Linja-autoliitto myöntänyt vapaalippuja virkamiehille

sm3

Suljettu tunnus
Liittynyt
16 Kesäkuu 2010
Viestit
1,343
Linja-autoliiton vapaalipuista tutkintapyyntö
http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/2012/10/1627884/linja-autoliiton-vapaalipuista-tutkintapyynto
Yksityishenkilö teki tänään poliisille tutkintapyynnön Pirkanmaan ely-keskuksen ja Linja-autoliiton toiminnasta.

Ely-keskuksen tiedotteen mukaan poliisia on pyydetty selvittämään, ovatko Linja-autoliiton lähettämät ilmaiset matkaliput vaikuttaneet taannoiseen halpabussiyhtiön lupahakemuksen hylkäämiseen.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:50 ----------

Ja laajemmin asiasta:

Pirkanmaan ELY-keskus kiistää reittiliikennelupiin liittyvät syytökset
http://yle.fi/uutiset/pirkanmaan_ely-keskus_kiistaa_reittiliikennelupiin_liittyvat_syytokset/6319132
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jos virkamiehet ovat saaneet nämä pyytämättä ja yllätyksenä, niin hankala tilanne. Mielenkiintoista olisi kuulla, kuinka moni virkamies on tosiasiallisesti myös käyttänyt nämä liput.
 
Tuskinpa tuosta saa lahjusrikosjuttua keitettyä kokoon. Mutta on mahdollista, että tämä tekee päätöksestä pätemättömän, koska linjaluvasta päättänyt virkamies on ollut noiden vapaalippujen takia jäävi päättämään asiasta, ja linjalupa-anomus täytyy käsitellä uudestaan sellaisen virkamiehen toimesta, joka ei ole saanut vapaalippuja.
 
Tuskinpa tuosta saa lahjusrikosjuttua keitettyä kokoon. Mutta on mahdollista, että tämä tekee päätöksestä pätemättömän, koska linjaluvasta päättänyt virkamies on ollut noiden vapaalippujen takia jäävi päättämään asiasta, ja linjalupa-anomus täytyy käsitellä uudestaan sellaisen virkamiehen toimesta, joka ei ole saanut vapaalippuja.

Vapaalippujen saanti ei kylläkään ole sellainen esteellisyyden muodostava yhteys, jonka takia päätös on pätemätön. Ainoa kohta, jota voisi ajatella, olisi "jos asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa hänelle". Mutta vaikea nähdä, miten oikeuskin näkisi, että luvan hylkäämällä virkamies siitä hyötyisi. Tai jos liput katsottaisiin luvan hylkääävästä päätöksestä seuraavaksi hyödyksi, silloinhan se juuri täyttäisi lahjuksen tunnusmerkit.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434#P28

---------- Viestit yhdistetty klo 9:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 8:37 ----------

No nyt näköjään tiedämme tutkintapyynnön tekijänkin:

http://usvi.puheenvuoro.uusisuomi.f...rkanmaan-ely-keskuksen-bussireittipaatoksesta

Ilmeisesti Aamulehdessä on tänään ollut tuosta juttuakin.
 
Viimeksi muokattu:
On kuulunut epäilyksiä mm. siitä, että tämän tutkintapyynnön takana olisi ollut Onnibusin taustavaikuttajia.

Kuitenkin eräs Onni-allianssin perustajayritys ja kulmakivi on itsekin Linja-autoliiton Itä-Suomen osastossa jäsen, ja siten ollut vaikuttamassa ja hyväksymässä tälläistä "törkeää lahjontaa" eli vapaalippujen jakamista. Ei kai he niin hölmöjä olisi, että usuttaisi vahtikoirat oman kinttunsa kimppuun? Olisi kohtuullisen kaksinaamaista hyväksyä toiminta liitossa, ja itkeä sitten asiasta julkisuudessa... Korostettakoon, että itse en epäle hetkeäkään, että tutkintapyyntö olisi ollut Onnibus-lähtöinen.

Mainitut Itä-Suomen osaston jäsenet voi nähdä vaikkapa tästä linkistä: http://www.linja-autoliitto.fi/fi/karttahaku/index.html?area=It%E4-Suomi&result=true
 
On kuulunut epäilyksiä mm. siitä, että tämän tutkintapyynnön takana olisi ollut Onnibusin taustavaikuttajia.

Paalijärvi ei ole Onnibussin kanssa missään tekemisissä. Onko väitteellesi jotain muutakin tukea kuin tuollaiset huhut, jotka totta kai lähtevät heti käyntiin.
 
Paalijärvi ei ole Onnibussin kanssa missään tekemisissä. Onko väitteellesi jotain muutakin tukea kuin tuollaiset huhut, jotka totta kai lähtevät heti käyntiin.
Luepa ajatuksella viestini uudelleen, muutakin kuin lainaamasi lause... :)
 
Kaiken kaikkiaan varsin typerää toimintaa Linja-autoliitolta, oli kyseessä sitten lahjonta eli ei. Yleinen mielipide kuitenkin tulkitsee tämän puhtaaksi lahjonnaksi, vaikka oikeuslaitos tuskin samaan johtopäätökseen päätyy. Liiton toiminta sataa tässäkin tapauksessa suoraan Onnibussin laariin.
 
Kaiken kaikkiaan varsin typerää toimintaa Linja-autoliitolta, oli kyseessä sitten lahjonta eli ei. Yleinen mielipide kuitenkin tulkitsee tämän puhtaaksi lahjonnaksi, vaikka oikeuslaitos tuskin samaan johtopäätökseen päätyy. Liiton toiminta sataa tässäkin tapauksessa suoraan Onnibussin laariin.
Onhan toi juttu hieman kaksijakoinen: LAL ei ole hakenut yhtäkään liikennelupaa ELY:ltä tai muultakaan virkamieheltä. Niitä hakevat halutessaan liikennöitsijät, joiden etujärjestö LAL osastoineen on. Toisin sanoen, lipun antaja/myöntäjä ei ole eturistiriidassa viranomaiseen nähden. Jos näitä vapaita matkoja olisikin myöntänyt linja-autoyritykset suoraan virkamiehille, homma olisi kokolailla toisen näköinen.
 
Luepa ajatuksella viestini uudelleen, muutakin kuin lainaamasi lause... :)

En kyllä edelleenkään ymmärrä, miten viestisi sisältö millään osin saa kytkettyä tuon Paalijärven tekemän tutkintapyynnön Onnibusiin. Eihän siihen tutkintapyyntöön mitenkään vaikuta se, onko Lauri Möttö ky Linja-autoliiton jäsen vai ei.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:12 ----------

Onhan toi juttu hieman kaksijakoinen: LAL ei ole hakenut yhtäkään liikennelupaa ELY:ltä tai muultakaan virkamieheltä.

Linja-autoliiton tehtävä on tietääkseni edistää jäsentensä asioita. Siis niiden, jotka niitä lupia hakevat. Ei sillä mitään merkitystä ole asiassa, että edunvalvonta on ulkoistettu liitolle. Näkeehän se sokea Reettakin, että Linja-autoliiton pyrkimyksenä on vaikuttaa virkamiehiin sen jäsentensä asiaa edistävällä tavalla. Nyt on vain kysymys siitä, onko tuo laillinen vai laiton tapa toteuttaa sitä. Kyllä tuo asianosaisuus lahjontarikokseen sinänsä riittää. Eihän sillä edes ole väliä rikoksen kannalta, saako LAL sitä hyötyä. Lahjuksen antamiseen syyllistyy aina kun yrittää vaikuttaa virkamiehen toimintaan laittomalla tavalla, hyötyi siitä tai ei.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:12 ----------

Rikoslaki, 16 luku 13 § Lahjuksen antaminen:

Joka virkamiehelle lupaa, tarjoaa tai antaa hänen toiminnastaan palvelussuhteessa hänelle tai toiselle tarkoitetun lahjan tai muun edun, jolla vaikutetaan tai pyritään vaikuttamaan taikka joka on omiaan vaikuttamaan virkamiehen toimintaan palvelussuhteessa, on tuomittava lahjuksen antamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001

Ei siis puhuta mitään siitä, mikä on lahjuksen antajan hyöty asiasta. Riittää, että pyritään vaikuttamaan. Tämä on myös täysin looginen asia. Muutenhan lahjomisesta voisi tehdä laillista käyttämällä bulvaania.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:12 ----------

Ja vielä 14 § Törkeä lahjuksen antaminen:

Jos lahjuksen antamisessa

1) lahjalla tai edulla pyritään saamaan asianomainen toimimaan palvelussuhteessa velvollisuuksiensa vastaisesti lahjojaa tai toista huomattavasti hyödyttäen tai toiselle tuntuvaa vahinkoa tai haittaa aiheuttaen tai

2) lahjan tai edun arvo on huomattava

ja lahjuksen antaminen on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä lahjuksen antamisesta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.

Ei siis ole merkitystä, saako lahjoja hyötyä itselleen vai hakeeko se sitä jollekulle toiselle.
 
En kyllä edelleenkään ymmärrä, miten viestisi sisältö millään osin saa kytkettyä tuon Paalijärven tekemän tutkintapyynnön Onnibusiin. Eihän siihen tutkintapyyntöön mitenkään vaikuta se, onko Lauri Möttö ky Linja-autoliiton jäsen vai ei.
Mielestäni kirjoitin, että "On kuulunut epäilyksiä mm. siitä, että tämän tutkintapyynnön takana olisi ollut Onnibusin taustavaikuttajia.". Myöhemmin viestissäni kirjoitan: "Korostettakoon, että itse en epäile hetkeäkään, että tutkintapyyntö olisi ollut Onnibus-lähtöinen." Mitä kohtaa tässä et ymmärrä?


Linja-autoliiton tehtävä on tietääkseni edistää jäsentensä asioita. Siis niiden, jotka niitä lupia hakevat. Ei sillä mitään merkitystä ole asiassa, että edunvalvonta on ulkoistettu liitolle. Näkeehän se sokea Reettakin, että Linja-autoliiton pyrkimyksenä on vaikuttaa virkamiehiin sen jäsentensä asiaa edistävällä tavalla. Nyt on vain kysymys siitä, onko tuo laillinen vai laiton tapa toteuttaa sitä. Kyllä tuo asianosaisuus lahjontarikokseen sinänsä riittää. Eihän sillä edes ole väliä rikoksen kannalta, saako LAL sitä hyötyä. Lahjuksen antamiseen syyllistyy aina kun yrittää vaikuttaa virkamiehen toimintaan laittomalla tavalla, hyötyi siitä tai ei.
Tiedätkö montakin etujärjestöä, jonka toiminta-ajatuksena EI olisi edistää jäsenistönsä etua?
 
Myöhemmin viestissäni kirjoitan: "Korostettakoon, että itse en epäile hetkeäkään, että tutkintapyyntö olisi ollut Onnibus-lähtöinen." Mitä kohtaa tässä et ymmärrä?

Hmm. Anteeksi, en tiedä miksen tuota huomannut edes toisella lukukerralla.

Tosin Onnibushan on ihan avoimesti arvostellut Linja-autoliiton toimintaa. Onhan se selvä, ettei siihen vaikuta onko Lauri Möttö ky liiton jäsen vai ei, jos liitto selkeästi toimii Onnibusin vastaisesti. Eihän missään taata, että liitto ajaisi kaikkien jäsenyritystensä asiaa tasapuolisesti.

Tiedätkö montakin etujärjestöä, jonka toiminta-ajatuksena EI olisi edistää jäsenistönsä etua?

My point exactly. Ei ole siis eroa, pyrkiikö virkamieheen vaikuttamaan Paunu vai LAL. Eikä sillä ole asiassa merkitystä, onko LALlilla liikennelupia vai ei.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:07 ----------

LAL ilmeisesti lopettaa nyt käytännön. Ymmärsi ainakin nyt sen.

http://www.hs.fi/kotimaa/Linja-autoliitto+aikoo+luopua+lahjalipuista/a1349146954496

Hauskaa vain tuossa jutussa on, että yhtäältä katsotaan ettei kyse ole lahjasta, mutta heti perään todetaan, että se on "joulutervehdys".
 
Hauskaa vain tuossa jutussa on, että yhtäältä katsotaan ettei kyse ole lahjasta, mutta heti perään todetaan, että se on "joulutervehdys".

Jep. Mä itse tulkitsin, samaten kuin he joiden kanssa olen asiasta keskustellut, että ainakin linja-autoliitto itse uskoo tuossa lahjoneensa. Ei tuollaisia meriselityksiä tyyliin "se on joulutervehdys" tai "it depends on what the meaning of 'is' is" muuten vaivauduttaisi sanomaan.

Eli riippumatta siitä, todetaanko tuo toiminta lahjonnaksi vai ei, LAL näyttäisi tuon kommentin perusteella ainakin yrittäneen lahjoa.
Hauskasti muuten toiminut OB:n PR, koska tästä asiasta tuskin olisi tehty rikosilmoitusta, jos OB:lla ei olisi niin laajasti ihmisten sympatioita :)
 
Takaisin
Ylös