Sivu 56 / 158 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 163646525354555657585960667696116136156 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 826-840/2366

Viestiketju: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

  1. #826

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    301

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Tämä liikennelupasotku juontaa vanhaan Kekkosslovakiaan ellei pitemmälle. Nyt on turha syyttää Kyllöstä tai nykyisiä ELY-keskuksia, jotka vain tulkitsevat lakeja ja sopimuksia.

    Toki olisi mukavaa että jokainen linja-auton omistava voisi päättää ryhtyä ajamaan jokin "suosittua" vuoroa esi. HKI-TKU. Varsinkin kello neljän pintaan lähtisi parikymmentä yrittäjää omine taksoineen yms. Niin tänä kärjistys. Alkaa tämä Onnibus-saaga kyllästyttää.

  2. #827
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut pehkonen Näytä viesti
    Toki olisi mukavaa että jokainen linja-auton omistava voisi päättää ryhtyä ajamaan jokin "suosittua" vuoroa esi. HKI-TKU. Varsinkin kello neljän pintaan lähtisi parikymmentä yrittäjää omine taksoineen yms. Niin tänä kärjistys. Alkaa tämä Onnibus-saaga kyllästyttää.
    Muutaman vuoden päästä tämä on periaatteessa totta, kunhan siirtymäajat umpeutuvat. Siinä tilanteessa voisi kyllä liikennöitsijöillekin tulla mieleen toivoa, että pakollinen kahden vuoden sitoutuminen vuoron ajamiseen heitettäisiin historian romukoppaan, minne se kuuluu. Ei vapaassa markkinataloudessa kaivata sen kaltaista sääntelyä.

    Eikä tämä ole mikään Onnibus-saaga vaan esimerkki siitä miten "sujuvasti" Suomessa on siirrytty soveltamaan EU:n palvelusopimusasetusta, joka sentään on sitovaa lainsäädäntöä, sitovampaa kuin kansallinen joukkoliikennelaki. Ongelmien jäljet johtavat sylttytehtaan lobbareiden luokse.

  3. #828
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    835

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut pehkonen Näytä viesti
    Tämä liikennelupasotku juontaa vanhaan Kekkosslovakiaan ellei pitemmälle. Nyt on turha syyttää Kyllöstä tai nykyisiä ELY-keskuksia, jotka vain tulkitsevat lakeja ja sopimuksia.

    Toki olisi mukavaa että jokainen linja-auton omistava voisi päättää ryhtyä ajamaan jokin "suosittua" vuoroa esi. HKI-TKU. Varsinkin kello neljän pintaan lähtisi parikymmentä yrittäjää omine taksoineen yms. Niin tänä kärjistys. Alkaa tämä Onnibus-saaga kyllästyttää.
    Historia toistaisi itseään? Liikenneluvissa mennään pitemmälle kuin Kekkosslovakiaan. Taisi olla joskus 30-luvulla kun liikennöitsijät nokittelivat toisiaan ja nykyinen lupajärjestelmä perustettiin.

  4. #829

    Liittynyt
    09.12.2008
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    188

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Jee jee! Hyvä voittaa pahanakselin.


    "Hallinto-oikeus hylkäsi valitukset Onnibussin reittiliikenneluvasta"
    http://www.sss.fi/uutiset/452985.html
    One track mind is a monobrain!
    Turun raitiotien yleissuunnitelman katutason luonnokset:
    Kauppatori - Runosmäki, Varissuo, Skanssi

  5. #830

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    356

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Voisiko joku nyt valistaa tyhmempää kansalaista, että mikä tässä oikeastaan mättää? Turun ja Helsingin välille mahtuisi ainakin jokunen päivittäinen bussivuoro nykyistä enemmänkin, eikä tämän pitäisi mitenkään olla ongelma -varsinkaan, kun pysäkkivalikoimassakin on vaihtelua. Vainiolla tuskin on tällä liikennealueella mitään ihmeempää hätää siinäkään tapauksessa, että sen ja VR/Pohjolan väliset yhteislippukäytännöt romutettaisiin.
    On tietysti totta, että kaikissa busseissa olisi hyvä olla yhtenäinen lippupolitiikka ja Matkahuollon kuvio on sinällään näppärä, mutta tuskinpa sitä nyt muutamalla hassulla rindelliläisellä varsinaisiin vaikeuksiin saatetaan. Ja koska bussi tällä reitillä on kilpailukykyinen junan kanssa myös nopeudessa radan syheröisyyden takia, on tämä linja sellainen, missä busseille on tilaa.
    Eri asia on toki Onnibussin projektiluontoiseksi kokeiluksi jäänyt Imatran reitti. Sen lopettaminen lyhyen kokeiluajan jälkeen oli oikeastaan asiakkaiden oikeusturvan vastaista ja tämän ääneen sanoessaan Vainio oli oikeassa. Mutta Turun ja Helsingin välillä tätä riskiä tuskin lienee.

    Mitä Pohjolan Liikenteen matkahuoltolaisuuteen tulee, se on minusta omituista, enkä varmasti ole ainoa näin ajatteleva. Mutta se ei varsinaisesti kuulu tähän.
    Viimeisin muokkaaja moxu; 20.02.2013 kello 00:48.

  6. #831

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Mitä Pohjolan Liikenteen matkahuoltolaisuuteen tulee, se on minusta omituista, enkä varmasti ole ainoa näin ajatteleva. Mutta se ei varsinaisesti kuulu tähän.
    Ei varsinaisesti, mutta kommentoin silti, että tilanne saattaa hyvinkin vielä muuttuakin. Linjalupajärjestelmässä vain ei olisi ollut mitään järkevää vaihtoehtoakaan.

  7. #832
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Eri asia on toki Onnibussin projektiluontoiseksi kokeiluksi jäänyt Imatran reitti. Sen lopettaminen lyhyen kokeiluajan jälkeen oli oikeastaan asiakkaiden oikeusturvan vastaista ja tämän ääneen sanoessaan Vainio oli oikeassa.
    Millä tavalla tuo tapaus on heikentänyt asiakkaiden oikeusturvaa? Väitän että yhtään kärsinyttä ihmistä tuskin löytyy. Vai kärsivätkö ne jotka EIVÄT kulkeneet ko. yhteydellä (mistä syystä se tietenkin oli kannattamaton)?

  8. #833

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Minun oikeusturvaani on loukattu, kun vuonna 2003 yritin mennä Kuusisen vaateliikkeestä ostamaan vaatteita, mutta en voinutkaan, kun Kuusinen oli lopetettu 2002.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 10:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:33 ----------

    Niin ja toinen juttu oli se, kun kävin pari vuotta sitten yhdessä hyvässä ravintolassa. Tulin vuoden päästä uudestaan, mutta se ravintola olikin lopettanut. Ei kai riittänyt asiakkaita. Koin silloin, että oikeusturvaani oli loukattu todella rankasti.

  9. #834
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    835

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Minun oikeusturvaani on loukattu, kun vuonna 2003 yritin mennä Kuusisen vaateliikkeestä ostamaan vaatteita, mutta en voinutkaan, kun Kuusinen oli lopetettu 2002.
    Missään lakipykälässä ei varmaankaan tällöin vaadittu että liikettä tulee pitää pystyssä vähintään kaksi vuotta ja ennen liikkeen lopettamista tästä pitää ilmoittaa viranomaiselle kolme kuukautta etukäteen?

  10. #835

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp Näytä viesti
    Missään lakipykälässä ei varmaankaan tällöin vaadittu että liikettä tulee pitää pystyssä vähintään kaksi vuotta ja ennen liikkeen lopettamista tästä pitää ilmoittaa viranomaiselle kolme kuukautta etukäteen?
    Ei, koska sehän olisi vallan järjetöntä.

    Ja nykyiset pykäläthän sallivat liikenteen lopettamisen ennen kahden vuoden määräaikaa, jos sen jatkaminen olisi kohtuutonta. Mutta ilmeisesti yrittäjän konkurssiin ajaminen ei ole yhtään kohtuuton vaatimus?

  11. #836

    Liittynyt
    18.09.2008
    Viestejä
    38

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Vajaan kahden vuoden päästä tilanne Turku-Helsinki-välillä alkaa olla mielenkiintoinen, kun OB/Rindell aloittaa alun kolmattakymmentä edestakaista vuoroa, ympäri vuorokauden, joka päivä.
    Sitten on lähtöjä jo Turusta Helsiinkiin yli 50 päivässä + nämä Raisio-Kuppis-Hki vuorot.

  12. #837

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    356

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Jos tuote ei tunnu olevan kannattava, voidaan kokeilla tuotteen kannattavuuden parantamista esim.nostamalla lippujen hintatasoa. Asiakkaiden lukumäärähän tuskin radikaalisti muuttuisi, kunhan hinta edelleen olisi reitin edullisin.
    Niin tai näin, jokin järkevä kompromissihan tässä olisi löydettävä. Täysin vapaa kilpailu ei kuitenkaan toteudu muualla kuin kaikkein vilkkaimmilla reiteillä (kuten HEL-TKU) ja voi olla, että sielläkin järki voittaa. Mikä siis tarkoittanee nykyistä runsaampaa vuorotiheyttä, myös Vainiolla.

    Onnibus on sinällään onnistunut markkinointitemppu ja varmasti se parhaimmillaan toimii hyvin, ennen kaikkea tarjonnan täydentäjänä ja väriläiskänä bussiliikenteen karussa julkisuuskuvassa. Mutta on päivänselvää, että se poimii vain mansikat kakusta; 30 päivittäistä lähtöä jollain linjalla tuskin kovin pian realismia, ellei polttoaineen hinta nouse todella rajusti vähentäen yksityisautoilua ja bussiliikenne saa polttoaineestaan vastaavasti jotain verohelpotuksia.

    Ja kyllä oikeusturvaani matkustajana on loukattu, jos olen hankkinut paljon käyttämälleni välille sarjalipun, jota en sitten voikaan käyttää, kun liikenne lopetetaan...

  13. #838
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Jos tuote ei tunnu olevan kannattava, voidaan kokeilla tuotteen kannattavuuden parantamista esim.nostamalla lippujen hintatasoa. Asiakkaiden lukumäärähän tuskin radikaalisti muuttuisi, kunhan hinta edelleen olisi reitin edullisin.
    Erikoinen tulkinta. Asiakkaiden lompakossa olevan rahan määräkö ei sitten vaikuta vaan pelkästään suhteellinen edullisuusjärjestys? Kannattaisi kerrata taloustieteen perusteet. Vinkki: kysynnän hintajousto.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Ja kyllä oikeusturvaani matkustajana on loukattu, jos olen hankkinut paljon käyttämälleni välille sarjalipun, jota en sitten voikaan käyttää, kun liikenne lopetetaan...
    No olitko ostanut sarjalipun Imatran Onnibussiin? Oliko kukaan muukaan?

  14. #839

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Ja kyllä oikeusturvaani matkustajana on loukattu, jos olen hankkinut paljon käyttämälleni välille sarjalipun, jota en sitten voikaan käyttää, kun liikenne lopetetaan...
    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    No olitko ostanut sarjalipun Imatran Onnibussiin? Oliko kukaan muukaan?
    Onnibushan selkeästi sanoi, että kaikki vuorot, joille oli ostettu yksikin lippu, ajettiin. Sarjalippuja ei varmasti ole myyty. Ja tietenkin sellaisesta olisi palautettu rahat täysimääräisenä. Ei nyt kannata ihan hölmöksi heittäytyä.

  15. #840

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    435

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Onnibus on sinällään onnistunut markkinointitemppu ja varmasti se parhaimmillaan toimii hyvin, ennen kaikkea tarjonnan täydentäjänä ja väriläiskänä bussiliikenteen karussa julkisuuskuvassa. Mutta on päivänselvää, että se poimii vain mansikat kakusta; 30 päivittäistä lähtöä jollain linjalla tuskin kovin pian realismia, ellei polttoaineen hinta nouse todella rajusti vähentäen yksityisautoilua ja bussiliikenne saa polttoaineestaan vastaavasti jotain verohelpotuksia.
    Kun tuo bussiliikenne joka tapauksessa vapautuu kilpailulle, uudesta hinnoittelumallista on pakko kiinnostua muidenkin kuin pelkästään Onnibussin. Niinkuin olen jo aiemminkin sanonut, Onnibus on niin pieni toimija, ettei heillä ole tässä pelissä mitään jakoa siinä vaiheessa kun isot pojat alkavat pelaamaan samoilla säännöillä. Onnibussi tarvitsisi varteenotettavia kumppaneita, tuollaiset muutaman auton pikkupuljat eivät niitä ole. Ei liikenteen laajentamista voi perustaa sille, että haetaan joku pääosin tilausajotoimija mukaan, joka sitten mahdollisesti yrittäjän riskillä ostaa läjän isojen firmojen vanhoja autoja linjalle. Toisaalta isot pojat ovat sitten jo niin isoja, etteivät he tarvitse mitään Onnibussia yhtään mihinkään.

    Itse olen sitä mieltä, että siinä vaiheessa jos vaikkapa joku näistä pääkaupunkiseudun monikansallisista yrityksistä - vaikkapa Veolia - alkaa olla kiinnostunut vapautuvasta kaukoliikenteen kilpailusta, on näiden sukufirmojen syytä olla varuillaan, jos eivät ole itse valmistautuneet. Käsittääkseni Veolian paikallinen toimari on antanut ymmärtää, että kaukoliikenne kiinnostaa myös.

Vastaavia viestiketjuja

  1. VR:lle uusi toimitusjohtaja
    kirjoittanut Autoton espoolainen foorumissa Junat
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 03.03.2009, 00:10
  2. HKL uusi webbisivunsa
    kirjoittanut 339-DF foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 06.06.2006, 03:42
  3. Uusi foorumiohjelmisto
    kirjoittanut vko foorumissa Foorumista itsestään
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 26.04.2006, 17:58
  4. SL:n uusi rahastusjärjestelmä
    kirjoittanut Eppu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 13.04.2006, 11:45
  5. HKL:lle uusi suunnittelujohtaja
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 20.12.2005, 21:31

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •