Expressbusin kesätarjoukset

Expressvuoroja on myyty nopeimpana vaihtoehtona. On luontevaa päätellä että SuperExpress olisi vielä nopeampi kuin Express, sen sijaan että SuperExpress onkin hitaampi kuin Express ja pysähtyy useammin.

Eli olisikohan SuperExpress pitänyt nimetä SuperVakiovuoroksi. Tai sitten tuoda esille että se on Super siksi koska se pysähtyy useammin kuin normi Express.

En tunne tapausta joten arvailen vain tässä...
 
Eipä ole ensimmäinen kerta kun keskiverto kuluttaja arvelisi päin metsää... Kertooko tämä enemmän kuluttajasta vai palveluntarjoajasta?
Pahus. En osannut tulkita nimimerkki "Ultrix'ta" keskivertokuluttajaksi (huom. yhdyssana). Olen saanut käsityksen, että hän leijuu siinä määrin keskitason yläpuolella, ettei varpaatkaan päivittäin tavoita maan kamaraa ;)

---------- Viesti lisätty kello 16:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:38 ----------

Expressvuoroja on myyty nopeimpana vaihtoehtona. On luontevaa päätellä että SuperExpress olisi vielä nopeampi kuin Express, sen sijaan että SuperExpress onkin hitaampi kuin Express ja pysähtyy useammin.

Eli olisikohan SuperExpress pitänyt nimetä SuperVakiovuoroksi. Tai sitten tuoda esille että se on Super siksi koska se pysähtyy useammin kuin normi Express.

En tunne tapausta joten arvailen vain tässä...
Tuon edesmenneen SuperExpress -vuoron liikennöitsijällä ei ko. yhteysvälillä ole ollut koskaan "tavallisia" express-vuoroja, joita mm. 1-tiellä Vainio ja Pohjolan Liikenne ajavat. On ollut vain tavallisia ExpressBus -tuotemerkin alla kulkevia pikavuoroja sekä saman tuotemerkin alla kulkevia SuperExpress -vuoroja. SuperExpress -vuorot eivät myöskään ole olleet näitä tavallisia pikavuoroja hitaampia, vaikka jo mainittu "keskivertokuluttaja" on saattanut niin päätelläkin?
 
Tuon edesmenneen SuperExpress -vuoron liikennöitsijällä ei ko. yhteysvälillä ole ollut koskaan "tavallisia" express-vuoroja, joita mm. 1-tiellä Vainio ja Pohjolan Liikenne ajavat. On ollut vain tavallisia ExpressBus -tuotemerkin alla kulkevia pikavuoroja sekä saman tuotemerkin alla kulkevia SuperExpress -vuoroja. SuperExpress -vuorot eivät myöskään ole olleet näitä tavallisia pikavuoroja hitaampia, vaikka jo mainittu "keskivertokuluttaja" on saattanut niin päätelläkin?

Vähän laihoilla tiedoilla kirjoitin viestini, joten hyvä saada selvennös asiaan. Tiedän ensikerralla paremmin mistä on kyse.

Mutta varmistetaan vielä:
Eli siis Pikavuoro ja SuperExpress olivat yhtä nopeita (tai hitaita...), mutta SuperExpress vuoroilla oli aina autoemäntä mukana erotuksena normi pikavuorosta. Silloin kun tuo vuoro perustettiin saattoi se siis olla nopeampi kuin reitillä yleensä kulkenut vuoro, mutta pikavuorojen myötä sen ainoaksi erotukseksi jäi autoemännän kyydissä olo?
 
Vähän laihoilla tiedoilla kirjoitin viestini, joten hyvä saada selvennös asiaan. Tiedän ensikerralla paremmin mistä on kyse.

Mutta varmistetaan vielä:
Eli siis Pikavuoro ja SuperExpress olivat yhtä nopeita (tai hitaita...), mutta SuperExpress vuoroilla oli aina autoemäntä mukana erotuksena normi pikavuorosta. Silloin kun tuo vuoro perustettiin saattoi se siis olla nopeampi kuin reitillä yleensä kulkenut vuoro, mutta pikavuorojen myötä sen ainoaksi erotukseksi jäi autoemännän kyydissä olo?
Kyllä se hieman keskimääräistä normaalia pikavuoroa nopeampi oli loppuun asti. Mitään reitin varrella ollutta pikavuoropysäkkiä ei kuitenkaan ohitettu pysähtymättä siinä tarvittaessa.

SuperExpress -vuorossa matkan hintaan kuului autoemännän matkustajille tarjoama suodatinkahvi, tee tai kaakao. Lisäksi asiakkaalla oli mahdollisuus ostaa "kyytipojaksi" tuoretta pullaa tai sämpylää.

Aikoinaan, kun Hämeen Nopein aloitti kulkunsa Valkeakoskelta Helsinkiin, oli se varsinkin 80-luvun puolivälin mittapuulla arvioiden reilumminkin poikkeava. Kalustona nahkanojatuolein sisustettu 30-paikkainen (vaikkakin täyspitkä) auto. Tuohon aikaan vielä NMT-puhelinta ei löytynyt jokaisen pikkupomonkaan työsuhdebemarista mukana raahattavasta puhelinlaatikosta puhumattakaan. Auton varustukseen se kuului jo tuolloin. Kaikkiaan kymmenkunta vuotta (vuoteen 1996 asti) näissä Hämeen Nopein -vuoroissa saatiin nauttia nahkapenkkikyydistä ja poikkeavan tilavista istuimista, kunnes siirryttiin tavanomaisiin istuimiin vaikkakin auton etuosassa hieman normaalia väljemmin sijoiteltuna. Kahvitarjoilu ja aamu-/välipalamyynti oli vuoroilla alusta loppuun asti.
 
Pahus. En osannut tulkita nimimerkki "Ultrix'ta" keskivertokuluttajaksi (huom. yhdyssana).

Huom. ei välttämättä yhdyssana, mutta voi olla:

keskivertokuukkeli vs. keskiverto kauhavalainen kuukkeli <-- Molemmat toimivat, mutta pieni nyanssiero sen suhteen onko kyseessä vakiintunut käsite vai vertailu eriasteisten käsitteiden kesken. Ja kun adjektiivin voi laittaa väliin, niin silloin ainakin voi kirjoittaa erikseen (siis silloinkin kun sitä adjektiivia ei siihen laita mutta voisi laittaa).
 
Viimeksi muokattu:
SuperExpress -lisätunnuksella kerrottiin poikkeavan nopeuden sijaan poikkeavan kattavasta palvelusta ko. vuorossa. Aikanaan kun Hämeen Nopein lanseerattiin, olikohan vuonna -85, se saattoi olla silloisen 3-tien vuoroista ajallisesti nopein ainakin päiväaikaan.

Ps. Eipä ole ensimmäinen kerta, kun arvelet päin metsää ;)

Expressvuoroja on myyty nopeimpana vaihtoehtona. On luontevaa päätellä että SuperExpress olisi vielä nopeampi kuin Express, sen sijaan että SuperExpress onkin hitaampi kuin Express ja pysähtyy useammin.

Eli olisikohan SuperExpress pitänyt nimetä SuperVakiovuoroksi. Tai sitten tuoda esille että se on Super siksi koska se pysähtyy useammin kuin normi Express.

En tunne tapausta joten arvailen vain tässä...

Pahus. En osannut tulkita nimimerkki "Ultrix'ta" keskivertokuluttajaksi (huom. yhdyssana). Olen saanut käsityksen, että hän leijuu siinä määrin keskitason yläpuolella, ettei varpaatkaan päivittäin tavoita maan kamaraa ;)

---------- Viesti lisätty kello 16:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:38 ----------


Tuon edesmenneen SuperExpress -vuoron liikennöitsijällä ei ko. yhteysvälillä ole ollut koskaan "tavallisia" express-vuoroja, joita mm. 1-tiellä Vainio ja Pohjolan Liikenne ajavat. On ollut vain tavallisia ExpressBus -tuotemerkin alla kulkevia pikavuoroja sekä saman tuotemerkin alla kulkevia SuperExpress -vuoroja. SuperExpress -vuorot eivät myöskään ole olleet näitä tavallisia pikavuoroja hitaampia, vaikka jo mainittu "keskivertokuluttaja" on saattanut niin päätelläkin?

Kyllä se hieman keskimääräistä normaalia pikavuoroa nopeampi oli loppuun asti. Mitään reitin varrella ollutta pikavuoropysäkkiä ei kuitenkaan ohitettu pysähtymättä siinä tarvittaessa.

SuperExpress -vuorossa matkan hintaan kuului autoemännän matkustajille tarjoama suodatinkahvi, tee tai kaakao. Lisäksi asiakkaalla oli mahdollisuus ostaa "kyytipojaksi" tuoretta pullaa tai sämpylää.

Aikoinaan, kun Hämeen Nopein aloitti kulkunsa Valkeakoskelta Helsinkiin, oli se varsinkin 80-luvun puolivälin mittapuulla arvioiden reilumminkin poikkeava. Kalustona nahkanojatuolein sisustettu 30-paikkainen (vaikkakin täyspitkä) auto. Tuohon aikaan vielä NMT-puhelinta ei löytynyt jokaisen pikkupomonkaan työsuhdebemarista mukana raahattavasta puhelinlaatikosta puhumattakaan. Auton varustukseen se kuului jo tuolloin. Kaikkiaan kymmenkunta vuotta (vuoteen 1996 asti) näissä Hämeen Nopein -vuoroissa saatiin nauttia nahkapenkkikyydistä ja poikkeavan tilavista istuimista, kunnes siirryttiin tavanomaisiin istuimiin vaikkakin auton etuosassa hieman normaalia väljemmin sijoiteltuna. Kahvitarjoilu ja aamu-/välipalamyynti oli vuoroilla alusta loppuun asti.

Olen Paunun palvelujen suhteen vähän kuin sm3: molemmille tuli yllätyksenä se, ettei SuperExpress olekaan mikään moottoritietä rajoitinta vasten kiitävä erikoispikavuoro, kuten brändin nimen perusteella voisi olettaa.

Minusta Paunun SuperExpress on verrattavissa siihen, että VR:llä olisi joku SuperExpress-juna reitillä Helsingistä Ouluun, joka ajelisi reittiä Helsinki–Tampere–Haapamäki–Seinäjoki–Oulu suunnilleen samalla aikataululla kuin vuosikymmeniä sitten, ainoastaan tuotteen nimi olisi vaihtunut välillä ja NMT-yleisöpuhelin kadonnut ravintolavaunusta. Tuote on käytännössä polkenut paikoillaan, vaikka Helsingin moottoritie on avattu jo reippaasti yli vuosikymmen sitten mahdollistaen aidosti henkilöauton kanssa kilpailevan palvelutason.

Valtionrautateillähän oli ennen IC-junia liikenteessä Express-junia, jotka olivat samalla kalustolla liikennöityjä kuin tavallisetkin pikajunat, mutta niissä oli pakollinen paikanvaraus ja ne kulkivat muistaakseni Tampereen ja Pasilan välillä pysähtymättä. Ennen vuotta 1990 eivät pysähtyneet edes siellä. Hämeenlinna tosin saattoi kuulua kavalkadiin, en ole ihan varma.

Paunulla ei näköjään ole Express-vuoroja, mutta olisi kuvitellut ExpressBus-yhteenliittymän olevan edes siinä määrin yhtenäinen brändi, että kun Vainion BigMac on oikeasti aikamoinen vatsan täyttävä herkkupala, niin Paunun SuperBigMac onkin tavallinen kämäjuustoburgeri, jonka saa tavallisesta poiketen valkoisella pöytäliinalla varustettuun pöytään tarjoiltuna. :)

Koska Vainion ja VR:n Express-konseptit ovat olleet nopeampia kuin "tavallinen pikavuoro", sitä helposti olettaa SuperExpressin olevan vielä nopeampi kuin "tavallinen Express-vuoro", eikö vain?

Meikäläinen keskivertomatkustaja (joka tietää ehkä keskivertoa enemmän taustajärjestelmistä, viranomaisproseduureista ym., pitkälti kiitos JLF-vuosien) ei väittänyt SuperExpressiä hitaammaksi, hämmästyin vain, että se on tavallinen pikavuoro, joka nimensä puolesta antaa ymmärtää olevansa tavallista nopeampi. Minusta parempi nimi konseptille olisi ollut vaikkapa ExtraService tai Service Express (jolloin lyhenne olisi pysynyt samana).
 
Viimeksi muokattu:
Paunulla ei näköjään ole Express-vuoroja
No, taitaa niitäkin olla. Tällaiseksi laskisin esim
http://www.matkahuolto.info/lippu/fi/connection?departureId=98378 Lahdesta Tampereelle 12:00, joka ei ota eikä jätä ketään kyydistä Salpakankaan ja Tuuloksen välillä, eikä poikkea Pälkäneelläkään.

Mikäli historiassa mennään hieman taaksepäin, aikaa ennen Turku-Tampere suurta aikataulumuutosta, oli sekä Paunulla että Lauttakylän Autolla varsinaisest non stop -erikoispikat Turun ja Tampereen välillä. Sittemmin, Lauttakylän Auton/Satakunnan Liikenteen siirryttyä vallan kantatielle 41, jäi vain Paunun osalta kahden tunnin pikavuorot elämäään, nekin sillä erolla, että ne saivat myös ottaa ja jättää matkan varren pikapysäkeillä. Ennen tuo 9-tien osuus meni todellakin pysähtymättä/palvelematta.

Myös Jyväskylän ja Tampereen välillä on suhannut erikoispika, taisipa ohittaa Länkipohjan, jos en väärin muistele. Nykyisin, kun tietää Länkipohjan olevan käytännössä täysin pikavuorojen varassa, olisi lähinnä asiakkaiden aliarviointia ajaa merkittävän kylän ohi muutaman minuutin aikasäästön takia.
 
Minusta Paunun SuperExpress on verrattavissa siihen, että VR:llä olisi joku SuperExpress-juna reitillä Helsingistä Ouluun, joka ajelisi reittiä Helsinki–Tampere–Haapamäki–Seinäjoki–Oulu suunnilleen samalla aikataululla kuin vuosikymmeniä sitten, ainoastaan tuotteen nimi olisi vaihtunut välillä ja NMT-yleisöpuhelin kadonnut ravintolavaunusta. Tuote on käytännössä polkenut paikoillaan, vaikka Helsingin moottoritie on avattu jo reippaasti yli vuosikymmen sitten mahdollistaen aidosti henkilöauton kanssa kilpailevan palvelutason.
Kas, kun jotkut ovat tainneet jo (kymmeniä) vuosia sitten oivaltaa, että kilpaileminen Tampereen ja Helsingin välillä asiakkaista ajallisesti junaa vastaan ei ole kovin järkevää... Siksipä onkin syytä pyrkiä kilpailemaan matkustajista siellä, missä heitä on. Epäilemättä tämän vuoksi kolmostiellä ei käytännössä ole eikä ole ollutkaan nk. "nonstop" -vuoroja. Miksi ajaa potentiaalisten asiakkaiden ohi heille iloisesti heiluttaen? Toisekseen, minusta kilpailuvaltti henkilöautoa vastaan ei ole silloinkaan absoluuttinen nopeus, vaan ennemminkin vaivattomuus. Ei tarvitse esim. konserttimatkaa suunniteltaessa vetää pitkää tikkua siitä, "kuka ajaa paluumatkan". Samoin vaikkapa Vantaan lentokonekentälle mennessä voipi unhoittaa tyystin Lentoparkit tai muut rahanhimoiset pysäköintilaitokset sekä murheen siitä, lähteekö se oma katiska viikon tai pari lumihangessa ja pakkasen armoilla seisottuaan käyntiin. Se, että sinä onni-uskoon tulleena koet ja näet, että vain nopeudella tai hinnalla on lopulta merkitystä, ei tarkoita sitä, että kaikki (maksavat asiakkaat) olisivat samaa mieltä kanssasi. Ei, vaikka kuinka haluaisit kera heimopäälliköittesi niin uskoa ;)
 
Kas, kun jotkut ovat tainneet jo (kymmeniä) vuosia sitten oivaltaa, että kilpaileminen Tampereen ja Helsingin välillä asiakkaista ajallisesti junaa vastaan ei ole kovin järkevää... Siksipä onkin syytä pyrkiä kilpailemaan matkustajista siellä, missä heitä on. [...] Se, että sinä onni-uskoon tulleena koet ja näet, että vain nopeudella tai hinnalla on lopulta merkitystä, ei tarkoita sitä, että kaikki (maksavat asiakkaat) olisivat samaa mieltä kanssasi.

Kummallinen lausunto siihen nähden, että Onnibus on tästä huolimatta onnistunut löytämään kokonaan uusia asiakkaita bussiliikenteeseen. Koilliskeskuksesta ja Hervannasta matka Onnibussilla Helsinkiin on ajallisesti kilpailukykyinen junan kanssa. Ja mitä joskus satunnaisesti itse olen matkustanut Expressbussilla Tampere-Helsinki -reitillä niin aika vähäistä on havaintojeni mukaan ollut matkustus reitin varren pysäkeiltä/-ille.

Pohjanoteeraus oli heinäkuussa eräs Länsilinjojen aamuvuoro Tampereelta Helsinkiin ja Helsinki-Vantaan lentoasemalle: olisikohan ollut yhteensä 7-10 matkustajaa kaiken kaikkiaan kyydissä eri matkan vaihessa. Tampereelta nousi n. 6-7 matkustajaa, loput matkan varrelta. Yksi jäi pois Eureninkadulla Hämeenlinnassa, yksi Hyvinkäällä. Meitä Helsinki-Vantaalle menijöitä oli 3. Tuolla ei kyllä lyödä leiville. Paunulla on muistaakseni aina ollut hiukan enemmän matkustajia, mutta kun moni katsoo suoraan Paunun aikataulua eikä Matkahuollon nettipalvelua niin voi olla ettei ko. Länsilinjojen vuoron olemassaoloa edes tiedetä. Minä en ainakaan tiennyt ennen kuin löysin sen ihmeteltyäni ensin Paunun aikataulu kädessä miksi kahden vuoron väliin jää epämukavan pitkä väli juuri silloin kun olisi tuossa tilanteessa paras aika kannaltani matkustaa.

Totta kai bussi voi yrittää kilpailla myös vaivattomuudella, mutta tuskin mahdollisimman pitkä matka-aika vaivattomuuttakaan edistää.

Myöhemmin heinäkuussa kävin tyttären kanssa Korkeasaaressa. Menimme Pendolinolla ja palasimme Onnibussilla. Onnibus ei käynyt molempiin suuntiin kun aamulla ei ollut aikataulullisesti sopivaa menovuoroa. Ja kun asumme Länsi-Tampereella, matka pysäkeille kestää ajallisesti pitkään (sitten kun Onnibus aikanaan pääsee ajamaan myös keskustasta, asia on luonnollisesti toisin). Expressbus ei olisi ollut vaihtoehto matka-ajan eikä oikein hinnankaan puolesta.

Matka-aika toteutunut (noin):
koti-rautatieasema bussi 0,5 h
Tampere-Helsinki Pendolino 1,5 h
Helsinki-Hervanta Onnibus 2,25 h
Hervanta-koti bussi 1 h
Yhteensä n. 5,25 h

Expressbus-vaihtoehto (noin):
koti-linja-autoasema bussi 0,5 h
Tampere-Helsinki Expressbus 2,5 h
Helsinki-Tampere Expressbus 2,5 h
linja-autoasema - koti bussi 0,5 h
Yhteensä n. 6 h

Onnibus-vaihtoehto (noin):
koti-Hervanta bussi 1 h
Hervanta-Helsinki Onnibus 2,25 h
Helsinki-Hervanta Onnibus 2,25 h
Hervanta-koti bussi 1 h
Yhteensä n. 6,5

Pendolino-vaihtoehto (noin):
koti-rautatieasema bussi 0,5 h
Tampere-Helsinki Pendolino 1,5 h
Helsinki-Tampere Pendolino 1,5 h
rautatieasema-koti bussi 0,5 h
Yhteensä n. 4 h

On selvää, että matka-ajan puolesta VR olisi kaikkein houkuttelevin vaihtoehto ja Onnibus nykyisellä reitillä vähiten houkuttava meidän kannaltamme. (Itä-Tampereella tilanne olisi selkeästi toisin.) Mutta VR on erittäin kallis. Se vähentää vaihtoehdon houkuttavuutta silloin kun maksaa itse lippunsa, kuten lomamatkoilla tyypillisesti tehdään. Jos miettii mikä on ajallisesti seuraavaksi houkuttavin vaihtoehto niin se on juuri valitsemani VR-Onnibus -kombinaatio: menomatkalla kallis ja nopea matka, takaisin vähän hitaammin mutta puoli-ilmaiseksi (taisin maksaa 9 € pintaan edellisenä päivänä varaten, ja tuolloin vielä alle 4-vuotiaasta tyttärestä ei tarvinnut maksaa mitään). Kombivaihtoehdon yhteishinta taisi mennä aika lähelle Expressbus-menopaluun hintaa, ehkä hiuksen verran alle (kun en muista tariffeja sentilleen ulkoa). Mutta miksi olisin valinnut Expressbussin kun se on kolme varttia hitaampi? Todellisuudessa tällä matkalla ja tähän tarpeeseen vaihtoehtoni olivat VR <--> Onnibus sekä näiden yhdistelmät. Expressbus on liian hidas verrattuna VR:ään ja liian kallis verrattuna Onnibusiin.

Tästä syystä Onnibus ei kilpaile Expressbussin kanssa vaan VR:n kanssa. Mutta toisaalta samoilla keinoilla Expressbus voisi halutessaan kilpailla VR:n kanssa. Näköjään halua vaan ei ole ollut vuosikymmeniin edes yrittää, kun sopupelilläkin sekä VR että linja-autoliikenne ovat tuottaneet riittävästi rahaa omistajille ettei mitään uudistuksia ole tarvinnut ryhtyä miettimään eikä kilpailua ole ollut pakko terävöittää.
 
Viimeksi muokattu:
Kas, kun jotkut ovat tainneet jo (kymmeniä) vuosia sitten oivaltaa, että kilpaileminen Tampereen ja Helsingin välillä asiakkaista ajallisesti junaa vastaan ei ole kovin järkevää... Siksipä onkin syytä pyrkiä kilpailemaan matkustajista siellä, missä heitä on. Epäilemättä tämän vuoksi kolmostiellä ei käytännössä ole eikä ole ollutkaan nk. "nonstop" -vuoroja. Miksi ajaa potentiaalisten asiakkaiden ohi heille iloisesti heiluttaen? Toisekseen, minusta kilpailuvaltti henkilöautoa vastaan ei ole silloinkaan absoluuttinen nopeus, vaan ennemminkin vaivattomuus.
Maunun Pasi tietää varmasti mitä tekee. Itse käyttäisin mieluiten Tampere–Helsinki-matkoilla pikavuoroa, joka ei kiertele mitään Valkeakoskia ja Hämeenlinnoja Riihimäistä puhumattakaan, mutta onneksi on VR ja parin vuoden päästä myös Onnibus pääsee liikennöimään Tampereen keskustasta.
 
mutta onneksi parin vuoden päästä myös Onnibus pääsee liikennöimään Tampereen keskustasta.
Tässähän se elämän onni ja autuus taas kerran tuli. Onneksi Onnibus... Siitä se riemu syttyy, kuinkas muutenkaan :D
 
Maunun Pasi tietää varmasti mitä tekee. Itse käyttäisin mieluiten Tampere–Helsinki-matkoilla pikavuoroa, joka ei kiertele mitään Valkeakoskia ja Hämeenlinnoja Riihimäistä puhumattakaan, mutta onneksi on VR ja parin vuoden päästä myös Onnibus pääsee liikennöimään Tampereen keskustasta.

Meinaat että valkeakoskelta pitäisi ajaa omaa pikavuoroa kun ei sinne junallakaan pääse? Koskas näemme Onnibussin mainoksen?

Ps. Ihan vinkkinä, aikataulusta näkee mitkä vuorot kiertää Valkeakosken ja Rixun kautta, niin ei tarvitse sitä hitainta valita :)
 
Takaisin
Ylös