Väinö Paunu Oy

Mulle uus tieto. Lakkautettiinko ne kokonaan vai jäivätkö koronatauolle?
Vähintäänkin koronatauolle. Eipä nykyinen autokiertokaan tukisi yhdenkään noiden ajamista. Mahtaako päämajassakaan olla näiden latvojen paluusta visiota, varmaan paljolti näyttää se, kuinka nopeasti kaukoliikennekenttä palaa edes puoliteholle.
 
Jotta vertailu olisi vielä hankalampaa tai mielekkäämpää, Länsilinjojen kalustosta osa pysyttelee tiukasti toisten maakuntien puolella, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Satakunnassa ja Kanta-Hämeessä.
Bussiharrastajilla - allekirjoittanut mukaan lukien - on ollut pitkään tapana tehdä kaikenlaisia vertailuja ihan huvin ja ennen muuta harrastuksen vuoksi. Harrastajien vertailuissa tutkitaan usein juuri sitä, millä toimijalla on eniten kalustoa (esim. ajoneuvoliikennerekisterin tietoihin pohjautuen) liikennekäytössä. Voi myös tutkia, paljonko toimijoilla on suunniteltua liikennettä jollain tietyllä liikennöintialueella. Osa harrastajista karsii pienkaluston pois, koska heitä pikkubussit eivät yksinkertaisesti kiinnosta. Mutta vertailuja voi tehdä muunkinlaisia. Liikevaihto on yksi mittari, ajetut kilometrit voisi olla myös yksi mittari, mutta ajosuoritteiden tarkkoihin tietoihin ei kuka vain pääse helposti käsiksi (toimintakertomuksista tosin usein saa osviittaa näihinkin tietoihin). Henkilökunnan määräkin voisi kiinnostaa jotakin.

Osalla liikennöitsijöistä markkinaehtoinen linjaliikenne + tilausajot ovat normaaliaikoina sitoneet kalustoa todella paljon. Jollain toisella, jota kuitenkin verrataan ensin mainittuihin, taas TVV-liikenne on lähes ainoa liiketoiminnan haara. TVV-vetoisella liikennöitsijällä case covid-19 ei ole alentanut aktiivisen kaluston määrää lähellekään siinä määrin, kuin markkinaehtoisesti toimivan liikennöitsijän kohdalla. Tilausajopuoli on käytännössä seissyt reilun parin viimeisen kuukauden aikana. Seisovien autojen ja lomautetun henkilökunnan määriä voi toki aina verrata aktiivisiin vastaaviin, mutta mitä johtopäätöksiä sellaisista tiedoista voi vetää...? Mutta todellakin, harrastusvetoiset vertailut ovat vapaa-ajan viihteeseen verrattavaa toimintaa, ja eiköhän sillekin löydy tilaa. :cool:
 
Aika olemattomiin kuihtui Paunun pikavuoroliikenne tämän viikon (1/2021) alusta alkaen.
 
Aika olemattomiin kuihtui Paunun pikavuoroliikenne tämän viikon (1/2021) alusta alkaen.

Kyllä valitettavasti.. :( Liikennettähän oli kait jo supistettu viimevuoden puolella, mutta nyt sitten vähennettiin liikennettä entisestään. Aiemminhan Jyväskylässä Paunun autot olivat yötä Matkakeskuksen parkissa, mutta nyt näyttää sekin autiolta kun tuo Jyväskylän yöpyminen jäi pois.

Mutta voi mennä hetki, ennenkuin tilanne palautuu takaisin normaaliksi, jos palautuu...
 
Kyllä valitettavasti.. :( Liikennettähän oli kait jo supistettu viimevuoden puolella, mutta nyt sitten vähennettiin liikennettä entisestään. Aiemminhan Jyväskylässä Paunun autot olivat yötä Matkakeskuksen parkissa, mutta nyt näyttää sekin autiolta kun tuo Jyväskylän yöpyminen jäi pois.

Mutta voi mennä hetki, ennenkuin tilanne palautuu takaisin normaaliksi, jos palautuu...

Tampere–Jyväskylä–Tampere taisi olla suurin kärsijä. Mutta kun kenenkään ei pitäisi kulkea, jos ylempien tahojen ohjeistuksia kuunnellaan.

75% taisi niistäkin harvoista vuoroista sulaa 4.1. alkaen.

Hiihtolomalla sitten varmaan ollaankin ihmeissään, miten Himokselle pääsee, jos pääsee.

Tokkopa kuitenkaan kaukoliikenteen matkat elpyy ennen pääsiäistä. Saapa nähdä.
 
Tampere–Jyväskylä–Tampere taisi olla suurin kärsijä. Mutta kun kenenkään ei pitäisi kulkea, jos ylempien tahojen ohjeistuksia kuunnellaan.

75% taisi niistäkin harvoista vuoroista sulaa 4.1. alkaen.

Hiihtolomalla sitten varmaan ollaankin ihmeissään, miten Himokselle pääsee, jos pääsee.

Tokkopa kuitenkaan kaukoliikenteen matkat elpyy ennen pääsiäistä. Saapa nähdä.
Mikähän lie sitten monen pikavuoroauton kohtalo? Ainakin teli-volvot ovat kaikki olleet seisomassa ja moni muu auto. Liekö teli-scaniat nyt menneet myös? Aktiivipalveluksessa taitaa näillä vuoromäärillä olla ainoastaan B8R-volvoja? Joitakin autoja on toki myyty ja jotenkin on sellainen kutina että vanhemmasta päästä edelleen poistuu. Kun en usko että samalle volyymille liikenne palaa pitkiin aikoihin, oikeastaan muutamaan vuoteen. Kuten sanottua, saa nähdä...
 
Kun en usko että samalle volyymille liikenne palaa pitkiin aikoihin, oikeastaan muutamaan vuoteen.

Ja sitten kun palataan, yrittää moni firma varmaan markkinoiden uusjakoa. Ne keltä löytyy käteistä voi koronan hellittäessä ajaa jonkin aikaa tappiollakin laajaa tarjontaa, jolloin ne saavat ajettua muut pois markkinoilta. Paunu ei näyttäisi kuuluvan ensiksi mainittuun joukkoon.

VR ainakin ajaa liikennettä nytkin aika isolla volyymilla ja selvästi tahtotilana on painaa bussien pikavuoroliikenne takaisin sinne marginaaliin, missä se oli ennen vuotta 2014.
 
Tampere-Jyväskylä-Tampere välillä vuorojen karsinta koronan vuoksi on todella hurja. Ennen koronaa Jyväskylästä oli arkisin 11 lähtöä. Viime syksynä oli 4 lähtöä. Ja nyt 4.1. alkaen vain 1 lähtö. Melko rankkaa on varmaan vähennys ollut myös Tampreelta Helsinkiin ja Turkuun. Pessimisti voisi ajatella, että mahtaako tilanne muuttua enää täysin samaksi kuin ennen koronaa koko pikavuoroliikenteessä. Junat kuitenkin edelleen kulkevat melko hyvällä tarjonnalla, joten viekö juna markkinoita niillä reiteillä, missä juna tarjoaa vaihtoehdon. Ja Paunun reiteillä pääosilla juna on vaihtoehto.
 
Takaisin
Ylös