Helsingin ja Turun väliseen bussiliikenteeseen muutoksia

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Lähettelin liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huoviselle sähköpostia kuukausi sitten, jossa epäilin, miten Turunväylän ruuhkat vaikuttavat bussiliikenteen sujuvuuteen. Vastauksen näette alla, siinä oli itselleni uutta ainakin bussien reititys Lohjan kautta.

Susanna Huovinen sanoi:
Kiitos yhteydenotossanne, jossa kiinnitätte huomiota Turunväylän ruuhkiin.

Tällä hetkellä Helsingin ja Turun välinen moottoritie vetää linja-autoliikenteen melko hyvin. Jatkossa edellytykset sujuvalle linja-autoliikenteelle lisääntyvät, koska Kehä I:n parantamisen yhteydessä on tarkoitus rakentaa kolmannet kaistat Helsingin rajalta Kauniaisiin asti. Lisäksi moottoritien jatke sen nykyisestä päätepisteestä Lohjalle avattiin liikenteelle joulukuussa. Aivan uusi parannus Lohjan yhteyksiin tulee, kun Muurlan - Lohjan välinen moottoritie on käytettävissä vuonna 2009. Tällöin kaikki pikavuorot ajanevat Lohjan kautta.

Rautatieyhteyden rakentaminen Helsingistä Lohjan kautta Turkuun on ollut esillä hyvin pitkään. Asia on sikäli ajankohtainen, että liikenne- ja viestintäministeriö asetti marraskuussa 2004 työryhmän selvittämään ELSA - ratahanketta (Espoo-Lohja-Salo). Työryhmän tehtävänä on tuottaa 31.5.2006 mennessä riittävää ja perusteltua tietoa ELSA - radan tarpeesta ja mahdollisista linjausvaihtoehdoista jatkosuunnittelupäätöstä ja tulevia kaavavarauksia varten. Täten ensi keväänä tiedämme tästä ratavaihtoehdosta jälleen enemmän.

Rautatieyhteys Helsingistä Lohjalle ei ole kuitenkaan lähiajan hanke. Parhaimmassakin tapauksessa tämä rata voitaisiin rakentaa aikaisintaan ensi vuosikymmenen lopulla. Täten Helsingin ja Lohjan välinen liikenne tulee vielä pitkään perustumaan tieliikenteeseen. Tällä hetkellä näyttää kuitenkin siltä, että tiestön puolesta sujuvaa ja tiheää linja-autoliikennettä voidaan tulevaisuudessa ylläpitää.

Ystävällisin terveisin,

Susanna Huovinen
Liikenne- ja viestintäministeri
 
Eipä tuo sinällään mikään erityinen yllätys ole. Todennäköisestihän normaalipikavuoroille tehdään motarin Lohjan liittymään "solmupysäkki", jollaisia Tampereen motarilla on joka toisen kylän kohdalla.
Isompi yllätys olisi ollut, jos ministeri olisi arvellut normalipikavuorojen jatkossakin köröttelevän vanhaa tietä Hiidenveden ja Saukkolan kautta...
 
Helsingin ja Turun väliseen bussliikenteeseen muutoksia

Tiehallinnon nettisivuilla on milenkiintoinen tutkimus otsikolla "Helsingin ja Turun välisen pikavuoroliikenteen laatukäytävä ja sen kehittäminen".

Mitään mullistavaa opus ei sisällä, mutta joitakin mielenkiintoisia reitti- ja poikkeamisvaihtoehtoja kyllä.

Turun pää: pikavuoro voisi siirtyä Hämeenkadun kautta TYKS:n ohi suoraan Helsingin moottoritielle. Reitti nopeutuisi ja sairaala, biokeskukset ja yliopisto tulisivat nykyistä paremmin reitin varteen. Haittapuoli: Kaarina ja Paraisten suunta jäisi paitsioon. Suositus: nykyinen käytäntö jatkukoon.

Muurla-Lohja: pikavuorot voittavat matka-ajassa 7-10 min, jos ne siirtyvät motarille. Ero on suurempi, jos vanhan ykköstien kunnossapitoluokka ja samalla nopeusrajoitusta lasketaan. Liikenne siis motarille.

Lohjalle poikkeaminen: ei toteudu. Liittymään tulee pysäkki.
Espoon keskukseen poikkeaminen ei myöskään toteudu.

Helsingin pää: vaihtoehto olisi ajaa kaupunkiin kehä kakkosen ja Länsiväylän kautta. Tämän reitin varressa on paljon tietoalan työpaikkoja.
Raportti suosittelee kuitenkin nykyistä reittiä. Meilahden pysäkki on ilmeisen vilkas, ja Munkkinmiemestä on hyvät yhteydet Tapiolan suuntaan.

Summa summarum: mikä muuttuu ?
Ei juuri mikään, mutta saipahan melkoinen konsulttijoukko töitä kirjoittaessaan itsestäänselvyyksiä ja rikkiviisauksia.
 
Takaisin
Ylös