Risteilyvieraiden kuljetukset

JT

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
2,373
Eilen illalla klo 20 aikaan tuli vastaan suuri määrä (10-15 autoa) Vainion Liikenteen autoja Salon ja Saukkolan välillä tavallisten HKI-TKU pikavuorojen lisäksi. Bussit tulivat Helsingin suunnasta. Joukkossa oli 2 Irisbusia, Carrus Fifty, Carrus 502/602:sia ym. Parissa autossa luki TILAUSAJO, mutta autot olivat minun mielestäni tyhjiä. Osaako joku sanoa mihin autoja tarvittiin?
 
JT sanoi:
Parissa autossa luki TILAUSAJO, mutta autot olivat minun mielestäni tyhjiä. Osaako joku sanoa mihin autoja tarvittiin?
Täysin varma en voi olla, mutta lähes 99% varma, kun kyseessä on noin suuri automäärä tuohon ajankohtaan. Mainitsemanasi päivänä (3.7.) Helsingissä on ollut kolme risteilyalusta yhtaikaisesti satamassa, ja tuollainen määrä risteilyaluksia tarvitsee kymmeniä ellei jopa yli sadan menevän määrän tilausajokalustoa, kun matkustajia kuljetetaan retkille eri puolille maatamme. Esimerkiksi 29.6 kahden suuren risteilijän saapuessa Hernesaareen oli myös paljon Vainion autoja, ja muulloinkin risteilijöitä bongatessani olen tehnyt havaintoja runsaasta määrästä Vainiota. Muita tänä vuonna havaittuja risteilymatkustajien kuskaajia ovat ainakin olleet Ventoniemi (lähes joka kerta paikalla, kun Hernesaaressa on risteilijä), Korsisaari, Torenius, Savonlinja sekä tietenkin Helb(joka on perinyt tämän homman fuusiossa STA:lta).
 
738 sanoi:
Mainitsemanasi päivänä (3.7.) Helsingissä on ollut kolme risteilyalusta yhtaikaisesti satamassa, ja tuollainen määrä risteilyaluksia tarvitsee kymmeniä ellei jopa yli sadan menevän määrän tilausajokalustoa, kun matkustajia kuljetetaan retkille eri puolille maatamme.
Melko todennäköistä. Tuona päivänä Helsingin sataman listan mukaan oli Hernesaaressa Nautica (käyttänee tällä hetkellä nimeä R5 Blue Dream) sekä Katajanokalla kolme alusta. R5 Blue Dreamin risteilyt kulkevat Helsingin ja Kööpenhaminan väliä, joten tuona päivänä Helsingissä oli aluksen kahdet matkustajat. Eli periaatteessa viiden laivan matkustajat samoihin aikoihin Helsingissä.

738 sanoi:
Muita tänä vuonna havaittuja risteilymatkustajien kuskaajia ovat ainakin olleet Ventoniemi (lähes joka kerta paikalla, kun Hernesaaressa on risteilijä), Korsisaari, Torenius, Savonlinja sekä tietenkin Helb(joka on perinyt tämän homman fuusiossa STA:lta).
Myös Pohjolan Liikennettä on näkynyt reilusti, tänään myös Åbergin 10 erottui hyvin joukosta. Lisäksi näin äkkiseltään tulee mieleen myös K. O. Johansson vakiovieraana.

"Nimimerkillä": Tänään Westerdamin matkustajia keskustaan ja takaisin laivalle kuskanneena, parhaimmillaan ulkona auton mittarin mukaan +28,5°C, sisällä +33°C, ilmastointilaite olisi ollut melko mukava varuste...
 
vko sanoi:
"Nimimerkillä": Tänään Westerdamin matkustajia keskustaan ja takaisin laivalle kuskanneena, parhaimmillaan ulkona auton mittarin mukaan +28,5°C, sisällä +33°C, ilmastointilaite olisi ollut melko mukava varuste...
Kuinkas muuten tällaisina kauniina päivinä tällä risteilylaiturin ja keskustan välisellä linjalla riittää matkustajia? Itse olen havainnut, että ainakin aamuisin laivan saavuttua nuo bussit lähtevät melko tyhjinä, mutta jos sää on kaunis monet matkustajat tuntuvat kävelevän Hernesaaresta keskustaan, vaikkei matkan Hernesaaren "luonnonkauniilta teollisuusalueelta" luulisi inspiroivan ketään kävelemään tuota pitkähköä matkaa keskustaan saakka.
 
738 sanoi:
Kuinkas muuten tällaisina kauniina päivinä tällä risteilylaiturin ja keskustan välisellä linjalla riittää matkustajia?
Jos eilistä katsotaan, niin hyvin riitti. Aamulla kahdeksalta aloitettiin neljällä autolla ja pari-kolme kierrosta sai ajaa putkeen, joka kerralla istumalasti tai muutama paikka vajaana. Näissä shuttleissa ei yleensä seisomapaikkoja käytetä, vain jos joku välttämättä haluaa. Päivällä on hieman vähemmän porukkaa, jolloin pyritään pitämään sitä mainostettua 15 minuutin vuoroväliä. Yleensä tämä meinaa sitä, että Hernesaaresta lähdetään vartin välein, ja Erottajalta seuraavan vuoron alta pois. Noin pari tuntia ennen viimeiseksi mainittua vuoroa takaisin laivalle, alkaa porukka kerääntymään Erottajalle, jolloin saa taas ajaa putkeen eestaas täysiä lasteja.
 
Shuttle-ajossa on takavuosina näkynyt myös Jyrkilän, Lehtimäen ja Westendin Linjan katureita.
 
Tuli tässä pari päivää sitten erään laivaspotterin kanssa puhetta siitä kuka toimii tilaajina näissä kuljetuksissa? Nuo suoraan laivalta retkille suuntaavat bussit lienevät näiden risteilymatkustajien palveluun erikoistuneiden matkailuyritysten tilaamia, mutta kuka toimii tilaajana näissä shuttlebusseissa, jotka eivät kuljeta matkustajia millekään retkelle, vaan ainoastaan laivalta keskustaan? Maksaako näiden bussien viulut varustamo, Helsingin satama tai joku muu kaupungin yksikkö?

Kesän vilkkaimpana risteilijäpäivänä 28.7 ei tieto tästä shuttlebussista näyttänyt kulkeneen kaikille Hernesaareen saapuneille matkustajille, kun myös bussin 16 kyytiin nousi joukko risteilijöiden matkustajia.
 
738 sanoi:
Tuli tässä pari päivää sitten erään laivaspotterin kanssa puhetta siitä kuka toimii tilaajina näissä kuljetuksissa? Nuo suoraan laivalta retkille suuntaavat bussit lienevät näiden risteilymatkustajien palveluun erikoistuneiden matkailuyritysten tilaamia, mutta kuka toimii tilaajana näissä shuttlebusseissa, jotka eivät kuljeta matkustajia millekään retkelle, vaan ainoastaan laivalta keskustaan? Maksaako näiden bussien viulut varustamo, Helsingin satama tai joku muu kaupungin yksikkö?
Käsittääkseni varustamo ostaa kaikki palvelut joltain matkailuyritykseltä, joka sitten tilaa sekä retkibussit että shuttlebussit mistä tilaa. Ainakin näin tapahtuu erään matkailuyrityksen osalta; olettaisin siis että myös muut toimivat samalla tavalla.

738 sanoi:
Kesän vilkkaimpana risteilijäpäivänä 28.7 ei tieto tästä shuttlebussista näyttänyt kulkeneen kaikille Hernesaareen saapuneille matkustajille, kun myös bussin 16 kyytiin nousi joukko risteilijöiden matkustajia.
Melko yleistä, 16:lla kun pääsee suoraan esimerkiksi Kauppatorille, ja lähemmäksi Uspenskin katedraalia jonne varsinkin italialaiset tuntuvat suuntaavan. Lisäksi risteilymatkustajat joutuvat useimmiten maksamaan pelkästään yhdensuuntaisesta shuttlekyydistä enemmän kuin täkäläisen 2 euron kertalipun hinnan.
 
vko sanoi:
Lisäksi risteilymatkustajat joutuvat useimmiten maksamaan pelkästään yhdensuuntaisesta shuttlekyydistä enemmän kuin täkäläisen 2 euron kertalipun hinnan.
Toisiin risteilypaketteihin sisältyy kuljetukset satamasta kaupunkiin ja takaisin, toisiin ei. Kuljettajan ei onneksi tarvitse tästä huolehtia 8)
 
ilpo sanoi:
Toisiin risteilypaketteihin sisältyy kuljetukset satamasta kaupunkiin ja takaisin, toisiin ei.
Senpä takia siellä olikin välissä sana "useimmiten", eli ei aina. :)

ilpo sanoi:
Kuljettajan ei onneksi tarvitse tästä huolehtia 8)
Kylläpä tuota lippukontrollia yritettiin meille sysätä erään kerran kun olin ajelemassa. Mutta alapa siinä nyt turistille sanomaan, että "ei toi sun lippus kelpaa, kävele tai ota taksi". Noh, laivayhtiön piikkiinhän se meni ja terveiset järjestelystä kyllä menivät eteenpäin (toivottavasti).
 
Takaisin
Ylös