Maksuvälineet Pohjolan Liikenteen busseissa

Lähijunassahan toimisi myös se ratkaisu, että piipahtaa laiturilla vaikka sekunnin ja hyppää uudelleen samaan junaan, sillä matka katsotaan alkaneeksi kulkuneuvoon noustessa ja loppuvaksi poistuessa.
 
Ei se kyllä sääntöjen mukaan mennyt. Matkustajan pitää ostaa lippu kerralla koko matkalle.
Virallisesti tyttö olisi saanut saman hyödyn vaihtamalla seuraavan bussiin.

Riittääkö se, että esim. väliaikaa Korsossa odotellessa matkustaja poistuu bussista ja tulee hetken päästä uudelleen kyytiin?
 
Riittääkö se, että esim. väliaikaa Korsossa odotellessa matkustaja poistuu bussista ja tulee hetken päästä uudelleen kyytiin?

Lähijunassahan toimisi myös se ratkaisu, että piipahtaa laiturilla vaikka sekunnin ja hyppää uudelleen samaan junaan, sillä matka katsotaan alkaneeksi kulkuneuvoon noustessa ja loppuvaksi poistuessa.
Minun puolestani tehköön matkustaja vaikka noinkin, mutta tämän hetkisten sääntöjen sisältö ja tarkoitus ei noilla keinoin taida täyttyä. Kuljettaja/konduktööri päättää jos huomaa tai haluaa puuttua asiaan ja viime kädessä matkalippujen tarkastajat.

Kysymys ei ole maailman tärkeimmästä asiasta mutta tällä hetkellä säännöt eivät periaatteessa tuota salli.
LIJ 2014 tuonee toteutuessaan vyöhykelisälipun, jolloin tuosta ongelmasta päästään eroon.
 
Viimeksi muokattu:
Itsehän olen vastaavanlaisen tempun tehnyt, eli mennyt vapaalipullani Helsingistä Keravalle Z-junalla, hypännyt ulos ja takaisin sisään ja samalla junalla edelleen Lahteen.

Keravan asemalle saavutaan, konduktööri on ovelle. Astun ulos ja sanoin konduktöörille "Eikö niin että tämä matkani päättyi nyt tähän?" "Kyllä" "No nyt aloitan uuden matkan täältä Keravalta Lahteen, ja ostan sinulta lipun täältä Lahteen." Konduktööri katsoi pitkään, mutta sanoi vain lopulta: "Mikään ei taida estää sinua tekemästä noin.. Olet sinä kyllä ovela" ja rahasti matkan Keravalta Lahteen, vaikka samassa junassa olin tullut Helsingistä Keravalle HSL:n lipulla.
 
LIJ 2014 tuonee toteutuessaan vyöhykelisälipun, jolloin tuosta ongelmasta päästään eroon.

Nykyisessäkin järjestelmässä oli alun perin vyöhykelisälippu, mutta kuulemma siitä haluttiin eroon, koska se oli matkustajille liian kannattava. Muuttuuko kannattavuus jotenkin oleellisesti uusien vyöhykkeiden myötä, vai onko jokin muu syy sille, ettei vyöhykelisää oteta uudelleen käyttöön nykyisen järjestelmän aikana?
 
Nykyisessäkin järjestelmässä oli alun perin vyöhykelisälippu, mutta kuulemma siitä haluttiin eroon, koska se oli matkustajille liian kannattava. Muuttuuko kannattavuus jotenkin oleellisesti uusien vyöhykkeiden myötä, vai onko jokin muu syy sille, ettei vyöhykelisää oteta uudelleen käyttöön nykyisen järjestelmän aikana?

Uusi vyöhykejärjestelmä tulee ainakin Espoolle ja Vantaalle huomattavasti kalliimmaksi kuin nykyinen kuntarajoihin perustuva systeemi, Uudessa vyöhykejärjestelmässä pystyy matkustamaan samalla lipulla paljon nykyistä laajemmalle alueelle. Suurimmat tulonmenetykset syntyvät varmaankin siitä kun kaupunkien rajoilla asuvat ihmiset pääsevät jatkossa matkustamaan nykyisen kalliin seutulipun sijaan sisäisen lipun hinnalla. Nyt on jo selvää että korotuspaineet 2 vyöhykkeen minimikausilipun suhteen ovat kovat, Muistan lukeneeni jostain lehtijutusta että HSL:ssä kipurajana tuolle 2 vyöhykkeen kausilipulle pidetään kuitenkin 50 euroa.
 
Takaisin
Ylös