Väinö Paunu Oy

Näkyy Paunu "ottavan haltuunsa" Pohjolan Liikenteen vetäytymissektorista myös alkujaan Onni Vilkkaan perua olevan Kotka-Tampere-Kotka -vuoroparin. Eli 11.00 Kotkasta ja paluuvuoro 17:15 Tampereelta. Nämäkin löytyy MH:n aikatauluhausta 1.3. alkaen Paunun operoimina.
 
Pohjolan Liikenteen lopettaessa pikavuoronsa syntyvä tyhjiö täyttyy pieneltä osin myös Helsinki-Turku -välillä. Matkahuollon haku antaa 1.3.19 alkaen Paunulle lähdöt Turusta Helsinkiin 6.15 ja 13.00. Lähdöt Helsingistä Turkuun ovat 10.30 ja 16.30. Aikataulut ovat pääosin samat Pohjolan Liikenteellä.

Pidän aikamoisena ihmeenä, jos noille löytyy matkustajia niin että ne kannattavat. Vaatisi tosi kovaa markkinointia tuoda ihmisten tietoisuuteen, että myös Paunu on yksi vaihtoehdoista Turun ja Helsingin välillä. Kun lähtöjä on suuntaansa vain kaksi päivässä, niin nekin jotka innostuvat katsomaan Paunua vaihtoehtona, pettyvät kun lähtöjä onkin noin vähän. Paunun kyytiin päätyy joitakin matkustajia Matkahuollon verkkokaupan kautta, mutta niin päätyi Pohjolallekin, eivätkä hekään saaneet touhua kannattamaan.
 
Näkyy Paunu "ottavan haltuunsa" Pohjolan Liikenteen vetäytymissektorista myös alkujaan Onni Vilkkaan perua olevan Kotka-Tampere-Kotka -vuoroparin. Eli 11.00 Kotkasta ja paluuvuoro 17:15 Tampereelta. Nämäkin löytyy MH:n aikatauluhausta 1.3. alkaen Paunun operoimina.

Mutta Paunulle alue ei ihan tuntematon ole, kun ne ajaa jo nyt yhtä Lahden vuoroparia Kotkaan saakka.
 
Paunun kyytiin päätyy joitakin matkustajia Matkahuollon verkkokaupan kautta, mutta niin päätyi Pohjolallekin, eivätkä hekään saaneet touhua kannattamaan.
En suoraan väitä, että teoriassasi olisi kyseenalaistettavaa, mutta ilmeisesti Paunun ja Pohjolan Liikenteen ensisijaiset myyntikanavat eivät ole välttämättä yksi ja sama asia. Pohjolan pääasiallinen lippukauppa on hyvinkin voinut olla (ainakin siihen he selvästi ovat pyrkineet) heidän oma verkkokauppa, joka lienee hyvinkin läheistä sukua konsernin junapuolen sähköiselle kaupalle. Paunun kannalta merkittävin verkkokauppa taas on voinut olla juuri tämä MH:n ylläpitämä myyntikanava, johon yhtiö luottaa jatkossakin, niin perinteisillä markkina-alueilla kuin uusillakin reiteillä. Aika näyttää, miten asiakkaat valitsevat lipunmyyntikanavat ja bussivuorot kun verkkoon alkaa ilmestyä entistä enemmän kokonaisia matkaketjuja myyviä palveluntarjoajia. Joskus sekin aika varmasti koittaa, kun matkat ostetaan kokonaan muualta kuin operaattorien omilta tai toimialan yhteisiltä nettisivuilta. Itse en esimerkiksi hotellihuoneita ole varannut varmaan ainakaan 10 vuoteen hotellin omilta sivuilta vaan paljon suuremmista palveluista, joissa hintavertailu on yksinkertaisempaa ja valinta helpompaa. Liikennepalveluissa tällainen booking.com -tyyppinen verkkokauppa mahdollistaa paljon laajemmankin vertailun kuin vain sen, mitä itse palvelu (busseissa matkalippu) maksaa jollain matka(ketju)n yksittäisellä osalla ja onko bussissa tilaa.

Mutta myyntikanava itsessään ei ratkaise kaikkea. Paunu on onnistunut tekemään oikeita asioita oikealla tavalla päämarkkina-alueellaan ja siksi sillä näyttäisi menevän verrattain hyvin.
 
Pidän aikamoisena ihmeenä, jos noille löytyy matkustajia niin että ne kannattavat. Vaatisi tosi kovaa markkinointia tuoda ihmisten tietoisuuteen, että myös Paunu on yksi vaihtoehdoista Turun ja Helsingin välillä. Kun lähtöjä on suuntaansa vain kaksi päivässä, niin nekin jotka innostuvat katsomaan Paunua vaihtoehtona, pettyvät kun lähtöjä onkin noin vähän. Paunun kyytiin päätyy joitakin matkustajia Matkahuollon verkkokaupan kautta, mutta niin päätyi Pohjolallekin, eivätkä hekään saaneet touhua kannattamaan.

Minusta tuntuu, että aika iso syy Pohjolan mahalaskuun oli se, että yhtiö myi Matkahuollon kautta lippunsa kalliimmalla kuin omilla verkkosivuillaan, jolloin se myös yleensä oli kallein vaihtoehto Matkahuollon myyntipalvelussa. Ja kun luultavasti harva osasi mennä Pohjolan omaan verkkokauppaan, niin Pohjolalle ei riittänyt tarpeeksi matkustajia kun suurempi joukko Matkahuollon myyntikanavassa kävijöitä valitsi halvemman vaihtoehdon. Tämä kävisi järkeen selitykseksi sille, miksi Vainio on yhä pelissä mukana kun se on tukeutunut pelkästään Matkahuollon tarjoamiin kanaviin ja hinnoittelee siellä riittävän hyvin.

Matkahuollon kautta lippuja ostaville lienee lopulta toisarvoista mitä bussin kyljessä lukee, joten mikäli Paunun hinnoittelu Hki - Turku -välillä on järkevää eikä liiaksi poikkea kilpailijoista, uskon, että heillekin riittää matkustajia. 16.30 Kampista jatkaa Turun satamaan, joten sillä voi olla lisäkysyntää.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta tuntuu, että aika iso syy Pohjolan mahalaskuun oli se, että yhtiö myi Matkahuollon kautta lippunsa kalliimmalla kuin omilla verkkosivuillaan, jolloin se myös yleensä oli kallein vaihtoehto Matkahuollon myyntipalvelussa. Ja kun luultavasti harva osasi mennä Pohjolan omaan verkkokauppaan, niin Pohjolalle ei riittänyt tarpeeksi matkustajia kun suurempi joukko Matkahuollon myyntikanavassa kävijöitä valitsi halvemman vaihtoehdon. Tämä kävisi järkeen selitykseksi sille, miksi Vainio on yhä pelissä mukana kun se on tukeutunut pelkästään Matkahuollon tarjoamiin kanaviin ja hinnoittelee siellä riittävän hyvin.

Matkahuollon kautta lippuja ostaville lienee lopulta toisarvoista mitä bussin kyljessä lukee, joten mikäli Paunun hinnoittelu Hki - Turku -välillä on järkevää eikä liiaksi poikkea kilpailijoista, uskon, että heillekin riittää matkustajia. 16.30 Kampista jatkaa Turun satamaan, joten sillä voi olla lisäkysyntää.
Minäkin uskon että Paunun kyytiin löytyy matkustajia myös ykköstiellä. Kalusto ja palvelu ovat priimaa joten miksi ei. Ja jos kysyntää riittää niin jollain aikavälillä voisi vuoroja kenties tulla enemmänkin. Nämä pari uutta vuoroa vain tehostaa autokiertoja joten sikäli kyse on ihan järkevästä menettelystä jos ja kun autoja ei tarvitse tyhjän panttina seisottaa.
 
Pidän aikamoisena ihmeenä, jos noille löytyy matkustajia niin että ne kannattavat. Vaatisi tosi kovaa markkinointia tuoda ihmisten tietoisuuteen, että myös Paunu on yksi vaihtoehdoista Turun ja Helsingin välillä. Kun lähtöjä on suuntaansa vain kaksi päivässä, niin nekin jotka innostuvat katsomaan Paunua vaihtoehtona, pettyvät kun lähtöjä onkin noin vähän. Paunun kyytiin päätyy joitakin matkustajia Matkahuollon verkkokaupan kautta, mutta niin päätyi Pohjolallekin, eivätkä hekään saaneet touhua kannattamaan.

Vain yhtiö itse tietää, kuinka suuri merkitys verkkokaupalla on kaikista asiakkaista. Veikkaan silti sen olevan todella merkittävä, vaikka selvästi tässä kaksi vuoroa ovatkin kuin nakutettu työmatkaliikenteeseen. Asiakkaiden löytymyminen työmatkavuorojen ulkopuolella onkin sitten puhtaasti hinnoittelusta kiinni ja tässäkään Paunu ei ole toistaiseksi epäonnistunut, ainakaan mitä itse olen seurannut kaukoliikennettä. Sen sijaan kilpailijoita on kadonnut niin 3-tieltä kuin 9-tieltä (Pohjolan Liikenne ensin mainitusta ja Savonlinja molemmista).

Äkkiseltään Turun ja Helsingin välinen kuvio ei edes lisää autotarvetta, vaan sillä voi olla mahdollisuudet tehostaa sitä. Kotkan uusi vuoropari toki vie heti yhden auton enempi.

Mitä seuraavaksi... Helsingin ja Kotkan välille ei ole vieläkään ilmaantunut uutta korvaavaa liikennettä. Tänne tuskin Paunukaan vielä laajentaa. Siellä olisi kyllä tilaa temmeltää.
 
Minusta tuntuu, että aika iso syy Pohjolan mahalaskuun oli se, että yhtiö myi Matkahuollon kautta lippunsa kalliimmalla kuin omilla verkkosivuillaan, jolloin se myös yleensä oli kallein vaihtoehto Matkahuollon myyntipalvelussa. Ja kun luultavasti harva osasi mennä Pohjolan omaan verkkokauppaan, niin Pohjolalle ei riittänyt tarpeeksi matkustajia kun suurempi joukko Matkahuollon myyntikanavassa kävijöitä valitsi halvemman vaihtoehdon. Tämä kävisi järkeen selitykseksi sille, miksi Vainio on yhä pelissä mukana kun se on tukeutunut pelkästään Matkahuollon tarjoamiin kanaviin ja hinnoittelee siellä riittävän hyvin.

Matkahuollon kautta lippuja ostaville lienee lopulta toisarvoista mitä bussin kyljessä lukee, joten mikäli Paunun hinnoittelu Hki - Turku -välillä on järkevää eikä liiaksi poikkea kilpailijoista, uskon, että heillekin riittää matkustajia. 16.30 Kampista jatkaa Turun satamaan, joten sillä voi olla lisäkysyntää.

Kyllä nuo MH kautta olevat liput on PL:llä ollut myös hyvän hintaisia, useasti jopa halvempia kuin Vainiolla. Vainion lentokenttä syötöt vetää todella hyvin porukkaa. Itse en voi liikesalaisuuksien vuoksi kommentoida kauppojen välisiä suhteita ja määriä, mutta tiettyjä päiviä & vuoroja kun PL omasta verkkokaupasta myytyjä lippuja enemmän kuin MH tai sitten myös toisinpäin. Keskimäärin PL verkkokaupasta kuitenkin enemmän ja mistään pienistä määristä ei kuitenkaan puhuta. Mikä sitten syynä ettei hyvillä matkustajamäärillä pärjätty? Vaikea itse sanoa...

Sinänsä ei ole merkitystä mitä logo auton kyljessä on. Ei ne asiakkaat sitä välttämättä katso, ellei lippua osteta juuri tietyltä liikennöitsijältä. Monet mieltävät kaikki autot "Matkahuolloksi, Matkahuollon lippu, pääset tällä kaikkiin autoihin tai seuraavaankin jos myöhästyin edellisestä, koska Matkahuollon lippu". Tajusitte varmaan pointin. Viikonloppu & satunnaismatkailijat katsovat ja ostavat Matkahuollon sivuilta itselleen sen sopivimman hinnan ja ajan perusteella & työmatkailijat sitten hyvän työmatkalinjan. Sinänsä mielenkiintoista nähdä miten nämä työmatkailijat jakaantuvat, kun joutuvat nyt ostamaan MH:n kortin tai kertalippuja. PL:n kausi- & sarjaliput olleet huomattavasti MH-taksoja halvemmat, joita moni pendelöijä onkin suosinut.

"Vuorossa käy Kelan koulumatkatuettu opiskelijaseutulippu, mutta eivät muut seutu-, kaupunki ja työmatkaliput." Mitä tämä sitten tarkoittaa? City-city MH-liput eivät toimisi vai lasketaanko noita työmatkalipuiksi?
 
Mitä seuraavaksi... Helsingin ja Kotkan välille ei ole vieläkään ilmaantunut uutta korvaavaa liikennettä. Tänne tuskin Paunukaan vielä laajentaa. Siellä olisi kyllä tilaa temmeltää.

Tuota väliä itsekin katselin ja siellähän taisi olla aika suuri muutos 28.2.2019?
Jos oikein muistan niin nykyiset vuoromäärät 17/18 muuttuvat 6/5 eli putoavat kolmanneekseen entisestä.
Tässä lienee paikka jollekulle toimijalle "iskeä" vai iskeekö ELY-keskus ensin?
 
"Vuorossa käy Kelan koulumatkatuettu opiskelijaseutulippu, mutta eivät muut seutu-, kaupunki ja työmatkaliput." Mitä tämä sitten tarkoittaa? City-city MH-liput eivät toimisi vai lasketaanko noita työmatkalipuiksi?
Tarkoittaa sitä, että yhteiskunnan tukea ei saa lipputuotteissa olla. Käytännössä siis seutuliput ovat pannassa (vieläkö 1-tiellä edes sellaisia on, SaTuSa-lippu esim?).
CityCity ei ole yhteiskunnan millään tavalla tukema tuote. Se on juurikin työmatkaliikenteessä hyvä valinta, ainakin niin kauan kunnes tarjolla on selvästi halvempia kertalippuja netin kautta. Toisaalta, se antaa myös joustavuutta, ettei ole väkisin pakko kulkea määrätyllä vuorolla
 
Tarkoittaa sitä, että yhteiskunnan tukea ei saa lipputuotteissa olla. Käytännössä siis seutuliput ovat pannassa (vieläkö 1-tiellä edes sellaisia on, SaTuSa-lippu esim?).
CityCity ei ole yhteiskunnan millään tavalla tukema tuote. Se on juurikin työmatkaliikenteessä hyvä valinta, ainakin niin kauan kunnes tarjolla on selvästi halvempia kertalippuja netin kautta. Toisaalta, se antaa myös joustavuutta, ettei ole väkisin pakko kulkea määrätyllä vuorolla

SaTuSa-lippuja on vielä jonkun verran. Tosin ne tuskin tuolla Paunun vuorolla edes matkustaisivat. Tuo CityCityhän on kallis, 20 matkaa = 250 euroa. Eli käytännössä työmatkalaisilla (jos tekee töitä ma-pe) 4 viikon aikana olisi 40 matkaa, joka tekisi 500e. Vertailun kohteena 372,40€ PL-kausilippu. Toki voi lähes mihin autoon vaan astua, eikä tarvi tiettyä liikennöitsijää käyttää CityCityllä.

Tuo Paunun vuorojen reitti on muuten hyvä (Uudenmaankadun/-tien ja Piispanristin kautta). Etenkin 06:25 vuorolle siltä reitiltä nousee paljon porukkaa kyytiin ja sen reitin matkustajat ovatkin eniten valitelleet kun työmatkat pitenee ja vaikeutuu. Nyt vaan Paunun pitää saada itsensä muiden tietoon.
 
Nyt kun Masin eläkkeelle jäännin syy on selvinnyt julkisuuteen, en odotakaan että hän myisi firmaansa. Piti vaan väistyä toimitusjohtajan paikalta, mutta eiköhän Masi jää aktiiviseksi hallituksen puheenjohtajaksi.

Aamulehti: Martti Paunulle tuomio törkeästä rattijuopumuksesta

Jos promillemäärä oli lehdessä oikein, kyseessä ei todellakaan ole mikään amatöörijuoppo. Kellonaikakin on sellainen, että kuulostaisi herralla olevan alkoholiongelma...
 
Jos promillemäärä oli lehdessä oikein, kyseessä ei todellakaan ole mikään amatöörijuoppo. Kellonaikakin on sellainen, että kuulostaisi herralla olevan alkoholiongelma...

Joo-o. 2,71 promillea on sen verran kova lukema, että perusamatööri olisi haudassa. Ja jos 2,71 päällä kuvittelee olevansa ajokunnossa, asiat ovat aika huonosti.
 
Noita "luulin, että olen ajokunnossa.." -tapauksia on aika paljon. Tuo lukema on kyllä sen verran kova, että meriselitys kolisee onttouttaan.

Niin tai näin, Paunun maine sai kolhun. Se ei ole tietenkään muun henkilöstön vika.

Tiedottiko Paunu tästä oma-aloitteisesti vai kaivoiko Aamulehti tämän käräjäoikeuden pöytäkirjoista?

Joskus olisi hyvä itse nostaa käsi pystyyn ja sanoa, että "mokasin". Se antaisi katumukselle hiukan uskottavammat puitteet.
 
Takaisin
Ylös