Väinö Paunu Oy

Foorumin käyttäjä Lipton bongasi tänä iltana (16.4.) Etelä-Pirkanmaalla kaksi Paunun uunituoretta 9700-bussia tulossa Carrus Deltan suunnasta kohti Tamperetta.
 
Jep, 9-tiellä tuli vastaan kaksi sangen komeaa lietolaista, liekö oli kuljettajat Paunun omaa väkeä, sillä hymy ja morjenstukset olivat sitä luokkaa molemmilla.
 
Kai tuolle vielä töitä jostain muualta löytyy vai oliko jotain vikaa ?

Jos tarkoitat JAE-537:na tunnettua yksilöä, niin ainakin se on JV Bussi-Group Oy:n nimissä nykyään vaikka vielä Nekalassa makoileekin. Enpä jaksa uskoa, että siitä kokonaisena enää kenelläkään on kovin suurta riemua :)
 
AKE:n tietojen mukaan myös Ajokki Royalit #106 ja #107 ovat poistuneet kalustosta, tosin myytäväksi eteenpäin
 
HUC-517 (Volvo B10M / Ajokki Express) kulkeutunut ainakin saman tahon omistukseen, kuin JAE-537 eli JV Bussi-Group:lle. Eipä liene silläkään siis paluuta ammattiliikenteeseen.
 
AKE:n tietojen mukaan myös Ajokki Royalit #106 ja #107 ovat poistuneet kalustosta, tosin myytäväksi eteenpäin

Joku Paunun kuski sanoi, että toinen olisi menossa lappiin kouluajoon.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Paunu #90 (FFI-171) on käynyt Virossa remontissa. Auton penkit on verhoiltu uudelleen, kyljet oikaistu ja maalattu uudelleen. Hyvältä näytti. Taakse oli tuttuun tapaan ilmestyny "www.busland.ee" -tarra.

 
Vuoden 2010 pikakalustohankinnat

Ainakin toinen tämän vuoden pikavuorohankinnoista, eli #21 oli rantautunut Nekalaan. Kyseessä siis Volvo 9713H (B13R 6x2). 53-paikkainen takavessalla ja -ovella, sekä etuosasta autoa vain 3 penkkiä rinnakkain tuttuun tapaan. Käsittääkseni tämän pitempää maantieautoa Volvolta ei tällä hetkellä saa hankittua, pituutta 14,77 metriä. Sisaralus tunnetaan numerolla #22.

Rekisterit SKM-821 ja SKM-822. Kuviakin on jossain jo jossain nähty...
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Vuoden 2010 pikakalustohankinnat

Ainakin toinen tämän vuoden pikavuorohankinnoista, eli #21 oli rantautunut Nekalaan. Kyseessä siis Volvo 9713H (B13R 6x2). 53-paikkainen takavessalla ja -ovella, sekä etuosasta autoa vain 3 penkkiä rinnakkain tuttuun tapaan. Käsittääkseni tämän pitempää maantieautoa Volvolta ei tällä hetkellä saa hankittua, pituutta 14,77 metriä. Sisaralus tunnetaan numerolla #22.

Rekisterit SKM-821 ja SKM-822. Kuviakin on jossain jo jossain nähty...

Mutta tositoimissa tien päällä ei vielä nähdä ehkä viikkoon kahteen, koska Vansco ei ole pystynyt toimittamaan linjakilpiä...
 
Vs: Vuoden 2010 pikakalustohankinnat

Mutta tositoimissa tien päällä ei vielä nähdä ehkä viikkoon kahteen, koska Vansco ei ole pystynyt toimittamaan linjakilpiä...
Harmillista... Mobitecin kilvet, joiden hallintalaitekin on huomattavasti käyttäjäystävällisempi, olisi varmaan saanut "hyllystä" ja edullisemmin :(
 
Vs: Vuoden 2010 pikakalustohankinnat

Harmillista... Mobitecin kilvet, joiden hallintalaitekin on huomattavasti käyttäjäystävällisempi, olisi varmaan saanut "hyllystä" ja edullisemmin :(

"Hyllystä" olisi varmaankin saanut, mutta käsittääkseni ovat vielä karvan verran kalliimpia kuin Vanscot. Vanscon (ex Mitron, nykyään kai jo ex Vansco, olisiko nimi jokin Hannibal-Parker tms) jälleenmyynti ja varaosa yms. palvelu on vain mennyt huonoksi viimevuosien yrityskaupparuljansseissa, mikä lienee antanut Scannotecille mahdollisuuden markkinoiden kahmimiseen. Ohjelmointityön puolella Vansco on vielä parempi kuin Scannotec mutta Scannotecillä on tehty kyllä työtä sen eron kuromiseksi kiinni. Mutta eroa on vielä jäljellä.
 
Niin, kummankaan merkkisiä LEDi- tai muitakaan linjakilpiä en ole ostanut, joten hintavertailu perustuu toisen käden tietoihin. Useammasta lähteestä kuitenkin on kuulunut tietoa, että Mobitecin kilvet saisi (varsinkin Volvon kautta köntässä hankittuna) selkeästi edullisemmin, kuin Vanscot. Niinikään Volvolla (ja käsittääkseni nykyään myös Scanialla/LAK:lla) koettavat ensisijaisesti asiakkaille auton mukaan myydä Mobitecia.

Viittaukseni Mobitecin kuljettajaystävällisyyteen liittyi tuohon ohjauspaneeliin (ICU400, ICU600), joka siis näyttää linjakilvestä paikkansa pitävän kuvan näytöllään. Tällöin kuljettajan on poikkeus- ym. tilanteissa huomattavasti helpompi löytää satojen kilpitietojen avaruudesta juuri ko. vuorolle/tilanteeseen sopiva. Vertauskohtana siis tässä Mitronin/Vanscon ohjainpaneelissa käytetty, onneton 2-rivinen tekstinäyttö, josta ei yleensä pysty vielä juurikaan päättelemään, mitä itse kilvessä lukee.

Oikeaoppinen, edullinen ja nopea tapa hankkia kilvet noihin pariin teli-Volvoon olisi kaiketi ollut vaikkapa ruotsalaispurkaamo, sieltähän sikäläisistä purkuautoista irti revittyjä helmitauluja varmaankin saisi edukkaasti. Tuskin eräs suurehko tamperelainen bussiyritys sellaisia on viime aikoina mistään uutenakaan ostanut? Näiden täyskokoisten Mobitecin kilpien näkyvyys kaikessa heikkoudessaan on kuitenkin huomattavasti parempi, kuin maahamme sankoin joukoin vuoden mittaan tuoduissa, itävaltalaisperäisissä Volvo 8700:ssa käytetty samaa tekniikkaa hyödyntävä, mutta älyttömän pienikokoinen kilpi.
 
Takaisin
Ylös