Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Mutta mediatiedoteessa Möttö tahallisesti/tietämättään johtaa harhaan.
Niin anteeksi millä tavalla johdattaa harhaan? Mielestäni harhaanjohdattamista voisi olla ennemminkin tämä jatkuva matran toistaminen "jatkuvan ja vakavan haitan" aiheuttamisesta. Ei taida olla Expressbusseissa väki onnibussin tulon myötä ainakaan vähentynyt, vai kuinka?
 
Niin anteeksi millä tavalla johdattaa harhaan? Mielestäni harhaanjohdattamista voisi olla ennemminkin tämä jatkuva matran toistaminen "jatkuvan ja vakavan haitan" aiheuttamisesta. Ei taida olla Expressbusseissa väki onnibussin tulon myötä ainakaan vähentynyt, vai kuinka?

Kertomalla asiat oman edun mukaisesti niin, että lukijalle välittyy virheellinen kuva, voidaan pitää harhaan johtamisena.
Matkustajamäärien ennallaan pysyminen tai hienoinen lasku yhdistettynä hintojen voimakkaaseen alenemiseen vastauksena markkinoille tuotuun hinnanpoljentaan = vakava haitta.
 
Matkustajamäärien ennallaan pysyminen tai hienoinen lasku yhdistettynä hintojen voimakkaaseen alenemiseen vastauksena markkinoille tuotuun hinnanpoljentaan = vakava haitta.

Bussissa kaikki on toisin... Jos Tallinkilla maksaa päiväristeily tallinnaan 35 euroa, matkustajamäärien vähetessä ja Viking myy päiväristeilyä hintaan 12e ei Tallink jostain syystä itkeä pillitä Vikingin aiheuttamasta vakavasta haitasta? Eikös sen pitäisi, näiden Onnibusia vastaan esitettyjen argumenttien perusteella?

Miksi juuri bussimatkojen pitää maksaa ihan erityisen paljon, niin paljon että yksikään ei-pakkokäyttäjä ei niitä käytä?
 
Bussissa kaikki on toisin... Jos Tallinkilla maksaa päiväristeily tallinnaan 35 euroa, matkustajamäärien vähetessä ja Viking myy päiväristeilyä hintaan 12e ei Tallink jostain syystä itkeä pillitä Vikingin aiheuttamasta vakavasta haitasta? Eikös sen pitäisi, näiden Onnibusia vastaan esitettyjen argumenttien perusteella?

Nykyinen joukkoliikennelaki, jossa on määritelmä "vakavasta haitasta" ei koske laivamatkailua.
 
Kertomalla asiat oman edun mukaisesti niin, että lukijalle välittyy virheellinen kuva, voidaan pitää harhaan johtamisena.
Matkustajamäärien ennallaan pysyminen tai hienoinen lasku yhdistettynä hintojen voimakkaaseen alenemiseen vastauksena markkinoille tuotuun hinnanpoljentaan = vakava haitta.
Kaipa tässä mielestäni täysin turhassa jupakassa on kerrottu asiat puolin ja toisin oman edun mukaisesti. Jos tarkastellaan tätä "jatkuva ja vakava haitta" -väitettä, niin totta on että OB:n toiminta on kyllä jatkuvaa, mutta miten muutamat vuorot päivässä voivat aiheuttaa vakavaa haittaa kilpailijalle jolla on huomattavasti suurempi ja laajempi vuorotarjonta? Moisessa väitteessä lienee hieman ontto kaiku? Ja mitä tulee hinnoitteluun, niin kaipa yrityksellä on itse valta päättää tuotteensa hinta. Vai onko Suomi ainoa maa jossa tällainen kilpailevan yrityksen normaali hinnoittelupolitiikka on hintojen polkemista?
 
Viimeksi muokattu:
Bussissa kaikki on toisin... Jos Tallinkilla maksaa päiväristeily tallinnaan 35 euroa, matkustajamäärien vähetessä ja Viking myy päiväristeilyä hintaan 12e ei Tallink jostain syystä itkeä pillitä Vikingin aiheuttamasta vakavasta haitasta? Eikös sen pitäisi, näiden Onnibusia vastaan esitettyjen argumenttien perusteella?

Miksi juuri bussimatkojen pitää maksaa ihan erityisen paljon, niin paljon että yksikään ei-pakkokäyttäjä ei niitä käytä?

Laivavertailusi oli mielenkiintoinen, sillä Tallink ei tosiaankaan valita. Toisaalta he ratkaisi uhkaavan kovenevan kilpailun ostamalla Vikingiltä laivan pois. Toisaalta, laivaliikenteessä suurimpana valittajana liiallisesta hinnanpoljennasta onkin ollut itse hinnanpolkija Viking Line.
 
Ei kai tuollaiseen käytännössä suljettuun systeemiin ole mahdollistakaan tulla kuin aggressiivisen markkinoinnin avulla jos ei halua hävitä "sotaa" heti alkumetreillä.
 
Tämä bussialan "sota" on kyllä kieltämättä tuonut mieleen, että joukkoliikennelaissa on (lobbaamalla aikaansaatu?) valuvika. Ja nyt viittaan tähän vakavaan ja jatkuvaan haittaan. Miten bussiliikenne eroaa muusta liikenteestä siten, että tuollainen pykälä olisi mitenkään välttämätön tai edes perusteltu? On olemassa esimerkkejä siitä, miten saadaan verkostoon monopoli ja silti hiljaiset vuorot ajetaan surutta alas. Kuitenkin hyvin tiedetään, että muissa liikennemuodoissa erilaiset ostovuorot ja tuettu liikenne on arkipäivää siellä, missä se liikenne koetaan välttämättömäksi mutta sitä ei kyetä markkinaehtoisesti tuottamaan. Lisäksi joissakin liikennemuodoissa on käytössä huomattavia huojennuksia myös markkinaehtoisessa liikenteessä. Tästä esimerkiksi tuo jo käytetty laivaliikenne: merenkurkun liikenne on käytännössä käsittääkseni ostoliikennettä, kun taas Tallinnan, Tukholman, Pietarin ja Saksan liikenne ei sitä ole. Näissä on ainakin Suomen ja Ruotsin lipun alla purjehtiessa käytössä huomattavia huojennuksia, joka tosin johtuu osin merenkulkupoliittisesta kilpailukyvyn ylläpidosta.

Pitäisikö siis mahdollisen, uuden toimijan vaikkapa Turku - Tukholma linjalla kysyä lupa Vikingiltä ja Tallinkilta saadakseen liikennöidä kyseistä reittiä? Olisiko Norwegianin pitänyt kysyä lupa Finnairilta ja tuolloi myös SAS:lta lentääkseen Helsingistä Ouluun? Tai Ryanairin kysyä lupa lentääkseen Lontooseen? Tämä osoittaa sen, että mitään pitävää perustelua tuohon joukkoliikennelain säädökseen vakavasta ja jatkuvasta haitasta ei ole. Lisäksi liikenteen kilpailussa parhaiten pärjää se, jonka palvelukonsepti on kunnossa ja asiakkaan kokema laatu versus hinta kohtaavat. Minusta nimenomaan tämän kautta pitäisi nk perinteisten toimijoiden alkaa 'myymään' tuotettaan. Markkinat kyllä korjaavat mahdollisen ylikapasiteetin ja sitä korjaamisen uhkaa ei ole toimijoilla, joiden tuote on kunnossa. Ja alueille, joille ei kyetä tarjontaa ulottamaan markkinaehtoisesti, voidaan kohdentaa ostoliikenteen varat. Itse uskon, että pitkällä aikavälillä niin juna- kuin bussiliikenteessä tapahtuu vastaava polarisoituminen kuten lentoliikenteessä: on yhtiöitä, jotka myyvät point to point - tyyppistä tuotetta ja on yhtiöitä, jotka luottavat verkostostrategiaan.

Tämä vanhan mallin puolustelu, johon on kuulunut kiinteästi myös esimerkiksi Turun ja Tampereen seutujen liikenteen keinotekoinen rajojen vetäminen kaupungin sisäinen liikenteen ja seutuliikenteen väliin, on menneestä maailmasta.

Itse olen valmis jatkossakin käyttämään matkoillani käyttämään ExpressBussia rinnan Onnibussin kanssa jos saavat konseptinsa ja reittinsä kilpailukykyisiksi.
 
Näissä on ainakin Suomen ja Ruotsin lipun alla purjehtiessa käytössä huomattavia huojennuksia, joka tosin johtuu osin merenkulkupoliittisesta kilpailukyvyn ylläpidosta.

Pitäisikö siis mahdollisen, uuden toimijan vaikkapa Turku - Tukholma linjalla kysyä lupa Vikingiltä ja Tallinkilta saadakseen liikennöidä kyseistä reittiä? Olisiko Norwegianin pitänyt kysyä lupa Finnairilta ja tuolloi myös SAS:lta lentääkseen Helsingistä Ouluun? Tai Ryanairin kysyä lupa lentääkseen Lontooseen? .

Meriliikenteessä Suomen ja Ruotsin lipun pitäville varustamoille on tarjottu "porkkanoita", jotta laivoja ei mukavuusliputeta. Ruotsin lipun alla on erillainen palkkausjärjestelmä, kuin Suomen lippun alla kulkeville. Sitten on vielä Latvian ja Viron liput. Mutta se siitä.

Eiköhön suurin ongelma uudelle yrittäjälle ole saada satamista sopivat terminaalipaikat. Ja vielä sellaiseen aikaan, ettei aikatauluista tule mahdottomia. Turun/Naantalin ja Tukholman/Kapellskärin välille ei varmaankaan mahdu lisäkapasiteettia. Nytkin Tallink, Viking ja Finnlines. Perusongelma on noin 11 tunnin ylitysaika.

Lentoliikenteessä pitää saada viranomaisluvat ja terminaalitilat.

Siis molemmissa tapauksissa on tilanne sama kuin linja-autoliikenteessä. Viranomaiset antavat/kilpailuttavat liikennöintiluvat. Tietenkin viranomaisen tekemistä hankintapäätöksistä on aina mahdollista valittaa hallinto-oikeuteen. Silloin ollaan tyytymättömiä viranomaisen tekemään päätökseen eikä haasteta muita tarjouskilpailuun osallistujia oikeuteen. Ja hallinto-oikeuden päätöksestä Korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Esimerkiksi HSL-alueella valitetaan päätöksestä, koska ... . Ei siis haasteta muita kuutta (6) yhtiötä oikeuteen. Tässä kohdin on nyt Onnibussin kohdalla mediatiedotteissa menty metsähallituksen puolelle ja pitkälle suohon.
 
Eiköhön suurin ongelma uudelle yrittäjälle ole saada satamista sopivat terminaalipaikat. Ja vielä sellaiseen aikaan, ettei aikatauluista tule mahdottomia. Turun/Naantalin ja Tukholman/Kapellskärin välille ei varmaankaan mahdu lisäkapasiteettia. Nytkin Tallink, Viking ja Finnlines. Perusongelma on noin 11 tunnin ylitysaika.

Lentoliikenteessä pitää saada viranomaisluvat ja terminaalitilat.

Siis molemmissa tapauksissa on tilanne sama kuin linja-autoliikenteessä. Viranomaiset antavat/kilpailuttavat liikennöintiluvat.

Mutta edelleen, noilla aloilla liikenteen aloittaminen markkinoille tulevalla yrityksellä ei ole riippuvainen olemassa olevista toimijoista. Tottakai meri- ja lentoliikenteessä terminaalitoiminnot ovat bussiliikennettä huomattavasti merkityksellisempi asia (koska ovat välttämättömät). Meri- ja lentoliikenne on tiukasti säädeltyä turvallisuusnäkökulmista johtuen, mutta liiketaloudellista sääntelyä näissä ei tosiasiassa ole. Tähän viittaa esimerkiksi lentoliikennetä koskeva Open skies- sopimus. Joten edelleen: mikä erottaa bussi- ja junaliikenteen muista liikennemuodoista siten, että liiketaloudellinen sääntely olisi mitenkään tarpeen?

Lisäksi lentoliikenne on siinäkin hyvä vertailukohta, että halpalentoyhtiöt ovat pakottaneet perinteiset toimijat muuttamaan hinnoittelun konseptia, toisaalta myös kehittämään liikennestrategiaa (esimerkiksi 80-luvulla aloitettu ja viime vuosina erityisen korostunut Finnairin Aasia-strategia joka on näin tuonut Suomeen täysin uudenlaista liikennettä uusien reittien muodossa, myös tänä vuonna kun Xian ja Hanoi on tullut Finnairin kartalle). Myönnän toki, että lentoliikenteen volyymit ja volyymivaatimukset ovat täysin toista luokkaa kuin bussiliikenteessä.

Liikenteen tiukka sääntely on käytännössä johtanut kaukoliikenteessä siihen, että selvä enemmistö matkustaa jollain sosiaalisella statuksella. Näin keskihinta ei ole lähelläkään aikuisen normaalilipun hintaa. Lisäksi tämä on johtanut tilanteeseen, jossa normaalihintaista lippua maksava aikuisväestö on valinnut oman henkilöauton joukkoliikenteen sijaan. Ja henkilöautohan on usealla sosiaalisen statuksen omaavalle taloudellisesti täysi mahdottomuus, joten iästä ja muusta toimintakyvystä huolimatta he ovat käytännössä pakkokäyttäjiä joukkoliikenteeseen. Ja se taas johtaa siihen, "voimme hinnoitella tuotteemme vapaasti ylöspäin, koska asiakkaamme käyttävät palvelujamme joka tapauksessa".

Kokonaan eri asia on se, että Onnibus on tuonut myös matkustusta, joka jäisi muuten kokonaan tekemättä. Lähdetään kotimaassa päiväretkelle Helsinkiin kun lippu on hyvin edullinen. Lisäksi tehdään kaupunkiloma Helsinkiin keski-euroopan lennon sijaan, kun lippu on kohtuuhintainen ja Helsingissäkin on kiva käydä. Tästä kerrannaisvaikutuksena on se, että matkailun rahat ja työpaikat jäävät Suomeen. Se on tosiasia, että lento keski-eurooppaan on pitkään ollut euromäärissä selvästi halvempi kun juna tai bussi Turusta tai Tampereelta Helsinkiin. Joten tuossakin mielessä pikavuorojen sääntelyn purkaminen on perusteltua.
 
Esimerkiksi HSL-alueella valitetaan päätöksestä, koska ... . Ei siis haasteta muita kuutta (6) yhtiötä oikeuteen. Tässä kohdin on nyt Onnibussin kohdalla mediatiedotteissa menty metsähallituksen puolelle ja pitkälle suohon.
Tässä puhutaan asiaa, vahvasti. "Itku, iso itku, Onnibus"... Asioista vähemmän tietämättömien harhaan johtamisessa ja säälipisteiden kalastuksessa on onnistuttu todella hyvin, pisteet siitä.
 
Tässä puhutaan asiaa, vahvasti. "Itku, iso itku, Onnibus"... Asioista vähemmän tietämättömien harhaan johtamisessa ja säälipisteiden kalastuksessa on onnistuttu todella hyvin, pisteet siitä.

Mutta toisaalta. Onnibus puhuu yhtälailla omien oikeuksiensa puolesta kun perinteisetkin toimijat. Mikä asia on harhaan johdattamista ollut tähän mennessä? Ehkä ainoana tuo, että KHO:eek:on ei voi Onnibussia haastaa, vaan heidän saamista luvista voidaan sinne valittaa. Lisäksi harhaan johdattamista on tehty paljolti myös Linja-autoliiton toimesta ja vieläpä aika räikeällä tavalla koskien esimerkiksi tukisummia mitä verokirstusta joukkoliikenteelle tulee. Samaten myös vakava ja jatkuva haitta on suurelta osin vääristelty totuus, koska kyseessä on todella erilainen tuote (ei rahtia, eri reitti, käytössä eri pysäkit...). Lisäksi kokonaan toinen asia on, että kun perinteisiltä toimijoilta tulee väitettä, että Matkahuollon myyntijärjestelmää on kehitetty vuosikymmeniä ja perään itkua kun se ei enää kelpaakaan. Tosiasiassa tämäkin on yhtälailla harhaan johdattamista kuin Onnibussin väitteet. Matkahuollon lippujärjestelmää kun ei voi millään muotoa sanoa nykyaikaiseksi. Sama koskee myös aikatauluinformaatiota osittain.

Lisäksi väitteet, että samalla reitillä toimivat perinteiset liikennöitsijät kilpailisivat keskenään, ei kyllä tosiasiassa kilpaile keskenään. Esimerkiksi hinnat ovat olleet pitkään jokseenkin samat, lisäksi lippuehdot on sovittu Matkahuollon / LAL Pikavuorotyöryhmässä.

Tämä tilanne muistuttaa hyvin pitkälti sitä, että pata kattilaa soimaa kun kummallakin on kylki musta. Ja jottei nyt kenellekään muodostu väärää kuvaa näkökannoistani, niin toivoisin että alalla jätettäisiin tuo oikeuslaitoksen työllistäminen vähemmälle ja keskitytään tuotekehitykseen puolin ja toisin. Matkahuolto järjestelmänä on hieno järjestelmä, se vaan vaatisi jonkinlaista turn-roundia kehittyäkseen nykyaikaiseksi toimijaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä asia on harhaan johdattamista ollut tähän mennessä? Ehkä ainoana tuo, että KHO:eek:on ei voi Onnibussia haastaa, vaan heidän saamista luvista voidaan sinne valittaa.

Eikä se ole edes harhaan johdattamista, koska Onnibus vain tiedotteessaan kertoo, miten asia de facto on ja mikä asiassa on Onnibussin näkökulmasta ratkaisevinta. Siitäkin huolimatta, että juridistanin kielellä ei voi sanoa, että haastettu olisi ollut juuri Onnibus. Käytännössä KHO kuitenkin ratkaisee, voiko Onnibus jatkaa toimintaansa niillä kyseessä olevilla reiteillä ja oikeuteen haastajana ovat olleet mainitut tahot. Onnibus on myös asianosainen ja riidanalaisia ovat juuri Onnibussin toimintaa koskevat asiat. Ainoa käytännön ero on, että Onnibussia ei voi tuomita asiassa korvauksiin, vaan vain viranomaisen voi.

Ja Onnibus toki yllä tarkoittaa mainittua Onnibus-allianssin yhtiötä.

Toki on näppärää yrittää kiertää sitä faktaa, ettei muka riideltäisi suoraan Onnibussia vastaan, kun vain olevinaan valitetaan viranomaisesta. Sehän näyttäisi niin rumalta, toisin kuin viranomaisesta valittaminen.
 
Jos nyt vähän mennään off topicciin ja ajatellaan, että osa linja-autovuoroista kannattaa vain rahdin takia niin kyllä ollaan syvällä suossa. Eikös linja-auto ole ihmisten kuljettamista varten, eikä elloksen rättipussien kuljetusta varten? Eihän Vantaan 53 kuskaa aamulla Sanomalasta Iltasanomia Martsarin aseman kioskille, vaan kyllä siihen on ihan oma kuljetusväline. Posti on pakettien lähettämistä varten ja linja-auto ihmisiä ja sen matkatavaroita varten. Eikä niin, että ajellaan matkustamo tyhjänä ja alusta täys pakettia. Samahan se on sitten ne paketit kuskata rekka-autolla ja menee vielä nopeammin kun sillä rekka-autolla ei käydä kaiken maailman Pulkkiloita, Korpilahteja ja Kyyjärvejä..

Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että Onnibussin tulo on ollut pelkästään positiivinen asia. Heillä on yksinkertaisesti onnistunut tuote, vaikka ajavat vielä pääsääntöisesti keskustojen ja suurempien linja-autoasemien sijasta muita reittejä, koska kartelliyhtiöt ovat mussuttamassa vastaan. Tarjotaan edullisia matkalippuja, tulee paljon matkustajia = suuri täyttöaste, jolloin pystytään pitämään lippujen hinnat alhaalla. Kunhan kartelliyhtiöiden yksinoikeudet lakkaavat, voisin veikata että suoria yhteyksiä linja-autoasemalta A linja-autoasemalle B tulee Onnibussille huomattava määrä. Tuskin silti noista "vanhoista" reiteistä luopuvat siitä huolimatta, ymmärtääkseni ovat kannattavia. Lisäksi suomeen on saatu kasvava yritys, joka maksaa laajentuessaan kokoajan enemmän veroja. Tässä hyötyvät matkustajat ja suomen valtio. Ja nyt kun kartelliyhtiöt ovat tuoneet omia tarjouksiaan on saatu Onnibussista lisähyöty matkustajille sillä, että hekin ovat "pakotettu" tarjoamaan edullisempia matkalippuja. No tiedän kyllä, että Vainio lopetti Toijan mummon kauppayhteyden. Ymmärtääkseni Kasnäsin vakio oli osin tuettu yhteys, joten oletan että kunta järjestää mummolle esimerkiksi taksiseteleitä, jotta pääsee sinne kauppaan. Raaka fakta tulee olemaan se, että enemmin tai myöhemmin perinteisten yhtiöiden on vain muututtava tai sitten ne haihtuvat pois markkinoilta. Bisnekseen kuuluu vain, se että menestyvät menestyvät ja ne jotka eivät menesty katoavat markkinoilta. Oli sitten kyse linja-autoliikenteesta, lentoliikenteestä, kaupan alasta tai vaikka telealasta..
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että Onnibussin tulo on ollut pelkästään positiivinen asia. Heillä on yksinkertaisesti onnistunut tuote, vaikka ajavat vielä pääsääntöisesti keskustojen ja suurempien linja-autoasemien sijasta muita reittejä, koska kartelliyhtiöt ovat mussuttamassa vastaan.

Herra hyvä, olen kanssasi täysin samaa mieltä. :)
 
Takaisin
Ylös