivälähdölle 5.60 € (Kiasma 11.15-KH 11.30), mutta hinta on merkitty Kouvolaan saakka. Toisaalta alin Onnipussihinta on mainoksen mukaan 3 €. Voisiko siis kolmella egellä päästä kyytiin, vai mitenkä mahdetaan käytännössä menetellä? Nettihintahan tuo 3 € on, mutta mitenkä saa lyhyemmän piletin netissä kuin vain Kw:aan saakka?
Saat 3 € hinnalla vuorolle, jolle olet ensimmäinen varaaja. Väittäisin, että 5,60 € on sangen edukas taksa myös Onnibussilla, keskihinta Hki-Kouvola-välille asettunee (en tiedä, oletan) noin 10 € kieppeille. Katso myös Hki-Lappeenrannan ja Hki-Imatran taksat, voit päästä jopa halvemmalla!
 
Mutta siis vastausta Compactin varsinaiseen kysymykseen ei tullut. Mutta se on mielestäni (ihan vain miten itse olen asian käsittänyt): Et mitenkään. Onnibussilla ei ole kilometritaksaa. Lipun voi ostaa vain Helsinki-Kouvola-välille. Sillä voi toki jäädä matkan varrellakin pois. Ja alle 100 km matkoille on sitten se pätkälippu, mutta se maksaa 10 euroa ja sen saa vain kuljettajalta (muistaakseni). Jos siis vain nouset kyytiin ja haluat Koskelan hallille asti, 10 euroa on taksa.
 
Mutta siis vastausta Compactin varsinaiseen kysymykseen ei tullut. Mutta se on mielestäni (ihan vain miten itse olen asian käsittänyt): Et mitenkään. Onnibussilla ei ole kilometritaksaa. Lipun voi ostaa vain Helsinki-Kouvola-välille. Sillä voi toki jäädä matkan varrellakin pois. Ja alle 100 km matkoille on sitten se pätkälippu, mutta se maksaa 10 euroa ja sen saa vain kuljettajalta (muistaakseni). Jos siis vain nouset kyytiin ja haluat Koskelan hallille asti, 10 euroa on taksa.
Aivan joo, jäi toi pointti kokonaan huomaamatta. Näinhän se juuri on, joko netissä ilmoitettu hinta tai sitten pätkälippu.
 
Kouvolan reitillä autosta on minimihinta 20 euroa. No, todellisuudessa käyttökelpoisella välillä Lapinjärvi-Kouvola pääsee muilla pikoilla hintaan 12,20, Onnibusilla lähipäivinä halvemmalla, jos ostaa lipun verkosta. Eri reittien pätkälippukäytännöt erovat toisistaan ja ovat vähän hankalat löytää. Toki suurin osa matkustajista ostaa lipun verkosta, jolloin asialla ei ole suurta merkitystä.

Verkkokauppa on ilmeisesti suunniteltu palvelemaan vähäistä liikennettä. Tampereen ja Porin välisillä pikavuoropysäkeillä Onnibus tarjoaa tärkeimmät yhteydet ja niitä kai käytetäänkin jonkin verran. Liput ovatkin sitten usein halvempia autossa kuin verkossa myytävä lippu koko reitille. Pätkälippu kun maksaa vain 6 euroa tuolla reitillä. Tietenkään kaikki yhteysvälit eivät mahdu sivupalkkiin lueteltuina ja konseptiin kai kuuluu kuljettaa kaupungista kaupunkiin. Silti olisi asiakkaalle mukavaa saada Lappeenrannasta Kouvolaan lippu ostamatta sitä Imatralta Kouvolaan. Perjantain Imatran vuorolla näkyy olevan Helsinki–Kouvola loppuunmyyty. Lappeenrantaan ja Imatralle näyttää olevan tilaa. Lippu Imatralle maksaa 20,90 – Lappeenrantaan 3 euroa enemmän. Joku Kouvolaan menijä saattaa valita muun kulkuneuvon, vaikka halua maksaa tuo 20,90 euroa olisi.


Lienee kustannuskysymys, kun verkkokauppa tunteekin kaikki pysäkit ja osaa myös tärkeimmät vaihtoyhteydet, hinnat vaihtelevat yhteysvälin lisäksi myös varaustilanteen – vaihdollisilla matkoilla useammankin auton – mukaan ja järjestelmä tuntee myös eri välien kysynnän osaten myydä muuten myymättä jäävät välit halvalla, onkin systeemi aika monimutkainen.
 

En ymmärrä, miten tuo uutinen liittyy matkustajien kyytiin huolimiseen. Sehän on käytännössä identtinen tuon toisenkin uutisen kanssa, jossa sanotaan ettei kysyntää oikein ole ollut. Viittaatko kenties johonkin uutisen kommentteihin? Mutta Möttöhän muistaakseni on todennut jotain sen suuntaista, että tarpeeksi ei ole yritetty, jos jokainen perustettu reitti menisi ihan nappiin. Ja olen ainakin itse samaa mieltä. Markkinoita pitää laajentaa ronskisti ja katsoa, mikä vetää ja mikä ei.
 
Takaisin
Ylös