Pekola

Jollainhan ne 60-luvun romut on korvattava, ja jos ei ole pötäkkää tarpeeksi niin sitten pitää ostaa mitä vähemmällä saa.. :)

Tämä kommentti lienee heitetty ilmoille ilman perehtymistä todellisuuteen? Luntata voit hyvin Miskan kalustolistasta. Kyllä ne 80-lukulaisetkin (sallittakoon kirjoitusvirhe sinulle) alkaa olla jo historiassa.
 
no niin, hetki sitten havaittu Hämeenlinnassa Pekolalla Wiima K202, KTG-775

Arvauksena heitän ilmoille teorian, että kyseessä on ex VT #288 (YAM-159), sillä auto oli kokomusta keulaa lukuunottamatta. Ovissa myös tutun väriset tangot.
 
Viimeksi muokattu:
Pekolan autot 1 ja 5 (1-Carrus Fifty-Scania L113) (5-Carrus City L-Volvo B10B LE) ajoivat tänään Lahden rautatieaseman ja Messukeskuksen välillä kuskaamassa väkeä Moottoripyörämessuille.
 
Lahti - Hämeenlinna vuorossa eilen Pekolan uusin uitto 19 CHN-919 Carrus Vega Volvo. Alta paistoi hieman vanha teksti Abrahamsson tms. Tietääkö kukaan enemmän tästä ? Siistinnäköinen oli tuo uutuus.

Kaksi mahdollista vaihtoehtoa löytyi, Abramssons Buss #12 ja #14. Molemmat Volvo B10B LE / Carrus Vega L, 12-metriä ja 41 paikkaa. Rekisteröity joulukuussa 2000, kuitenkin samana päivänä, että edes tekstiviestihaulla on hankala selvittää kumpi on kyseessä.

#12 = YV3R4D4141A007228 (vielä ajossa)
#14 = YV3R4D4101A007226 (omistaja NNT.se, tosin ei löytynyt myyntisivulta)

Toisesta näistä löytyi kuviakin (eli siitä, joka oli myytävänä)
http://www.phbuss.se/bussbilder_sve...sons_buss_nordmaling_busstation_0705_2007.htm
http://www.bussbilder.com/sidor/bil...s/slides/abramssonsbuss_14_a_umea_070719.html
http://www.bussbilder.com/sidor/bil...uss/slides/abramssonsbuss_14_umea_070719.html
 
Pekolan Liikenteellä on ainakin kaksi Scania L94UB / Ikarus E94F -kaupunkiautoa, joiden taustaan kuuluu Transdev ja edelleen Westendin Linja. Toinen on näkynyt Rengon suunnan maaseutulinjalla ja toinen Hämeenlinnan kaupunkilinjoilla, esimerkiksi linjalla 12. Ainakin yksi näistä ORI-kilpisistä autoista liikkuu edelleen nk. Veolia-väreissä, sitä vastoin linjalla 12 on Ikarus E94F nähty Pekolan omassa väriasussa.

Hämeen Sanomien mukaan Pekola aloittaa pikavuoron Hämeenlinna - Jyväskylä - Hämeenlinna. Vuoro näkyy myös Matkahuollon verkkokaupassa, josta ensimmäiseen (1.11.2016 klo 6:00) lähtöön voi tätä kirjoitettaessa ostaa tarjouslipun hintaan 1,00 eur.

Hämeen Sanomien uutinen (osa jutusta voi olla maksumuurin takana).
 
Ainakin yksi näistä ORI-kilpisistä autoista liikkuu edelleen nk. Veolia-väreissä, sitä vastoin linjalla 12 on Ikarus E94F nähty Pekolan omassa väriasussa.
Nyt näin kokemattomampana harrastelijana on ihan pakko kysyä: millainen on "Pekolan oma väriasu" näin vuoden 2016 lopulla mielestäsi? ;)
 
Hämeen Sanomien mukaan Pekola aloittaa pikavuoron Hämeenlinna - Jyväskylä - Hämeenlinna. Vuoro näkyy myös Matkahuollon verkkokaupassa, josta ensimmäiseen (1.11.2016 klo 6:00) lähtöön voi tätä kirjoitettaessa ostaa tarjouslipun hintaan 1,00 eur.

Näin palautetaan taas joukkoliikenneyhteys Hämeenlinnan ja Padasjoen välille. Suorat yhteydet lopetettiin muistaakseni vuonna 2011 ja sitten vielä muutaman vuoden ajan oli arkisin yksi kömpelö vaihdollinen yhteys molempiin suuntiin. Lisäksi Padasjoki ja Kuhmoinen saavat taas parin vuoden tauon jälkeen aamuyhteyden Jyväskylän suuntaan. Uusi Pekolan pikavuoroyhteyshän on itse asiassa teoreettisella tasolla aika näppärä. Kokonaismatka-aika yhteen suuntaan 2 tuntia 45 minuuttia on jo melko kilpailukykyinen junan kanssa (suora vaihdoton yhteys junalla nopeimmillaan 2 tuntia 24 minuuttia) ja tällaiselle yhteydelle voisi mahdollisesti olla jopa kysyntää varsinkin nyt kun Hämeenlinnan junavuoroja on karsittu. Hinta on kaikin puolin halvempi kuin junalla. Käytännöstä en sitten tiedä. Aamulla ehkä saattaisi olla työmatkalaisia, mutta kuinka monella on arkipäivinä puolenpäivän aikoihin asiaa Jyväskylästä Hämeenlinnaan. :lol: Pahoin pelkään, että bussi kulkee tyhjänä ja koko yhteys lopetetaan aika nopeassa aikataulussa. :frown: Se on sääli, koska mielestäni on hienoa, että yritetään laajentaa joukkoliikenteen verkkoa ainaisten supistamisten sijaan. Ja tällaisessa yhteydessä voisi olla ihan potentiaalia, mikäli aikataulut olisivat optimaaliset ja sitä osattaisiin markkinoida.

Hämeen Sanomien uutinen (osa jutusta voi olla maksumuurin takana).

Ja taas tyypillinen esimerkki siitä, kuinka nykyajan toimittajat eivät tee journalismia vaan toistavat orjallisesti tiedotteita. Jo Pekolan alkuperäisessä tiedotteessa oli tuo 140-tie, vaikka toimittaja olisi melko nopealla googlauksella voinut selvittää, että sehän on valtatie 24, jota pitkin matkataan Padasjoelta Jämsään.
 
Hämeen Sanomien mukaan Pekola aloittaa pikavuoron Hämeenlinna - Jyväskylä - Hämeenlinna. Vuoro näkyy myös Matkahuollon verkkokaupassa, josta ensimmäiseen (1.11.2016 klo 6:00) lähtöön voi tätä kirjoitettaessa ostaa tarjouslipun hintaan 1,00 eur.

Pekola on hakenut ko. vuoroa lakkautettavaksi 15.10.2017 alkaen.
 
Numerolla #42 liikkunut MRG-842 (Volvo B12 Carrus Star 602 vm. 2000) on poistunut yhtiön kalustosta ja auto on myyty maaliskuussa Kasilinjalle Somerolle.
 
Pekolalle on tullut ex. PL 970 BCI-619 Scania Lahti Eagle numerolle 35. Rekisterinumeroksi on vaihtunut CLA-294.

Kuva
 
Takaisin
Ylös