Lux-express Suomeen

. Toisaalta sama konsepti ei Lux Expressin liikeideaan sopisi, joten onkin mielenkiintoista nähdä miten uutta tuotetta aletaan markkinoimaan. Hinnalla, laadulla vai molemmilla?

Eiköhän Lux-express kilpaile ihan vaan suoraan marsujen kanssa. Nykyään pikkubussimatka Helsingistä Pietariin maksaa 15-25 euroa per suunta. Jos Lux-Expressin hinta on edes suunnilleen samalla hehtaarilla, eiköhän matkustajia riitä. Vaikka hyvinhän nykyinen epävirallinen liikennekin kuulemma toimii. Autotalo - Hotelli Oktjabrskaja marsuexpressit kulkevat molempiin suuntiin kaksi kertaa päivässä.
 
Valitettavasti nämäkin Irizarit ovat valmistettu palmujen alla ja siellä niillä pitäisi ajaakin. Ei ole vielä tullut vastaan sellaista Irizaria Suomessa, joihin voisi yhdistää sanan luxus - pikemminkin päinvastoin. Ne ovat kunnon talvina lähinnä hengenvaarallisia puutteellisen huurteen poiston ja sen tehon vuoksi. Yleisilmeeltään muovinen sisustus rispaantuu parissa vuodessa näyttämään yli 10 vuotta ajossa ollutta. Vaikka ne ovat rakennettuja Scania-alustan päälle, ei se kokonaisuutta pelasta, vaikka ajaessa korin yrittäisikin unohtaa. Korin nimikin paljastaa jo karun totuuden, (i)RIZA mutta köyhilläkään ei pitäisi olla varaa näin halpaan, (laatuun)!
 
Valitettavasti nämäkin Irizarit ovat valmistettu palmujen alla ja siellä niillä pitäisi ajaakin. Ei ole vielä tullut vastaan sellaista Irizaria Suomessa, joihin voisi yhdistää sanan luxus - pikemminkin päinvastoin. Ne ovat kunnon talvina lähinnä hengenvaarallisia puutteellisen huurteen poiston ja sen tehon vuoksi.

Huomattavaa on kuitenkin että pääosa maamme Irizar-kannasta on uitettu tänne lämpimämmistä maista. Irizar tarjoaa pohjoiseen myytäviin autoihin "Scandinavia-paketin", joka näistä yleensä puuttuu.
En ole paljon LUX Expressillä matkustaneena huomannut minkäänmoista ongelmaa kovienkaan talvikelien kanssa.

Enemmän ihmetyttää että Suomessa valmistettu 9700 NG on kylmä kuin pakastin jo pikkupakkasilla!
 
Lux Express esitteli tänään Hki-Pietari-reitille tulevaa Irizaria. Bussi on varsin ylellinen kokonaisuus.

 
Eikös LuxExpressillä ole myös sellaisia autoja joillain linjoilla, joissa on 1+2 penkitys?

Tässä Irizarissa sitä ei ollut.

Kyllä, esimerkiksi Tallinna-Pietari linjalta löytyy tällaista kalustoa.
LUX Expressillä on useampaa eri variaatiota kaluston varustelusta, riippuen linjasta ja vuorosta. Heidän kotisivuillaan on esiteltynä autotyypit, aikataulussa on myös aina maininta mikä kalustotyyppi on käytössä milläkin vuorolla:
http://www.luxexpress.eu/fi/bussit
 
Viimeksi muokattu:
3.6.

LuxExpressin Irizar hätävilkutti Kampissa, Espoon terminaalissa Jaakonkadun rampin kohdalla klo 13.30 aikoihin.
 
3.6.

LuxExpressin Irizar hätävilkutti Kampissa, Espoon terminaalissa Jaakonkadun rampin kohdalla klo 13.30 aikoihin.
Ei siitä mahdu korkealla turistibussilla (mikä on Scania/Irizar i6:n korkeus?). Olisiko käynyt siis lapsus?
 
Se on 3,7 metriä

Kampin ulkopuolella Lapinrinteessä on korkeudesta varoittava merkki ja se näyttää 3,9 metriä, mutta taas Eteläisellä rautatiekadulla näyttää 4 metriä. Muistelisin ainakin niin että Lapinrinteen korkeus pätee vain Staran toimipisteelle asti, ja sen jälkeen korkeus Kampin Espoon terminaalissa on 3,6 metriä - olenko väärässä?
 
Takaisin
Ylös