Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Samoin linjan F22 (Helsinki - Rauma) hakemus on peruttu (näkyy Uudenmaan ELY:n sivuilta). Jos F8 olisi Turku - Oulu tms., niin hakemusta ei löydy lainkaan Varsinais-Suomen, Satakunnan tai Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen sivuilta, joten sitä tuskin on edes haettu.

Jäljellä olevista yksikerroslinjoista ML-Charter hakee Lahteen kuljettajia F10:lle (Turku - Hämeenlinna - Lahti): hakuilmoitus. ML-Charter todennäköisesti ajaisi myös F45:n (Jyväskylä - Kajaani), joka on ElinaExpressin perillinen, koska Kajaanin liikennepäällikköä etsiessään ML-Charter kertoi hakuilmoituksessa, että Kajaanissa on 10 kaupunkiliikennebussin ja 5 tilausajo-pikavuoro- ja linjaliikennebussin varikko.
 
Onko tää nyt hienoa: OB ensin huutaa suureen ääneen että vanhat ryöstöporvarit pois ja sit itse myy oman firmansa oikeen suurelle magnaatille?

OB:n kritiikin kärki on sohinut ensisijaisesti täkäläisen bussiliikenteen neuvostokapitalismia: että yksityisille yrityksille taataan voitot yhteiskunnan sääntelyllä. OB:n myynti isommalle toimijalle taas on markkinataloutta. Se, että noissa näkee jonkinlaisen ristiriidan, kertoo lähinnä puutteellisesta kyvystä hahmottaa asioita.
 
OB:n kritiikin kärki on sohinut ensisijaisesti täkäläisen bussiliikenteen neuvostokapitalismia: että yksityisille yrityksille taataan voitot yhteiskunnan sääntelyllä.

Jos tämä olisi totta, ei Suomessa olisi yksikään bussifirma kaatunut konkurssiin.
 
Ilta-Sanomien uutinen:TS: Onnibus ja Onniexpress nimiriidassa

Halpabussiyhtiöt Onnibus ja Onniexpress ovat ajautuneet nimiriitaan, kirjoittaa Turun Sanomat.
Lehden mukaan Onnibus on valittanut patentti- ja rekisterihallitukseen Onniexpressin nimestä.

– Tuotemerkkimme on hiellä ja vaivalla rakennettu, rekisteröity ja laajalti tunnettu. Onniexpressin nimi aiheuttaa huomattavaa sekaannusta, sanoo Onnibusin toimitusjohtaja Pekka Möttö Turun Sanomille.

Mikko Rindell Oy ja kolme muuta liikennöitsijää jättivät Onnibusin keväällä, kun se myi kaukoliikenteensä ulkomaille. Onnibusin tulkittiin hakeutuneen yhteistyökumppaneidensa kilpailijaksi.

Mikko Rindell Oy:n toimitusjohtajan Rauno Rindellin mukaan Onniexpressissä tehtiin taustatutkimusta ennen nimihakemuksen jättämistä ja päädyttiin siihen, ettei nimen käytölle ole esteitä.

– Onni on yleisessä käytössä oleva erisnimi, johon kenelläkään ei ole yksinoikeutta, Rindell sanoo lehdelle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onnibus.comin uusissa kuljetusehdoissa on erikoisia ehtoja, mm.

"5.a. 11-vuotias tai sitä nuorempi lapsi voi matkustaa OnniBus.com-bussilla ainoastaan aikuisen valvonnassa.

5.b. 12–14-vuotiaat lapset voivat matkustaa OnniBus.com-bussilla itsenäisesti, jos heillä on vanhemman tai huoltajan kirjallinen suostumus, joka on OnniBus.com-sivustolla olevan esimerkin mukainen ja vanhemman tai huoltajan allekirjoittama."

"8.b. OnniBus.com ei ole vastuussa mistään menetyksestä tai ylimääräisestä vaivasta, jos sinulta kielletään matkustus näiden ehtojen nojalla. Varaamme oikeuden pyytää sinua avaamaan laukkusi kuljettajan tai muun yhtiön toimihenkilön tarkastusta varten sinun läsnä ollessasi, jos turvallisuussyistä sen arvioidaan olevan välttämätöntä."

Lieneeko kohta edes lain mukainen. Henkilötarkastuksia saanee tehdä vain viranomainen.

"10. Koiria tai muita eläimiä ei saa tuoda OnniBus.com-busseihin lukuun ottamatta apukoiria (esim. opaskoirat), jotka ovat sallittuja."
 
Hyvin outoa. Mikä käytäntö OB:lla oli ennen Souter-diiliä esim. lemmikeiden suhteen?
Eikös "ennen" ollut niin polkupyörät, lemmikit kuin kaikki muukin sallittua, jos oli tilaa. Siis sattumalta kaikki sellainen, josta "paronit" ottavat lisämaksun ;)
 
Onnibus.comin uusissa kuljetusehdoissa on erikoisia ehtoja

Ei niinkään erikoisia, pikemmiten brittiläisiä. Lienee melko suora käännös Megabusin kuljetusehdoista.
Briteissä kun lähtökuulutuksessa harvemmin joristaan jonninjoutavia saapumisaikoja, vaan kerrotaan ennemmin mikä on kiellettyä ja mitä tapahtuu jos kieltöa rikkoo matkana aikana, sekä miten toimia kun sattuu onnettomuus.
 
Ei niinkään erikoisia, pikemmiten brittiläisiä. Lienee melko suora käännös Megabusin kuljetusehdoista.

Niinpä onkin.

6. Children aged 14 years, or under, must travel with an adult

10b. We cannot be held responsible for any loss or inconvenience to you if you are refused travel under these circumstances. We reserve the right to request that you open any article of luggage for inspection by the driver or other company officer in your presence if, for reasons of security, it is considered necessary to do so.

12. Dogs and other animals are not permitted on any megabus service, with the exception of assistance dogs (e.g. guide dogs).

http://uk.megabus.com/terms.aspx
 
Onnibus.comin uusissa kuljetusehdoissa on erikoisia ehtoja, mm.

"5.a. 11-vuotias tai sitä nuorempi lapsi voi matkustaa OnniBus.com-bussilla ainoastaan aikuisen valvonnassa.

5.b. 12–14-vuotiaat lapset voivat matkustaa OnniBus.com-bussilla itsenäisesti, jos heillä on vanhemman tai huoltajan kirjallinen suostumus, joka on OnniBus.com-sivustolla olevan esimerkin mukainen ja vanhemman tai huoltajan allekirjoittama."

Toivottavasti tämä on vain brittiläistä lakituubaa, jonka voi karsia pois sitten kun uusi kuvio pyörii ja homma selkiytyy.
Muuten täytyy sitten valita joku kilpailija, jos esimerkiksi haluaa lähettää 15- ja 10-vuotiaat kaksistaan Helsinkiin, missä on aikuinen vastassa. Tai jotain vastaavaa Suomessa tavanomaista toimintaa. Muutama viikko sitten laitoin 10- ja 11-vuotiaat kahdestaan Paunun autoon Tampere - HKI-Vantaa, eikä kukaan kysellyt iän perään.

Lisäksi ehdoissa on sisäisiä ristiriitaisuuksia. Saako 17-vuotias teiniäiti matkustaa vauvansa kanssa ilman saattajaa? Kohdan 5.a. nojalla ei saa. Toisaalta:

4. Korkeintaan yksi 3-vuotias tai sitä nuorempi lapsi voi matkustaa ilman lisämaksua maksavan henkilön (16-vuotias tai vanhempi) seurassa.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös