Pohjolan Liikenteen nettilipunmyynti

Heh hauska virhe hakeassa reittiä:
tripsearch.bustypesheader
tripsearch.pl_vakio
tripsearch.pl_pika
tripsearch.pl_express

Virhe koodissa niin se näkyy tuolla sivustolla harmillisesti..
 
Pohjolan tarjoukset Turun ja Helsingin välillä liikkuvat 7-9 euron maisemissa. Ilmeisesti tätä tarjousta myydään aika paljonkin, pääsiäisreissullani kuljin sillä molempiin suuntiin. Samalla huomasin osalla kanssamatkustajista olevan VR:n järjestelmästä ostetun lipun -onkohan tässä siis jo otettu askel kohti VR-yhtymän yhtenäisiin lippuihin siirtymistä?
Toistaiseksi Pölhölän tarjouslippuja saa myös Matkahuollon nettikaupasta, mutta epäillä sopii, ettei välttämättä enää kovin pitkään.
 
Pohjolan tarjoukset Turun ja Helsingin välillä liikkuvat 7-9 euron maisemissa. Ilmeisesti tätä tarjousta myydään aika paljonkin, pääsiäisreissullani kuljin sillä molempiin suuntiin. Samalla huomasin osalla kanssamatkustajista olevan VR:n järjestelmästä ostetun lipun -onkohan tässä siis jo otettu askel kohti VR-yhtymän yhtenäisiin lippuihin siirtymistä?
Toistaiseksi Pölhölän tarjouslippuja saa myös Matkahuollon nettikaupasta, mutta epäillä sopii, ettei välttämättä enää kovin pitkään.

Pohjolan lipunmyynti softahan on kopio VR:n vastaavasta ja lipun ulkoasu on sama kuin VR:llä lukuunottamatta logoja. Ja heidän omasta lippukaupasta saa liput huomattavasti edullisemmin kuin Matkahuollon sivujen kautta. Itse Turun suuntaan kulkiessa olen ostanut liput Pohjolan verkkokaupasta ja en ole maksannut yli kymmentä euroa per suunta jopa saman päivän lähdöille. Matkahuolto myi tuossa tilanteessa joko normaali hinnalla tai ei oota.
 
Veikkaan, että PL-brändistä luovutaan tämän vuosikymmenen aikana vähitellen ja se korvataan VR-brändillä ainakin markkinaehtoisessa liikenteessä.
 
Veikkaan, että PL-brändistä luovutaan tämän vuosikymmenen aikana vähitellen ja se korvataan VR-brändillä ainakin markkinaehtoisessa liikenteessä.

Mielenkiintoinen teoria, eikä ollenkaan mahdoton. Ensiaskel olisi varmaankin yhtenäistää PL:n väritys vihreään, koska PL:n nimi on aika tunnettu ja brändi on hyvässä kuosissa. Eli ensin VR-brändin jatkeeksi ja vasta sitten kadottaa kokonaan.

Mutta on siinä huonotkin puolensa. Se myös sekoittaisi VR:n junabrändin ydintä. Se liittyy (tai ainakin pitäisi liittyä) niin vahvasti siihen, mikä juuri junissa on kilpailutekijä. Jos se yhtäkkiä liittyykin busseihin, brändi menee sekaisin. Vähän siis veikkaisin, että busseilla tulee jatkossakin olemaan oma brändinsä, mutta sellainen joka on selkeämmin VR:n brändin jatke.
 
Veikkaan, että PL-brändistä luovutaan tämän vuosikymmenen aikana vähitellen ja se korvataan VR-brändillä ainakin markkinaehtoisessa liikenteessä.

Hauskasti kehitys veisi eri suuntaan kuin Ruotsissa, vaikka yleensä Suomessa seurataan perässä heidän tekemisiään. Ruotsissahan SJ Buss oli maan suurin bussiyhtiö, kunnes 1990 se yhdistettiin toisen SJ:n omistaman bussiyhtiön, GDG:n, kanssa Swebusiksi (ja 1996 myytiin Stagecoachille).
 
Hauskasti kehitys veisi eri suuntaan kuin Ruotsissa, vaikka yleensä Suomessa seurataan perässä heidän tekemisiään. Ruotsissahan SJ Buss oli maan suurin bussiyhtiö, kunnes 1990 se yhdistettiin toisen SJ:n omistaman bussiyhtiön, GDG:n, kanssa Swebusiksi (ja 1996 myytiin Stagecoachille).
Liittymättä olennaisesti topiciin, tämä vasta muodostettu Swebus nielaisi jo vuonna 1991 Postens diligenstrafikinkin.

Suomessakin aikanaan VR on liikennöinyt ihan omalla nimellään (Valtionrautatiet) linja-autoilla, lähinnä joillakin entisillä (henkilö)junareiteillä (esimerkiksi Pori - Mäntyluoto). 1990-luvun jälkipuoliskolla monet jännittivät, meneekö ex Postilinjat / Gold Line Pohjolan Liikenteelle. Ei mennyt.
 
Näyttää olevan sama pohja kuin VR:n nettilipunmyynnissä.
Myös lipputuotteet ovat samoja: joustava-, perus-, ennakko- ja tarjouslippu. Mielestäni joustava bussilippu ei ole kovin hyödyllinen. Vaikka se on halvempi kuin kuljettajalta ostettu lippu niin sitä ei voi peruuttaa. Jos lipun päättää ostaa vasta kuljettajalta niin siinä ei häviä mitään jos matka peruuntuu kokonaan.
 
Takaisin
Ylös