Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Tai sitten maalaispoika Pohjois-Karjalasta on niin hyväuskoinen, että julkisuuden ja €urojen kuvat silmissään on uskonut, kun hänelle kirkkain silmin on vakuuteltu "kyllä me maksetaan kaikki niinku kuuluu, tietenkin"... Sitten vielä sama maalaispoika erehtyi jo ajat sitten uhoamaan, että "jos TES-rikkeitä tulee ilmi, niin yhteistyö ei voi jatkua".

Nythän tämä maalaispoika väittää Aamulehdessä "Meillä ei ole näyttöä, että työehtosopimusta ei olisi noudatettu", vaikka samassa uutisessa kerrotaan että "Raportissa on sellainen lause, että yritys ei noudata yleissitovaa työehtosopimusta. " Ummistetaan silmät ja väitetään ettei mitään rikkomuksia ole ollut? Taitaa eurot mennä periaatteiden edelle...
 
Ei yritys voi maineenhallintasyistä käydä tälläistä keskustelua verkossa, lapsellista olettaa sellaista. Minusta Onnibus toimii oikein, se ei lähde kommentoimaan keskeneräistä asiaa. Tämä osoittaa että Onnibussilla opitaan menneistä. Liika avoimmuus verkossa voi olla maineenhallinnan kannalta katastrofaalista.

On täysin vanhanaikaista viestintästrategiaa, jos yritys ei reagoi negatiiviseen uutiseen mitenkään somessa tai muussakaan mediassa. Kyllä yrityksen täytyy yrittää hallita mediakuvaansa, mutta suut sulkemalla mediakuvaa hallitsevat muut pelaajat. Ns. liika avoimuus on toisin sanoen ennakoiva viestintä, jossa omista virheistä viestitään jopa etukäteen, jottei tulisi sellaista fiilistä suurelle yleisölle, että nyt ollaan saatu kiinni housut nilkoissa.
 
Nythän tämä maalaispoika väittää Aamulehdessä "Meillä ei ole näyttöä, että työehtosopimusta ei olisi noudatettu", vaikka samassa uutisessa kerrotaan että "Raportissa on sellainen lause, että yritys ei noudata yleissitovaa työehtosopimusta. " Ummistetaan silmät ja väitetään ettei mitään rikkomuksia ole ollut? Taitaa eurot mennä periaatteiden edelle...

Kokonaisuudessaan kommentit kuitenkin menevät näin "Olemme saaneet raportin, raportissa on sellainen lause, että yritys ei noudata yleissitovaa työehtosopimusta. Tämä on meille vakava asia. Olemme olleet liikennöitsijään yhteydessä."

Vastaus kysymykseen yhteistyön jatkumisesta: "Edellytämme, että työehtosopimuksia noudatetaan. Jos niitä ei noudateta, sopimus ei jatku. Meillä ei ole näyttöä, että työehtosopimusta ei olisi noudatettu"

Itse ymmärtäisin tämän niin, että ongelmat on havaittu ja liikennöitsijän kanssa on keskusteltu. Sopimusta ei kuitenkaan pureta ellei ole pitävää näyttöä että työehtosopimusta on räikeästi rikottu. Käytännössä OB:n pitäisi kai nähdä Rindellin Työaikakirjanpito ja tositteet palkanmaksusta jolloin voisi todeta että palkkoja on oikeasti jätetty maksamatta. Jos näin on ollut niin sitten sopimus purkuun. Työsuojelu tai ajo -ja lepoaikasäädöksien rikkomisesta voi antaa huomautuksen.

Kuten jo todettiin, niin eri asia sitten on haluaako OB oikeasti alkaa kaivelemaan näitä asioita. Silloin perusteet sopimuksen purkuun realisoituisivat ja Hki-Turku reitin liikennöintiin saattaisi tulla pitkäkin katkos.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:04 ----------

On täysin vanhanaikaista viestintästrategiaa, jos yritys ei reagoi negatiiviseen uutiseen mitenkään somessa tai muussakaan mediassa.

Nythän Möttö on kommentoinut asiaa kauppalehdelle joten asiaan on reagoitu. FB on kuitenkin OB:n yksi tärkeimmistä markkinointikanavista joten miksi se siellä haluaisi kertoa negatiivisia uutisia itsestään? Kyllähän tuo on eräänlaista maineenhallintaa kun valikoidaan millä foorumilla mitäkin asioita kommentoidaan.
 
Itse ymmärtäisin tämän niin, että ongelmat on havaittu ja liikennöitsijän kanssa on keskusteltu. Sopimusta ei kuitenkaan pureta ellei ole pitävää näyttöä että työehtosopimusta on räikeästi rikottu. Käytännössä OB:n pitäisi kai nähdä Rindellin Työaikakirjanpito ja tositteet palkanmaksusta jolloin voisi todeta että palkkoja on oikeasti jätetty maksamatta. Jos näin on ollut niin sitten sopimus purkuun. Työsuojelu tai ajo -ja lepoaikasäädöksien rikkomisesta voi antaa huomautuksen.

Raportissa myös esitetään fakta, jossa tilinauhatarkistuksessa on ilmennyt että kuljettajalle on maksettu vain 63 tuntia kahdessa viikossa, eli TES:n edellyttämä takuupalkkaosuus on jäänyt toteutumatta. Ellei tämä ole räikeä työehtosopimusrike, niin mikä sitten?
 
Raportissa myös esitetään fakta,

Lounais-Suomen aluehallintoviraston raportissa ei voi mitään muuta esittääkään kuin faktoja.

Onpa erinomaisen tyhmää sanoa, että "meillä ei ole näyttöä..." Lounais-Suomen aluehallintovirasto on tässä asiassa viranomainen. Kun tällainen viranomainen laatii raportin tai minkä tahansa asiakirjan, jossa lukee sitten ihan mitä tahansa niin jossain on aina viranhaltija, joka virkansa puolesta vastaa asiakirjan sisällöstä. Ero esimerkiksi journalistiseen toimintaan on valtava. Tämä asia ei myöskään ole mikään mielipidekysymys tai vivahde-ero vaan yksiselitteisesti joko tai. Jokainen vähänkään järkiajatteluun kykenevä ei tällaisen tilanteen edessä ala sönköttämään, että ei ole näyttöä kun sitä tässä tapauksessa nimenomaan on.
 
Taloussanomien artikkeli Onnibussin junaliikennesuunnitelmista (Onnirail):
http://www.taloussanomat.fi/autot/2...tavat-vrn-kyse-isoista-rahoista/201317615/304

Taloussanomat sanoi:
Möttö kertoo puhelimella linja-auton ratista. Onnibussissa on periaatteena, että koko henkilökunta ajaa vuoroja.
Onneksi Onnibusillakaan ei koko henkilökunta ole kännykkä korvalla vastaan tullessaan yhdeksän kertaa kymmenestä, kuten herra toimitusjohtaja. "Tehtiin mitä piti" pätee varmasti tähänkin pikku detaljiin. Ymmärrän toki, että otettava on jos tyhmät antaa - esimerkiksi toimittajan soittaessa "pahaan aikaan" linjalla asiakaspalvelua suorittaessa tarjoten palstatilaa seuraavassa lehden numerossa ;)
 
Onnirail-asiassa ihmetyttää hieman se, että miten kritiikittömästi nyt julistetaan joka puolella, että "Onnirail tulee".

Käsittääkseni kuitenkin "tuleminen" on vain pienehkön bussifirman johtokaksikon uhoa. Jos mikä tahansa muu saman kokoinen firma julistaisi samaa, ei mitään mediaa kiinnostaisi.
 
Onnirail-asiassa ihmetyttää hieman se, että miten kritiikittömästi nyt julistetaan joka puolella, että "Onnirail tulee".

Käsittääkseni kuitenkin "tuleminen" on vain pienehkön bussifirman johtokaksikon uhoa. Jos mikä tahansa muu saman kokoinen firma julistaisi samaa, ei mitään mediaa kiinnostaisi.

Proxion on käsittääkseni ihan oikeasti tekemässä töitä sen eteen että se tulevaisuudessa toimii junaliikenteessä, eikä vain uhoa julkisuudessa sellaista tekevänsä. Pieni ero. Ehkäpä siellä on ymmärretty että asiat eivät mene eteenpäin vain kilpailijoita mollaamalla ja omaa täydellisyyttä mainostaen.
 
Onnirail-asiassa ihmetyttää hieman se, että miten kritiikittömästi nyt julistetaan joka puolella, että "Onnirail tulee".

Käsittääkseni kuitenkin "tuleminen" on vain pienehkön bussifirman johtokaksikon uhoa. Jos mikä tahansa muu saman kokoinen firma julistaisi samaa, ei mitään mediaa kiinnostaisi.

Mielenkiintoisella tavalla tämä Onnirail-uho palasi jälleen otsikoihin samaan aikaan kun media kertoi Onnibus-yrittäjän työehtosopimusrikkomuksista. Oiva veto siis kääntää huomio pois ikävistä tosiasioista.
 
Ole ystävällinen ja kerro lisää tästä. Onko sulla tarkempaakin tietoa, vai oliko tämä sinun oma olettamuksesi?

Työehtorikkomuksia tapahtuu ihan varmasti ympäri maata myös bussihommissa, eikä kyseessä ole vain Onnibus / tilurifirmat vaikka moni niin olettaakin. Kerrotaan nyt vaikkapa esimerkkinä julkisuudessakin esiintyneet ongelmat Veljekset Salmelan palkanmaksussa.
 
Työehtorikkomuksia tapahtuu ihan varmasti ympäri maata myös bussihommissa, eikä kyseessä ole vain Onnibus / tilurifirmat vaikka moni niin olettaakin. Kerrotaan nyt vaikkapa esimerkkinä julkisuudessakin esiintyneet ongelmat Veljekset Salmelan palkanmaksussa.
Olet oikeassa. Rikkomuksia tapahtuu valitettavan paljon ja ympäri maata. Usein alalla toimivat, etenkin pitempään olleet, kuitenkin tietävät varsin hyvin nämä "ongelmayritykset" ennalta. Sattumalta "alalla yleisesti on tiedetty" jo vuosia ennen Onnibus Oy:n perustamista, että mm. ylöjärveläinen ja kaarinalainen sittemmin mainittuun heimoon liittynyt yhtiö kuuluu näihin ongelmayrityksiin... Eikä nämä alalla yleisesti tiedetyt tosiasiat (l. epäkohdat) taatusti ole olleet pimennossa myöskään Onnibus -puuhamiehiltä.

Korostan taas kerran, että nämä kaksi mainittua yritystä eivät ole millään tavalla yksittäis-/poikkeustapauksia. Yritysten lukumäärässä mitattuna koko maassamme on varmasti enemmän TES-rikkomuksia tekeviä kuljetusalan yrityksiä, kuin niitä, jotka eivät niitä tekisi.
 
Mikä sen TESsin pääasiallinen vika on, jos valtaosa työnantajista ei voi sitä noudattaa?
 
Olet oikeassa. Rikkomuksia tapahtuu valitettavan paljon ja ympäri maata. Usein alalla toimivat, etenkin pitempään olleet, kuitenkin tietävät varsin hyvin nämä "ongelmayritykset" ennalta. Sattumalta "alalla yleisesti on tiedetty" jo vuosia ennen Onnibus Oy:n perustamista, että mm. ylöjärveläinen ja kaarinalainen sittemmin mainittuun heimoon liittynyt yhtiö kuuluu näihin ongelmayrityksiin... Eikä nämä alalla yleisesti tiedetyt tosiasiat (l. epäkohdat) taatusti ole olleet pimennossa myöskään Onnibus -puuhamiehiltä.

Ja vaikka tämä heimopäällikkö kuinka yrittää väittää ettei OB tai tämä Kaarinassa majaansa pitävä yritys olisi saanut taloudellista hyötyä TES:n rikkomisesta niin onhan se totuus että jos toinen, TES:iä noudattava yritys maksaa sen 80t/jaksoon palkkaa ja toinen maksaa 63 tuntia niin säästäähän siinä. Tai toinen maksaa ylityöt niinkuin kuuluu ja toinen pyöristää tunnit alle 80 tunnin, "laskuvirhe".

339-DF sanoi:
Mikä sen TESsin pääasiallinen vika on, jos valtaosa työnantajista ei voi sitä noudattaa?

Ei sopimuksessä ole mitään vikaa, on vain mahdotonta valvoa että kaikki työnantajat sitä noudattaisi. Isoimmissa yrityksissä missä on vahva ay-liike sitä valvotaan mutta pikkufirmoissa lasketaan herkästi sen varaan ettei rikkomuksista jää kiinni.
 
Takaisin
Ylös