Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Mikä siinä nyt sellaisen reaktion sinussa aiheuttaa? Ainakin ko. mainos tuntuu jääneen mieleesi eli on toiminut jollainlailla...Olenko ainoa, jonka mielestä mainonnan ei ole järkevää vuodesta toiseen aiheuttaa vastaanottajassaan lähinnä myötähäpeää?
Varsinkin, kun kilpailijoina on uudistuva VR, täysin puskista tullut Onnibus jopa 80 % halvemmalla lähtöhinnalla ja henkilöauto, jonka mukavuustaso on 20 vuodessa noussut varsin paljon samalla, kun yhä pienikulutuksisempia malleja on tullut tilalle.EB mainosten taso on minunkin mielestä laskenut vuodesta toiseen. Alkuaikoina mainokset olivat jopa hyviä, mutta sitten tuli Pelle ja sen jälkeen vielä possukin siihen rinnalle. Possun liittyy aiheeseen muuten siten, että EB:n Facebook sivuilla on tarjolla "sikasiistejä tarjouksia", ellei joku ole tajunnut sikaeläimen yhteyttä bussiliikenteeseen.
Tuotteen elinkaarena pidetään yleisesti 5-7 vuoden ajanjaksoa. Tämän jälkeen tuotetta on uudistettava, mutten se kuihtuu pois. EB on kulkenut samaa rataa ilman muutoksia 21 vuotta. Osa autoistakin on kulkenut EB-liikennettä saman verran, tai jopa pidempään. Onhan suuri osa jäsenyrityksistäkin eronnut, varmaan osaksi juuri sen takia että tuntuu ettei enää saa rahoilleen vastinetta. Olisi siis aika uudistaa tuote rajuin ottein. Tehdä siitä jälleen houkutteleva yrityksille, mutta erityisesti matkustajille, muutoin on uhkana että vapautuvilla markkinoilla asiakkaat kaikkoavat uusien lahjakkuuksien penkeille.
Varsinkin, kun kilpailijoina on uudistuva VR, täysin puskista tullut Onnibus jopa 80 % halvemmalla lähtöhinnalla ja henkilöauto, jonka mukavuustaso on 20 vuodessa noussut varsin paljon samalla, kun yhä pienikulutuksisempia malleja on tullut tilalle.
EB oli hieno brändi 1990-luvulla. Nyt sikasiistit cooliudet eivät enää riitä, vaan EB:n pitää löytää oma niche, ekologinen lokero, jossa se voi menestyä. Ilmainen vinkki: vakiohinnat 25 % halvemmiksi, jolloin alennusprosentti lapsille ja opiskelijoille säilyisi 25 %:ssa. Kaupunkien välisille etapeille kiinteä taksa, esim. Hki–Tampere tasan 10 tai 15 € ikään ja elämäntilanteeseen kysymättä. Onnibus tulee kuitenkin omalla aggressiivisella hinnoittelullaan poimimaan hintatietoiset matkustajat, eikä bussin mukavuustasoa voi oleellisesti nostaa hankkimatta oikeasti kallista kalustoa, jossa on väljät, 2+1 asetellut nahkaistuimet ja muutenkin limusiinitunnelma.
Tulee mieleen yksi tälläinen Tampereelta liikennöitävä reitti... Mutta mikäli tämän reitin taksa tarkistettaisiin noiden muiden tiesuuntien tyyliin "alennuksen sisältäväksi", voisi varmaankin jo nyt miltei tyhjiä penkkejä kuljettavan vuoron lakkauttaa kokonaan suurempien tappioiden välttämiseksiToki sitten on myös reittejä, joissa hinnoittelu perustuu ehkä liikaakin pidättäytyen todelliseen matkaa, ehkä niissä olisi mahdollisuutta tarkistaa km-portaita?
Miten on silloin, jos hyppää kyytiin Kaivokselasta ja ostaa lipun Tampereelle? Matkustetaan siis lyhyempi matka.Taitaa mennä tuon 25% sisään, sillä
- Tampere-Helsinki todelliset kilometrit ovat siellä aika tarkalleen 180 km tuntumassa ja matka silti myydään 130km hinnalla.
Miten on silloin, jos hyppää kyytiin Kaivokselasta ja ostaa lipun Tampereelle? Matkustetaan siis lyhyempi matka.
Voisiko Suomessa joillakin reiteillä olla kysyntää tuollaisille busseille? Espanjalainen ALSA liikennöi joitakin reittejä busseilla joissa on tavallista korkeampi matkustustaso. Yrityksen kotisivuilta löytyy ALSA Premium bussien esittely myös englanniksi. Youtubessa on busseista myös videoita kuten bussifirman oma mainos ja jonkinlainen uutispätkäOnnibus tulee kuitenkin omalla aggressiivisella hinnoittelullaan poimimaan hintatietoiset matkustajat, eikä bussin mukavuustasoa voi oleellisesti nostaa hankkimatta oikeasti kallista kalustoa, jossa on väljät, 2+1 asetellut nahkaistuimet ja muutenkin limusiinitunnelma.
Kyllä olisi minunkin mielestäni jo korkea aika kiittää possua ja Pelle Miljoonaa palveluksista ja keksiä jotain uutta.