Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Toivotaan että kilpailu pysyy reiluna ja nykyisestä kartellimallista päästäisiin eroon

Mitä reilua siinä on että toinen jättää palkat maksamatta ja rikkoo ajoaikalakeja ja työturvallisuuslakeja taloudellista hyötyä saadakseen?
 
Mitä reilua siinä on että toinen jättää palkat maksamatta ja rikkoo ajoaikalakeja ja työturvallisuuslakeja taloudellista hyötyä saadakseen?
Mielestäni ei niin yhtään mitään. Mutta eipä ole sekään reilua saati nykyaikaista että jollakin firmalla olisi/on yksinoikeus liikennöidä jotain tiettyä reittiä.
 
Mielestäni ei niin yhtään mitään. Mutta eipä ole sekään reilua saati nykyaikaista että jollakin firmalla olisi/on yksinoikeus liikennöidä jotain tiettyä reittiä.
Miten tämä liittyy nimimerkin "tkp" esille tuomaan epäkohtaan? Jos joku ei ole Sinun mielestäsi reilua, ei välttämättä silti ole lain vastaista...
Vastaavasti kaikki mikä Sinun maailmankatsomuksessasi on reilua, ei välttämättä ole laillista/sallittua ;)
 
Mitä reilua siinä on että toinen jättää palkat maksamatta ja rikkoo ajoaikalakeja ja työturvallisuuslakeja taloudellista hyötyä saadakseen?

Se ei todellakaan ole reilua eikä missään tapauksessa hyväksyttävää. En tarkoittanut kommentilani ottaa kantaa nykyiseen kilpailuun, tarkoitin lähinnä että toivon että kilpailu on reilua. Suomen lakia tulee noudattaa ja siksi nykyisellä mallilla lain mukaisesti toimivien yhtiöiden tulee saada toimia oikeutetusti kuten laki sanoo, eli niin että liikennettä ei häiritä. Nyt kun reitit yksi kerrallaan vapautuvat niin ollaan uudessa tilanteessa. Toivoisin että myös nykyiset Linja-autoliiton jäsenyritykset lähtisivät agressiiivisesti kilpailemaan uusista reiteistä ja alueista.

Kartellimallilla tarkoisin nykyisten "vanhojen" liikennöitsijöiden tapaa kunnioittaa toistensa reviireitä. Tämä antaa turhaan kilpailuedun uusille toimijoille koska kilpailua reiteistä on vähemmän. Miksei esimerkiksi Paunu ollut mukana Jyväskylän kilpailutuksessa? En ota kanttaa Masin tahtotilaan oman yritystoimintansa laajentamisessa, mutta sekin olisi varmasti ollut kotikenttää näin maantieteellisesti. Toivon että kilpailusta tulee aidosti aitoa.
 
Mielestäni ei niin yhtään mitään. Mutta eipä ole sekään reilua saati nykyaikaista että jollakin firmalla olisi/on yksinoikeus liikennöidä jotain tiettyä reittiä.

Onko tässä nyt siitä kyse? Eikä monella ole missään vaiheessa ollutkaan, sillä monelle Onnibussin vastustajalle nämä asiat ovat olleet tiedossa alusta asti, ja siksi emme ole näitä toimijoita alalle halunneet.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:42 ----------


Siellä on nyt otettu käyttöön sensuuriosasto, jonka tehokkuudelle olisi hävinnyt jopa Neuvostoliitto! Lyhyessä ajassa kaksi eri henkilöä lisäsi tämän linkin heidän facebookiin, ne kuitenkin poistettiin enenkuin ehti sanomaan "huijarit kumoon"!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Koska Rindell toimii Hki-Turku reitillä Onnibussin brändin alla, niin kyllä OB:n johdon velvollisuus on määrätä laittamaan kaikki esillä olleet epäkohdat kuntoon. Jos näin ei tapahdu, niin sitten yksinkertaisesti katkaista yhteistyö Rindellin kanssa ja löytää uusi yhteistyökumppani.
Halpabussiliikenne ei saa tarkoittaa sitä että jotkin firmat eivät noudata yhteisiä pelisääntöjä. Jos halvat lipunhinnat tarkoittavat sitä, että lakia ja työehtoja ei pystytä tai haluta noudattaa, niin sitten lipunhintoja pitää nostaa. Itse en ainakaan halua matkustaa sellaisella yhtiöllä joka ei näitä pelisääntöjä noudata.
 
Koska Rindell toimii Hki-Turku reitillä Onnibussin brändin alla, niin kyllä OB:n johdon velvollisuus on määrätä laittamaan kaikki esillä olleet epäkohdat kuntoon. Jos näin ei tapahdu, niin sitten yksinkertaisesti katkaista yhteistyö Rindellin kanssa ja löytää uusi yhteistyökumppani.

Sikälis että linjan reittiliikennelupa on Rindellin nimissä niin eipä OB:lla ole paljoa valinnanvaraa. Jos se irtisanoo sopimuksen niin Rindell voi jatkaa linjan ajamista omiin nimiin samaan tapaan kuin ZeiZei ajaa Raumalle ja OB jää nuolemaan näppejään. Uuden liikennöitsijän löytäminen tilalle ei ainakaan nopealla aikataululla ole helppoa. Odotettavaa onkin että OB julkaisee tiedotteen jossa se "vakavasti paheksuu tapahtunutta ja vaatii toimintatapojen muuttamista" ja mikään ei muutu. Noh, ehkä joidenkin ihmisten silmissä OB:n arvostus...
 
Sikälis että linjan reittiliikennelupa on Rindellin nimissä niin eipä OB:lla ole paljoa valinnanvaraa. Jos se irtisanoo sopimuksen niin Rindell voi jatkaa linjan ajamista omiin nimiin samaan tapaan kuin ZeiZei ajaa Raumalle ja OB jää nuolemaan näppejään. Uuden liikennöitsijän löytäminen tilalle ei ainakaan nopealla aikataululla ole helppoa. Odotettavaa onkin että OB julkaisee tiedotteen jossa se "vakavasti paheksuu tapahtunutta ja vaatii toimintatapojen muuttamista" ja mikään ei muutu. Noh, ehkä joidenkin ihmisten silmissä OB:n arvostus...

Tätä mä vähän epäilinkin että lupa on Rindellin. OB:n nettisivujen Hki-Turku reitin laatulupauksessa kun kirjoitetaan näin: "Onnibus-pikavuoroliikenteen liikennöitsijä on Mikko Rindell Oy ja Onnibus Oy, joka on joukkoliikenneluvan haltija ja kyseistä liikennettä koskevan reittiliikenneluvan hakija"
Tuosta vaan saa käsityksen että lupa on OB:n ja liikennöitsijänä Rindell.
Hki-Turku reitti on Onnille varmasti tärkeä joten varmaan ei uskalleta alkaa Rindellille sapiskaa antamaan juuri siksi että Rindell saattaisi irtautua OB:sta. Täytyy sanoa että aika huonosti on sopimukset tehty jos tällaisia laittomuuksia hyssytellään sen takia että pelätään liikennöitsijän irtaantuvan OB:sta.
 
Eikä monella ole missään vaiheessa ollutkaan, sillä monelle Onnibussin vastustajalle nämä asiat ovat olleet tiedossa alusta asti, ja siksi emme ole näitä toimijoita alalle halunneet.
Anteeksi vain, mutta tämä ei taida olla totta, eihän? Se miksi te ette halua nimenomaan Onnibusia alalle, on se, että (erästä ison firman pomoa mukaillen lainaten) se "astuu nykyisten liikennöitsijöiden varpaille". Huhut kiertävät...
 
Anteeksi vain, mutta tämä ei taida olla totta, eihän? Se miksi te ette halua nimenomaan Onnibusia alalle, on se, että (erästä ison firman pomoa mukaillen lainaten) se "astuu nykyisten liikennöitsijöiden varpaille". Huhut kiertävät...

Meinaatko ihan tosissaan, että me kuljettajat halutaan suitsait vähentää omaa palkkaa samasta työstä? Alusta asti alan työläiset ovat puhuneet näistä palkka-asioista suoraan ja epäsuoraan. Käsi ylös kenelle tuon työsuojelutarkastuksen "lievät" puutteet tulivat yllätyksenä. Miksi ei käsiä nouse?
 
Täytyy sanoa että aika huonosti on sopimukset tehty jos tällaisia laittomuuksia hyssytellään sen takia että pelätään liikennöitsijän irtaantuvan OB:sta.
Tai sitten maalaispoika Pohjois-Karjalasta on niin hyväuskoinen, että julkisuuden ja €urojen kuvat silmissään on uskonut, kun hänelle kirkkain silmin on vakuuteltu "kyllä me maksetaan kaikki niinku kuuluu, tietenkin"... Sitten vielä sama maalaispoika erehtyi jo ajat sitten uhoamaan, että "jos TES-rikkeitä tulee ilmi, niin yhteistyö ei voi jatkua".

---------- Viestit yhdistetty klo 19:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:20 ----------

Meinaatko ihan tosissaan, että me kuljettajat halutaan suitsait vähentää omaa palkkaa samasta työstä? Alusta asti alan työläiset ovat puhuneet näistä palkka-asioista suoraan ja epäsuoraan. Käsi ylös kenelle tuon työsuojelutarkastuksen "lievät" puutteet tulivat yllätyksenä. Miksi ei käsiä nouse?
Niin, miksi ei. Hyvä kysymys.
 
PirkanmaaltaKIN löytyy useita kuljettajia, joilla on omakohtaisia kokemuksia erilaisista tes-rikkomuksista erään OB:n yhteistyökumppanin taholta. :icon_frown:
 
Anteeksi vain, mutta tämä ei taida olla totta, eihän? Se miksi te ette halua nimenomaan Onnibusia alalle, on se, että (erästä ison firman pomoa mukaillen lainaten) se "astuu nykyisten liikennöitsijöiden varpaille". Huhut kiertävät...

Ja huhut ovat totta siitä lähtien kun...?

(Muuta en viitsi tuosta kommentoida, sillä en ajattele "erään ison firman pomon" aivoilla)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös