Kabus KC-6

Vs: Uusi pikavuoro-Kabus

Aika kummallisen näköinen. Pienet sivuikkunat jotka ovat myös hieman korkealla. Lisäksi tuo on aika kuutio nykyaikaiseksi tilausajobussiksi. Vanhempikin Kabus näyttää järkevämmältä
 
Vs: Uusi pikavuoro-Kabus

KA yhtymässä tykkäävät tehdä kaikesta amerikkalaisen näköstä. Tuo lienee sillä ajatuksella suunniteltu.

Ihmettelen vain kun yhtiön sivuilla ei lue tuosta mitään?
 
Vs: Uusi pikavuoro-Kabus

Aina kun luulen ettei niistä enää rumempia saa...
 
Vs: Uusi pikavuoro-Kabus

Onko tässä tosiaan jenkkien jäljittelyä haettu tarkoituksella? Jos niin on kyllä menty ihan päin puuta, ja kovaa. On kyllä pakko sanoa että on harvinaisen ruma linja-autoksi, edes Kabussiksi.
Kuten Aq-Zu kirjoitti, niin vanhempikin Kabus näyttää järkevämmältä.

Esim tämä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uusi pikavuoro-Kabus

Vanhemmassa Kabusissa lienee matkittu keulassa tämmöistä http://www.ttmg.org/photos/jmaldonado/Greyhound_MCI_6224.jpg

Tossa uudessa on joko matkittu jotakin vanhaa bussia, tai sitten se on vain muuten vanhan näköinen. Jotain tämmöstä ehkä saattaisi olla ollut pohjalla: http://busconversion101.com/images/123000_6892 copy_resize.jpg

Tämmösen olisivat voineet tehdä: http://farm5.staticflickr.com/4101/4779072738_653bb4ff83_z.jpg vaikka onkin etelä- amerikasta
 
Vs: Uusi pikavuoro-Kabus

Onhan tuossa selvää jenkkiläisyyttä havaittavissa. Mutta ruma se on, ainakin keulasta. Kylkihän näyttävät ihan asialliselta, jos peittää keulan. Ehkä tuohon tottuu ajan kanssa.

Missä ja milloin tämä on kuvattu? Autossa näkyy koekilvet, joten ei varmaan ihan kohta tule reittiliikenteeseen.

---------- Viestit yhdistetty klo 9:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 8:57 ----------

Tulin juuri huomanneeksi, että ikkunanpyyhkimet ovat tuossa ällistyttävän korkealla.
 
Vs: Uusi pikavuoro-Kabus

Missä ja milloin tämä on kuvattu? Autossa näkyy koekilvet, joten ei varmaan ihan kohta tule reittiliikenteeseen.

No joo tuo on mun ottama kuva, joka on näköjään tänne linkitetty. Tässä kuvassa uusi Kabus KC-6 on Lahdessa Hämeenlinnantiellä 23.4.2013.
 
Vs: Uusi pikavuoro-Kabus

No joo tuo on mun ottama kuva, joka on näköjään tänne linkitetty. Tässä kuvassa uusi Kabus KC-6 on Lahdessa Hämeenlinnantiellä 23.4.2013.

Olisikohan keula kuitenkin vain testiauton versio? Pyyhkijät ja lamput vähän viittaisi siihen suuntaan, että hyllystä on vain kaivettu jotain ylijäämää.
 
Vs: Uusi pikavuoro-Kabus

Olisikohan keula kuitenkin vain testiauton versio? Pyyhkijät ja lamput vähän viittaisi siihen suuntaan, että hyllystä on vain kaivettu jotain ylijäämää.
Mitäs ylijäämää esim. noissa valoissa on? Hintaansa nähden parasta valotehoa, mitä halogeenirintamalta saatavilla on. Korvaavia umpioita löytyy jokaisesta varaosaliikkeestä. Ja tuskinpa edes Metsäpietilässä olisi noita keulan lasikuitu-/muovipaloja noin "valmiiksi" viitsitty veistellä, mikäli kyse olisi vain uniikista ja hätäisesti kasatusta testimuulista.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:02 ----------

Aika kummallisen näköinen. Pienet sivuikkunat jotka ovat myös hieman korkealla. Lisäksi tuo on aika kuutio nykyaikaiseksi tilausajobussiksi. Vanhempikin Kabus näyttää järkevämmältä
Lienevätkö saman kokoiset sivulasit mitoitukseltaan, kuin edellisessä pikavuoromallissa. Tämän pitäisi olla sitä jonkin verran korkeampi (tavaratilojen lisäkorkeuden vuoksi), mikä selittäisi sen, että ruudut näyttävät vielä edeltäjääkin pienemmiltä suhteessa auton korkeuteen.

Tilausajoissa tämäkin Kabus tullee olemaan huomattavan harvinainen näky :)

---------- Viestit yhdistetty klo 10:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:02 ----------

Tulin juuri huomanneeksi, että ikkunanpyyhkimet ovat tuossa ällistyttävän korkealla.
Hassun korkealla näyttäisivät olevan juu, ja vieläpä tuota Kabusinkin jo vuosia sitten hylkäämää museomallia. Luotettavuutta ja vähempää huoltotarvetta tällä tietty varmasti tavoitellaan, enkä epäile, etteikö se toteutuisikin vrt. muiden nykyisin käyttämät "ristiin pyyhkivät" lasinpyyhkimet.

Silmiin pistää myös se, että ainakaan auton katolla ei tässä protossa näytä olevan ilmastointilaitetta lainkaan. Sen rakentaminen toki onnistuu myös korin rakenteisiin integroituna. Vai onko Tommolassa nyt keksitty ryhtyä säästämään myös pikavuoroautossa polttoainetta jättämällä ilmastointi autosta pois?
 
Vs: Uusi pikavuoro-Kabus

Silmiin pistää myös se, että ainakaan auton katolla ei tässä protossa näytä olevan ilmastointilaitetta lainkaan. Sen rakentaminen toki onnistuu myös korin rakenteisiin integroituna. Vai onko Tommolassa nyt keksitty ryhtyä säästämään myös pikavuoroautossa polttoainetta jättämällä ilmastointi autosta pois?

Vielä ollessani yhtymässä töissä, mainittiin henkilöstölehdessä ilmastoinnin olevan juurikin "mahan alla" tässä mallissa.
 
Vs: Uusi pikavuoro-Kabus

KA yhtymässä tykkäävät tehdä kaikesta amerikkalaisen näköstä.
Mun silmään varsinkin tuo keulan ritilä tuo mieleen jonkun itärajan takaisen kuljettimen. Rumaa jälkeä, toivottavasti ei jää tuon näköiseksi. Ja montakohan meinaavat tuota mallia tehdä?
 
Vs: Uusi pikavuoro-Kabus

Mun silmään varsinkin tuo keulan ritilä tuo mieleen jonkun itärajan takaisen kuljettimen. Rumaa jälkeä, toivottavasti ei jää tuon näköiseksi. Ja montakohan meinaavat tuota mallia tehdä?

Ollessani aikoinaan yhtymän (anteeksi, nykyäänhän se on konserni sillä yhtymä on sanana vanhanaikainen) palveluksessa oli henkilöstölehdessä piirroskuva joka kyllä kovasti oli samannäköinen tämän oikean objektin kanssa. Eli kannattaa varautua siihen, että tämä on se miltä tulee näyttämään.
Samaisessa lehdessä oli myös mainita, että tullaan valmistamaan tämän auton kaltaisena pikavuoroille, rahtiperällisenä Lappiin ja vessattomana vakiovuoroille, mm Porvooseen. Isosta erästä lienee siis kyse.
Kabus on omatarvetehdas, jolloin ei muotoilussa tarvitse ottaa huomioon markkinoiden reaktioita, vaan voi vapaasti asettaa toimivuuden muotoilun edelle. Mikä sitten on toimivaa, sen päättää tässä yhteydessä vain ja ainoastaan KA-konserni.
 
Kuulostaa varsin mielenkiintoiselta kyllä. Teknisiä tietoja tuosta ei taida vielä saada mistään? Oman koritehtaan etuna tosiaan on se, että busseista voi tehdä täsmälleen yhtiön tarpeita vastaavia jolloin tottakai homma sujuu tehokkaammin ja varaosat on helposti saatavilla ja huollot hoituu yhtiön sisällä jne.

Täytyy sanoa että tykkäsin edellisen Kabuksen keulasta kovasti, mutta kyllä tämäkin kun sitä aikansa toljottaa niin on ihan tyylikäs, ei ole pilalle muotoiltu vaan perinteinen ja toimiva. Ei vaikka Lahti Eaglen alkuperäinen keula tuota kummempi ollut, musta ritilä lienee ainoa selkeä ero.

Tärkeintähän on se että se toimii (tosin Kabus ei kai aina oikein toimi) eikä se että onko se nyt 2010 -luvun huippusuunnittelun tulos jonka ulkonäön suunnitteluun on käytetty tolkuttomasti rahaa.
 
Takaisin
Ylös