Expressbus-mainokset lehdissä ja televisiossa

Liittynyt
16 Joulukuu 2005
Viestit
975
Olenko ainoa, jonka mielestä mainonnan ei ole järkevää vuodesta toiseen aiheuttaa vastaanottajassaan lähinnä myötähäpeää?
 
Olenko ainoa, jonka mielestä mainonnan ei ole järkevää vuodesta toiseen aiheuttaa vastaanottajassaan lähinnä myötähäpeää?
Mikä siinä nyt sellaisen reaktion sinussa aiheuttaa? Ainakin ko. mainos tuntuu jääneen mieleesi eli on toiminut jollainlailla... ;)
 
Kyllä olisi minunkin mielestäni jo korkea aika kiittää possua ja Pelle Miljoonaa palveluksista ja keksiä jotain uutta. Matkahuolto on tainnut kyllä yliarvioida Pelle Miljoonan markkinointiarvon jo pidemmän aikaa.
 
EB mainosten taso on minunkin mielestä laskenut vuodesta toiseen. Alkuaikoina mainokset olivat jopa hyviä, mutta sitten tuli Pelle ja sen jälkeen vielä possukin siihen rinnalle. Possun liittyy aiheeseen muuten siten, että EB:n Facebook sivuilla on tarjolla "sikasiistejä tarjouksia", ellei joku ole tajunnut sikaeläimen yhteyttä bussiliikenteeseen.

Tuotteen elinkaarena pidetään yleisesti 5-7 vuoden ajanjaksoa. Tämän jälkeen tuotetta on uudistettava, mutten se kuihtuu pois. EB on kulkenut samaa rataa ilman muutoksia 21 vuotta. Osa autoistakin on kulkenut EB-liikennettä saman verran, tai jopa pidempään. Onhan suuri osa jäsenyrityksistäkin eronnut, varmaan osaksi juuri sen takia että tuntuu ettei enää saa rahoilleen vastinetta. Olisi siis aika uudistaa tuote rajuin ottein. Tehdä siitä jälleen houkutteleva yrityksille, mutta erityisesti matkustajille, muutoin on uhkana että vapautuvilla markkinoilla asiakkaat kaikkoavat uusien lahjakkuuksien penkeille.
 
Nykyisessä mielipideilmastossa olisi varmasti paikallaan huomauttaa tasa-arvovaltuutetulle noista sikamainoksista. Expressbushan syyllistyy pahimman luokan rasismiin. Kai muistatte Stadin betonipossut?
 
EB mainosten taso on minunkin mielestä laskenut vuodesta toiseen. Alkuaikoina mainokset olivat jopa hyviä, mutta sitten tuli Pelle ja sen jälkeen vielä possukin siihen rinnalle. Possun liittyy aiheeseen muuten siten, että EB:n Facebook sivuilla on tarjolla "sikasiistejä tarjouksia", ellei joku ole tajunnut sikaeläimen yhteyttä bussiliikenteeseen.

Tuotteen elinkaarena pidetään yleisesti 5-7 vuoden ajanjaksoa. Tämän jälkeen tuotetta on uudistettava, mutten se kuihtuu pois. EB on kulkenut samaa rataa ilman muutoksia 21 vuotta. Osa autoistakin on kulkenut EB-liikennettä saman verran, tai jopa pidempään. Onhan suuri osa jäsenyrityksistäkin eronnut, varmaan osaksi juuri sen takia että tuntuu ettei enää saa rahoilleen vastinetta. Olisi siis aika uudistaa tuote rajuin ottein. Tehdä siitä jälleen houkutteleva yrityksille, mutta erityisesti matkustajille, muutoin on uhkana että vapautuvilla markkinoilla asiakkaat kaikkoavat uusien lahjakkuuksien penkeille.
Varsinkin, kun kilpailijoina on uudistuva VR, täysin puskista tullut Onnibus jopa 80 % halvemmalla lähtöhinnalla ja henkilöauto, jonka mukavuustaso on 20 vuodessa noussut varsin paljon samalla, kun yhä pienikulutuksisempia malleja on tullut tilalle.

EB oli hieno brändi 1990-luvulla. Nyt sikasiistit cooliudet eivät enää riitä, vaan EB:n pitää löytää oma niche, ekologinen lokero, jossa se voi menestyä. Ilmainen vinkki: vakiohinnat 25 % halvemmiksi, jolloin alennusprosentti lapsille ja opiskelijoille säilyisi 25 %:ssa. Kaupunkien välisille etapeille kiinteä taksa, esim. Hki–Tampere tasan 10 tai 15 € ikään ja elämäntilanteeseen kysymättä. Onnibus tulee kuitenkin omalla aggressiivisella hinnoittelullaan poimimaan hintatietoiset matkustajat, eikä bussin mukavuustasoa voi oleellisesti nostaa hankkimatta oikeasti kallista kalustoa, jossa on väljät, 2+1 asetellut nahkaistuimet ja muutenkin limusiinitunnelma.
 
Varsinkin, kun kilpailijoina on uudistuva VR, täysin puskista tullut Onnibus jopa 80 % halvemmalla lähtöhinnalla ja henkilöauto, jonka mukavuustaso on 20 vuodessa noussut varsin paljon samalla, kun yhä pienikulutuksisempia malleja on tullut tilalle.

EB oli hieno brändi 1990-luvulla. Nyt sikasiistit cooliudet eivät enää riitä, vaan EB:n pitää löytää oma niche, ekologinen lokero, jossa se voi menestyä. Ilmainen vinkki: vakiohinnat 25 % halvemmiksi, jolloin alennusprosentti lapsille ja opiskelijoille säilyisi 25 %:ssa. Kaupunkien välisille etapeille kiinteä taksa, esim. Hki–Tampere tasan 10 tai 15 € ikään ja elämäntilanteeseen kysymättä. Onnibus tulee kuitenkin omalla aggressiivisella hinnoittelullaan poimimaan hintatietoiset matkustajat, eikä bussin mukavuustasoa voi oleellisesti nostaa hankkimatta oikeasti kallista kalustoa, jossa on väljät, 2+1 asetellut nahkaistuimet ja muutenkin limusiinitunnelma.

Taitaa mennä tuon 25% sisään, sillä
- Tampere-Helsinki todelliset kilometrit ovat siellä aika tarkalleen 180 km tuntumassa ja matka silti myydään 130km hinnalla.
- Tampere-Jyväskylä todelliset kilometrit ovat siellä jossain 152 km tienoilla ja matka myydään 100km hinnalla
- Tampere-Turku todelliset kilometrit alkaen 158 km (suoraan ohittaen Loimaan), 162 Loimaan kautta, 179km Forssan kautta mutta lippu myydään 120km hinnalla.
- Tampere-Vaasa todelliset kilometrit jotain 247km mutta lippu myydään 140km hinnalla!
- Tampere-Seinäjoki todelliset kilometrit jotain 180km, mutta lippu myydään 120km hinnalla.

Unohtamatta Tampere-Hämeenlinna, jossa matka myydään 45km hinnalla.

Toki sitten on myös reittejä, joissa hinnoittelu perustuu ehkä liikaakin pidättäytyen todelliseen matkaa, ehkä niissä olisi mahdollisuutta tarkistaa km-portaita?

Itse en ole nähnyt muutamaan vuoteen EB-mainontaa, mutta voisin kyllä olla varsin samaa mieltä edellisten kommentoijien kanssa, että jotain uuttakin voisi keksiä. Itse brändi on siististi cool (enkä näe sikaeläintä kovin siistinä).
 
Toki sitten on myös reittejä, joissa hinnoittelu perustuu ehkä liikaakin pidättäytyen todelliseen matkaa, ehkä niissä olisi mahdollisuutta tarkistaa km-portaita?
Tulee mieleen yksi tälläinen Tampereelta liikennöitävä reitti... Mutta mikäli tämän reitin taksa tarkistettaisiin noiden muiden tiesuuntien tyyliin "alennuksen sisältäväksi", voisi varmaankin jo nyt miltei tyhjiä penkkejä kuljettavan vuoron lakkauttaa kokonaan suurempien tappioiden välttämiseksi ;)
 
Taitaa mennä tuon 25% sisään, sillä
- Tampere-Helsinki todelliset kilometrit ovat siellä aika tarkalleen 180 km tuntumassa ja matka silti myydään 130km hinnalla.
Miten on silloin, jos hyppää kyytiin Kaivokselasta ja ostaa lipun Tampereelle? Matkustetaan siis lyhyempi matka.
 
Miten on silloin, jos hyppää kyytiin Kaivokselasta ja ostaa lipun Tampereelle? Matkustetaan siis lyhyempi matka.

Matka taitaa olla noin 160 kilometriä, silloinkin hinta peritään 130 km mukaan eli selkeällä alennushinnalla ;)
 
Onnibus tulee kuitenkin omalla aggressiivisella hinnoittelullaan poimimaan hintatietoiset matkustajat, eikä bussin mukavuustasoa voi oleellisesti nostaa hankkimatta oikeasti kallista kalustoa, jossa on väljät, 2+1 asetellut nahkaistuimet ja muutenkin limusiinitunnelma.
Voisiko Suomessa joillakin reiteillä olla kysyntää tuollaisille busseille? Espanjalainen ALSA liikennöi joitakin reittejä busseilla joissa on tavallista korkeampi matkustustaso. Yrityksen kotisivuilta löytyy ALSA Premium bussien esittely myös englanniksi. Youtubessa on busseista myös videoita kuten bussifirman oma mainos ja jonkinlainen uutispätkä

Express Bus voisi myös kokeilla jotakin uutta, kuten ALSA Premiumin kaltaisia ”ykkösluokan” busseja sen sijaan että ruikuttaa dieselin verosta.

Vieläkö liikematkakortti on olemassa? Matkahuollon kotisivuilta ei enää löydy mitään mainintaa siitä.
 
Kyllä olisi minunkin mielestäni jo korkea aika kiittää possua ja Pelle Miljoonaa palveluksista ja keksiä jotain uutta.

Satuin eilen lukemaan bussissa uusinta Expressi-lehteä, josta osui silmiini ExpressBusin mainoksia koskeva artikkeli. Sen mukaan Pelle Miljoonaa ja possua ei enää jatkossa nähdä mainoksissa, ainoastaan "Siististi cool"-mainoslause jää niihin.

Lehti löytyy digiversiona täältä.
 
Takaisin
Ylös