Reittihistoria: Hki-Porvoo

Liittynyt
13 Heinäkuu 2008
Viestit
206
Onko kenelläkään tietoa

- milloin alkoi bussiliikenne Helsinki-Söderkulla-Porvoo, eli 30-luvulla valmistunutta uutta "pikatietä", nykyään tie 170? (vanha pääreitti meni Nikkilän kautta)
- milloin reitti siirtyi Helsingissä Kulosaaren sillalle? Tämä lie tapahtunut 1970-luvun keskivaiheilla, ennen sitä ajettiin Arabian-Viikin kautta Itäväylälle.

Tarvitaan lehtijuttuun.
 
Onko kenelläkään tietoa

- milloin alkoi bussiliikenne Helsinki-Söderkulla-Porvoo, eli 30-luvulla valmistunutta uutta "pikatietä", nykyään tie 170? (vanha pääreitti meni Nikkilän kautta)
- milloin reitti siirtyi Helsingissä Kulosaaren sillalle? Tämä lie tapahtunut 1970-luvun keskivaiheilla, ennen sitä ajettiin Arabian-Viikin kautta Itäväylälle.

Tarvitaan lehtijuttuun.

Liikenne on alkanut varmasti heti 30-luvun puolivälin jälkeen kun tie on valmistunut, lähdemateriaali on mulla toisessa osoitteessa joten en pysty tarkistamaan ajankoihtaa.
Sen muistan että vielä 70-luvun alkupuolella Porvoon suunnan bussit, pikavuorot mukaanluettuina, ajoivat Arabian kautta Hämeentietä ja edelleen Viikintietä.
Oy Liikenne Ab:n Sipoon rannikkolinjat ajoivat tästä poiketen Helsinginkatua suoraan ja edelleen Pääskylänkatua alas Itäväylälle. Kaupunkiin päin tullessa noustiin ylös Vilhonvuorenkatua.
Nämä linjat olivat Helsinki-Gumbostrand, Immersby, Kalkstrand (linjakilvissä Hangelby) ja Spjutsund/Kitö.
 
Liikenne on alkanut varmasti heti 30-luvun puolivälin jälkeen kun tie on valmistunut, lähdemateriaali on mulla toisessa osoitteessa joten en pysty tarkistamaan ajankoihtaa.
Sen muistan että vielä 70-luvun alkupuolella Porvoon suunnan bussit, pikavuorot mukaanluettuina, ajoivat Arabian kautta Hämeentietä ja edelleen Viikintietä.
Oy Liikenne Ab:n Sipoon rannikkolinjat ajoivat tästä poiketen Helsinginkatua suoraan ja edelleen Pääskylänkatua alas Itäväylälle. Kaupunkiin päin tullessa noustiin ylös Vilhonvuorenkatua.
Nämä linjat olivat Helsinki-Gumbostrand, Immersby, Kalkstrand (linjakilvissä Hangelby) ja Spjutsund/Kitö.

Linjavaunu Norrgårdin vuoro Kreivilään ajoi muistaakseni koko ajan Kulosaaren kautta, lähtö H:gistä 16:00? Muut meni Viikin kautta, Mellunmäen pysäkillä rahastaja vaihtoi pikavuorosta vakioon (Hj. Holmström) lähdöthän oli samaan aikaan, koronaan asti. Joskus, olsko ollut 1972-74 siirtyivät ajamaan Kulosaaren kautta. Hetkun julkaisema Ranatien pioneerit-kirjasessa lienee enemmän tietoa tästä, se on jossain, mutta en nyt löydä sitä... Ns. vanha tie meni Nikkilän kautta kuten edelleen HSL:n linja 788.
 
Menikö vanha tie juuri Anttilan & Hinthaaran kautta, kuten 788:ia ajamme vai nykyistä Öljytietä pitkin johonkin asti?

Sivustolta http://vanhatkartat.fi löytyy hyvin vanhoja karttoja melkein kaikkialta, niin myös tuolta. 788 ajaa täsmälleen samaa reittiä kuin 1930-luvulla ajettiin Porvooseen sen jälkeen kun se kääntyy pois Öljytieltä. Öljytien pätkän sijaan ajettiin nykyistä Ollkärrintietä. Porvoon keskustan lähellä on pieni ero.
 
Sivustolta http://vanhatkartat.fi löytyy hyvin vanhoja karttoja melkein kaikkialta, niin myös tuolta. 788 ajaa täsmälleen samaa reittiä kuin 1930-luvulla ajettiin Porvooseen sen jälkeen kun se kääntyy pois Öljytieltä. Öljytien pätkän sijaan ajettiin nykyistä Ollkärrintietä. Porvoon keskustan lähellä on pieni ero.

Pitää paikkansa välillä Nikkilä-Porvoo, Nikkilä-Helsinki reitti lienee muuttunut vuosikymmenten mittaan? Lahdentie ja moottoritie ym...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös