Turistibussien toimintaedellytykset Helsingissä

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,148
Noh, ehkä ensi kesä on parempi, kun näyttää siltä että ainoa väylä jonne muut kiertoajelubussit pääsevät on Kehä III (kannanotto Helsingin tusitibussivihaan).

Mitäs tämä tarkoittaa? Mitkä kiertoajelubussit, ja millaisia rajoituksia on tulossa, ja kuka suunnittelee taikka päättää niistä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kuopio Hop on - Hop off

Mitäs tämä tarkoittaa? Mitkä kiertoajelubussit, ja millaisia rajoituksia on tulossa, ja kuka suunnittelee taikka päättää niistä?

Viime vuoden lokakuussa kiellettiin turstibusseilta pääsy Temppelinaukion kirkolle, tällöin bussit ohjattiin autotalon pysköintialueelle. Onkin ollut kesän ajan surullista seurata kuinka pettyneet vanhukset ovat saaneet viettää 45 minuuttia istuen alati lämpenevässä bussissa, koska eivät ole lämpimänä päivänä jaksaneet kävellä ylämäkeä lähes puoli kilometriä kirkolle, joka monille oli senaatintorin ohella tärkein syy lähteä kiertoajelulle risteilylaivaltaan.

Ensi kesäksi on kuulemani mukaan kaavailtu rajoituksia turistibusseille myös senaatintorille. Eikä tänäkään kesänä ole saanut pysäköidä edes matkustajien jättämistä varten kirkon eteen, sillä se kuulemma pilaa valokuvat. Se, että tori on koko kesän ollut täynnä kaikekirjavaa telttaa ynnä muuta hökötystä ei pilaa valokuvia. Paras eistys rakkaalta pääkaupungiltamme oli kuitenkin tuoda kymmenen satamakonttia myyntikojuiksi parin viikon ajaksi. Kontteja ei tietenkään voinut sijoittaa torin laidoille, vaan keskelle. Mutta, eihän nämäkään sitten kaiketi pilannut ainuttakaan valokuvaa, sillä sellaisia oli täysin mahdoton tänä aikana ottaa.
Japanilaiset eivät tykänneet!

Ja kuuleman mukaan suunnitelmissa on kieltää turistibussit myös Merikannontieltä ensi kesäksi. Tämän kiellon myötä Sibeliusmonumentille jää enää 4-5 bussin parkkipaikat Mechelininkadun puolelle. Kun satamissa on 5-6 laivaa, aamupäivän aikaan monumentillä on sellaiset 10-15 bussia samaan aikaan, yhteensä kaupungilla liikkuu 50-70 turistibussia.

Yhtälö on mielenkiintoinen, sillä Helsingin kaupunki on joka vuosi iloinnut kaupunkiin saapuvien risteilyalusten kasvavasta määrästä. Kuitenkaan ei haluta tarjota puitteita esitellä kaupunkia näille matkaajille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kuopio Hop on - Hop off

Jaa-a, aika hurjalta kuulostaa. Onhan se totta, että bussiarmada Senaatintorilla on ruma ja varsinkin Lehtimäen liikenteen keskellä toria seisseet bussit olivat suorastaan rivoja. Mutta samaa mieltä olen siitä, että ne Senaatintorin siniset kontit olivat kyllä todellinen mauttomuuden pohjanoteeraus. Designpääkaupunki? Hah. Tavarasatama kirkon edessä, satamajätkät vaan puuttuivat.

Merikannontielle ei mahdu busseja oikeastaan ollenkaan, kyllähän ne ovat siellä tiellä kun ei siinä mahdu henkilöautoliikennekään kulkemaan.

Mutta jos Helsinkiä halutaan turistikaupunkina kehittää muutenkin kuin juhlapuheissa, niin kieltämisen sijaan pitäisi etsiä ratkaisuja. Merikannontie on ahdas jo henkilöautoillekin – mitä jos sen vaikkapa yksisuuntaistaisi ja tekisi monumentin kohdalle pysäköintitilaa busseille? Ei siitä yksisuuntaistamisesta kukaan kärsisi, kun tarkoitus muutenkin on, että ajetaan Mecheliniä.

Senaatintori on vaikeampi, kun busseja ei voi ajaa väistöparkkiin mihinkään lähelle, kun ei missään ole tilaa. Kanavaterminaalin paikalle bussipysäköinti ja Senaatintorille ainoastaan jättö- ja ottomahdollisuus? Kyllä ratkaisuja on.

Kuka tekee päätökset näistä turistibusseja koskevista rajoituksista, KSV:n liikennesuunnitteluko? Sinne kaivattaisiin monellekin osastolle vähän enemmän resursseja ja viitseliäisyyttä.
 
Vs: Kuopio Hop on - Hop off

Mutta jos Helsinkiä halutaan turistikaupunkina kehittää muutenkin kuin juhlapuheissa, niin kieltämisen sijaan pitäisi etsiä ratkaisuja. Merikannontie on ahdas jo henkilöautoillekin – mitä jos sen vaikkapa yksisuuntaistaisi ja tekisi monumentin kohdalle pysäköintitilaa busseille? Ei siitä yksisuuntaistamisesta kukaan kärsisi, kun tarkoitus muutenkin on, että ajetaan Mecheliniä.

Totta. Ahdasta siellä on, mutta yksisuuntaistaminen auttaisi huomattavasti. Ei tuolla Merikannontiellä oikeastaan kovin usein pysäköidä. Toimii enemmänkin jättöpaikkana, jonka jälkeen bussi ajaa Mechelininkadulle sillä aikaa kun ryhmä on ihmettelemässä putkia. Tämä on myös auttanut pysäköintitilojen puutteessa, kun pysäköintiaika Mechelinillä on jäänyt lyhyeksi.
Merikannontie on vaan ollut siksi tärkeä reitti, että se on usein sopiva menireitiksi että saadaan bussi kätevästi Mechelinkadulle oikein päin. Lisäksi rantaa pitkin ajaminen on kaunis väylä, joka luulisi olevan itse kaupunginkin etujen mukaista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tässä muutamana kesänä olen myös pyöritellyt risteilyturisteja stadissa ja heti kun Temppeliaukion kirkon rajoitukset astuivat voimaan niin eräät matkatoimistot jättivät koko kohteen pois perusohjelmasta (3 h SightSeeing). Syynä nimenomaan lisääntynyt kävelymatka pysäköintipaikalta kirkolle. Perusohjelma kuitenkin sisältää Helsingin merellisiä nähtävyyksiä niin paljon, että siihen ei voida laittaa 30 min ylimääräistä kävelyaikaa jättämättä olennaisia paikkoja kokonaan käymättä. Senaatintorille jos tulee samanlainen järjestely niin kävelytetäänkö turistit Kanavaterminaalilta?
 
Eiköhän näihin ongelmiin ole yksinkertainen ratkaisu se, että monumentin luona on bussipysäkki matkustajien jättämistä ja ottamista varten. Ongelmahan on bussien pysäköiminen, ei pysähtyminen. Ja sitten bussille on suunniteltu reitti siitä, minne se menee ja mistä taas tulee.

Kun on kyse risteilymatkustajista, heidänhän ei tarvitse käyttää samaa autoa tullessa ja mennessä. Vaan liikenne voi toimia bussilinjan tapaan. Cruiser Shuttlet ovat kuin Hop-on-hop-off -busseja. Ryhmillä on edelleen oma opas, joka huolehtii kierroksen aikataulusta ja siitä, että ryhmät osaavat lähteä kohteesta ajallaan. Vaikka nousevat eri autoon kuin millä tulivat.

Tällä järjestelyllä on sekin etu, että katu- ja pysäkkikapasiteettia tarvitaan vähemmän. Esim. Temppeliaukion kirkon kanssa turistibussien pysäköinti kauemmaksi vain pahentaa ongelmaa. Mitä kauempana bussi on, sitä pidempään sen on seistävä tämän kohteen vuoksi. Ja sitä usammalle bussille on oltava samanaikainen seisontatila.

Ja sitten tietenkin vielä se, mitä pidetään tärkeämpänä. Autojen seisottamista katujen varsilla vai kaupungin toimivuutta? Turistit ovat yksi osa kaupungin elämää. Ja minusta se on arvokkaampi osa kuin peltipurkkien seisottaminen paraatipaikoilla ja nähtävyyksien ympärillä. Ei tietenkään sovi autopuolueelle, mutta eihän sille sovi mikään.

Miten tämäkin on niin vaikeata?

Antero
 
Eiköhän näihin ongelmiin ole yksinkertainen ratkaisu se, että monumentin luona on bussipysäkki matkustajien jättämistä ja ottamista varten. Ongelmahan on bussien pysäköiminen, ei pysähtyminen. Ja sitten bussille on suunniteltu reitti siitä, minne se menee ja mistä taas tulee.

Kun on kyse risteilymatkustajista, heidänhän ei tarvitse käyttää samaa autoa tullessa ja mennessä. Vaan liikenne voi toimia bussilinjan tapaan. Cruiser Shuttlet ovat kuin Hop-on-hop-off -busseja. Ryhmillä on edelleen oma opas, joka huolehtii kierroksen aikataulusta ja siitä, että ryhmät osaavat lähteä kohteesta ajallaan. Vaikka nousevat eri autoon kuin millä tulivat.

Tällä järjestelyllä on sekin etu, että katu- ja pysäkkikapasiteettia tarvitaan vähemmän. Esim. Temppeliaukion kirkon kanssa turistibussien pysäköinti kauemmaksi vain pahentaa ongelmaa. Mitä kauempana bussi on, sitä pidempään sen on seistävä tämän kohteen vuoksi. Ja sitä usammalle bussille on oltava samanaikainen seisontatila.

Ja sitten tietenkin vielä se, mitä pidetään tärkeämpänä. Autojen seisottamista katujen varsilla vai kaupungin toimivuutta? Turistit ovat yksi osa kaupungin elämää. Ja minusta se on arvokkaampi osa kuin peltipurkkien seisottaminen paraatipaikoilla ja nähtävyyksien ympärillä. Ei tietenkään sovi autopuolueelle, mutta eihän sille sovi mikään.

Miten tämäkin on niin vaikeata?

Antero

Niin Antero, kerro ihmeessä meille maailman tyhmille miten tämäkin on näin jesuksen vaikeaa. Yksinkertainen asia. Ja kerro samalla mikset ole hakenut LSS:n tai Tumlaren palvelukseen organisoimaan ajoja kun sinulla nyt on näin helpot ratkaisut asiaan.

Olisiko asia kuitenkin niin, että kun yhdelta risteilyalukselta lähtee parikymmentä bussia, niistä vain 2-3 kertää saman ohjelman mukaan. Osa kiertää pelkästään kaupungin neljässä tunnissa, osa aloittaa kanavaristeilyllä ja jatkaa nopealla kiertoajelulla, ja osa käy Nuuksiossa, osa Porvoossa. Tuo sinun esittämäsi visio ei vain yksinkertaisesti toimi, jos toimisi olisi se varmaan otettu käyttöön. Eikä ne turistit halua kaikkia tarvikkeitaan kantaa aina mukanaan autosta poistuessaa.

Turistit ovat osa kaupungin elämää. Turismiin liittyy aina myös bussiliikenne.

Joten Antero, miten tämä on aina niin vaikeaa?

Hyvästi!
 
Eikö ollutkaan tarkoitus pohtia asiaan jotain ratkaisua? Oliko tarkoitus vain valittaa? Anteeksi kovasti ilon pilaamisesta, jos näin oli.

Luin vain ketjun läpi, pohdin sitä mitä selitettiin ongelmaksi ja heitin idean, joka vaikutti ratkaisevan sen, mistä oli kerrottu. Ei ketjussa puhuttu siitä, miten järjestetään bussiretki Porvooseen tai Nuuksioon. Ne ovat aika kaukana Temppeliaukion kirkosta ja Senaatintorista. Ei myöskään kerrottu, että risteilymatkustajat ottavat laivasta matkatavaransa mukaan kiertoajelulle kaupungille.

Katselin kerran hetken risteilybussien touhua Lönnrotinkadun mäessä. Eivät bussit siinäkään seisseet odottamassa samoja ihmisiä, vaan toivat yhdet ja ottivat toiset. Miten se siinä toimii, mutta ei Temppeliaukiolla tai Senaatintorilla?

Mutta joo. Ehkä minä ymmärsin väärin, että tavoite on kuljettaa turisteja nähtävyyksien luokse. Se on eri asia kuin pysäköidä busseja nähtävyyksien luokse.

Antero
 
Lassella on aika vahva usko siihen, että nykytilanne on välttämättä paras mahdollinen. Niin se zen-henkisesti onkin, mutta se ei kerro mitään parhaasta mahdollisesta tilanteesta huomenna. Kompromissit elävät, ja kaupunkilaisten kannattaa painostaa matkanjärjestäjiä kunnioittamaan kaupunkiympäristöä. Turismi on voimakas kuluttava voima, jonka vaikutuksen näkee parhaiten herkässä luontoympäristössä. Kaupunki kestää enemmän mutta sekin kuluu ja menettää arvonsa, jos turismi määrää tahdin.
 
Eiköhän näihin ongelmiin ole yksinkertainen ratkaisu se, että monumentin luona on bussipysäkki matkustajien jättämistä ja ottamista varten. Ongelmahan on bussien pysäköiminen, ei pysähtyminen. Ja sitten bussille on suunniteltu reitti siitä, minne se menee ja mistä taas tulee.

Kun on kyse risteilymatkustajista, heidänhän ei tarvitse käyttää samaa autoa tullessa ja mennessä. Vaan liikenne voi toimia bussilinjan tapaan. Cruiser Shuttlet ovat kuin Hop-on-hop-off -busseja. Ryhmillä on edelleen oma opas, joka huolehtii kierroksen aikataulusta ja siitä, että ryhmät osaavat lähteä kohteesta ajallaan. Vaikka nousevat eri autoon kuin millä tulivat.

Tällä järjestelyllä on sekin etu, että katu- ja pysäkkikapasiteettia tarvitaan vähemmän. Esim. Temppeliaukion kirkon kanssa turistibussien pysäköinti kauemmaksi vain pahentaa ongelmaa. Mitä kauempana bussi on, sitä pidempään sen on seistävä tämän kohteen vuoksi. Ja sitä usammalle bussille on oltava samanaikainen seisontatila.

Ja sitten tietenkin vielä se, mitä pidetään tärkeämpänä. Autojen seisottamista katujen varsilla vai kaupungin toimivuutta? Turistit ovat yksi osa kaupungin elämää. Ja minusta se on arvokkaampi osa kuin peltipurkkien seisottaminen paraatipaikoilla ja nähtävyyksien ympärillä. Ei tietenkään sovi autopuolueelle, mutta eihän sille sovi mikään.

Miten tämäkin on niin vaikeata?

Antero

Olen lähettänyt JLF:n ylläpidolle pyynnön lakkauttaa tunnukseni, mutta kun sitä ei ole vielä tehyt, niin kommentoidaan nyt tätä.

Jos ei tiedä mitään aiheesta jota haluaa kommentoida, tarviiko silloin kommentoida? Etenkään jos lopettaa viestin lauseella "Miten tämäkin on niin vaikeata?"

No, jos tietää jotain aiheesta, tietää myös että risteilykuljetuksissa etenkin Porvoo on hyvin suosittu kohde, ja näihin retkiin sitältyy luonnollisena osana myös Helsingin päänähtävyydet.

Lönnrotinkadulla touhuavat bussit ovat shuttle busseja laivasatamista keskustaan. Ne eivät siis ole kiertoajeluita, eikä niissä ole opasta mukana. Ne tuovat matkustajat suorinta reittiä Lönnrotinkadulle ja vievät sieltä aikanaan takaisin laivasatamaan.

Jos haluaa tuoda ehdotuksia julki, voi sen tehdän ilman loppuun liitettyjä provosointeja. Kuitenkin provosoinnit tuntuvat olevan Joukkoliikennefoorumin tärkein osa, etenkin niitä kohtaan jotka työskentelevät joukkoliikenteen parissa. Tämä on itse asiassa huonohenkisin alan foorumi jonka tiedän. Siksi olen lähettänyt ylläpidolle pyynnön sulkea tunnukseni. Tämä jääköön viimeiseksi viestikseni.
 
En minä ainakaan näe ongelmaa Alun esittämässä ideassa, jossa bussillinen porukkaa oppaineen jätetään nähtävyyden viereen, bussi ajetaan sivummalle parkkiin, ja sovittuna ajankohtana noudetaan porukka pysäkiltä kyytiin. Vaikka sillä ihan samallakin bussilla.
 
Tossa pari kesää Hesassa turisteja kuskanneena, niin risteilyvieraita kuin aasialaisiakin, niin ainakin aasialaisilla retkiohjelma kaupungilla menee kutakuinkin näin: aamulla laukut ja porukka kyytiin joko Siljalta tai hotellista 2-4 tuntii saittaria mukaanlukien ruokailu ja lentokentälle taikka siljalle. Siinä ei kauheesti autoa ja porukkaa vaihdeta ku on 40 laukkua kyydissä. Tänä kesänä ei Pullmantour vaihtanut matkustajia Hesassa, mutta kahtena edellisenä kesänä kyllä. Silloinkaan ei olisi onnistunut auton ja porukan vaihto kesken matkaa. Merikannontien yksisuuntaistaminen olisi hyvä idea. Temppeliaukiolle ei oikein ole ratkaisua ainakaan minulla. Tämän kunnallisvaaliehdokkaan idea bussien pysäköinti Hietaniemen hautausmaan aidan viereen on hölmö idea.
 
Jos ei tiedä mitään aiheesta jota haluaa kommentoida, tarviiko silloin kommentoida? Etenkään jos lopettaa viestin lauseella "Miten tämäkin on niin vaikeata?"
Jos haluaa viestiinsä vain kollegoiden kommentteja, ei pidä kirjoittaa julkiselle foorumille. Jos haluaa asiantuntija-apua, pitää kääntyä asiantuntijapalveluita myyvien konsulttien puoleen, ei kysellä apua julkiselta foorumilta. Jos ylipäätään haluaa vastauksia tai ideoita johonkin ongelmaan, on ensin kuvattava ongelma, oli sitten kysymys julkisesta keskustelusta tai konsulttipalveluiden ostosta.

No, jos tietää jotain aiheesta, tietää myös että risteilykuljetuksissa etenkin Porvoo on hyvin suosittu kohde, ja näihin retkiin sitältyy luonnollisena osana myös Helsingin päänähtävyydet.
Ei ole kovin rakentavaa moittia toisia siitä, etteivät he tiedä ja osaa ottaa huomioon asioita, joita ei itse toisille kerro. Tällaisella foorumilla vastataan ensisijaisesti siihen, mitä joku on kirjoittanut. Ei siihen, mitä kirjoittaja ajattelee, mutta ei pane esille. Vasta eilen Rokko kuvasi, millaisia päiväretkipalveluita turistiliikenteessä on. Sen ohella, että on näitä kaupunkikuljetuksia. Mutta Rokkon kuvaamassakin tapauksessa turistiliikenne on vain pakko sovittaa siihen, että kaupungissa on muutakin toimintaa ja liikennetila on rajallista. Ei vain ole mahdollista ajatella, että turistibusseille pitää olla rajattomasti tilaa kaikkien turistikohteiden ympärillä. Eihän itse kohteillakaan ole rajatonta kapasiteettia.

Turistibussin kuljettajan ja operaattorin kannalta on tietenkin yksinkertaista ja vaivatonta, jos bussi saa seistä esim. Temppeliaukion kirkon oven edessä sen ajan, jonka bussilastillinen turisteja ihmettelee kirkkoa sisältä. Mutta kun sinne kirkkoon mahtuu kerralla usean bussin verran turisteja, niin tätä helppoa oven edessä pysäköintiä ei mitenkään voi niille kaikille järjestää. Mutta sen ottamisen ja jättämisen voi. Eli turistien hyvä palvelu edellyttää, että turistibussioperoinnissa nähdään vähän vaivaa. Jos se ei kiinnosta, niin on parempi vaihtaa alalle, jossa ei joudu kokemaan asiakaspalvelun vaivaa.

Minä en pidä kohtuuttomana järjestää henkilöautojen pysäköinnistä tilaa turistibusseille. Enkä pidä kohtuuttomana sitäkään, että turistinähtävyyden vieressä asuvan tulee sietää turistiliikenne. Se on osa kaupunkielämää, ja jos ei sitäkään kestä, niin aina on mahdollisuus muuttaa lähiöön, jossa turistit eivät ole vaivaksi. Mutta on aivan selvä, että oikea ratkaisu edellyttää joustavuutta, soveltamista ja vaivan näköä kaikilta osapuolilta.

Tästä keskusteluketjusta – siis näkyville kirjoitetusta, ei kirjoittajien ajatusten luvusta – tulee sellainen käsitys, että kaupunki ja turistiliikenteen harjoittajat ovat napit vastakkain siten, että vaikka turistien ja bussien määrä kasvaa, kumpikaan osapuoli ei halua sopeutua tilanteeseen kehittämällä käytäntöjä, joilla kasvuun kyetään vastaamaan. Mutta siinä uhittelussa vaan lopputulos on valmiiksi selvä, eli kaupunki voittaa, koska sillä on valta päättää siitä, miten katuja käytetään.

Toivottavasti turistibussioperaattoreilla ei ole Lassen tapainen asenne keskusteluissa kaupungin kanssa. Jos olisi, niin vaikeaksi kyllä kävisi.

Antero
 
Tästä keskusteluketjusta – siis näkyville kirjoitetusta, ei kirjoittajien ajatusten luvusta – tulee sellainen käsitys, että kaupunki ja turistiliikenteen harjoittajat ovat napit vastakkain siten, että vaikka turistien ja bussien määrä kasvaa, kumpikaan osapuoli ei halua sopeutua tilanteeseen kehittämällä käytäntöjä, joilla kasvuun kyetään vastaamaan. Mutta siinä uhittelussa vaan lopputulos on valmiiksi selvä, eli kaupunki voittaa, koska sillä on valta päättää siitä, miten katuja käytetään.

Ongelma kai on siinä että Helsingissä on muihin maailman pääkaupuneihin verrattuna liian vähän nähtävyyksiä, ja kaikki hajallaam niin siksi kaikki bussit ovat yhtaikaa niissä kolmessa samoissa paikoissa tasaisesti.

Jos Helsingissä olisi jokin "kuninkaanlinna" suurine ympäröivine toreineen ja keskiaikainen vanhakaupunki kävelyetäisyydellä niin sen pysäköinti olisi varmaan järjestetty niin että suurin osa busseista mahtuisi sinne yhtaikaa, mutta kun ei ole niin ei ole.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös