Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Jos oikein muistan, Pekka Möttö totesi tuossa FB-kommentissaan, että kaikki lippuja ostaneet oli tavoitettu henkilökohtaisesti eikä kukaan ollut vallan hermostunut. Ainahan sitä voi spekuloida kaikenlaista siitä millaista vahinkoa olisi voinut koitua asiakkaille, mutta tuntuu siltä että nyt yritetään väkisin tehdä kärpäsestä härkänen, kun kyseessä on Onnibus. Minulla ei sitäpaitsi ole tietoa siitä, että Onnibus olisi nimenomaisesti kieltäytynyt korvaamasta aiheutunutta vahinkoa, jos joku olisi keksinyt esittää vaatimuksia. Ennen kuin tuollaisesta ryhtyy heitä sättimään, kannattaisi ottaa selvää onko näin edes tapahtunut. Ei-asiakkaan sivusta huuteluna tällainen aggressiivisuus on vähän liioiteltua.

Tämä kyllä kuulostaa lähinnä siltä että asiaa pyritään vähättelemään, koska Onnibus. Sinun mielestä on siis täysin hyväksyttävää että liput lakkaavat kelpaamasta yhdessä illassa?
 
Oli kyse Onnibusista tai ei, ei lyötyä lyömällä saavuteta juuri mitään.

Jos yhteistyösopimuksessa on raskaat irtisanomisrangaistukset, se karsii vähäpääomaiset toimijat pois liikenteestä. Sillä jos jokin menee pieleen, tai tulot eivät muuten kata menoja, toimija menee konkurssiin. Joko ajamalla rahat loppuun, tai heittämällä loput rahat irtisanomisrangaistuksiin. Konkurssia parempi ratkaisu on joustaa, ja molemmat sopimusosapuolet jatkavat toimintaansa paremmalla pohjalla.

Tässä keskeinen kysymys onkin se, että onko Suomessa ylipäätään hyväksyttävää ajaa joukkoliikennettä ilman tukevaa sotakassaa pääomana. Onnibusin mukaan on. Uudella yrittäjällä ei ikinä ole sotakassaa, koska kaikki rahat menevät toiminnan laajentamiseen. Eli kysymys onkin se, että onko hyväksyttävää että uusi yrittäjä ajaa joukkoliikennettä Suomessa.
 
Ennen kuin tuollaisesta ryhtyy heitä sättimään, kannattaisi ottaa selvää onko näin edes tapahtunut. Ei-asiakkaan sivusta huuteluna tällainen aggressiivisuus on vähän liioiteltua.

Silloin kun kaikki menee kuten Strömsössä Onnibus on julkisuudessa niin korkealla profiililla että en pahemmin osaa tuntea sääliä heitä kohtaan tällaisessa tilanteessa kun homma menee pieleen. En myöskään pidä järin todennäköisenä, että Onnibus toimittaisi tavan tallaajalle tosiseikkoihin perustuvan selvityksen tuosta, että kuinka tilanteessa on toimittu.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:21 ----------

onko Suomessa ylipäätään hyväksyttävää ajaa joukkoliikennettä ilman tukevaa sotakassaa

En ole sotakassan kannattaja, mutta tuolla aiemmin esittämieni toimenpiteiden kustannus on niin mitätön, että todella toivon Onnibusin kassasta sen verran löytyvän. Jos todella ei löydy niin ei kovin ruusuinen tulevaisuus ole edessä heillä.
 
"Ei likikään.

Jos unohdetaan joukkoliikenneharrastajien näkökulma ja mennään ihan sinne tavallisen kuluttajan tasolle niin tässähän saattoi käydä vaikka niin, että joku raumalainen osti sunnuntaina 24.11. liput Rauma-Helsinki ja Helsinki-Rauma yhteyksille maanantaille 25.11. ja perjantaille 29.11. Viikon työreissu Helsinkiin siis. Onhan nyt oikeasti aivan tavatonta ja suomalaiselle toimintakulttuurille tuntematonta, että tällaisessa tilanteessa tuon lipun omistaminen ei enää 29.11. oikeutakaan paluumatkaan Helsingistä Raumalle vaikka sellainen kuitenkin käsittääkseni ajettiin. Vielä tavattomammaksi asian tekee se jos Onnibusin suhtautuminen tilanteeseen on se, että sen kummempaa selitystä ei ole vaan tällaista voi heidän systeemeissään tapahtua ja se on voi voi. Ehkä jossain eteläisessä Euroopassa tällainen olis ymmärrettävää mutta suomalaiseen sopimusyhteiskuntaan tämmöiset käänteet ei oikein istu. Toki jos Onnibusin tavoitteena on joukkoliikenteen ravistamisen lisäksi tuoda Suomeen hälläväliä toimintakulttuuri niin ihan oikeilla jäljillä ovat.

Ei suinkaan ole tavatonta vaan tavallista.

Suomalaiseen sopimusyhteiskuntaan kun etenkin autoalalla kuuluu se, että
- mennään työnseisaukseen tai lakkoon kesken voimassa olevaa sopimuskautta, koska oma työsopimus, sen ehdot tai työnantaja noin muutoin vaan kenkuttaa, jolloin sopimus henkilökuljetuksesta korvausta vastaan eli lippu onkin mitätön eikä pysäkiltä viedä ketään mihinkään sopimuksen mukaisesti,
- mennään työnseisaukseen tai lakkoon kesken voimassa olevaa sopimuskautta, koska Finnairin sämpylät voidellaan väärin, jolloin kukaan ei mene mihinkään,
- jätetään vuoroja ajamatta koska
- kalusto ei toimi tai sitä ei ole,
- työtä tekemään sovittu sopimuspuoli ei jostain syystä tullut töihin tai
- työtä tekemään tullut ei tehnyt työtä sovitulla tavalla vaan ajoi omia polkujaan,
- tai joku muu syy, joka "kuuluu suomalaiseen sopimusyhteiskuntaan" jolloin taaskaan sopimuksen mukaisella lipulla ei voi liikkua sopimuksen mukaisesti.
Kaikki edellä olevat tapaukset ovat ihan arkipäivää sopimusyhteiskunnassamme Suomessa.

Lipun hinnan palauttaminen on tässä kohtaa vähintä mitä OB voi tehdä mutta luottamuksen säilyttämisen kannalta täysin riittämätöntä. Satakunnan Liikenne toki kotiuttaa sen viikon työreissussa olleen raumalaisen. Jos leikitään ajatuksella, että tuo esimerkin raumalainen olis onnistunu nappaamaan paluumatkalleen sen kolmen euron lipun niin paluukyyti Satakunnan Liikenteellä maksoi sitten reilut 14 kertaa enemmän. Tässä nyt tietenkin unohdetaan se, että saattoihan Zei Zei Line ajaa myös sen alkuperäisen kyydin mutta en pidä järin todennäköisenä, että sen vuoron kuski olis onnistunu myymään kiukkuiselle asiakkaalle toista lippua (jonka hintaa emme tiedä) samalle vuorolle.

Sekin on ihan arkipäivää sopimusyhteiskunnassa Suomessa, että joku ilmoittaa, ettei enää noudata sopimusta huomisesta alkaen. Toiselle osapuolelle jää sitten vaihtoehdoiksi hakea ja saada oikeussuojaa rikotusta sopimuksesta oikeuslaitoksesta, kuten vaikkapa vuokranantajan, jonka vuokralainen ilmoittaa olevansa jatkossa maksamatta mitään. Oikeussuojan tehokkuudesta voi olla sitten montaa mieltä, mutta mm. tästä syystähän työnantajat ovat vaatineet laittomien lakkojen sakkosanktioiden korottamista pitkään. Tulosta ei ole tullut, joten liitot ja niiden osastot voivat mennä jatkossakin laittomiin lakkoihin milloin mistäkin syystä ilman merkittäviä sanktioita.
Se on sopimusyhteiskunnassa Suomessa hyväksyttyä toimintaa.

Mitä tulee hinnoitteluun, niin Satakunnan Liikenteen hinnoitteluhan on juuri sitä, mitä OnniBus vastustaa. Niinpä OnniBusin vastustajat ovat varmastikin hyvillään saadessaan oikean hintaisen lipun tuolle matkalle.
Ostamani lippu Finnairin lentokoneeseen muuttui makulatuuriksi juurikin muutama viikko sitten, kun jokin sopimusyhteiskunnan työtä tekevistä osapuolista ilmoitti olevansa tekemättä sopimuksen mukaisia töitä, jolloin lento jäi lentämättä. Korvaava kulkuyhteyteni oli tuntuvan paljon kalliimpi. Kysymyksessä on suomalaisen sopimusyhteiskunnan arkipäiväinen tilanne, johon toinen sopimusosapuoli (kuljetuksen tarjoaja/myyjä) on varautunut Force Majour -lausekkeella. Niinpä (työ-)sopimuksen osapuolten riidellessä laskun maksaa joku muu, ja Rauman bussireitin tapahtuma ei tästä juurikaan poikkea.

Jos vielä mietitään millä keinoin luottamuksen olis voinu säilyttää niin kun muutos tuli voimaan torstaina 28.11. niin Onnibusin olis tavalla tai toisella pitäny järjestää korvaavat kyydit kaikille niille jotka olivat ostaneet lippuja 28.11.-1.12. väliselle ajalle. Käytännön tapoja tämän hoitamiseen on paljon ja koska Onnibusin konttorilla tunnetusti istuu kovia innovaationikkareita ei tämä olisi ollut heille mikään temppu. Tämän lisäksi OB:n olisi pitänyt yrittää henkilökohtaisesti tavoittaa kaikki jotka olivat ostaneet lippuja ajalle 2.12.-6.1. ja näin tiedottaa muutoksesta ja siitä kuinka korvausmenettely järjestyy.

Tilanne hieman muuttuu jos tässä on kyse siitä, että noille vuoroille ei oltu myyty lipun lippua eikä tämä muutos millään tavalla koskettanut ensimmäistäkään kuluttajaa. Siitäkin Onnibusin olisi kuitenkin hyvä kehdata kertoa julkisesti.

Bussifirma, jonka palveluja itse käytän on myös irtaantunut siitä markkinointiyhteistyökuviosta johon se kuului silloin kun heidän asiakkaakseen ryhdyin. Muutos ei kuitenkaan vaikuttanut asiakkaiden oloon millään tavalla ja siksi pidän kyseistä kioskia tänä päivänä aivan yhtä luotettavana kuin silloin kun se tuohon markkinointiyhteenliittymään kuului.

En tiedä, oliko OnniBusille mahdollista esim. laittaa sopimusta noudattamaan kieltäyvän tilalle vaihtoehtoisia linja-autoja, joissa liput olisivat kelvanneet? Käsittääkseni meillä hienossa sopimusyhteiskunnassa on voimassa linjalupamenettely, jossa turvataan ja taataan monopolioikeuksia heille, joilla sellainen on ja suojataan monopoliala muilta toimijoilta. Zei Zeillä lienee tuollainen monopolioikeus tuolle reitille tuohon ajankohtaan, jolloin sopimusyhteiskunta takaa Zei Zeille monopolin liikennöidä luvan mukaisesti ja kieltää muut.

Sopimusyhteiskunnassamme Suomessa samanlaisia tilanteita tapahtuu tuon tuostakin ja tulee tapahtumaan jatkossakin. Westendin Linjan konkurssi johti HSL:n samankaltaiseen tilanteeseen, missä operointi yhtäkkiä vain lakkaa joltakin osin. Tilanteeseen vaikuttaminen on aina tapaus- ja olosuhderiippuvaista, mutta selvää on, että täyttä kontrollia tilanteeseen ei tilaajalla ole, jos tuottaja niskottelee. Oli sitten kysymyksessä alihankintaa tekevä yritys tai yksittäinen AKT:n riistetty iskurityöläinen.
 
Ostamani lippu Finnairin lentokoneeseen muuttui makulatuuriksi juurikin muutama viikko sitten, kun jokin sopimusyhteiskunnan työtä tekevistä osapuolista ilmoitti olevansa tekemättä sopimuksen mukaisia töitä, jolloin lento jäi lentämättä. Korvaava kulkuyhteyteni oli tuntuvan paljon kalliimpi. Kysymyksessä on suomalaisen sopimusyhteiskunnan arkipäiväinen tilanne, johon toinen sopimusosapuoli (kuljetuksen tarjoaja/myyjä) on varautunut Force Majour -lausekkeella. Niinpä (työ-)sopimuksen osapuolten riidellessä laskun maksaa joku muu, ja Rauman bussireitin tapahtuma ei tästä juurikaan poikkea.

Teiltä lienee jäänyt huomaamatta, että tuolloin ei ollut voimassa olevaa sompimusta, jolloin oli sopimukseton tila, eikä myöskään kukaan siten voinut jättää tekemättä sopumiksen mukaista työtään.
 
Teiltä lienee jäänyt huomaamatta, että tuolloin ei ollut voimassa olevaa sompimusta, jolloin oli sopimukseton tila, eikä myöskään kukaan siten voinut jättää tekemättä sopumiksen mukaista työtään.

Asia ei ole ihan noin.

Tuolloin saattoi olla todellakin niin, että työehtosopimusta ei ollut voimassa. Mutta työsopimus oli. Ja käsittääkseni ovat edelleenkin.
 
En tiedä, oliko OnniBusille mahdollista esim. laittaa sopimusta noudattamaan kieltäyvän tilalle vaihtoehtoisia linja-autoja, joissa liput olisivat kelvanneet? Käsittääkseni meillä hienossa sopimusyhteiskunnassa on voimassa linjalupamenettely, jossa turvataan ja taataan monopolioikeuksia heille, joilla sellainen on ja suojataan monopoliala muilta toimijoilta. Zei Zeillä lienee tuollainen monopolioikeus tuolle reitille tuohon ajankohtaan, jolloin sopimusyhteiskunta takaa Zei Zeille monopolin liikennöidä luvan mukaisesti ja kieltää muut.

No ei ole, reittiliikenneluvalla ajettavaa vuoroa ei koske joukkoliikennelain kohta "vakavasta haitasta". Kuka tahansa voisi hakea vaikka täysin samalla aikataululla ja reitillä omaa vuoroa. Onnibus olisi voinut ajaa vaikka tilausajona vuoronsa... Ai niin mutta se olisi maksanut. On helpompaa vain nostaa kädet pystyyn että nou kan duu, menkää millä pääsette.
 
Ei suinkaan ole tavatonta vaan tavallista.

Suomalaiseen sopimusyhteiskuntaan kun etenkin autoalalla kuuluu se, että
- mennään työnseisaukseen tai lakkoon kesken voimassa olevaa sopimuskautta, koska oma työsopimus, sen ehdot tai työnantaja noin muutoin vaan kenkuttaa, jolloin sopimus henkilökuljetuksesta korvausta vastaan eli lippu onkin mitätön eikä pysäkiltä viedä ketään mihinkään sopimuksen mukaisesti,
- mennään työnseisaukseen tai lakkoon kesken voimassa olevaa sopimuskautta, koska Finnairin sämpylät voidellaan väärin, jolloin kukaan ei mene mihinkään,
- jätetään vuoroja ajamatta koska
- kalusto ei toimi tai sitä ei ole,
- työtä tekemään sovittu sopimuspuoli ei jostain syystä tullut töihin tai
- työtä tekemään tullut ei tehnyt työtä sovitulla tavalla vaan ajoi omia polkujaan,
- tai joku muu syy, joka "kuuluu suomalaiseen sopimusyhteiskuntaan" jolloin taaskaan sopimuksen mukaisella lipulla ei voi liikkua sopimuksen mukaisesti.
Kaikki edellä olevat tapaukset ovat ihan arkipäivää sopimusyhteiskunnassamme Suomessa.

Hyviä esimerkkejä kaikki tyyni. Se vaan jää huomiotta, että kaikissa tarjoamissasi esimerkeissä on sentään olemassa jonkinlainen sopimus, jota esittämissäsi tilanteissa sitten rikotaan tai on rikottu. Esittelit siis vinon pinon vikatilanteita erilaisissa järjestelmissä. Tästä Onnibusin ja Zei Zei Linen keissistä on ainakin mulla sellainen käsitys, että se ei Onnin tai Zei Zein mielestä ole vikatilanne tai sopimusrikkomus vaan tapahtuma joka on mahdollinen sopimuksia rikkomatta ja siksi se ei vertaudu mihinkään esimerkeistäsi.
 
Asia ei ole ihan noin.

Tuolloin saattoi olla todellakin niin, että työehtosopimusta ei ollut voimassa. Mutta työsopimus oli. Ja käsittääkseni ovat edelleenkin.

Silloin kun ei ole voimassa olevaa työehtosopimusta, ei ole myöskään työrauhaa. Tällöin lakko on laillinen keino sellaisen saavuttamiseksi. Lakko-oikeus lasketaan myös ihmisoikeudeksi, joten sen poistamista on edes turha väläytellä, ellei haluta Suomesta täydellistä banaanivaltiota.
Työehtosopimus ja työsopimus ovat lisäksi kaksi täysin eri asiaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tästä Onnibusin ja Zei Zei Linen keissistä on ainakin mulla sellainen käsitys, että se ei Onnin tai Zei Zein mielestä ole vikatilanne tai sopimusrikkomus vaan tapahtuma joka on mahdollinen sopimuksia rikkomatta ja siksi se ei vertaudu mihinkään esimerkeistäsi.

Mistä olet saanut tällaisen käsityksen? Siitä ylimalkaisesti referoimastani FB-postauksesta, joka ilmeisimmin oli laitettu julki tuoreeltaan tilanteen keskeltä? Kannattaisi nyt kumminkin selvittää lopullisesti mitä mieltä Onnibus on virallisesti ennen kuin alkaa julistaa käsityksiään lopullisena totuutena.

Henkilökohtaisesti minun on vaikea nähdä miten Zei Zei Line ei olisi rikkonut sopimustaan Onnibusin kanssa, mutta en voi tietää sitä varmasti kun en tiedä sopimuksen sisältöä. Vastuukysymykset ovat sitten kokonaan oma lukunsa. Tärkeintä välittömästi asian selvittyä on että lipun ostaneet on tavoitettu ja heitä on infottu, ja rahat palautetaan. Mahdollisia lisänäkökohtia ehtii kyllä pohtia sitten kun pöly on laskeutunut. Tuskin tällaisen tilanteen varalle on valmista varasuunnitelmaa? Veikkaan tosin että jatkossa kyllä on.
 
Ei paljon selittelyjä kaipaa.

Kyllä kaipaa, jos siitä aikoo vetää sellaiset johtopäätökset kuin sinä vedit. Kommentissa ei oteta suoraan mitään kantaa vastuukysymyksiin vaan pelkästään siihen, että tällaisia tilanteita voi tulla vastaan kun toimitaan avoimilla markkinoilla, toisin kuin vanhoilla suljetuilla markkinoilla toimittaessa.
 
Kyllä kaipaa, jos siitä aikoo vetää sellaiset johtopäätökset kuin sinä vedit. Kommentissa ei oteta suoraan mitään kantaa vastuukysymyksiin vaan pelkästään siihen, että tällaisia tilanteita voi tulla vastaan kun toimitaan avoimilla markkinoilla, toisin kuin vanhoilla suljetuilla markkinoilla toimittaessa.

Tarkoittaa siis sitä että avoimilla markkinoilla toimittaessa ei asiakkaalla ole enää mitään väliä?
 
Onko kenelläkään tietoa, miten Zei Zeillä oli käynyt nyt tämän "eron" jälkeen? Kuinka paljon liput maksavat? Onko ihmisiä yrittänyt bussiin vielä Onnibusin lipuilla? Onko autoissa ollut paljon matkustajia? Useimmitenhan perjantain iltavuoro Helsingistä Raumalle ja sunnuntain vuoro Raumasta Helsinkiin ovat olleet ihan täynnä.

Yle:
Onnibus aikoo avata uudelleen Rauman ja Helsingin välille oman linjansa jo ensi kesänä.

Menisipä linja samaa reittiä, koska se on kuitenkin ainoa suora yhteys Helsingin ja Loimaan välillä. Näin saataisiin sillekin yhteydelle taas jokin vähän luotettavamman oloinen liikennöitsijä. Kivistöhän ajoi Helsingin ja Loimaan välillä pikavuoroa toukokuusta 2010 toukokuuhun 2012, mutta se kulki ihan älyttömään aikaan, ja lisäksi ihmiset eivät löytäneet sitä, kun Matkahuolto ei suostunut kirjaamaan reittiä sen aikatauluhakuun. Tämä OB:n Helsinki-Rauma on vaikuttanut kannattavalta ja on tarjonnut kätevän yhteyden Helsingistä Loimaalle.
 
Takaisin
Ylös