Saksan pikavuoroliikenne

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
744
Saksassa myös elää kaukoliikenne: Meinfernbus on jo aloittanut usealla kaukolinjalla luvaten halvempia lippuja ajoissa netistä ostaville http://meinfernbus.de/unser-angebot/liniennetz.html ja Flixbus lupaa aloittaa myös verkoston luvaten partnereiltaan löytyvän 1000 bussia, ei kuitenkaan kerro vielä aikataulujaan http://www.flixbus.de/index.php?id=14&lang=de ja kaiken kukkuraksi Saksan Posti yhdessä paikallisen autoklubin eli Adacin kanssa aikoo perustaa verkoston http://www.busfahrt.com/wirtschaft/3000-post-und-adac-wollen-fernbusnetz-starten.html
 
Vs: Saksassakin tapahtuu

Ja sitten vetoja kehiin... Kauankohan mahtaa kestää, että DB ostaa nämä(kin) halpabussifirmat ja korottaa lipunhintoja? Ei todellakaan olisi ihan ensimmäinen kerta. Ihmetyttää, että millainen kilpailulainsäädäntö Saksassa oikein on.
 
Saksassa vaan kiihtyy kilpailu pikavuoroliikenteessä. Flixbus on laajentanut https://www.flixbus.de/liniennetz Samoin Meinfernbus http://meinfernbus.de/unser-angebot/liniennetz.html edelliselle kai jotain sukua on Deinbus http://www.deinbus.de/bus-mitfahrgelegenheit/Karte.php ja Univers-Reisen yhdessä Aldi-Reisenin kanssa http://www.aldi-reisen.de/ ja Valtion rautateiden bussiyhtiökin rynnistää http://www.eurolines.de/Nationale-Fernbusse.14.0.html ja Englanninmaalta tekemässä NationalExpress maihinnousua http://www.wiwo.de/unternehmen/dien...l-express-startet-in-deutschland/7886184.html ja kun vielä Posti yhdessä autoklubi Adacin kanssa haluaa osingoille eikä Veoliakaan kaikkea halunne myydä vaan on perustamassa InterConnex-verkostoa. Että vastaavaa on luvassa Suomessakin kun bussiliikenne liberalisoituu.
 
Että vastaavaa on luvassa Suomessakin kun bussiliikenne liberalisoituu.

Joillain hyvin harvoilla, yksittäisillä reiteillä ehkä. Mutta kun meillä on Saksaan verrattuna niin alhainen väestötiheys ja pitkät etäisyydet, niin en oikein usko, että vapaa kilpailu tulee olemaan kovin laajaa. Jos miettii esimerkiksi suht lyhyitä yhteysvälejä, vaikkapa Raahe-Oulu tai Lahti-Hämeenlinna, niin onko tuollaisilla, suomalaisittain merkittävän kokoisilla paikkakunnilla sittenkään riittävästi kysyntää matkoille niiden välillä, että markkinaehtoinen liikenne kannattaisi?

Sen sijaan Helsinki-Turku-Tampere-kolmioon varmaan tulee kilpailua ja saattaa tulla innovaatioitakin, malliin Hki/Itäkeskus-Tampere.
 
Sen sijaan Helsinki-Turku-Tampere-kolmioon varmaan tulee kilpailua ja saattaa tulla innovaatioitakin, malliin Hki/Itäkeskus-Tampere.

Eiköhän olennaisin innovaatio olisi kutsuohjattu melkeinpä ovelta ovelle kuljetus tietyssä aikaraamissa, esimerkiksi pikkubussi hakee matkustajat joltain alueelta ja jakelee heidät sitten määränpäihinsä.

Ikävä kyllä vaan nykyinen liikennelupa- ja taksilainsäädäntö torpedoi tehokkaasti uudet palveluinnovaatiot. Joukko- ja taksiliikenne pitäisi vapauttaa kokonaan kuitenkin niin, että liikenteen harjoittajien pitää rekisteröityä ja täyttää jonkinlaiset ehdot. Ehdoiksi riittänee ajokortti, kassajärjestelmä, se ettei ole rikostaustaa ja palvelun riittävä luotettavuus. Hinnoittelu olisi lähes vapaata, kuitenkin niin että maksuilla olisi jonkinlainen yläraja pahimpien ylilyöntien välttämiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Joillain hyvin harvoilla, yksittäisillä reiteillä ehkä. Mutta kun meillä on Saksaan verrattuna niin alhainen väestötiheys ja pitkät etäisyydet, niin en oikein usko, että vapaa kilpailu tulee olemaan kovin laajaa. Jos miettii esimerkiksi suht lyhyitä yhteysvälejä, vaikkapa Raahe-Oulu tai Lahti-Hämeenlinna, niin onko tuollaisilla, suomalaisittain merkittävän kokoisilla paikkakunnilla sittenkään riittävästi kysyntää matkoille niiden välillä, että markkinaehtoinen liikenne kannattaisi?
Raahe–Oulu-välillä on (kesätauolle jäävää) markkinaehtoista liikennettä (Turku–Ylläs) ja Lahti–HML-välillä on ollut vireillä hakemus, joka jouduttiin hylkäämään, kun se kuulemma aiheutti vakavaa ja jatkuvaa haittaa nykyoperaattoreille.
 
Takaisin
Ylös