Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Tämä kyllä kuulostaa lähinnä siltä että asiaa pyritään vähättelemään, koska Onnibus.

Kyllähän tämä vaikuttaa ulkopuolisen silmiin enemmänkin siltä, että asiasta pyritään tekemään numeroa, koska Onnibus. Keskustelu olisi voinut hyvin päättyä nimim. Knightriderin toteamukseen, että aika montaa kertaa HSL:kin on pettänyt matkustajansa.

Itse olen ehtinyt elämässäni sen verran matkustaa, että pettymyksiä, pahoja myöhästymisiä ja lähtemättömiä vuoroja, on tullut koettua kaikilla joukkoliikennemuodoilla. HSL -alueella ja VR:n kaukojunissa asia on tietysti arkea, mutta sitä tullut vietettyä öitä lentokentilläkin sen vuoksi, että lennot eivät lähdekään. Syystä tai toisesta asioita tapahtuu ja liikkuessaan ihmiset ovat yleensä aina jonkun toisen armoilla, vähintään sään.

Tätä keskustelua seuraamalla tuntuu, että bussialan ihmisillä on totaalisen vääristynyt kuva siitä, miten asioiden tulee matkustajan näkökulmasta olla. Annetaan tolkuton painoarvo sellaisille asioille, että viimeiset 20-vuotta on joka päivä samasta paikasta, samaan aikaan ja samaan määränpäähän lähtenyt (saman liikennöitsijän) auto. Joillekin matkustajille säännöllisyys ja luotettavuus ovat tietysti tärkeimmät asiat, mitäpä sitä kiistämään. Aika suurelle osalle matkustajista hinta on kuitenkin ykköskriteeri ja sen myötä ollaan valmiita joustamaan kaikesta muusta. Esimerkiksi omina opiskeluaikoinani reissut opiskelupaikkakunnan ja kotipaikkakunnan välillä eivät olleet niin päivän päälle. Jos pääsi jonkun kaverin kyydissä, niin helposti saattoi siirtää suunnittelemaansa matkustuspäivää, jopa viikkoa. Joukkoliikenne on Suomessa merkittävissä määrin vähävaraisten liikkumismuoto, joten uskoisin, että opiskelijoiden lisäksi on paljon muitakin, joille hinta on liikkumisen ykköskriteeri.

Itse näen yksinomaan positiivisena asiana, että joukkoliikenteessä on uudella tavalla asioista ajattelevia toimijoita. Kysyntää on erilaista, mutta tähän mennessä kaikki tarjonta on ollut yhtä ja samaa. Kyllä 2000-luvulla on jo aika siirtyä bussiliikenteessäkin markkinatalouteen ja mahdollisesti tarjota erilaisia palveluita kysynnän mukaan.
 
Minun mielestä tätä vääntöä jaksetaan vain siksi, että kyseessä on Onnibus, jota täytyy puolustaa viimeiseen hengenvetoon asti.
Mikäli matka katkeaa, on vahvasti myöhässä tai peruuntuu teknisen ongelman, onnettomuuden tai sääilmön vuoksi, ei sitä mitenkään voi rinnastaa siihen, että asiakkaalle myydään lippu, ja vain tunteja ennen matkan alkua ilmoitetaan ettei lippu kelpaakaan hiekkalaatikolla syntyneen riidan takia.
Kannattaa myös muistaa, että myös Onnibussia on jo kohdannut vaikeatkin myöhästymiset teknisten vikojen, onnettomuuksien ja lumipyryjen takia. Ei niistä olla sen enempää kirjoiteltu kuin muistakaan. Jos edes sitäkään vertaa.
 
Minun mielestä tätä vääntöä jaksetaan vain siksi, että kyseessä on Onnibus, jota täytyy puolustaa viimeiseen hengenvetoon asti.

Juuri näin. Jos tulen käyttö olis keksitty Onnibusin konttorilla niin tuskin täällä esitettäisiin vaatimusta, että keskustelu asiasta pitää lopettaa siihen toteamukseen, että on HSL:kin saanut kipinöitä aikaiseksi jo aiemmin.
 
Minun mielestä tätä vääntöä jaksetaan vain siksi, että kyseessä on Onnibus, jota täytyy puolustaa viimeiseen hengenvetoon asti.

Samaa mieltä. Vähän on alkanut epäilyttää, että osalla kirjoittajista on vahvoja sidoksia Onnibusiin, sen verran laput silmillä kirjoitettua tekstiä saa palstalta lukea. Ei sellaista intohimoa, joka osasta viesteistä paistaa, pelkällä neuvostotaulouden vastustuksella selitä.
 
Yksi asia, josta vielä ei ole puhuttu, on yritysten neuvotteluvoima, taikka sen puute. Tämä tuli itselle selväksi, kun koulussa teimme pientä logistiikan harjoitustyötä tamperelaiselle konepajayritykselle ja kun keskustelimme firman väen kanssa. Tällöin toimitusjohtaja selitti, että heidän ongelmansa ei useinkaan ole siinä, että he eivät tietäisi, kuinka paljon hyötyä tilausten hyvästä suunnittelusta, varaston minimoimisesta ja sen sellaisesta. Sen sijaan ongelma on siinä, että jos jonkin tavaran toimittaja on itseä kymmenen kertaa isompi, on tällaisen toimittajan kanssa ihan turha lähteä neuvottelemaan toimitusfrekvensseistä, vaatia isoja myöhästymissakkoja tai mitään vastaavaa.

Onnibussiin tämä liittyy siten, että se on luultavasti hyvin samantapaisessa tilanteessa: Onnibus ei ole vielä mikään iso pelaaja, se on tulokas ja varsinkin Lappenrannan linjan epäonnistumisen jälkeen muut bussifirmat pitävät hommaa riskibisneksenä. Tässä tilanteessa Onnibus ei välttämättä vain saa läpi sellaisia sopimuksia kuin pitäisi, varsinkaan sellaisia, joissa toinen pieni yrittäjä sitoutuu touhuun pidemmäksi aikaa. Toisaalta, jos tästä syystä taas jätetään sopimukset kokonaan tekemättä, Onnibus-verkosto ei laajene, eikä firma saa muskeleita parempien sopimusten tekoon. Eli kasvuvaiheessa olevalle yritykselle tyypillinen catch-22 -tilanne. Lisäksi laajenemisella on kiire, vuosi 2018 lähestyy ja tällöin VR on ainakin suunnitellut oman halpabussiliikenteen aloittamista Pohjolan liikenteen nimiin, ehkä myös isoja kansainvälisiä pelureita saattaa suunnittella Suomeen tuloa. Ohimennen sanoen, näen Onnibussin laajenemisessa paikallisliikenteen puolelle tiettyä strategista ulottuvuutta: oma toiminta varikoineen muutamissa kaupungeissa mahdollistaa laajemman oman tuotannon myös kaukoliikenteessä.

Tämmöiset tapaukset tietenkin syövät mainetta, toisaalta halpojen lippujen takia Onnibussilla on varmasti enemmän pelivaraa kuin muilla firmoilla, aikuiset ihmiset tietenkin näkevät asian niin, että vähällä rahalla saa vähän ja paljolla pitäisi saada paljon, vaikka Onnibus ainakin virallisesti pyrkii yhtä hyvään laatuun kuin muutkin kaukoliikenneyhtiöt. Myös yksittäiset mokat tai epäonnistumiset yleensä ymmärretään, eihän keneltäkään kaikki suju täydellisesti, kunhan ne todellakin jäävät yksittäisiksi epäonnistumisiksi. Viime kädessä asiakkaat päättävät, missä raja menee ja milloin kolme euroa ei ole enää missään suhteessa saatuun palveluun...

Sinällään on kyllä todella omituista, että Zei Zei irtisanoi sopimusen ilman minkäänlaista irtisanomisaikaa, sehän on silkkaa siltojen polttamista eikä varmaan lisää firman mainetta luotettavana kumppanina muutenkaan. Tämä saa epäilemään, että taustalla on jotain aika mielenkiintoista. Toivottavasti aikanaan selviää.
 
Sinällään on kyllä todella omituista, että Zei Zei irtisanoi sopimusen ilman minkäänlaista irtisanomisaikaa, sehän on silkkaa siltojen polttamista eikä varmaan lisää firman mainetta luotettavana kumppanina muutenkaan. Tämä saa epäilemään, että taustalla on jotain aika mielenkiintoista. Toivottavasti aikanaan selviää.
Minäkään en tiedä tästä keissistä sen enempää kuin muutkaan forumilaiset, mutta toisin kuin vuoden takaisessa Kesälahden linjan keississä, jossa H. P. von Knorring kunniakkaasti hoiti joka ikisen lähdön, jolle oli myyty lippuja, teki Köyliön J J matkustajien kannalta ikävän tempun purkaessaan sopimuksen välittömästi niin, että jopa he, keillä oli vuoroille ostettuja lippuja joutuivat keksimään muun tavan matkustaa.
 
Eipä tämä JJ-keissi mikään kiva ole, mutta tällaisiin on vain totuttava. Olen ennenkin muistuttanut siitä, että halpabussien konsepti on läheistä sukua halpalennoille, ja siellä tällaiset lyhyellä varoitusajalla tapahtuvat muutokset ovat aivan arkipäivää. JJ ei siis jää viimeiseksi.

EU on yrittänyt puuttua lentoliikenteeseen määräämällä lentoyhtiöille vastuita ja korvausvelvollisuuksia, jos lippuja myydään sellaisille lennoille, joita ei lennetäkään. Bussiliikenteessä ei taida vastaavaa asetusta vielä olla (eikä se lentoliikenteessäkään kovin hyvin toimi).
 
http://osasto100.ammattiosasto.net/puheenjohtajan_palsta/

"Halpabussiyhtiöksi itseään tituleeraavan yhtiön alihankkijan toimet on noteerattu nyt myös jo ihan viranomaisten toimesta. Turku-Helsinki reittiä liikennöivä yritys ei ainoastaan jätä osaa palkoista maksamatta vaan osoittaa myös törkeää piittaamattomuutta omien työntekijöidensä terveyttä kohtaan. Lounais-Suomen Aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen kahdeksansivuinen tarkastusraportti kertoo valitettavan yksityiskohtaisesti yrityksen laiminlyönneistä ja toimintakulttuurista."

Lieneekö tuo raportti julkinen asiakirja?
 
Selasin Luonais-Suomen Avi.fi sivuja ja toistaiseksi en ole kyseistä raporttia löytänyt.
 
Tuosta olisi nyt hyvä saada tarkempaa tietoa, että kuinka Rindellillä toimitaan. Onnissa mukana oleminen ei ole mikään syy rikkoa määräyksiä tai lakeja.
 
Tuosta olisi nyt hyvä saada tarkempaa tietoa, että kuinka Rindellillä toimitaan. Onnissa mukana oleminen ei ole mikään syy rikkoa määräyksiä tai lakeja.

Suora lainaus raportista:
"Yhtiössä ei noudateta yleissitovaa työehtosopimusta."

To be continued...
 
Jahas.. Pitää varoa tätä ko. taloa. Mitenköhän muissa onnitaloissa mahtaa asiat olla? Epäilen että tämä firma ei ole ainoa.
 
Takaisin
Ylös