Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

En ymmärrä, miten tuo uutinen liittyy matkustajien kyytiin huolimiseen.

Kyseinen kommentti lienee johtunut varsinaisen artikkelin alla olleesta yleisönosasto-tyyppisestä kommentista, jossa mainittiin näin: "Saija Leinonen: Kokemus Onnibussista: su 1.12 tytär yritti nousta Onnibussiin Elimäen Nesteen 6-tien bussipysäkiltä. Bussi ei edes hidastanut-ajoi ohi. Ajoin autolla vauhdilla seur. pysäkille Pukarolle. Pysäkille tuli myös autolla äkäinen nuoripari, joka oli yritänyt pysäyttää Onnibussia jo Korialta saakka. Bussikuski väitti eyy vi...u, kun ei osata pysäyttää bussia. Tyttärellä oli heijastimia ym ja mulla turvaliivi, kun huidoimme pysäkillä... T: Saija Leinonen"
 
Tänään räpsähti sitten Rindellille Onni-vuoroja oikein olan takaa. 7.1.2013 alkaen arkisin on Raisio-Turku-Helsinki -reitillä kuusi vuoroparia ja viikonloppuisinkin neljä. Lisäksi tulee linja Raisio - Turku - Helsinki - Kuopio, joka jatkuu laskettelukaudella Tahkolle asti. Jälkimmäinen kulkee Raisiosta Perjantaisin ja Kuopiosta Sunnuntaisin. Näin ollen Perjantaisin Raisiosta lähtee 7 vuoroa kohti Helsinkiä ja Helsingistä sunnuntaisin 5 kohti Raisiota. Vuorojen aikatauluskaala on myös suhteellisen laaja. Nyt tapahtuneiden lisäysten myötä tuo reitti alkaa olla kilpailukykyinen myös vuorotarjonnaltaan. Hienoa, kilpailu on kunnolla käynnissä ykköstiellä!
 
Eikös tuo kilpailu ykköstiellä ala tosissaan vasta 2014, kun Rindell aloittaa nykyisten vuorojen lisäksi 22 edestakaista vuoroa, kaikkina viikonpäivinä.
Sitten on jo yli viisikymmentä lähtöä, parhaimmillaan kolme samaan aikaan, OB, EB ja EB-EP.
 
Eikös tuo kilpailu ykköstiellä ala tosissaan vasta 2014, kun Rindell aloittaa nykyisten vuorojen lisäksi 22 edestakaista vuoroa, kaikkina viikonpäivinä.
Sitten on jo yli viisikymmentä lähtöä, parhaimmillaan kolme samaan aikaan, OB, EB ja EB-EP.

Totta, tuolloin alkaa keskustojen välinen kilpailu. Mutta jo nyt siis OB, EB ja VR ovat kukin pistäneet hintakilpailun käyntiin. Ja kaikki, vaikkakin operoivat eri reittejä käyttäen, kilpailevat samasta kokonaismarkkinasta, jolla on potentiaalia halpojen hintojen myötä myös kasvaa ja kehittyä.
 
Mitähän tapahtuisi kuvitteellisessa tilanteessa, että Uudenmaan ELY-keskus myöntäisi haetut Toijala-Helsinki-vuorot, mutta Pirkanmaan ELY-keskus ei myöntäisi haettuja Tampere-Toijala vuoroja, joilta on välitön vaihtoyhteys Helsinkiin. OB:n olisi kuitenkin ajettava vuoronsa tuon kaksi vuotta. Tampere-Toijala-reitillä on kuitenkin vuoroja, joilla on samakin lähtöaika kuin EB:llä.
 
Mitähän tapahtuisi kuvitteellisessa tilanteessa, että Uudenmaan ELY-keskus myöntäisi haetut Toijala-Helsinki-vuorot, mutta Pirkanmaan ELY-keskus ei myöntäisi haettuja Tampere-Toijala vuoroja, joilta on välitön vaihtoyhteys Helsinkiin. OB:n olisi kuitenkin ajettava vuoronsa tuon kaksi vuotta. Tampere-Toijala-reitillä on kuitenkin vuoroja, joilla on samakin lähtöaika kuin EB:llä.
Eiköhän tuo "välitön vaihtoyhteys" ole pitkälti kuvitteellinen. Ihme olisi suuri, jos ei koko Tampere-Helsinki -reittiä ajettaisi tasan samalla autolla. "Vaihteeksi" pientä huijauksen makua touhussa, yritetään saada homma näyttämään joltain muulta, mitä se todellisuudessa on...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Olen käsittänyt että liikenneluvassa olisi velvoite hoitaa vuoroa vähintään kaksi vuotta mutta ilmeisesti vuorot voi lopettaa sitten kun ei enää huvita ajaa?
Reittiliikennelupa voidaan peruuttaa myös eräissä muissa tapauksissa. Liikenteen luvattoman lakkauttamisen isoin sanktio on se, ettei von Knorring saa uutta reittiliikennelupaa kahteen vuoteen.
 
Halpabussi ei pysty kilpailemaan pitkillä yhteysväleillä junan kanssa, kuten nyt juuri Hki-Imatra-linjan lopetus osoittaa. Jos bussin matka-aika on puolet pidempi kuin junalla ja vuorojakin hyvin niukasti, niin näköjään silloin matkustaja antaa enemmän arvoa nopeudelle ja paremmalle vuorotarjonnalle. Tässä siis ei enää pelkkä halpa lipunhinta riitä houkuttamaan asiakkaita. Halpabussikonsepti soveltuukin parhaiten sellaisten kaupunkien välisiin yhteyksiin joilla matka-ajalla, hinnalla ja vuorotarjonnalla voidaan kilpailla junan ja/tai perinteisten bussifirmojen kanssa, tällaisia ovat juurikin Hki-Tre, Hki-Turku tai Tre-Pori.
 
Eikö laki olekaan sama kaikille, kysyy linja-autoliitto http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/119...aikkia+yrityksia+kysyy+linja-autoliitto+.html Tähän voisi varmaan vastata että jos sen rikkomisesta ei tule käytännössä mitään sanktiota niin mitäpä sitä noudattamaan.

Kyllä kai siitä sanktioita voi tulla, mutta kärsimään joutuu pienyrittäjä joka on liikennöinyt kyseistä reittiä. Samalla nousee valokeilaan tuo kahden vuoden sääntö. Eihän sille ole mitään todellista matkustajan edusta lähtevää perustetta vaan tarkoitus on nostaa uuden reitin avaamiseen liittyvä riski = kynnys niin korkealle, että mahdollisimman moni jättäisi moista yrittämättä ja pelikenttä jäisi sukuoikeusyhtiöille. Riskihän on korkea muutenkin, koska vanhojen yksinoikeuksien vallitessa uudet reitit pitää muodostaa kokonaan uudelta pohjalta, jottei "loukata" sukuoikeusyhtiöiden "oikeuksia". Tällöin markkinapotentiaalista ei ole mitään etukäteistietoa.

Eiköhän tässä näy LAL:n pukinsorkan jälki vähän kuten koko joukkoliikennelaissa muutenkin.

Matkustajan etua palvelisi paremmin se, että reittejä voisi avata ja sulkea täysin vapaasti, jolloin voisi koeliikennöidä uusia reittejä huolehtimatta liikaa tulevasta. Näin löytyisi varmasti jonkin verran uusia kannattavia reittejä sieltäkin mistä niitä ei etukäteen otaksuisi löytävänsä. Jos kokeilu on liian riskialtista, se jää tekemättä, ja usea potentiaalisesti kannattava reitti avaamatta. Ja tämäkö muka on matkustajan etu?

Eihän grillikioskin perustajallekaan aseteta määräystä, että saadakseen perustaa kioskinsa tämän on pidettävä se pystyssä vähintään kaksi vuotta vaikka sitten tappiolla, vaikkei onnistuisi myymään kuin muutaman purilaisen. Jokuhan saattaa yhtäkkiä olla riippuvainen siitä että kulman kioskilta saa ruokaa vaikkei siitä ennenkään sitä saanut?

Ja kääntäen: miten suurta reaalista haittaa voi aiheutua sellaisen reitin lakkauttamisesta, jolla ei ole paljonkaan matkustajia?

Kai se niin sitten oli, että tarvittiin jälleen kerran konkreettinen uhri osoittamaan surkeasti laaditun ja puhtaasti alan vanhojen toimijoiden intresseistä lähtevän lain epäkohta. :frown: (Lieneekö tuokaan pykälä tarkaan ottaen edes PSA:n mukainen? Ei ole ainakaan sen hengen mukainen. Kaikkihan varmaan muistamme joukkoliikennelaista selkeästi laittoman 22 § 3 momentin, jota ei PSA:n kanssa ristiriitaisena olisi ikinä saanut säätää Suomessa laiksi ja jonka EU-tuomioistuin aikanaan kumonnee kunhan joku sinne valittaa.)
 
Viimeksi muokattu:
Matkustajan etua palvelisi paremmin se, että reittejä voisi avata ja sulkea täysin vapaasti, jolloin voisi koeliikennöidä uusia reittejä huolehtimatta liikaa tulevasta. Näin löytyisi varmasti jonkin verran uusia kannattavia reittejä sieltäkin mistä niitä ei etukäteen otaksuisi löytävänsä. Jos kokeilu on liian riskialtista, se jää tekemättä, ja usea potentiaalisesti kannattava reitti avaamatta. Ja tämäkö muka on matkustajan etu?

Miten niin tämä olisi matkustajan etu kun ei tietäisi mikä liikkuu ja milloin. Nyt sentään voi vielä jotenkin matkustajana suunnitellakin jotain kulkemisia kun voi luotta siihen että sieltä tulee tiettyyn aikaan bussi.
 
Miten niin tämä olisi matkustajan etu kun ei tietäisi mikä liikkuu ja milloin. Nyt sentään voi vielä jotenkin matkustajana suunnitellakin jotain kulkemisia kun voi luotta siihen että sieltä tulee tiettyyn aikaan bussi.

Eiköhän matkustaja kykene lukemaan aikatauluja. Jos liikennöitsijä lopettaa liikennöinnin, totta kai asiasta tiedotetaan ja aikataulut vedetään pois netistä ja jakelusta. Tai sitten lopetetaan aikataulukauden vaihtuessa. Tai jotain.

On käsittämätön ajatus, että liikennöintiä pitäisi väkisin jatkaa kaksi vuotta (!). Se on esim. 4 kertaa niin pitkä aika kuin pisin työsopimuslain tuntema irtisanomisaika työsuhteen loppuessa. Ja kyllä työsuhteen loppuminen todennäköisesti on ihmiselle suurempi kriisi kuin bussiyhteyden loppuminen.
 
Takaisin
Ylös