Kaikki ovat varmaan tyytyväisiä, jos Derelicom määritellään ML-Charterin kalustoyhtiöksi.
Erilliset kalustoyhtiöthän olivat takavuosina tyypillisiä isoilla bussifirmoilla, kun pitämällä omaisuus ja työntekijät eri firmoissa sai alennettua työnantajan sivukuluja. Kalustoyhtiöitä käyttivät mm. Nobina (Nobina Fleet), HelB (HelB-Fleet), Pohjolan Liikenne (PL Fleet) ja Väinö Paunu (PR-Bus). Lainsäädännön muututtua muutama vuosi sitten tuolta osin erillisiä kalustoyhtiöjärjestelyjä on purettu, mutta on niitä vielä jäljelläkin.
ML-Charterin tilinpäätöstietoja katsellessa ei voi välttyä ajatukselta, että erillinen kalustoyhtiö olisi tehty konkurssin varalta. ML-Charterilla on takana raskaita tappiota ja se on kovin velkainen, kansankielellä sanottuna se alkaa olla konkurssikypsä. Jos kalusto on eri yhtiössä, ei se mene vasaran alle mahdollisessa konkurssitilanteessa, jolloin saman yrittäjän on helpompi jatkaa liiketoimintaa uuden yrityksen nimissä (joka voi sekin vuokrata kalustoa Derelicomilta).