Helmikkala

Minusta rupeaa rehellisesti sanottuna menemään nilittämisen puolelle se, että nostetaan numero siitä, että pieni tilausajopainotteinen liikennöitsijä ajaa satunnaisesti ainoata pikavuoroansa (sis. menon ja paluun) muullakin autolla kuin EB-autollansa. Eritoten kun kuitenkin minun tietojen mukaan pääasiassa se on ajettu sillä EB-Mannella (ja aiemmin Juholla) EB-käytännön mukaisesti. Harrastajanakin tulee ymmärtää, että ei Helmikkalan kokoinen yritys voi aikuisten oikeasti pitää laivastossaan kovinkaan monta EB-väritettyä autoa, kun kuitenkin vakiovuoroja ja eritoten tilausajoja on enemmän. Eritoten tilausajoissa on toivottavaa auton edustavan vain liikennöitsijää itseään, koska se toimii tällöin tämän liikkuvana käyntikorttina.

Jos kerran tämän luokan kalustopoikkeamat ovat noinkin suuri ongelma, niin nostaisi sitten LateZ esille isompienkin liikennöitsijöiden kalustopoikkeamat EB-liikenteessä. Jos Tampereen seutua katsoo, niin suunnilleen yhtä usein kuin Helmikkala taitaa esim. Paunua ajaa EB-pikavuorojansa muulla kuin EB-kalustolla (silti hyvällä sellaisella ja ajaa saman asian yhtä hyvin), eivätkä syyt sielläkään taida sen erilaisempia olla. Eiköhän olennaisinta ole se, että kalusto on silti hyvää ja EB-tasoisista, vaikka ei nyt ehkä EB-väreissä. Muutenkin yhtä hyvin olisi voinut vaikka tarttua Länsilinjojen systemaattiseen EB-pikavuorojen ajoon vakiovuorokalustolla, eli esim. #44 ja #71.
 
Minua häiritsee tuo ajatus, että pienen firman pitäisi pitää varalla toinen auto EP-väreissä, mutta sitten sillä ei haluttaisi ajettava esimerkiksi tilausajoa. Voisin minäkin miettiä hetken tilannetta jos pitäisi EP autolla mennä jonnekin ja sen tilalla tulee firman väreissä oleva, mutta se ei haittaa minua ollenkaan. Ja kysymällä asia selviää. Siis tarkoitan jos on epäselvää, että onko se auto oikean vai ei. Luulisi olevan muualla ensin parantamisen varaa tässä asiassa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Minua häiritsee tuo ajatus, että pienen firman pitäisi pitää varalla toinen auto EP-väreissä, mutta sitten sillä ei haluttaisi ajettava esimerkiksi tilausajoa. Voisin minäkin miettiä hetken tilannetta jos pitäisi EP autolla mennä jonnekin ja sen tilalla tulee firman väreissä oleva, mutta se ei haittaa minua ollenkaan. Ja kysymällä asia selviää. Siis tarkoitan jos on epäselvää, että onko se auto oikean vai ei. Luulisi olevan muualla ensin parantamisen varaa tässä asiassa.

Ei varsinaisesti liity Helmikkalaan enää tämä tarina, mutta kykenevä taho siirtänee eri ketjuun tai toisaalle, mikäli katsoo aiheelliseksi.

Jos itse tässä ja nyt asetan itseni matkustajan asemaan, niin aivan varmasti mieluummin pysäyttäisin auton tai pari TURHAAN, kuin antaisin kaikkien sujuvasti lipua ohi pysäkistä, jolta kyytiin olisin pyrkimässä. Ilmeisesti kovin monet matkustajat pysäkillä seisoessaan uskovat tai kuvittelevat, että linjavaunun kuljettajat ovat ajatuksenlukijoita, tai että heidän (pysäkillä seisovien matkustajien) otsassaan on kirkkain valoin ja suurin kirjasimin kirjailtu näyttävä kyltti, jossa lukee vaikkapa "TURKUUN". Näin ei valitettavasti kuitenkaan ole. Kuljettajat eivät lue ajatuksia, eikä potentiaalisilla matkustajillakaan ole näitä hienoja kylttejä otsassaan/kaulassaan.

Tässä annankin nyt ilmaisen vinkin kaikille linjavaunun kyytiin jostain muualta kuin linja-autoasemalta pyrkiville: Näyttäkää kädellä (pimeän aikaan mieluusti heijastimen kanssa) selkeä, reipas pysäytysmerkki eli "viitatkaa" pysäkkiä lähestyvälle bussille. Tehkää näin myös siitä huolimatta, ettette välttämättä ole 100% varmoja, että kyseessä on juuri oikea bussi. Varsinkin silloin, kun olette matkustamassa jonnekin pidemmän matkan päähän, minne ei seuraavaa bussia välttämättä tulekaan viiden minuutin sisällä. Toisekseen, yrittäkää kiinnittää auton ulkoväriä enemmän huomiota LINJAKILPEEN. Yhä useammassa linja-autossa kaluston uudistuessa on kalliita, elektronisia ja kohtuullisen selkeitä reittikilpiä. Matkustajana itseäni kiinnostaisi luonnollisesti enemmän pysäkkiä lähestyvän auton määränpää, kuin sen ulkoväritys.

Eli vielä kerran: pysäyttäkää vaikka bussi toisinaan turhaan, mieluummin kuin seisotte pysäkillä kädet taskussa odottaen, että se odottamanne auto ajaakin pysäkin ohi. Vaikka turhat pysähdyksetkään eivät ole aina miellyttäviä etenkään kiireisellä vuorolla, on se lopulta pienempi paha niin matkustajan, kuljettajan kuin liikennöitsijänkin kannalta.
 
Matkahuollon mukaan tuo Helmikkalan vuoro, on EB järjestelmään kuuluva. Toisaalta, onkohan sillä loppujen lopuksi niin kauheasti väliä, että onko siinä EB-lätkät vai ei, kuhan vuoro ajetaan. Firmahan siinä menettää vain, jos on tehnyt EB-sopimuksen, mutta sitten ei aja EB-lätkin. Noista Tre-Lahti vuoroista vielä vähän. Paunu näyttää olevan tuolla myös aika iso tekijä, joskin senkin vuoroista osa jatkaa vielä Kotkaan/Kotkasta. Paunu yleensä ottaen hoitaa hommat aika hyvin, ja omien kokemuksien mukaan niin EB:t on EB-vuoroissakin. :smile:
 
Helmikkalalle on tullut uusi auto. Nyt helmikuussa 2008 rekisteröity Neoplan Cityliner kantaa rekisteriä RPG-511. Auto on valmistunut aiemmin ja toiminut Kone-Keskon esittelyautona.

Pois saa tällä tietoa luvan lähteä EB-värinen NGR-560 (joka vielä tänään 13.2. ajoi Tampere-Lahti -pikavuoroa) ja Juho (KFM-951)
 
Viimeksi muokattu:
Aika vähiin käy yhtiön kalusto. Eli äkkiä laskien jää neljä täysi kokoista, sekä yksi kymmen metrinen. Lieneekö tilausajojen määrä romahtanut, sillä linjaliikenne arkisin syö kalustosta kaksi isoa ja yhden pätkän, eli kaksi autoa jää irtonaiseksi..
 
Lieneekö tilausajojen määrä romahtanut, sillä linjaliikenne arkisin syö kalustosta kaksi isoa ja yhden pätkän, eli kaksi autoa jää irtonaiseksi..

Sen perusteella mitä olen kuullut yrityksen tilanteesta, ei tilausajojen määrän suhteen ole kai valittamista. Olettaisin, että kahden auton poiston yhden uuden hankintaa varten olleen kiinni hyvin pitkälle siitä, että tuo uusi Cityliner on esittelyautostatuksestaan huolimatta todella suolainen hinnaltaan. Sanoisin, että Helmikkalan arvokkain uusi auto pariin vuosikymmeneen. Eli se selittäisi sen miksi ei ole hankittu kahta uutta, vaan vain yksi. Siksi toiseksi Helmikkalan vakiovuoroliikenteen määrä on vähentynyt siinä määrin, että sitä varten riittää autot Arska ja Lotta, Juhon ollessa lähinnä ylimääräisenä.
 
tuo uusi Cityliner on esittelyautostatuksestaan huolimatta todella suolainen hinnaltaan. Sanoisin, että Helmikkalan arvokkain uusi auto pariin vuosikymmeneen.
Ostajatahon kertoman mukaan tämä uusi Juho oli kylläkin samanhintainen kuin pari vuotta aiemmin tullut La-Te

Uuden Juhon alustanumero näytti olevan WAGP14ZZ774001878
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ostajatahon kertoman mukaan tämä uusi Juho oli kylläkin samanhintainen kuin pari vuotta aiemmin tullut La-Te

Uuden Juhon alustanumero näytti olevan WAGP14ZZ774001878

Tukea kalliiseen hankintahintaan liittyville epäilyksille antaa se, että autoon ei ole ollut enää varaa hankkia kunnollista linjakilpeä, vaan on jouduttu tyytymään antiikkiseen rullakilpeen, mikä ilmeisesti on saatu jostain yhtiöstä poistuneesta autosta ;)

Sanalla sanoen huvittava yhdistelmä: ultramodernin näköinen bussi, jonka reittikilpi on peräisin 60-luvulta...
 
Sen perusteella mitä olen kuullut yrityksen tilanteesta, ei tilausajojen määrän suhteen ole kai valittamista. Olettaisin, että kahden auton poiston yhden uuden hankintaa varten olleen kiinni hyvin pitkälle siitä, että tuo uusi Cityliner on esittelyautostatuksestaan huolimatta todella suolainen hinnaltaan. Sanoisin, että Helmikkalan arvokkain uusi auto pariin vuosikymmeneen. Eli se selittäisi sen miksi ei ole hankittu kahta uutta, vaan vain yksi. Siksi toiseksi Helmikkalan vakiovuoroliikenteen määrä on vähentynyt siinä määrin, että sitä varten riittää autot Arska ja Lotta, Juhon ollessa lähinnä ylimääräisenä.
No eihän Helmikkalan linjaliikenteessä kätettävien autojen määrä ole ainakaan kymmenen vuoteen mihnään muuttunut. Eli Pälkäne-Tampere linjalla on olllut ja on yksi auto arkisin liikenteessä, samoin Pälkäne-Valkeakoski linjalla. Sitten on tuo Lahden osapäiväauto, jonka työt alkavat iltapäivällä tyhjällä sivulla Tampereelle ja sitten edestakaisin Lahteen ja päivän päätteeksi Tampere-Pälkäne, Kangasalan rahtivuoro.
 
Vs: Uudet bussit 2008

Onko Helmikkala hankkinut uuden bussin, kun joku vanhempi Neoplan liikkui oudoissa väreissä, mutta oli kyltti TILAUSAJO HELMIKKALA.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös