Reittilupahakemuksia

Liittynyt
9 Heinäkuu 2005
Viestit
573
Törmäsin tällaiseen kun etsiskelin tietoa Jyväskylän Piletti-pilotoinnista:

Jyväskylän Joukkoliikennejaoston Esityslista 13.03.2014 Dnro 276/14 sanoi:
Tilausliikenne A. Kainulainen Oy on jättänyt 7.4.2014 alkavaa liikennettä koskevan reittiliikennelupahakemuksen Etelä-Pohjanmaan ELY-keskukseen 30.1.2014. Reittiliikennelupahakemus koskee kahta arkipäivisin ja kahta sunnuntaisin ajettavaa vuoroa yhteysvälillä Jyväskylä – Vaasa.

Päätösehdotuksessa Jkl:n joukkoliikenneviranomainen puoltaa hyväksymistä, kuten puolsi edellisessä kokouksessaan SL-Autoyhtymä Oy:n Uudenmaan ELY-keskukselle jättämän reittilupahakemuksen Jyväskylä - Heinola - Lahti - Helsinki 1.7.2014 alkaen (jatkumoa nykyiselle siirtymäajansopimukselle) muutamine ajoaikatarkistuksineen.

Kainulaisen nettisivulla ei tietoa tulevasta reitistä löytynyt eikä vaikuta myöskään siltä (ainakaan tässä vaiheessa), että reitti nivoutuisi osaksi Onnibus-verkostoa.
 
Reittilupahakemukset löytyvät ELY-keskuksen sivuilta, tässä on suora linkki Kainulaisen kyseiseen hakemukseen:

http://www.ely-keskus.fi/documents/...nulainen/25174fc5-fecf-4855-9a89-98a9e60bc260

Onnibussista ei puhuta mitään, sen sijaan Rindellin tuoreessa Helsinki-Kotka -hakemuksessa puhutaan.

Kainulainen on hakenut lupaa myös Muurame-Helsinki-Jyväskylä -reitille.

Porvoon Liikenne hakee reitille H:ki-MT-Porvoo runsasta liikennettä, myös sunnuntaisin 30 min välein. Samalla haettiin reitille Helsinki-Itäkeskus-Porvoo kourallista vuoroja. Ne oli ainakin karttaliitteeseen piirretty nykyreitille. Olin siinä käsityksessä, ettei HSL nykyreittiä hyväksyisi ja että Porvoon Liikenne olisi jo yhden hakemuksen pannut uusiksi tästä syystä. Onko nyt kuitenkin mahdollista ajaakin reittiliikenteen vuoroja vanhaa reittiä? Vai saako niitä ajaa, mutta ilman U-lippusopimusta vastaavaa yhteistyötä? Ei kai sentään raskaita otto- ja jättörajoituksia ole luvassa...
 
Porvoon Liikenne hakee reitille H:ki-MT-Porvoo runsasta liikennettä, myös sunnuntaisin 30 min välein. Samalla haettiin reitille Helsinki-Itäkeskus-Porvoo kourallista vuoroja. Ne oli ainakin karttaliitteeseen piirretty nykyreitille. Olin siinä käsityksessä, ettei HSL nykyreittiä hyväksyisi ja että Porvoon Liikenne olisi jo yhden hakemuksen pannut uusiksi tästä syystä. Onko nyt kuitenkin mahdollista ajaakin reittiliikenteen vuoroja vanhaa reittiä? Vai saako niitä ajaa, mutta ilman U-lippusopimusta vastaavaa yhteistyötä? Ei kai sentään raskaita otto- ja jättörajoituksia ole luvassa...

Sipoon kunnan sivuilta löytyi ELY:n selvitys Etelä-Sipoon liikenteestä: http://www.sipoo.fi/fi/palvelut/liikenne/joukkoliikenne/sipoon_uusi_linjasto, http://sipoo1.tjhosting.com/kokous/20131564-5-1.PDF, sivulta 4 alkaen Etelä-Sipoon U-linjat. Sen mukaan täysin ennallaan säilyvät Savonlinjan ja Pukkilan liikenteen vuorot, jotka olisivat jatkossakin U-linjoja. Niiden siirtymäkausi jatkuu 2015 ja 2018 saakka. Porvoon liikenteen U840 vuorot siirtyisivät ELY:n suunnitelmien mukaan reitille Kamppi - Viikki - moottoritie - Sipoonlahden liittymä - Söderkulla - 170-tie - Porvoo. HSL sallii lippujensa käytön kyseisellä reitillä, mutta ei nykyisellä Kamppi - Itäkeskus - Söderkulla - Porvoo. ELY:n mukaan liikennöitsijän tulisi hyväksyä reittimuutos tai varautua otto- ja jättörajoituksiin ja U-liikennesopimuksen päättymiseen.
 
Porvoon Liikenne näkyy keksineen uuden reitin Helsingistä Pasilan, Viikin ja Söderkullan kautta Porvooseen. Hakemus tässä http://www.ely-keskus.fi/documents/...2014.pdf/3c53c60a-5025-4924-a0a1-3aea0dc16370

Linja kulkisi M-P 1-2 kertaa tunnissa ja täydentäisi joka päivä ajavaa moottoritielinjaa tarjonnallaan. Samallahan siis Porvoon Liikenteen liikennöinti Helsingistä Itäkeskuksen kautta Söderkullaan ja edelleen Porvooseen päättyy nykymuodossaan. Ja siirtymäajan sopimusten päättyessä muutkin liikennöitsijät joutunevat siirtämään vuoronsa muille reiteille.
 
Hki-Pasila-Söderkulla-Porvoo linjalle tulee numero 848. Linja parantaa tuntuvasti yhteyksiä Pasilan kautta junalla matkustaville. Ihme, ettei valtionyhtiö jar VR-kumppani Pohjolan Liikenne ehtinyt ensin.

Myös muut Porvoon moottoritievuorot vaihtavat numerosarjasta 810-813 sarjaan 861-863
 
Hki-Pasila-Söderkulla-Porvoo linjalle tulee numero 848. Linja parantaa tuntuvasti yhteyksiä Pasilan kautta junalla matkustaville. Ihme, ettei valtionyhtiö jar VR-kumppani Pohjolan Liikenne ehtinyt ensin.

Voisihan Pohjolan Liikenne tai joku muu hakea reittiä Porvoo - Moottoritie - Kehä III - Tikkurila, jolloin matka-aika Porvoosta radanvarsipaikkakunnille lyhenisi vielä enemmän kuin Pasilan kautta (pl. rantaradan suunta). Kehäradan myötä tuo reitti tarjoaisi myös nopean yhteyden Porvoosta Lentoasemalle.
 
Voisihan Pohjolan Liikenne tai joku muu hakea reittiä Porvoo - Moottoritie - Kehä III - Tikkurila, jolloin matka-aika Porvoosta radanvarsipaikkakunnille lyhenisi vielä enemmän kuin Pasilan kautta (pl. rantaradan suunta). Kehäradan myötä tuo reitti tarjoaisi myös nopean yhteyden Porvoosta Lentoasemalle.

Tai mikäpä ettei voisi ajaa Tikkurilan läpi Lentoasemalle suoraankin.
 
ESL lähtee mukaan kaavaillun 848 Hki-Pasila-Söderkulla-Porvoon liikennöimiseen Porvoon Liikenteen kanssa. Päivittäisiä vuoroja lisätään muutama. Linja on vapaakilpailuinen.

http://www.ely-keskus.fi/documents/...2014.pdf/bb9edef4-3816-4bb6-b043-f68049de3d41

Yhteistyökuviossa ESL yrittää myös saada luvan liikennöidä joitakin 840/870-vuoroja siirtymälupansa (2015 asti) siivellä. HSL ei puoltanut Porvoon Liikenteelle enää 840-vuorojen jatkamista kun PL:n liikennelupa loppui, koska ne ovat päällekkäisiä HSL:n oman 841 Söderkulla-Itäkeskus hankinnan kanssa. ESL viittaa siihen, että näin saadaan linjalle symmetriaa aikatauluihin.

http://www.ely-keskus.fi/documents/...2014.pdf/4d8e6216-f3b1-49c2-9202-3f6f3b87a372
 
Reitti kuulostaa mielenkiintoiselta: Muuramesta Helsingin kautta Jyväskylään :eek:
 
Reitti kuulostaa mielenkiintoiselta: Muuramesta Helsingin kautta Jyväskylään :eek:

Pysäkkilistaus näyttää kuitenkin mielenkiintoisemmalta. Sen perusteella vuoro alkaa (kuitenkin) Kampissa jostain tulolaiturista, sen jälkeen poikkeaa Oopperan pikavuoropysäkillä, johon yleensä jättävät Sturenkadulta tulevat bussit, myös Sturenkatu–Kustaa Vaasan tie–Lahdenväylä poimitaan väkeä vastakkaisen suunnan pysäkeiltä (miten mahtaa onnistua esim Viikissä?). Sama meininki jatkuu käytännössä Jyväskylään muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.

http://www.tilausliikennekainulaine...-heinola--hartola--joutsa--jyvaskyla--muurame

...vai olikohan tässä tarkoitus ajaa linja peruuttamalla? Silloin ko pysäkit olisi sopivasti ovipuolella.
 
Kuulunee tähän kategoriaan?

"Kuljetusliike Ismo Rajamäki Oy

1.10 alkaen Pikavuoro Tampere Hämeenlinna. Hinta 5 eur klo 16.05 lähtö ja perillä 17.05 ei pysähdy matkalla. Sekä Hämeenlinna - Lammi Hinta 5 eur lähtö klo 17.05 ja perillä 17.35 ei pysähdy matkalla. Voi ostaa myös Tampere - Lammi hinta 5 eur pysähtyy Hämeenlinnassa ."

Lähteenä ko. yhtiön Facebook-sivut.
 
Takaisin
Ylös