Turistibussien toimintaedellytykset Helsingissä

Jos haluaa viestiinsä vain kollegoiden kommentteja, ei pidä kirjoittaa julkiselle foorumille. Jos haluaa asiantuntija-apua, pitää kääntyä asiantuntijapalveluita myyvien konsulttien puoleen, ei kysellä apua julkiselta foorumilta. Jos ylipäätään haluaa vastauksia tai ideoita johonkin ongelmaan, on ensin kuvattava ongelma, oli sitten kysymys julkisesta keskustelusta tai konsulttipalveluiden ostosta.

Minä ja Antero taidamme olla kaksi tämän foorumin kovaotteisinta keskustelijaa, joiden välisissä väännöissä ei armoa anneta eikä pyydetä. Oletettavasti lukijasta riippuen kauhistus, ihastus, myötähäpeä ja viihdearvo sekoittuvat noissa väännöissä. Jääkiekkotermeillä kumpikin pelaa vastakkain jatkuvaa pikkusikaa eikä niittejäkään vältellä.

Vaikka itse kirjoitan kovaa Anteroa vastaan ja Antero hutkii takaisin yhtä lujaa ei tämä keskustelufoorumi ole liigakaukalo, jossa pitäisi olla tilaa vain kovimmille pelureille.

Minä uskallan myöntää kirjoittavani ajoittain kovaa ja sen että pelaan Anteron kanssa kovaotteisimman poliitikan sääntöjen rajamailla. Mutta en minä silti kaikkia kirjoittajia samalla lailla hutki.
 
Enkä pidä kohtuuttomana sitäkään, että turistinähtävyyden vieressä asuvan tulee sietää turistiliikenne. Se on osa kaupunkielämää, ja jos ei sitäkään kestä, niin aina on mahdollisuus muuttaa lähiöön, jossa turistit eivät ole vaivaksi.

Tätä kaupunkilaisten tunnettua sietokykyäkin pitää miettiä tarkasti. Lienee tosiaan kohtuullista, että kaupungissa asuvan on siedettävä tai ennemminkin haluttava tiettyä kaupungin elämää ympärilleen. Turistit ovat osa tätä. Turisteja kuljettavat bussit kapeilla kaduilla asukkaiden ikkunoiden alla eli kaupunkilaisten yhteisessä tilassa eivät sen sijaan ole minusta itseoikeudettua kaupunkielämää, etkä taida sitä tarkoittaakaan.

Maailmassa riittää kohteita, joihin ei pääse bussin kyydissä laukkujen kanssa. Tietysti busseilla tätä liikentoimintaa tekevät haluavat toimia niin ja turistillekin ratkaisu voi olla kätevä, mutta säännöt asetetaan silti paikallisesti ja asukkailla on tässä oikeutetusti sananvaltaa. Turisti on vieras muiden asuinympäristössä. Jos turismi loppuu siihen, ettei jokaisen kohteen ovelle tai mieluiten ovesta sisään pääse bussilla, niin saa arvatenkin kaupunkilaisten enemmistön mielestä loppuakin. En tosin usko, että loppuu.
 
Jos Helsingissä olisi jokin "kuninkaanlinna" suurine ympäröivine toreineen ja keskiaikainen vanhakaupunki kävelyetäisyydellä niin sen pysäköinti olisi varmaan järjestetty niin että suurin osa busseista mahtuisi sinne yhtaikaa, mutta kun ei ole niin ei ole.

No nyt haluaisin tietää esimerkin kaupungista, jossa on kaupungin keskustassa tällainen kuninkaanlinna suurine ympäröivine toreineen (joita en usko annetun pysäköintikäyttöön) sekä vanhakaupunki ja runsaasti bussien pysäköintitilaa. Sitä paitsi kuvaat jo sellaista kohdetta, joka on monta kertaa suurempi kuin kävelymatka Temppeliaukiolta Rautatiekadulle. Nythän ongelmana ei ole se, etteikö Temppeliaukiolle pääsisi bussilla, vaan se ettei sinne pääse ihan oven eteen. Puhutaan siis 300 metrin kävelymatkasta. Nyt todella haluaisin kuulla suositusta turistikohteesta, jossa ei olisi 300 metrin kävelymatkaa pysäköintialueelta.
 
Takaisin
Ylös