Katuri pikavuorossa

sm3

Suljettu tunnus
Liittynyt
16 Kesäkuu 2010
Viestit
1,343
Joskus kuulee aina huhuja että jollain pikavuorolla olisi ollut katuri. Ovatko vain huhuja vai onko noin joskus käynyt?
 
Mulla on muistikuva, että ainakin Länsilinjat:n Tampere–Ikaalinen-pikavuoroissa olisi käytetty low entry-seutubussikalustoa.

Niin, ja TKL:n pikavuorolinjoilla vielä 90-luvun alussa ei muuta kalustoa ollutkaan, mutta sitä ei tässä taidettu kysyä. :p
 
Joskus kuulee aina huhuja että jollain pikavuorolla olisi ollut katuri. Ovatko vain huhuja vai onko noin joskus käynyt?

Taisi olla kesä 2010, kun PIKA Tampere - Ikaalinen vuorossa oli Volvo B58/Wiima K202 vm. -77/-90 ja männä viikolla taisi VAKIO Ikaalinen - Tampere Vuorossa olla L94 6x2/Scala. Ja joskus kuullut juttua et olisko Savossa päin joskus ollut Ikarus e94 PIKA-vuorossa? Joku saanee vavistaa.
 
Mitenköhän mahtaa paketit ja laukut mahtua Scalaan tai E94 Ikarukseen. Wiimassakin taitaa tehdä ahdasta.

Mikä noilla linjoilla on normi autoina?
 
Mitenköhän mahtaa paketit ja laukut mahtua Scalaan tai E94 Ikarukseen. Wiimassakin taitaa tehdä ahdasta.

Mikä noilla linjoilla on normi autoina?

Wiimalaisessa nyt jonkinlainen rahtitila on mutta käsittääkseni tuossa Scalassa ei ole. Ja eihän nyt rahtia sit oteta ku ei sitä matkustamoon voi ottaa mutta kyllä länskä tyyliin kerran otettiin Wiimalaisessa :D Joissakin Paunun Scaloissa on pieni rahtitila. Ainakin Ikaalisten vuoroissa normaalisti kaikkea puolituristi (esim. B12B 8700) tai turistikalustoa.
 
Joskus kuulee aina huhuja että jollain pikavuorolla olisi ollut katuri. Ovatko vain huhuja vai onko noin joskus käynyt?

Vuorela on välillä ajellut Hamina - Helsinkiä uudella Scalallaan, tosin siinä on ihan turistipenkit.

Aikoinaan kun itse kuljin säännöllisesti Hamina - Helsinki -väliä, niin Onnilla saattoi olla joskus sunnuntain erikoispikavuoron saattoautona katuritasoinen auto.
 
Savonlinja ainakin harrastaa sitä, että autoja siirretään Mikkeliin suurempiin huoltoihin reittejä pitkin ja tällöin on ollut esimerkiksi Ikaruksia ja jopa erään kerran Säffle linjalla. Yksi reitti, jolla on vilkasta kalustonsiirtoa oli ainakin ennen Kotka-Kouvola-Mikkeli vakiovuoro, mutta myös pikavuoroilla näkyy silloin tällöin vähän omituisia autoja.
 
Savonlinja ainakin harrastaa sitä, että autoja siirretään Mikkeliin suurempiin huoltoihin reittejä pitkin ja tällöin on ollut esimerkiksi Ikaruksia ja jopa erään kerran Säffle linjalla. Yksi reitti, jolla on vilkasta kalustonsiirtoa oli ainakin ennen Kotka-Kouvola-Mikkeli vakiovuoro, mutta myös pikavuoroilla näkyy silloin tällöin vähän omituisia autoja.

Tuo Kotka-Kouvola-Mikkeli vuoro näyttää olevan n. 180km. Varmaan "mukava" matkustaa tuommonen matka paikkurilla. :lol: Ovatko nuo ikarukset E94F mallia? Entä Säffle?
 
Sekä E94F, että E95F on näkynyt reitillä... Yleensä Kouvolan autoja matkalla Mikkeliin remonttiin, joskus ollut autonvaihto Kouvolassa. Säffle oli System 2000. Reitti itsessäänkin on aika tuskallinen, vakiovuoro joka kiertää kaikki kylät ja tienpientareet. Kalustona usein jotain ritsoja, aikoinaan 2000-luvun puolessä välissä oli paljon Kutter Decoja ja sitten pidemmän aikaa SL 415 "pikku-MAN". 8)

Tässä vielä kuvatodiste: http://www.flickr.com/photos/viima/207865770/

Kuva on netistä linkitetty, kuvaajana "viima".
 
Ei ole pikavuoro, mutta Pekola ajaa Scalalla Hämeenlinna-Helsinki-reittiä.

http://koti.mbnet.fi/b10m/tsb/picture.php?photo=5850

Ja väki kerkiää vaihtumaan monta kertaa matkan varrella - kukaan ei matkusta päästä päähän. Hieman vastaavalla vuorolla (HML-Lohja) kulkiessa meni ensimmäinen satsi HML-Miemala viimeisten jäädessä Tervakoskella, seuraava satsi sitten Tervakoskelta Vähikkälään, josta mentiin tyhjänä Lopelle, josta täysi autollinen jälleen, joista käytännössä kaikki jäivät (minä mukaanlukien Läyliäisissä).

Ilmeisesti Pekolalle tuli myös toinen Scala Borås Lokaltrafikilta, onkos tuosta jo havaintoja?
 
Englannissa linja-autot on jaettu tiukasti joko Bus tai Coach ja niitten välimuotona on Dual Purpose, elikkä katuauton ( bus´n ) kori ja turistimallin ( coach´n ) tai edes paikkurimallista poikkeavat korkeat jakkarat. Kun tutkii englantilaisia harrastesivuja, huomaa helposti tämän jaon. Ennenhän Suomessa ei turistimallit juurikaan eronneet tavallisista maaseutubusseista tai lähiliikennettäkin ajettiin kuten silloin kutsuttiin puolituristeilla. Vielä 60-luvulla yleinen muitten kuin liikennelaitosten bussityyppi oli juuri puolituristi. Varsinaisia täysturisteja oli aika vähän. Esimerkkinä 60-luvulla ja myöhemminkin Someron Linja / Auto-Arvela yhtiössä pitkän matkan ja jopa pikavuoroauton sekä lähiliikennebussin ainoa ero oli ensinmainitussa oli yksi ovi ja jälkimmäisessä lisäksi keskiovi. Tällaisia Pekolan Scalan tapaisia on myyty mm. Ruotsiin paljon maaseutuliikenteen yleisbusseiksi, onhan siinä vain 110-ovet ja katuliikenteeseen myydyissä on enemmän ovia. Keski-Euroopassa maaseutuliikenteen yleisbusseissa ( Saksassa Überlandbus ) on tavallisesti 120 ovet ja kuitenkin korkeat istuimet.
 
Takaisin
Ylös