Lattialla matkustaminen

sm3

Suljettu tunnus
Liittynyt
16 Kesäkuu 2010
Viestit
1,343
Silloin tällöin tulee tilanteita joissa osa matkustajista joutuu matkustamaan lattialla istuen koska paikkoja ei riitä. Olen itse joutunut tiluriajossa olevan bussin lattialla matkustamaan muutaman muun kanssa kunnes saatiin toinen bussi avuksi. Pari viikkoa sitten Onnibus reitillä Raisio - Helsinki neljä matkustajaa (itselläni oli penkki) matkusti lattialla istuen, osa 2.5 tuntia yksi "vain" noin tunnin tai puoltoista koska kuljettaja oli myynyt irtolippuja vaikka kaikki paikat oli ennakkon myyty jo.

Mielestäni tuo on selkeä turvallisuusriski äkkijarrutuksessa tai bussin kaatuessa vaikka ojaan. Luulisin että homma on jopa laitonta, erityisesti jälkimmäisessä tapauksessa jossa kyse oli useista tunneista ja tilannetta ei pyritty korjaamaan mitenkään. Huonompi vaihtoehto lienee on jättää pysäkille, mutta jokin parempi kyyti pitäisi kyllä järjestää minusta.

Mikä mahtaa olla oikea tapa toimia jos pysäkillä on matkustajia ja bussi on jo täysi, Tai miten yleensä on toimittu? Nimittäin sillä onnibus matkalla joku naismatkustaja nosti kovan äläkän asiasta ja pari muutakin rupesi väittelemään kuljettajan kanssa miten hänen tulisi toimia... Pitäisikö kullakin yhtiöllä olla omat säännöt näihin tilanteisiin vai onko siinä joku ylempi kaikkiin yhtiöihin pätevä sääntö olemassa?
 
Itsekin on tullut matkustettua bussissa jossa noin puolet seisoivat noin 100 km matkan. Kyseessä oli armeijan lomakuljetus ja meidän bussimme hajosi. Perässä tullut toinen bussi sai sitten ottaa tuplakuorman ja matka jatkui. Noh, varusmiehethän tunnetusti ovat karjaa ihmisarvoltaan joten eipä tämä ole vertailukelpoista.
 
Pari viikkoa sitten Onnibus reitillä Raisio - Helsinki neljä matkustajaa (itselläni oli penkki) matkusti lattialla istuen, osa 2.5 tuntia yksi "vain" noin tunnin tai puoltoista koska kuljettaja oli myynyt irtolippuja vaikka kaikki paikat oli ennakkon myyty jo.

Luulisin että homma on jopa laitonta. - - Huonompi vaihtoehto lienee on jättää pysäkille, mutta jokin parempi kyyti pitäisi kyllä järjestää minusta.

Mikä mahtaa olla oikea tapa toimia jos pysäkillä on matkustajia ja bussi on jo täysi? - - Pitäisikö kullakin yhtiöllä olla omat säännöt näihin tilanteisiin vai onko siinä joku ylempi kaikkiin yhtiöihin pätevä sääntö olemassa?

Lattiapaikathan lasketaan seisomapaikoiksi. Jos bussissa on rekisteröityjä seisomapaikkoja, ei sen suurin nopeus saa olla yli 80 km/h.

Tähän hommaan on olemassa kuitenkin jo selkeät säännöt, nimittäin tieliikennelaki:

Liikenneturva sanoi:
Tavallisessa linja-autossa auton rekisteriin merkitty matkustajamäärä koskee istumapaikkoja. Rekisteriin merkityn matkustajamäärän kuljettaja mukaan lukien saa tilapäisesti ylittää 30 prosenttia normaalissa linjaliikenteessä (Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 38 §). Siten 51 hengelle rekisteröidyn auton matkustajamäärän saa ylittää tilapäisesti 15 matkustajalla. Siitä ylimenevä osuus on laitonta tilapäisenäkin.

Kyseisen kuljettajan teko oli laillinen, joskin tilapäisyydestä voi väitellä. Oletan, että kyseisellä reitillä käytetyssä bussissa on enemmän kuin 13 istumapaikkaa. Eihän lattialla matkustaminen, ainakaan pikavuorobussissa, mitään erityisen mukavaa ole, mutta mielestäni tärkeämpää on päästä perille.
 
Kyseessä taisi olla kaksiakselinen normipituinen MB 0350D Tourismo. Perille pääsy on se tärkein juttu, mutta jos matkan aikana matkustaja(t) kyseenalaistavat kuljettajan toiminnan ja kysyvät syytä miksi hän toimi niinkuin toimi ja vaativat että ei saa ottaa enää lisää ihmisiä niin homma ei toimi silloin...

Minusta kuljettaja toimi parhaalla mahdollisella tavalla, ja ne kitisevät tapaukset ärsyttivät valittamisellaan, mutta jäin pohtimaan että toimiko kuljettaja oikein vai ei. Jämäkkä valittaja on vahvoilla jos kuljettaja toimi väärin, mutta jos kuljettaja toimi oikein niin syytä kitisemiseen ei ole koska ohjeiden mukaan toimittiin.
 
Eihän kukaan pakottanut seisojia kyytiin? Miksei kuljettaja saisi päästää ihmisiä matkustamaan seisomapaikalle, jos kyytiin nousevat siihen vain suostuvat? Liputkin saa myydä heille, jos he vain haluavat siitä maksaa.

Elämä on täynnä epämukavia kompromisseja, valinta seistä bussissa tai jäädä pysäkille on oikeasti vähäisimmästä päästä. Muiden "huonoista" valinnoista ei kannata huolestua kevyin perustein.
 
Eihän kukaan pakottanut seisojia kyytiin? Miksei kuljettaja saisi päästää ihmisiä matkustamaan seisomapaikalle, jos kyytiin nousevat siihen vain suostuvat? Liputkin saa myydä heille, jos he vain haluavat siitä maksaa.

Elämä on täynnä epämukavia kompromisseja, valinta seistä bussissa tai jäädä pysäkille on oikeasti vähäisimmästä päästä.

Kysymys on kai siitä, rikottiiko kuljetussääntöjä. Yleensä "pahat yhtiöt" (Paunu, Vainio, yms.) varautuvat tilanteisiin varaautoilla. Tässäkin on ollut ennakkotieto, että auto on myyty loppuun, mutta asiallahan onkin Onnibus.
 
Lakia ei rikottu, ei tässä mun mielestä mitään ongelmaa ole. Henkilökohtaisesti otan mieluummin riskin satunnaisesta seisomapaikasta kuin maksan lipunhinnassa tyhjänä köröttelevää vara-autoa. Penkillä istuvat myötäloukkaantujat ovat tässäkin tapauksessa varsin huvittavaa porukkaa.
 
Henkilökohtaisesti otan mieluummin riskin satunnaisesta seisomapaikasta kuin maksan lipunhinnassa tyhjänä köröttelevää vara-autoa.

Maksat lipunhinnassasi myös bussissa sijaitsevista istuimista, koska nekin maksavat bussia ostettaessa. Jos ne jätetäisiin pois, pääsisit VIELÄ halvemmalla.
 
Maksat lipunhinnassasi myös bussissa sijaitsevista istuimista, koska nekin maksavat bussia ostettaessa. Jos ne jätetäisiin pois, pääsisit VIELÄ halvemmalla.

Näin toki, mutta joku raja sentään ;) Satunnaisuus tässä on se pointti. Tämähän on sitten ihan henkilökohtainen mielipide, mutta aika paljon höttöä tuntuu kasatun bussiyhtiöihin meikäläiseltä riistettävän bussilipun hintaa korottamaan.
 
Eihän kukaan pakottanut seisojia kyytiin? Miksei kuljettaja saisi päästää ihmisiä matkustamaan seisomapaikalle, jos kyytiin nousevat siihen vain suostuvat? Liputkin saa myydä heille, jos he vain haluavat siitä maksaa.

Elämä on täynnä epämukavia kompromisseja, valinta seistä bussissa tai jäädä pysäkille on oikeasti vähäisimmästä päästä. Muiden "huonoista" valinnoista ei kannata huolestua kevyin perustein.

Kuljettaja ei ilmaissut bussin olevan täysi vaan se valkeni istumapaikattomille vasta siinä vaiheessa kun koittivat löytää istumapaikkaa.

Homma oli ihan tai lähes ok kolmelle mutta yksi lattiapaikkalaista lietsoi muihinkin sitä ärtymystään jolloin siihen meni muutama muu mukaan syyttelemään kuljettajaa väärintoimimisesta mutta syytökset ovat siis ymmärtääkseni vailla pohjaa ja hyvä niin :)

Minua homma ei haitannut tai mitään, mutta minua vaivasi vain se että toimittinko oikein ja ettei joku ammattivalittaja voi aiheuttaa varoitusta tms kuljettajalle koska hän otti liikaa matkustajia.
 
Kysymys on kai siitä, rikottiiko kuljetussääntöjä. Yleensä "pahat yhtiöt" (Paunu, Vainio, yms.) varautuvat tilanteisiin varaautoilla. Tässäkin on ollut ennakkotieto, että auto on myyty loppuun, mutta asiallahan onkin Onnibus.

Kyllä sitä on todella usein varsinkin viikonloppuisin Helsingistä Tampereen suuntaan Paununkin autoissa seisovia ja lattialla istuvia matkustajia ja oikeastaan varmasti muillakin kaukoliikenne yrityksillä suuntaan jos toiseen, koska matkustajat varsin nihkeästi varaavat paikkoja tiettyyn vuoroon.
 
Silloin tällöin tulee tilanteita joissa osa matkustajista joutuu matkustamaan lattialla istuen koska paikkoja ei riitä. Olen itse joutunut tiluriajossa olevan bussin lattialla matkustamaan muutaman muun kanssa kunnes saatiin toinen bussi avuksi. Pari viikkoa sitten Onnibus reitillä Raisio - Helsinki neljä matkustajaa (itselläni oli penkki) matkusti lattialla istuen, osa 2.5 tuntia yksi "vain" noin tunnin tai puoltoista koska kuljettaja oli myynyt irtolippuja vaikka kaikki paikat oli ennakkon myyty jo.
Kuljettajan olisi tullut sanoa lattiamatkustajille, että he ovat oikeutettuja ilmaiseen matkaan lattialle joutumisensa takia. Kuljettaja teki siis selvästi virheen.

Itse olen joutunut kerran matkustamaan lattiapaikalla, sattuneista syistä 16.-17.5.2011 yöllä (jolloin mahduin vasta kolmanteen yöpaunulaiseen Helsingistä Tampereelle). Maksoin täyden opiskelijahinnan, enkä saanut rahojani takaisin lattiallejoutumisen takia. :)
 
Kuljettajan olisi tullut sanoa lattiamatkustajille, että he ovat oikeutettuja ilmaiseen matkaan lattialle joutumisensa takia. Kuljettaja teki siis selvästi virheen.

Oletan, että Salaisena Agenttina kirjoitit tämän siis niin, että Onnibussilla todella on ylöskirjattu politiikka, että lattiamatkustajat saavat matkansa aina maksutta?
 
Oletan, että Salaisena Agenttina kirjoitit tämän siis niin, että Onnibussilla todella on ylöskirjattu politiikka, että lattiamatkustajat saavat matkansa aina maksutta?

Mä muistelen että tuosta ilmaisesta "ylipaikalla" matkustamisesta oli oikein maininta OB:n nettisivuilla joskus alkuaikoina. Enää siitä ei ainakaan löydy mainintaa, voin toki muistaa väärinkin.
 
Oletan, että Salaisena Agenttina kirjoitit tämän siis niin, että Onnibussilla todella on ylöskirjattu politiikka, että lattiamatkustajat saavat matkansa aina maksutta?
En nyt muista, lukeeko sitä virallisesti missään :oops:, mutta tämä on ollut käytäntö.
 
Takaisin
Ylös